1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 753903 inlägg · 7967 ämnen
« · 2469416 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Bulten: Jo det var nästan komiskt, och helt oförlåtligt av PJ. Jag håller med om kritiken att man inte kan sätta en helt grön SC direkt från isen i en professionell förening om man vill bli framgångsrik. Men oavsett hur han blev tillsatt så tycker jag inte att han bevisat att han är en dålig SC och behöver avsättas bara för sättet han blev tillsatt... Det skulle i så fall skett så fort Kangas klev in som ordförande, inte nu.

Det svåra är just "vems fel" det är. Tabellen säger helt klart att Alcén har misslyckats. Men jag tycker samtidigt att truppen på pappret som Alcén har satt ska ge en högre placering i tabellen och bör kunna leverera bättre resultat och där kommer Manner in i bilden. Men det är alldeles för svårt för mig att säga om det är Alcéns fel, Manners fel eller spelarnas fel. Varken du eller jag kan bedöma det utan insyn.

Anledningen till att jag lutar mig mer åt att det är Manner och spelarna är t.ex. bristen på matchcoachning och individuella misstag. Som du skriver, ser ingen spelidé.

Jag hoppas att de lyckas reda ut detta nu (utan kval) och så får vi se om Manner står i båset nästa säsong. Jag är tveksam till att han gör det oavsett om vi åker ner i AS, klarar oss via kval, eller till och med utan kval.

SuneMangs: Det handlar väl om att hitta spelare i lag som är avsågade från slutspel i respektive ligor. Det måste väl den erfarne Alcén lyckas med?

Dom enda värvningar som kommer idag (om det kommer några) är Kevin Clark och en back av typ Cibulskis-kvalitet. Så förvänta er inga spetsvärvningar eller nytt material till första backpar, för marknaden är stendöd. Som Sanny skrev på twitter igår, till och med schweizarna tycker marknaden är skral och dom har pengar att strössla på kvalitet om kvalitet skulle finnas tillgängligt.

JohnnyBotox: Nej det är inte hållbart att sparka om man gör samma misstag om och om igen. Problemet är just det du nämner, hur Alcén blev tillsatt. När just den smått humoristiska och fortfarande nygrädddade granskningen som "River Jump" gjorde av Brynäs där man kom fram till just hur man gör felaktiga rekryteringar i organisatinen. MEN han måste bort och ersättas med någon med erfarenhet (som inte är ex-brynäsare).

Sen går hela den här föreningen inklusive mig själv i någon Manner-psykos. Man glädjs och roas av hans rallysvenska, hans mjuka värden, en kompis som alla hade velat ha. HELT förblindande av hans charm så ser vi inte att det är fullständigt kaos på isen. Det finns ingen spelidé och finns den så skiter iallafall spelarna i den. Vi har fortsatt en målvaktstränare på halvtid trots att det förmodligen hade lönat sig att spela med en man mer på isen istället för målvakt i dagsläget.

Anders Berg: kärnverksamheten är nog inte herrlaget längre vilket det helt klart borde vara. Det är därför jag följer brynäs. Men nu förtiden är det herrlag, damlag och välgörenhet som tillsammans är delad 1:a.

lapad: Jag brukar försvara Alcén. Tror inte att det är en långsiktig lösning att sparka folk hit och dit vid minsta motgång. Tycker fortfarande att värvningarna inför säsongen är bra, där och då var förlängningen av Palve ganska bra. Godkänt i min bok.

Sedan är resultatet denna säsongen underkänt, och ja, Alcén är ytterst ansvarig sportsligt. Men jag kan inte bedöma om det beror på spelarna, tränarna eller Alcén. Mer troligt spelarna och tränarna än Alcén. Ännu mindre Svedman. Ännu mindre Bosse Bank.

Att "försvara" handlar också ganska mycket om att nyansera många skribenters önskan om att värva för värvandets skull, sparka för sparkandets skull. "Avgå alla" är ingen långsiktig lösning. Det borde vi veta. Det är ju därför vi är i denna situationen idag.

Däremot har jag aldrig försvarat sättet Alcén blev tillsatt på. Det var och är mycket märkligt och det ska inte få gå till på det sättet.

Men jag tror på Bosse Bank, jag tror på Svedman. Sedan vet jag inte. Jag börjar väl ifrågasätta Manner mer och mer, blir det kval så vet jag inte riktigt. Men är egentligen av princip emot denna typ av "brandsläckningar".

JohnnyBotox: Ja det är väl sista hoppet, att HV nu sitter nöjda inför tranferfönstrets stängning idag och att Alcén, Manner eller den nya tränaren/sportchefen presenterar ett gäng värvningar 23:45 inatt.

Från ena till det andra, visst är det underligt att dom som alltid försvarar Alcén & Co, förluster m.m. är spårlöst försvunna?

Igår var nog dagen då jag ändå tappade lite av hoppet. Inte att vi förlorade, utan hur. Tycker att vi började första perioden ganska bra, intensivt och hårt jobb. Men som många skriver, man finner vägar att förlora. Denna gång genom att ta otroligt korkade utvisningar. Tre matcher i rad som vi i högsta grad varit med i, men ändå kammat noll i säsongens viktigaste skede.

Finns mycket negativt att säga om matchen, men försöker att ta med mig det som var positivt. Vi brukar ha svårt att vinna efter uppehåll och nu är det inga fler. Larsson visade vilja och kvalitet, var förbannad, gjorde mål. Olkinoura gjorde inga misstag, var stabil och bra tycker jag, kommer nog bara att bli bättre. Rödin gjorde mål.

HV möter ett (förhoppningsvis) revanschsuget FBK på torsdag och spelar inte på lördag. Hoppas att de fått lite hybris tack vare poängen trots att de (vad jag läst) egentligen inte spelat så bra.

Kan vi komma ihop och ta 4 poäng nästkommande två matcher samtidigt som HV tar 0 på torsdag så skulle det ge lite andrum till nästa vecka (önsketänkande). Då har HV matcher mot Växjö, Örebro och LHC, lag de historiskt tar få poäng mot (varav två borta). Vi har SAIK, MIF och Frölunda, lag vi historiskt ändå brukar plocka lite poäng mot (varav två hemma).

Greppar efter halmstrån…

SaggeBoy: "Helt ärligt .. kanske hade varit bra om dom åkte ur... dom kommer fan endå inge vart.. 11 eller 12 .. tror dom hade vaknat till liv hela föreningen ifall då spelade en eller två säsonger ha ."

Åker vi ned i Allsvenskan så är vi hästlängder efter klubbar som Modo, Björklöven, Mora, Karlskoga, Djurgården och Södertälje.
Innan vi kommit ikapp och förbi dessa klubbar så har det runnit mycket piss under gavleåns broar.

{8399}: Intressant att vi ser det så olika, i grunden tror jag du underskattar HVs formkurva. Samtidigt som du överskattar Brynäs kurva.

Men som du säger, hemmaplan är en viktig faktor.

Ove Myling: Är kärnverksamheten inom Brynäs Idrottsförening verkligen endast herrlaget? Är vi inte en ideell idrottsförening först och främst? Ungdomslag måste väl vara minst lika viktigt?

Ove Myling: att ha en klubbchef utan sportslig erfarenhet är inte problemet. Man hade personal problem under MC. Det är så mycket mer när en klubb blir som ett företag. Men sportsliga ledningen behöver bli mycket bättre

Zappaholic: "Nej nej nej…det är det absolut värsta som kan hända. Vad ska vi ner där att göra??? "

Just nu håller Brynäs på med allt förr utom att ställa ett bra hockeylag på banan, klubbens kärnverksamhet. Ingen "Bra start" eller damlag utan herrlaget.

Man anställer en klubbchef utan sportslig bakgrund och en sportchef utan erfarenhet och en GM, övergripande ledare för det sportsliga, behövs tydligen inte. Ganska uppenbart att det inte är prioriterat hur det går för shl-laget.

Åker man ned i HA finns bara utrymme att syssla med det sportsliga. Bygg en ny organisation i HA med fokus på kärnverksamheten: Herrlaget.

Skala bort allt annat och fokusera på det viktigaste.

Känner mig också likgiltig för det här med HA eller SHL. Kanske är en försvarsmekanism för att HA snart kan vara en verklighet.

Med det sagt hoppas jag Manner eller hans efterträdare ställer de på isen som vill vara med och sen i fallande skala.
Centra första med Blomman och fyll sedan på. Ska vi klara oss kvar är det hjärta som gäller. Inte beteenden likt Dima och Rödin som verkar hata Brynäs.

Ove Myling:
Hyllningen av Börje var väl tack vare en bra TV-produktion?

Ove Myling: Nej nej nej…det är det absolut värsta som kan hända. Vad ska vi ner där att göra???

Ingen dans på rosor där nere…

Ove Myling: Alcén kommer så klart inte ta ett sådant beslut. Utan det tas från Svedman eller Bosse om det ska bli något av det hela.

Tjurn : Jag ser bara fakta. Precis som du.

SaggeBoy: "Helt ärligt .. kanske hade varit bra om dom åkte ur... dom kommer fan endå inge vart."

Ja, det kanske inte är så dumt ändå. Föreningen skulle kunna skala bort all kringverksamhet och satsa på det viktigaste: HOCKEYN. Skulle kännas befriande att slippa allt snack om "En bra start" och se en klubb som satsar på sin kärnverksamhet.

En enad kritikerkår säger att Brynäs gjorde ett fantastiskt jobb med hyllningen till Börje - det kan jag bara applådera. Men ställa ett ordentligt SHL-lag på isen det lyckas man inte med.

Man kanske skulle lägga ned bisysslan att spela hockey och satsa fullt ut på att bli ett evenemangsföretag annars.

Skulle kännas befriande om Brynäs la lite kraft på hockeyn för en sekund. Kanske kan det ske i HA?

SaggeBoy: helt ärligt så är det nog så dåligt det kan bli att åka ur SHL. Det är en stentuff kamp att gå upp. Brynäs har inte samma kapital som HV då de kunde ha en betydligt större budget än andra HA-lag.

munkas: Ja, då är vi där igen. Där vi brukar vara framåt vårkanten - på väg mot kval.

Som jag skrivit tidigare anser jag att huvudansvaret för detta fiasko står Manner för som inte lyckats få ihop ett grundspel på hela säsongen.

Som jag ser det nu så är det väldigt "olyckligt" att Brynäs har en så orutinerad sportchef som Alcén. Han har hållit Manner i handen hela säsongen och pappa Manner har hjälpt lille Johan att värva spelare.

Hur ska Alcén kunna sparka Manner? Säsongen är redan ett fiasko och Manner måste gå åtminstone efter säsongen. Kan Alcén ta det tuffa beslutet att sparka honom redan nu för att rädda laget från kval.

Självklart ska Rödin, Dima och Palve väck från laget men att Alcén ska hitta 3 ersättare till dessa nu är nog uteslutet och hur ska han göra det utan pappa Manners hjälp?

Helt ärligt .. kanske hade varit bra om dom åkte ur... dom kommer fan endå inge vart.. 11 eller 12 .. tror dom hade vaknat till liv hela föreningen ifall då spelade en eller två säsonger ha . Inget man vill men tror att dom måste ner !!! Bara acceptera. Kolla måndag, onsdag och fredag!

Jugge: Strömgren har varit blek, men tycker faktiskt inte att Ljungkrantz varit särskilt bra han heller. Hade nog nästan hellre chansat med Nordh...

Davey85:

Jag gottar mig sannerligen inte, vet vad ni går igenom.

Hoppas ni klarar er kvar. Kval är sannerligen inget rolig och framförallt inte att spela i Allsvenskan

{7981}: Håller med, tycker man borde byta plats på Strömgren och Ljungkrantz för Strömgren har, som du säger, varit riktigt blek på slutet. Ett vanligt fenomen bland JVM spelare efter turneringen.

Jugge: och att Strömgren gjorde mål i första matchen efter JVM. Sedan har han varit iskall. Visserligen har Roy inte producerat i Liiga men tyckte att han fick fart på Palve och Dima

Back: Japp. Kräver att Alcén, Manners Pajen och Kasken redan ikväll. Spännande att se vad Svedman har för plan för detta haveri, förmodligen inte ett skit.
Ställer hoppet till Bosse

Blå grottan: "Att det nu väntar ett kval mot Malmö känns som 80-20"

Vi har en poäng mer och en match mindre spelad än HV. Sen har vi om jag inte har fel 6 av 10 återstående matcher på hemmaplan.
HV har 4 av sina 9 återstående på hemmaplan.

Sen hoppas jag att vi tar det avgörande greppet via en seger hemma mot HV den 4 mars, det kan bli en rysare och vi bör nog inte kamma noll i den matchen.

Jag säger 70 mot 30 att vi undviker kval och i ett eventuellt kval mot MIF så ger jag oss 60 mot 40 procents chans.

{8399}: Att Alcén inte valde att förlänga med Roy framstår i dagens ljus som ett grovt felbeslut. När det skedde var man ju säker att det betydde att han hade något bättre klart, men icke…

Nu är ju truppen så lövtunn så vi inte ens kan bänka spelare som missköter sig grovt..

munkas: Nattsvart är känslan just nu. Alla trender pekar neråt och har gjort under en längre tid.
Manner och Alcén är ytterst ansvariga och bör lämna redan nu för att möjligen få en boost som gör att vi klarar kontraktet utan kvalspel.

Hank81: "för mig är det mer ett misslyckande av manner än alcen, när jag såg laget på pappret inför säsongen så trodde jag absolut på slutspel.
Men att dem flesta i laget har underpresterat ligger ju mer på manner."

Jag är mer inne på Sannys linje att vi faktiskt har en kass trupp och bör ligga i den absoluta botten med den.

Dallemas: Idag lär det komma en dubbelvärvning från vår eminenta sportchef, vänta bara. En back och en forward.
Jag undrar bara lite försynt om inte Dima och Palve och därav hela laget hade mått bra av att ha Roy i laget...men han kanske vill till Liiga istället.

munkas: Ett stålbad väntar nu för laget. Jag ser det som typ 50% chans att man hamnar i HA. Malmö har vaknat, man lyckas även slå FBK. Samtidigt som HV lämnar Brynäs på perrongen snart.

Att det nu väntar ett kval mot Malmö känns som 80-20. Har jag fel?

MEN
Brynäs har dock en plusstatistik mot Malmö och en hemmafördel blir det väl.
Hemmafördelen kan faktiskt avgöra allt då Brynäs är klasser bättre hemma.

Hur formen ser ut i eventuella kvalet blir förstås också avgörande.
Det är inte kört än. 50-50 som sagt

Dallemas: för mig är det mer ett misslyckande av manner än alcen, när jag såg laget på pappret inför säsongen så trodde jag absolut på slutspel.
Men att dem flesta i laget har underpresterat ligger ju mer på manner.

Jugge: Truppen är alldeles för tunn för att bänka båda två.
Om man spelar SHL nästa säsong bör inte Rödin Palve Dima vara kvar. Utifrån det man kan se på match och höra på intervjuer är Rödin inte en spelare och kapten för lag i motgång.
Man kanske skall markera den dåliga disciplinen med att ge Blomma C.

Ett antal matcher tillbaka sedan kom man ut till matcherna yrvakna och hamnade i underläge med 2 3 mål innan man vaknade. Senaste matcherna i går och FBK tog man ledningen men är för odisciplinerade som leder till mål i baken och torsk.
När man gör första målet och momentum måste man lyckas ta poäng. Många lag som gör första målet har bra + statistik för att ta poäng.

Dallemas: Det är svårt att sitta lugnt i båten när den befinner sig på botten…
Undra vem som säger upp sig först, Manner eller Alcen?
Efter helgen räknar jag med att någon av dem packat ihop grejerna och flytt landet.

dabif: deadline att ”köpa sig ur” är idag…. Vi får se hur desperata dem är att försöka slippa negativt kval. Tror Alcén sitter lugnt i båten i vanlig ordning…….

Depression: det var ju han som inte ville spela tråkigt. Säger väl allt.

{8399}: ” Detta är läge att snacka ihop laget och kräva disciplin.”

Du tror inte tränarna har betonat vikten av disciplin dom avslutande omgångarna? Men vad spelar det för roll när det finns vissa ”ledande” spelare som ändå spelar efter egen agenda…

Hoppas Manner bänkar Rödin och Dima på torsdag, så grova avsteg från vad man kommit överens om måste få konsekvenser..

Rödins trovärdighet som kapten är helt borta.. Vem ska Strömgren, Ljungen etc ta rygg på? Alla ser ju vad som sker på isen…

bradberry: Det är nog bye bye med damlaget också, en mängd personer på kansliet får leta nya jobb och andra gå ner i lön. Det blir många saker som kommer förändras om laget åker ur. För ekonomin på sikt är det nog bättra att spendera varenda krona man har och även en del man inte har på att köpa sig ur kvalspelet och ev. nedflyttning.

Zappaholic: otrevlig? Tro inte du vet allt, för du vet ingenting!

Tjurn : Du har fler problem än så. Ett av dem är att du är otrevlig.

”jag ser fakta” 😂😂😂😂

{8399}:

Krävs mer än en psykolog för att "snacka" ihop Brynäs-laget...alla drar åt olika håll i "laget" brynäs..Där finns inte någon sammanhållning..
alla i brynäs har sina egna agendor, och jaget går före laget...
många funderar på sin framtid i andra lag...
några kanske lägger skridskorna på hyllan vid säsongsslut..

bradberry: Att åka ur vore ur Brynäs perspektiv helt förödande! Föreningen pratar idag i varannan mening om ” med vår ekonomi ” när det diskuteras nyförvärv! Hur skulle inte det då se ut i en lägre division?
Förfallet har pågått många år och ingen har på i något avgörande vis lyckats vända utvecklingen! Detta tyder, anser jag, alldeles för svagt ledarskap från Styrelse till tjänstemän och vidare ner i båset och ut på isen! Det har nog funnits individer som haft/har ambitionen men dessa har inte lyckats genomsyra organisationen! Att vi går till kval är jag helt övertygad om och väl där blir jag oroligare och oroligare!
På ämnet dåliga beslut! Manner kom till Linköping i måndagskväll efter att ha varit borta från laget hela föregående vecka där man borde kunnat komma samman inför slutspurten!

Metalman: Detta är läge att snacka ihop laget och kräva disciplin.

Huge:Jag kan hålla med om att det kastas en hel del skit på laget ofta med all rätt,men igår när jag tyckte Brynäs var lite bättre 5 mot 5 så tar en del spelare helt galet usla utvisningar och med spelare utvisade är det svårt att vinna matcher.Och bänka Rödin och Timashov hjälper inte ett dugg...då finns det knappt spelare kvar som kan ordna lite mål framåt

bradberry: Även en medioker juniorverksamhet.

Brynäs har inte HVs ekonomiska fallskärm…
Brynäs äger själva en extremt dyr arena… Det gör tex inte DIF…

Att åka ur kommer innebära en ny era på ishockeyns bakgård. En ny era… Inte något eller några år för att börja om… ✝️

Undrar om Manners uttalande om att ”de inte kan gå så mycket sämre” är så lyckat🤷🏼‍♂️

« · 2469416 · »