1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 753903 inlägg · 7967 ämnen
« · 2469523 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Peja: Håller med till 110%

Bombom har gett oss Manner och Alcén. Förlåter honom aldrig för Alcén men visst vore det en bra känsla och ett bra psykologiskt övertag mot Malmö med en tränare som fixat en kvalserie tidigare.

{7981}: Man undrar om Manners ovilja att bänka uppenbart odisciplinerade spelare beror på att han vill leda laget på det sättet eller den bristande bredden. Den bristande konkurrensen som annars brukar hålla etablerade spelarna på tårna och erbjuda alternativ vid dålig disciplin etc finns ju helt enkelt inte i Brynäs. Alcén har trixat bort det genom att inte värva någon forward, inte förlängt Roy och behållt spelare som Birgersson och Kvist. Sammantaget gör det att Manner blir ganska maktlös i laguttagningen. Jag tror att den typen av dåligt lagbyggande får större följdkonsekvenser än man kanske tror och det bottnar nog i ett fruktansvärt inkompetent sportcheferi snarare än Manners ledarskap.

Stefan R 63: Man måste ju börja någonstans också. Tror inte att Brynäs avser skapa kontinuitet för att vara 10:a. JL t.ex. är väl ett bra exempel på en värvning att bygga kring på längre sikt. Smal trupp absolut, men det har ju dryftats förr, i princip alla SC i SHL gjorde ju felbedömningen om KHL och "smörgåsbordet" av spelare som skulle finnas tillgängliga efter säsongsstart.

Tycker att Alcén varit ganska tydlig med att inte ta in vem som helst, kanske just därför det inte blev något med Roy t.ex. Det talar ju mer för varför vi inte värvat vemsomhelst och helt i enlighet med Djoos resonemang.

Ove Myling: Många frågor som blir intressanta att följa minst sagt..

varulf: Deadline är väl idag 23:59 så du behöver inte vänta hela veckan på nåt radikalt. Gör som Brynäs, sitt still, knäpp händerna och be en bön.

Ove Myling:
Vi tar en match i taget?

Davey85: skall låta det vara osagt från min sida om det är klokt eller oklokt att inte agera i den situationen man befinner sig i. Dock har man ingen koll på omständigheter, så skall passa sig för att döma. Ter sig otroligt märkligt att sitta still och tyst i båten för den icke insatta iaf. Hoppas på något radikalt innan denna veckas slut och ett halmstrå till hopp att ta med sig i det sista här nu

Davey85: Frågan är om man gör som senast det blev kval att man sparkar tränarna precis innan? Eller så gör man det nu.

Som jag skrev tidigare, kommer Alcén att agera eller kommer andra högre upp att agera. Vad har Bosse Bank för historia med sparkade tränare i Elfsborg? Någon som har koll?

Jag tror inte att det blir någon värvning eller sparkning idag. Man kommer nog låta det rulla på som vanligt.

Ove Myling: Dom kanske diskuterar ytterligare förlängning av kontraktet?

Stefan R 63:
De rekryterar ledare och spelare för att vinna. Det skapar stabilitet.
Rätt enkel matematik.

Huge: "Nä, det är ett sjukdomstecken när du och andra sitter härinne och skriver exakt samma sak i stort sett i varje inlägg.Tror att alla för länge sen har fattat vad/du ni tycker.
Ert papegojbeteende är definitivt INTE ett tecken på att man är frisk öht."

Till skillnad från dig alltså...

Brist på självinsikt tillhör sjukdomen verkar det som. Samt att det verkar bli värre ju äldre man är.

Huge: Har du kollar ditt eget Papegojabeteende, som utomstående har ni likartade symptom på din påstådda sjukdom, bara ett gott välment förslag, det verkar ju vara ohälsosamt i dina ögon

Till övriga mer relevanta ärenden så ser jag risken att ni i kval som minimal, ni har en match mer att spela och möter hv på hemmais där ni är ruggit starka

Däremot slutspel och top 5 som Pettis tippade känns svårare men inte omöjligt

Blå grottan:

Ja, att anställa rätt personal ingår.
Det är inte Brynäs paradgren.
Men det går att förändra.

munkas: Nä, det är ett sjukdomstecken när du och andra sitter härinne och skriver exakt samma sak i stort sett i varje inlägg.
Tror att alla för länge sen har fattat vad/du ni tycker.
Ert papegojbeteende är definitivt INTE ett tecken på att man är frisk öht.

JohnnyBotox: Blir nog tyvärr bara någon tillfällig. Vem vill ta över i det här läget på längre basis?

Troligtvis Molin & Sjödin, som du skriver. Kanske Gunnar Persson i någon roll?

Ove Myling: I så fall gärna någon som inte bara tar över tillfälligt, med tanke på kontinuiteten :D

Lundskog?

Men blir väl Molin och Sjödin

JohnnyBotox: Skillnaden mellan den kontinuitet du beskriver och som tex växjö..Fbk osv har är väl att de skapar en kontinuitet för att vara ett topplag. Vi har genom konstiga beslut...svag trupp o smal trupp skapat en kontinuitet för att ligga i botten år ut och år in.
Spelare kommer och går i alla klubbar det är hur man ersätter och hur man skapar en trupp som är mer avgörande.
Såg ett gammalt klipp på P Djoos som sa att - Vi är noga vem som ska komma in i laget..Hur han ska passa in..vad vi behöver osv...och ett tydligt och bra ledarskap...därför har vi blivit ett vinnande lag.!

JohnnyBotox: Undrar vad Brynäs kan ta in som ersättare. Lär väl bli Molin i någon roll. Gärna tillsammans med någon mer rutinerad. Rädda det som räddas kan.

För nästa säsong skulle jag kunna tänka mig Niklas Eriksson, från Örebro. Han har gjort ett bra jobb där.

Auchinleck: Det handlar inte om pengarna (jo i nuläget dock) - Men Brynäs har ju SLARVAT BORT en topp 4 budget i SHL år efter år.

Usla sportchefer på rad, där har du det.

Huge: För mig är det snarare ett friskhetstecken att gapa efter förändringar när det fortfarande ser ut som skit drygt 40 matcher in i serien.
Ingen spelidé, odisciplin, slarv, mjuka backar och en coach som mer och mer liknar fågelholken man kan skymta ifrån fönstret i vardagsrummet.
Rödin, Dima, Palve, Kinnvall, Sklenicka, Eklind, Olesen m.fl presterar säsongssämsta när matcherna är som viktigast.
Går vi in i kval med det här skitspelet så är vi chanslösa.
Något måste förändras NU, som kan ge lite energi.

mattias - 74:
Vet faktistk inte om vi i byrnäs har så fantastiska förutsättnignar längre.

Vi är ett enormt mycket större samhälle än Leksand, men däremot så har inte våra företagsbjässar längre någon "anknytning till orten"
Gevalia ägs väl av Kraft foods.
Skutskärsverken ägs av Stora Enso
Korsnäs ägs av Billerud
för att nämna några få...
dom har inte bara lagen på orten att lägga spons på.

Sen vet jag inte om varumärket Brynäs är så lockande längre.
Glansen från tiden innan 80-talet har nog börjat mattas av.
Däremot tror jag nog att dom på sätraåsen fortfarande att dom är störst, bäst och vackrast... (kan väl hålla med dom om vackrast i och för sig).

Ove Myling: Oj. Så kan det ju vara. Kanske också är gällande någon spelare?

spolaisen: Läser på gd:s livechatt att Manner sitter i möte nu på morgonen.

Kan det vara att han får sparken? Hoppas det. Uppenbart att han tappat omklädningsrummet. Inga spelare, framförallt inte ledande spelare, ska bete sig som spelarna gjorde igår i en så viktig match.

Huge:
Jo, Rödin var bra om man bortser från hjärnsläppet...

Malken:

"Tycker med en dåres envishet, med det jag vet, att det inte är något fel på Brynäs organisation. Det är på isen vissa spelare uppträder odisciplinerat och så har det ju varit i många säsonger nu - långt innan nuvarande ledande personer i föreningen fanns på plats.

"Jag kan inte se att det här är Manners fel. Han har ärvt ett problem - dyra spelare som uppträder odisciplinerat och som ofta är en belastning för laget trots att de har en hög potential."

"Tycker att det är ett välbyggt lag i övrigt. Det är några få som förstör för de andra i laget och det är svårt att bygga bort det med en annan organisation. Det är de odisciplinerade spelarna som måste rätta in sig i ledet."

Vem har ansvar att åtgärda de problem du lyfter upp?
Har det till synes gjorts något för att komma tillrätta med de problem du lyfter?

Bergman out.
Hedberg i frysboxen.
Roy in and out.
Blomman in.
Birger till AIS.
Ny målis in.

Är det nödvändiga åtgärder för att lösa ut problemen med disciplin eller brist på disciplin i laget?

Jag ser några namn som borde rekonditioneras för klubbens överlevnad.

Malken:
""Jag kan inte se att det här är Manners fel.""
"Han har ärvt ett problem - dyra spelare som uppträder odisciplinerat och som ofta är en belastning för laget trots att de har en hög potential."

Manner borde ha kunnat lära sig motståndarlagens spelare vid det här laget..Igår hade han inte någon koll på "irritationsmomentet", som fick oantastad slå loss pucken som var blockerad vid stolpen.
Broc Little borde ha varit kartlagd och därmed markerad i spelet, men så långt sträcker väl sig inte kunnandet varken från Manner eller spelarnas sida. Broc Little är en liten skit, som borde gå att lyfta bort vid egna målet...

SnowKing: Tycker ändå att Rödin gör det bra om man bortser från tvåan där han slänger iväg klubban. Överambition och frustration förstår och just hans enorma brynäshjärta och vilja att vinna varenda duellt till vilket pris som helst är väl både hans styrka och svaghet som det känns.
Nu gäller det att samla ihop sig och göra det bästa av återstående matcher...

Malken:
Johan Larsson var stundtals riktigt bra igår... bästa sen skadeproblemen uppstod!
Hela förstafemman var riktigt bra!
OM... man bortser från de huvudlösa utvisningarna. Dimas var oförsiktig och onödig, kanske lite hårt dömt med 5 minuter där.

Dock... Det sättet Rödin tar motståndarens klubba och slänger iväg är helt oförsvarligt, där sätter han verkligen laget i skiten, så gör INGEN lagkapten i min bok.

Hade vi haft nåt på bänken så skulle Rödin blivit bänkad ett par matcher!
12 timmar och 20 minuter kvar... går det att övertala nån frälsare som vill komma in och göra skillnad för ett gammalt klassiskt lag?

SnowKing: Bara att instämma angående Botoxgubbens inlägg.
Klokt, nyanserat och kunnigt.
Det räcker så.

Min ödmjukhet förbjuder mig från att recensera det som Bulten, mylingen, munkas och diverse andra papegojor presterar härinne.
Det räcker så.

mattias - 74:
Har svårt att se att det är pengarna.
Det handlar om vad som görs för pengarna!
Det är just nu 11 klubbar som gör ett bättre jobb med resurserna till förfogande.

Malken:

Brynäs gjorde bort sig, när man inte behöll Roy. En utbildad psykolog hade varit bra i samma kedja som Palve och Timashov. Roy vågade ju också gå direkt på kassen. Palve och Timashov vågar ju bara gå på utsidan...

Auchinleck:

Nej det har jag inte gjort men tycker ändå det är märkligt att inte Brynäs lyckats bättre med de förutsättningar som finns, borde väl rimligtvis finnas företag som vill hjälpa Brynäs,

Leksand är ett samhälle på runt 7000 i kommunen och Gävle är betydligt större.

Vad är fel?

Ove Myling: Sitter väl mest och skrattar åt dig och alla andra som likt tjatande papegojor orkar sitta härinne dag ut och dag in och bara prestera exakt samma inlägg hela tiden: Alcen är usel, Manner är värdelös, spelarna usla och ja; allting är i stort sett värdelöst. Patetiskt så det förslår...

"Hur går det i slutspelsjakten?"

Inget vidare efter gårdagens förlust och förlusten innan uppehållet.
Innan dess såg det beydligt ljusare ut när det gällde att både nå playin och ingenmansland men idag har ju den situationen ändrat sig rätt så mkt.
Vad tror du själv då? Om du skulle försöka ge oss en objektiv bedömning istf att som vanligt skriva nåt om hur usel Alcen är, hur värdelös Manner är och hur usla spelarna är?

"Vilka vill ni "riktiga fans" möta i åttondelsfinal?"

Om vi nu lyckas ta oss dit, vilket idag känns mindre sannolikt efter de senaste två förlusterna, så tar jag fortfarande ett Luleå, som det känns att vi har haft mest lätt för sas.
Vilka som du och alla andra gamnackade loserfans som redan gett upp vill möta vet jag inte, men sannolikt är det väl Björklöven, Västervik, Västerås och andra lag i HA som ni ser fram emot att få möta nästa säsong. Ni har ju redan gett upp och placerat oss i den serien, vad jag förstått...

"Och i resten av slutspelet kan ju allt hända?"

Absolut, förutsatt att vi nu tar oss dit.
I ett slutspel börjar man om från början sas, det blir en omstart för alla lag och det är helt andra förutsättningar jämfört med vad det är in en lång grundserie.

"Hockeygudarna är med oss, puckarna studsar rätt och framförallt: domarna tar rätt beslut."

Ja, det är ju vad varje riktig supporter naturligtvis önskar.
Så du får väl hoppas på att hockeygudarna INTE är med oss, att puckarna studsar fel, domarna dömer emot oss och att vi hamnar i HA, som du och dina gelikar verkar hoppas på...

lapad: "Från ena till det andra, visst är det underligt att dom som alltid försvarar Alcén & Co, förluster m.m. är spårlöst försvunna?"

Halloj! Jag är inte försvunnen. Tycker med en dåres envishet, med det jag vet, att det inte är något fel på Brynäs organisation. Det är på isen vissa spelare uppträder odisciplinerat och så har det ju varit i många säsonger nu - långt innan nuvarande ledande personer i föreningen fanns på plats. Man ärver problem gällande A-laget - som man för all del inte lyckats lösa. Jag jublade när man kontrakterade Rödin - trodde det skulle bli samma succé som han tidigare gjort i Brynäs. ...Men här är jag ruskigt besviken - speciellt efter igår. Det är uppenbart att han inte spelar på den nivå han har betalt för att spela. Han tar också mycket onödiga utvisningar och tappar alltför ofta pucken på blå vilket ger många två mot ettor för motståndarna. Palve och Timashov är ju också humörspelare som man aldrig riktigt vet vad man får ifrån.

Jag kan inte se att det här är Manners fel. Han har ärvt ett problem - dyra spelare som uppträder odisciplinerat och som ofta är en belastning för laget trots att de har en hög potential.

Med facit i hand skulle kanske inte värvningen av Timashov och förlängningen med Palve gjorts - men TImashov lyfte laget kraftigt när han kom. Tycker att det är ett välbyggt lag i övrigt. Det är några få som förstör för de andra i laget och det är svårt att bygga bort det med en annan organisation. Det är de odisciplinerade spelarna som måste rätta in sig i ledet.

JohnnyBotox:
Blir nästan tårögd...
Tack för tre väldigt insiktsfulla och tänkvärda inlägg... det bästa på HS denna vinter!

SaggeBoy: Ja, Alcén letar sedan juli 2022 efter en "spetsforward". Bör komma under kvällen.

mattias - 74:
Har du jämfört intäkter från "lokal sponsring" mellan Leksand och Brynäs när du resonerar kring att pumpa in pengar?

SuneMangs: ska det komma några värvningar av bif?

Ove Myling:

Det är uppenbart att Alcén misslyckats i rollen som SC

Har följt diskussion om Alcén ett tag och jag har en polare som är brynäsare som säger att Brynäs har blivit en kompis förening, Alcén och Honken som är vänner som jobbar inom föreningen, man kan inte styra en en elitklubb på fd spelare som inte har någon erfarenhet öht inom yrket även om de har ett stort hjärta för klubben. I detta fall väger kompetens tyngre än hjärta för klubben

Man skall allra helst ha personer inom föreningen som inte har något som helst med klubben att göra.

Salo var bra som sportchef men fick inte de verktyg han ville ha och slutade.

Tror det hade kunnat bli enorma framgångar om han fått fortsätta

Björn och Tjomme har gjort ett fantastiskt jobb med Leksand sedan de tillträdde.

Är väldigt oroväckande att Alcén inte har lyckats bättre

Borde väl inte va så svårt att kunna rekrytera spelare till Brynäs?

Är ju en anrik förening med bra historia.

Leksand skulle såklart inte klara sig utan Ejendal, har inte Brynäs någon extern finansiär som vill pumpa in pengar? Märkligt tycker jag i en sådan stad som Gävle som andas hockey.

{10155}: Men dra! Du har skämt ut dig tillräckligt din lilla ”14åring”…
Vad är det du inte förstår?

Ove Myling: Nej, till och med jag kan tycka att man på två hela säsonger utan tillstymmelse till förbättring varken i spel eller placering ska ifrågasätta om det är rätt häst att satsa på. Sedan är ju kontinuitet lite av en definitionsfråga. Vi vet ju att alla spelare aldrig är kvar år efter år, det sker ju alltid förändringar. Frågan är ju hur många förändringar man gör.

Lämnar t.ex. fyra spelare och det kommer fyra nya får man ju anse att kontinuiteten är ganska stor. Lämnar halva laget är kontinuiteten liten.

Lämnar HC, men assisterande är kvar, samtidigt som SC, KD och ordförande är kvar och stora delar av truppen kvar så är ju kontinuiteten också ganska stor.

Rör man inte omkring för mycket så kan man behålla kontinuitet. Även om man byter HC. Ta Växjö till exempel. Bytte Sam Hallam mot JJ men i övrigt ganska lika, finns en kontinuitet i hur man jobbar och den kommer enbart i av att man inte rör omkring för mycket i organisationen. Målet är ju att alla ska kunna vara utbytbara på grund av att man skapat en stabilitet genom kontinuitet.

Huge: Hur går det i slutspelsjakten? Vilka vill ni "riktiga fans" möta i åttondelsfinal? Är det bäst att möta Luleå eller hur tänker du kring motståndare? Vilka blir enklast att besegra för att ta sig till kvarten?

Och i resten av slutspelet kan ju allt hända? Hockeygudarna är med oss, puckarna studsar rätt och framförallt: domarna tar rätt beslut.

{10155}: Ta och dra något riktigt gammalt över dig, Pettis. Ingen vill ha dig här och framförallt inte efter dina påhopp på PM.

{8399}: Jo det har vi

{8399}: Källa på det! Ta fram tack.

JohnnyBotox: "Men jag tror på Bosse Bank, jag tror på Svedman. Sedan vet jag inte. Jag börjar väl ifrågasätta Manner mer och mer, blir det kval så vet jag inte riktigt. Men är egentligen av princip emot denna typ av "brandsläckningar"."

Diskussionen om kontinuitet har gått några varv här på hs, så den lämnar jag därhän.

Angående Manner: det här är hans andra år. Han har bättre lag i år och har gjort ett sämre resultat. Vi ser en negativ utveckling. Varför ska man bygga vidare på det?

Bulten: Vi har inte en målvaktstränare på halvtid.

« · 2469523 · »