1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 753930 inlägg · 7967 ämnen
« · 2469639 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Loomis666: Det är så många fel med årets upplaga av Brynäs så man knappt vet var man ska börja.

- Alcén som startade säsongen med en lövtunn trupp och en övertro på vissa spelare och inte lyckats fylla på med nödvändiga kroppar. Nu kan vi inte ens bänka folk som gravt missköter sig..
- Manner och övriga tränarstab som inte lyckats sätta ett grundspel på snart en hel säsong. Förra säsongen hade vi åtminstone ett grundspel som verkade passa laget.
- Defensiven har varit kaos hela säsongen. Tyckte Olkinuora gjorde en bra match igår sett till förutsättningarna, likväl släpper han in 5 puckar.. Spelar ingen roll om vi hade Vasilevskij eller Shestorkin i mål, dom skulle också se ut som schweizerostar i dagens Brynäs.
- Våra topp6 forwards är alldeles för osynliga för att räknas som spets. Det är bara i lönekuvertet dom är det. Enbart Scott är godkänd hittills men kan Larsson avsluta säsongen som igår når han också dit. Övriga är förlorade fall.
- Laget hittar hela tiden nya vägar att förlora matcher… Tidigare var det att vi gav bort 1:a perioderna med 2-3 mål, nu är det idiotiska utvisningar i anfallszon istället.

Allt betraktat från en frustrerad soffcoach… Det enda vi kan slå fast med säkerhet är att vi inte vet förutsättningarna för hur i helvete allt ovan kan tillåtas ske… Sent ska syndaren vakna brukar man ju säga.. Snart är det för sent…

Auchinleck: Mest effekt borde ett tränarbyte ha. Ser helst att hela finska trojkan byts ut mot Bombom och Nisse

Huge: Sten, möt glashus.

Otroligt död deadline day so far. Eller är det ett chicken race vi skådar. Har man någonting klart vill man nog vänta in i det sista att avslöja. Har fortfarande goda förhoppningar på minst en ex-brynäsare, en spetsforward, en back. Lägg därtill att jag hoppas att både Alcén och Manner lämnar och att BomBom/Nisse kliver in med omedelbar verkan. Kvällen är ung!

Honken72:

"Så många saker som är fel i Brynäs.
1. De som anställde Alcen
2. Alcen som axlade en roll han inte hade kompetens till.
3. Tränarna som inte lyckas sätta ett fungerande spelsystem.
4. Spelarna som alltid hittar sätt att slarva bort viktiga poäng.
Listan kan göras hur lång som helst.
Liket lever fortfarande, men snart får vi nog koppla in respiratorn."

Du får ta ETT beslut för att räta upp situationen du beskriver. Vad gör Du?

Huge: Du har inte funderat på att lägga ner HS? Du verkar inte förstå hur ett forum fungerar och klarar tydligen inte av att hantera det. Om du konsekvent ska styra vad folk får skriva och tycka i ett fritt forum, så har du valt fel väg och fel forum att vara i.
Att du orkar??!!

Huge: Förresten, hitta gärna ett inlägg jag skrivit i frustration och med ett evigt gnäll. Svarade bara för alla som inte mår speciellt bra i detta läge, då måste man ju få ventilera. Men det här ytterst prekära läget rör dig inte i ryggen va? Undrar vem som brinner mest för Brynäs...

Huge: Haha! '...att förpesta HS...' Se dig i spegeln du!
Å vem är du att bestämma över vad jag gör och var jag skriver?

Loomis666: Gå ut i skogen och skrik, sup ner dig, helt Ok.
Att förpesta HS med sin egen frustration och sitt eviga gnäll och skitkastande kan man väl isf också göra i skogen eller hemma med spritflaskan så att andra mer sansade personer slipper drabbas av ditt eget supporterproblem.
Bara ett tips i all välmening…😉

Huge: Nä, man kan ju gå ut i skogen och skrika, supa sig medvetslös eller skriva av sig sin frustration här. Skiten måste ju ur systemet för att man ska kunna funka som människa.
Är det fel?

Honken72: Och man tror att en ljusning kommer ju mer och oftare man i varje inlägg gnäller och påpekar hur uselt allting är?

Huge: En fråga till dig, hur relevant och trovärdiga dina försvars inlägg är med tanken på tabell placering och en eventuell kvalspel? Du verkar blunda för det som händer i föreningen. Om man nu sparkat så många tränare på bara några år så är det väl självklart att något är fel, det fattar ju vem dom helst.
Att vi fortsätter tjata om samma saker handlar om frustration hos fans, det handlar om strävan av att vilja se laget och föreningen klättra uppåt men när man gång på gång upprepar samma misstag då börjar ju självklart folk undra.
Jag och många andra härinne mår vara soffcoacher men blinda är vi inte.

Huge: Som läget är nu så finns det anledning att gnälla. Ser ingen ljusning hur jag än tänker.
Så många saker som är fel i Brynäs.
1. De som anställde Alcen
2. Alcen som axlade en roll han inte hade kompetens till.
3. Tränarna som inte lyckas sätta ett fungerande spelsystem.
4. Spelarna som alltid hittar sätt att slarva bort viktiga poäng.
Listan kan göras hur lång som helst.
Liket lever fortfarande, men snart får vi nog koppla in respiratorn.

Stefan R 63: Skillnaden är frekvensen av tjatiga inlägg om samma sak.
Det går väl typ 30 tjatiga gnällinlägg om samma sak från gamnackarna på 2 av mina egna.
Typ…. 😂

Peja: tror att det till stor del beror på avsaknad av bredd. På backsidan hamnade Bergman och Hedberg utanför. Nu får Hedberg bara sporadiskt träna med laget.
På FW är det tunt. Där är det Ljungkrantz och Birgersson som man har att tillgå. Och när det är flera spelare som inte är 100% disciplinerad blir det svårt.
Varför har vissa spelare så svårt med disciplinen? Övertända, stressade av situation, frustrerade på deras egna prestation
Men det känns som hela säsongen att man bara enstaka matcher fått ihop spelet. Varför får man inte ihop spelet bättre under snart en hel säsong?
Laget har släppt in mest mål. Tagit sjukt mycket utvisningar i offensiv zon.
På något sätt känns spelet oklart då man ofta ser en passivitet och pucktittande i egen zon.

bradberry: 4-1

SaggeBoy: BIF vann inte med 4-0 i matcher i kvalet… Vi torskade match 3 hemma….

Tv4 sänder kval ! Minns att alla spelare grinade när dom åkte ur (hv71) ! När bif van med 4-0 i matcher så blir det nog när bif vs Malmö 0-4. Då sitter brynäs spela o grinar.. förbereder mig mentalt inför dom kval matcherna men hoppas av hela hjärta för brynäs och mig att det aldrig händer! Sett hur Malmö har börjat spela ! =) galet ju .. hoppas manner vänder ordentligt på denna pannkaka !!!den bränns för mycke

xxx BIF xxx: Jag tycker att den viktigaste värvningen Brynäs skulle kunna göra nu, som skulle kunna ge någon effekt är en ny tränare. Men tyvärr tror jag inte att det kommer att ske. Däremot tror jag att det kommer att komma någon ?trött? onödig värvning av någon breddspelare som inte kommer att tillföra något alls. Bara för att Alcen och Manner känner sig pressade att göra något.

bradberry: Håller helt med. Och egentligen gäller det nog de flesta tillgängliga spelarna. Sett ur deras perspektiv så borde inte Brynäs stå högt upp på önskelistan, inget att vinna men allt att förlora. Så tror inte på något nyförvärv. Men med samma tankar borde ju Hedberg vilja dra för att slippa riskera vara med om ett ångest kval.

Nisse på Mon or: Det trodde ni säkert om Micke Lind också. Brynäs är nästan alltid förstavalet för Gävlekillar. Bröderna Pettersson trivdes säkert bra i Växjö också, men om valet är mellan Timrå och Växjö är det ändå ett enkelt val för deras del.

bradberry: om ni läst det Lööke sagt om Timrå under och efter hans tid i klubben, så förstår ni kanske att Brynäs ligger som bäst 3a i rangordnlng just nu. Och att Brynäs inte alls var aktuellt.

xxx BIF xxx: Man vill väl inte rubba den fina gruppdynamiken så blir nog inget nyförvärv

Usch - efter varje match nu som vi förlorat har jag hört Manner röst från någon podd där han typ säger:

-Det har varit lite turbuläns även innan mig så det är ingen stress det kan inte gå så mycket sämre

Sen ser jag framför mig hur Malmö-supportrarna spelar den snurran om och om igen medan brynäsarna sitter apatiska med tårar i ögonen över hela arenan och fattar inte vad som hände..

..jag har fan magont!

bradberry: tja du har kanske rätt.. ..chansen att visa upp vad man klarar på shl-nivå för att erhålla bättre kontraktsläge är nog mindre logiskt att chansa på än att riskera det du säger.. ..det är nog så.. ..tyvärr!

Svensson_62: "Det är inte slut förrän vi förlorat"

lapad: Appropå tabellplacering får man väl citera baseboll legendaren Yogi Berra: ”It ain’t over till it’s over.”

Ps. Han var ju känd för sina magiska uttryck (”Yogism” kallad 🙂) - ett litet urval:

”You can observe a lot by just watching”
”It’s like déjà vu all over again”
”No one goes there nowadays, it’s too crowded”
”Baseball is 90% mental and the other half is physical”
”A nickel ain’t worth a dime anymore”
”Always go to other people’s funerals, otherwise they won’t come to yours”
”We made too many wrong mistakes”
”Congratulations. I knew the record would stand until it was broken”
”You better cut the pizza in four pieces because I’m not hungry enough to eat six”
”Never answer an anonymous letter.”
”The future ain’t what it used to be.”
😂

xxx BIF xxx: Varför skulle Lööke vilja spela 10 ångestmatcher för att undvika en historisk degradering av sin hemstads lag och med det förnedring och skam… Mot att möta våren med slutspelsfest i Umeå och chans att spela upp Löven?

Tänk efter lite så ser ni det fullkomligt logiska i att Jens valde Löven…

Jugge: "Jag skulle gärna se Eriksson i Brynäs nästa år. Som jag ser det har han fått Öret att överprestera alla år han varit där i relation till materialet han haft att jobba med. "

Yes, det håller jag med om. BZ som tagit en massa konstiga beslut nu i Örebro där man tappar massa spelare och inte siktar vidare på Eriksson. Troligtvis därför han finns på marknaden. Hugg!

"Med Manner är det lite tvärtom, han har en betydligt bättre trupp i år men spelet har sett ut som skit större delen av säsongen med en handfull undantag."

Som jag skrivit tidigare, har man nog övervärderat finska ligan samt omställningen till SHL. Ingen slump att inga andra lag tar över finska tränare eller att finska tränare aldrig lyckats i Sverige.

Auchinleck:
Tjabatjenahallå va.
Timmarna har tickat och inte långt kvar till fönstret stängts.
Vad har hänt? Kommer den någon?
Eller var den bistra sanningen att vi hellre var utan förlängning än lät Lööke prova lite - eller ville inte ens han hit?

Jugge: Är det någon som kan väcka Alcén? Tiden går.....

Ove Myling: ”För nästa säsong skulle jag kunna tänka mig Niklas Eriksson, från Örebro. Han har gjort ett bra jobb där.”

Jag skulle gärna se Eriksson i Brynäs nästa år. Som jag ser det har han fått Öret att överprestera alla år han varit där i relation till materialet han haft att jobba med.

Med Manner är det lite tvärtom, han har en betydligt bättre trupp i år men spelet har sett ut som skit större delen av säsongen med en handfull undantag.

Stefan R 63:

Sluta svara honom, han har hållit på såhär sedan jag blev medlem här för typ 20 år sedan.

Han har ett behov av att visa sig vara bättre än andra.

Han är en narcissist

Huge: men snälla Huge....Är det någon som som skriver samma fras igen o igen o igen....så är det väl du Huge. Resan börjar oftast med sig själv.
Alla är väl helt enkelt jävligt besvikna, oroliga osv..för hur detta ska sluta. Vissa går till attack och är arga medans andra tror att det ordnar sig...men tror alla känner samma oro,.,,,,

Peja: "Man undrar om Manners ovilja att bänka uppenbart odisciplinerade spelare beror på att han vill leda laget på det sättet eller den bristande bredden. Den bristande konkurrensen som annars brukar hålla etablerade spelarna på tårna och erbjuda alternativ vid dålig disciplin etc finns ju helt enkelt inte i Brynäs. Alcén har trixat bort det genom att inte värva någon forward, inte förlängt Roy och behållt spelare som Birgersson och Kvist. Sammantaget gör det att Manner blir ganska maktlös i laguttagningen. Jag tror att den typen av dåligt lagbyggande får större följdkonsekvenser än man kanske tror och det bottnar nog i ett fruktansvärt inkompetent sportcheferi snarare än Manners ledarskap."

Ett klart möjligt scenario. Dock, de så kallade problemspelarna; Rödin, Dima och Palve, alla dom spelade ju i laget förra säsongen och då gjorde laget ett bättre resultat. Dessutom har Brynäs, i övrigt ett bättre lag i år än i fjol och trots det har man som jag skrev, nått ett sämre resultat.

Alcén har inte gjort ett godkänt jobb men Manner är den stora boven i dramat.

Vilka spekuleras det i att HV ska dumpa?
kanske något vi ska hugga i ett klassiskt "släkten är värst" då vi har HV kvar att möta.

mattias - 74:
Hur många dagar har du... 😃

mattias - 74: Egna lysande produkter?

bradberry:
Inmålad på ett orutinerat sätt i ett hörn inför trading deadline.
Inte det stoltaste ögonblicket...

Auchinleck:

Nu har inte jag koll på Brynäs organisation genom åren men vad var det som var avgörande ex 1993 1999 och 2012 när ni vann. Förutom att ni hade bra lag så måste det va annat som spelar in, scouting? Sportchefer?

KulaShaker: Det låter Panik-artat...

mk: Lausanne vill bli av med Richard Pánik.
Byte med center eller back

Det kanske observerades redan igår kväll

Ove Myling: Bosse Bank kickar aldrig. Troligtvis för snål för det. Såsom alla andra med nån form av anknytning till Borås. Iofs billig öl i den staden. 28 kr för 40cl fatöl av märket gränges finns på Lion bar i staden. så snålheten behöver inte vara fel

Bulten: övergången till större rink går nog relativt fort! Han kan bli avgörande för er nu på slutet! JJ höll på att rädda oss igår, trots att laget spelade som småpojkar!

Peja: Förlängt med Roy skulle man gjort. Absolut.

Men ska inte en kapten ha större disciplin över hela säsongen, än att man ska "tvingas" bänka honom när det gäller som mest?

Jag hade hoppats att Manner skulle våga bänka Rödin och Dima el Palve i första perioden imorgon. Spela några juniorer längre ner, och visa att nu är det fanimej nu är det ni som vad ni vill. Jag bestämmer.

Men det lär ju inte hända, tyvärr.

willyyoung : Marknaden är död sedan många år men visst, kag håller med det du skriver

Tom Topp: Godkänd, kan inte lastas för målen. Med tanke på att han inte spelat match på en månad så gjorde han inte bort sig, mycket följsammare rörelsemönster än sin kompanjon. Men han behöver väl ett halvår på sig för att kunna göra rätt bedömning i övergången från liten till stor rink. Hoppas att han ges möjligheten imorgon igen. Men det kanske Padel-Honken sätter stopp för.

Peja: Många tänkvärda poänger i det du skriver…

Ett tydligt exempel är ju hanteringen av Palve. Så obeskrivligt dålig som han var i höstas. Till slut började Brynäs söka lösningar för hans kontrakt och han bänkades. Matchen efter hade vi en skada och han var tillbaka i laget och spelade PP… Kravställningen blir till ett luftslott…

willyyoung : jag förstår att ni har viktigare saker att diskutera, men hur var den nya målisen?

dabif: Är tyvärr riktigt orolig denna gången, tror att vi behöver ny röst i båset och 2 rejäla förstärkningar (typ topp i SHL) dom sista självande timmarna för att reda ut detta...
NY-Larssson-NY
Rödin-Scott-Tima
Olesen-Ölund-Eklind
Blomqvist-Björninen-Strömblad
Ljungkrantz

Finnen i kassen och gå runt på 6 backar och hoppas att dom håller sig hela...Mäkälä-Johannesson-Bertil-Kinnvall-Sklenicka-Friman

« · 2469639 · »