1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742272 inlägg · 7967 ämnen
« · 2581888 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
JohnnyBotox: jag tror att man måste ha stort tålamod för Lindbäck också, när man kollar på matchen och ser målen som släpps in så får han inte jättebra hjälp av försvaret heller och där hoppas jag att benn kan hjälpa Lindbäck också.

Kommer bli spännande att se hur Gällstedt gör imorgon mot Tingsryd med femmorna då Larsson är tillbaka

Tror inte att förtroendet är jättestort för Lindbäck. Det var en seg förhandling och det blev ett ettårskontrakt. Back-up en billig 18-årig lovande målvakt. Jag spekulerar nu, men det kan väl vara så att man chansar lite här, antingen studsar Lindbäck tillbaka, eller så breakar den unga målvakten, om inget av det sker så har man resurser för att förstärka.

Med tanke på de resurser man lägger på backar och forwards så har jag svårt att tro att man går in i ett slutspel med dessa två mv om ingen chansning slår väl ut (men såklart inte redan nu).

{5647}: Kloka ord. Fattar att det är känsligt med Lindbäck men man hade tillräckligt med anledningar efter förra säsongen att skiljas åt. Det är synd för Lindbäck verkar vara en bra kille men på något sätt symboliserar han det som vi behöver tvätta bort i Brynäs. Gamla meriter och att gamla Brynäsare är bäst lämpade för uppgiften oavsett uppgift.

{5647}: word. Bra att någon utomstående har sett samma sak som 75% sofftyckare har gjort . Är vi så många som följt Brynäs I mängder av år , men trots det är fullkomligt okunniga på ishockey . Men den ena procenten här inne har så klart som alltid rätt . Tur vi har han som kan tala oss tillrätta i vår okunskap.

rafalski:
De flesta läktarcoacherna (ja, inte Huge då) har läst facit säsong för säsong i typ 20 år och insett att Brynäs statusmässigt är ett fd storlag på dekis.
Nu är det ett antal festkvällar i mörkaste Småland och andra suspekta ställen som gäller på matchdagar.

En stor och bidragande faktor till raset (kvalspel och nu degradering) är oförmågan att hitta en sista utpost som tar puckar.

För att ha en rimlig chans att spela upp sig är det topp 2 som gäller i serien. För att spela upp sig till SHL behövs en målvakt (och ett LAG) som är som bäst i april.

Har Alcén/Grahm och deras Advisory Board förmågan att lösa uppgiften?
Är det Lindbäck som skall spika igen kassen i april?

{Stolpskott ribbskott
Bra målvakt som Tex
Täcker hela målet
Några mål där o vi hade varit med
Små marginaler

Grattis Tommy S till en tränarseger. Du fick Brynäs att se ut som det gjort de senaste åren i SHL.

Lunkz: Ja du Huge. Ditt 75%-inlägg kan väl nästan klassas som hets mot Brynäsfans.

Huge: Haha?
Mot vadå?
Jag har ju redan fastslagit att du ingår i de 75% av gnällande sofftyckare som inte kan nåt om hockey.
Mer konkret än så går det väl inte att vara?

Nästan så Lindbäck passar in i ditt inlägg.
Tänkte mest på 75% räddningsprocent , men tror inte han är en sofftyckare , mer en soffälskare.

{5647}: Kul med ett klokt och nyanserat inlägg från någon utifrån. Det uppskattas alltid!

Zappaholic: Några saker.

Ja, målvakter har skadat sig i hockeyallsvenska slutspel. Fyra gånger har Lövens Hutchings varit inblandad då. Nu är han inte kvar och Löven har inte riktigt de fysiska dårarna på forwardssidan längre. Tror inte det är en överhängande risk för skador på målvakter längre.

Vi hade en rätt bra målvakt. Både Löven och DIF hade klart bättre siffror i grundserien, men framförallt Lövens Voutalainen hade svårt i slutspelet. Att vi vann var inte för att vi hade en målvakt som spikade igen, utan snarare att han var tillräckligt bra så vi kunde vinna. Vi var spelmässigt helt enkelt bäst när det gällde.

Men, med det sagt så har inte Lindbäck hittills visat att han kan ta er vinnande igenom ett slutspel. Ni är definitivt det hittills bästa laget spelmässigt, men steppar inte Lindbäck upp så kommer det inte räcka. Hans räddningsprocent är historiskt dålig för att stå i ett topplag.

Zappaholic: Med facit i hand så skulle vi inte förlängt med Lindbäck. Hans tveksamma fjolårssäsong borde diskvalificerat honom. Skulle byta ut han mot Rautio alla dagar i veckan.

Peja: Som jag skrivit tidigare så vill jag ha in en David Rautio-typ i målet. Som ligger stabilt runt 90%, sällan gör misstag, men som också kan steppa upp en bit över 90. Det skulle ge backar och försvarsspel en helt annan arbetsro och jag jag tror vi kommer snitta kring fyra mål per match så borde det räcka att ta oss långt, till och med tillbaka till SHL.

Malken: Svårt att jämföra med förra säsongen. Visst gjorde Lindbäck fler misstag då, men det uppstår färre situationer där misstag kan uppstå den här säsongen i och med att Brynäs ofta har ett spelövertag, i motsats till förra säsongen.

Egentligen har väl inte jättemycket förändrats av den här inledningen. Jag har redan från första börja menat att Brynäs antagligen måste ta in en till målvakt under säsongen såvida inte Clara visar sig vara exceptionellt bra. Att gå in med en 18-åring som en av två målvakter i ett slutspel som man hoppas vinna är bara att rekommendera om denne tonåring imponerar något oerhört under serien. Det som kanske har förändrats är att Lindbäck framstår som en ”ok tvåa” och inte en etta, vilket förändrar kravbilden lite på värvningen. Jag tror att det blir en sen värvning och alltså inget som man gör under den närmaste tiden. Samtidigt vet man inte vad som dyker upp på marknaden, säkert planerade man inta ett ta in en back just nu heller, men så dök Benn upp som att alternativ.

Vi får väl se vad Clara kan åstadkomma, men många målvakter har blivit skadade i de allsvenska slutspelen de senaste åren, och jag tror som sagt inte man har planerat att gå in med honom som tvåa där ändå. Men som sagt, vi får väl se vad han kan göra. Det är en bra besparing att ha honom som en av två målvakter så länge som möjligt.

Zxcvbnm: Om Lindbäcks främsta inspiration skulle vara ett chattforum på nätet, ja då har vi riktigt stora problem…

Tyvärr är vår 1a målvakt inte bra nog och det är bekräftat sedan länge.
Det är inte att psyka eller att förnedra utan det är bara ett faktum.

DoNaka: alltså det är ju ni som sänker han, från första släppet i träningsmatchen i somras har ni psykak eran viktigaste spelare.

Ikväll är jag besviken på hela Brynäs insats.. men Lindbäck.. snälla söta rara, kan han inte stå på huvudet EN match åtminstone? Lag som vinner SM-guld, lag som vinner VM/OS-guld och lag som vinner Stanley Cup har en sak gemensam: Grym målvakt. Så enkelt är det. Brynäs försvar är uselt idag jajajaja. Men Lindbäck har ju bevisat flera gånger att han släpper in många billiga mål trots bra försvarsspel (se flera matcher förra säsongen). Nä, nu är jag less på Lindbäck. Riv kontraktet och hitta en ny. Tack å hej. /Bitter supporter som troligtvis är glad igen på söndag.

Svensson_62: ingen rår på Bingo Tex

Malken: Eller helt enkelt två målisar som bara står bredvid varandra i målet… Vore kul att se minen på motståndarna under lineupen vid första nedsläpp 😂 Skulle nog bli en hel del raderande och nytt kladd på white-boarden

Svensson_62: Lysande idé, just nu i alla fall, efter några glas vin. Lägger vi Lindbäck i botten med Clara ovanpå - eller vice versa - finns inga luckor kvar. Minns förresten Tjeckoslovakiens Dzurilla som ensam var så bred att han täckte hela målet. 😉

Finns det något i reglerna som säger att man inte får proppa igen målet med 2-3 målvakter (var och en med full målvaktsutrustning) och köra med färre antal utespelare istället? Kamikazi-satsa på Davydov-style kontringar o s v.
🙂

Peja: "Lindbäck känns väl lite som Honken gjorde 2012".

Fakta i målet ;-) är att Anders Lindbäck ligger på 17:e plats i hockeyallsvenskans målvakstliga på 87,3 %. Samtliga lag har minst en målvakt med bättre räddningsprocent och placering i målvaktsligan. Övriga topplag i ligan har också målvakter som ligger i toppen av målvaktsligan.

Jag tycker för all del att Lindbäck spelat bättre än förra säsongen - men statistiken är brutal och jag har svårt att tro att Brynäs går upp med Lindbäck som förstekeeper.

Att ha en riktigt bra målvakt är extremt viktigt i avgörande matcher. Att Brynäs hängde kvar på våren 2021 var ju till stora delar Samuel Erssons förtjänst. Inte en chans att Brynäs åkt ur förra säsongen med Ersson i målet!

{10381}: hur menar du? Dem har vunnit 5 matcher och han har inte vart helt nöjd en enda gång?

Är det fel enligt dig?

Huge: Oj då. Det blev tydligen ett språkligt fel av mig där. Bra. Då känner jag att jag har rätt i mitt inlägg. Du har inga konkreta motargument.

Lemp: Tycker att Gällstedts uttalanden om matcherna inte riktigt speglar verkligheten. Det kan vara ödesdigert i framtiden 🤔

bradberry: Håller med dig, tror dock man måste lära sig att vi inte kommer vinna varje match. Vi kommer ha matcher där motståndaren har bättre inställning. Vi skulle nog vinna den här matchen om man kollar på den underliggande statistiken.

För mig handlar det om hur vi nu reagerar mot Tingsryd. Blir vi tveksamma och passiva eller kör vi över dom och går in i en vinnande trend igen? Det är de beteendet som är intressant och kommer vara avgörande för oss. Alla lag förlorar, frågan är bara hur man hanterar det.

Makita: Ett stort misstag av Gällstedt att inte låta Clara stå i kväll.

Huge: Alla somnar direkt när man läser vad du skriver

Huge: Gällstedt, Molin, Anders kompisgäng. Ser ut som att Molin och Anders håller för sig och Gällstedt är ensam. Brynässyndromet 👍
Förra året svenskar mot finnar 😂
Sen hjälper det inte med en back med 700 NHL matcher.

bradberry: Till ekvationen ska tilläggas att Samuelsson är ett par pinnhål vassare än Gällstedt

Danne66: ”anklagar kreativ kritik för sofftyckare”??
Obegripligt. Vad betyder det?
Skrev du det i sömnen?

Peja: Men t.o.m. en soffcoach kan se hur mjuka vi blir efter 1-0. Börjar mysa på isen och slutar direkt jobba klart situationerna.

Det är det som gör en så förbannad. Vi förlorar mer mot Brynäs än mot Nybro idag även om jag inte menar att ta ifrån Nybro något då man gör allt rätt och jobbar skiten ur sig. Men har vi fortsatt koncentrerat och beslutsamt efter ledningsmålet så har vi successivt malt ner dem. Riktigt dåligt…

Peja: Huvet på spiken! Din diskussion angående målvaktsfrågan.

Huge: Jag läser alltid all här. Men det som står ut är att du, som vanligt, anklagar kreativ kritik för sofftyckare. 75% av oss dessutom. Som sagt natti natti.

Stenis: Nybro spelade bra försvarsspel och höll oftast Brynäs på utsida, men Brynäs skapade ändå ganska många bra chanser. Redan i början av matchen hade man en 2mot1a där Lindblom missade avslutet helt, i slutet måttade Vesel en backhand från nära håll, och däremellan hade man också en del kvalificerade chanser. Man borde givetvis ha skapat mer, men om någon kan leta reda på underliggande siffror, så tror jag de kommer visa att Brynäs skapade fler bra chanser än Nybro.

Makita: Lindbäck känns väl lite som Honken gjorde 2012. Fortfarande en bra målvakt men med sina bästa är bakom sig, och i slutändan behövde en yngre målvakt (Svedberg) kliva fram i slutspelet. 12-13 år dessförinnan var ju Honken guldhjälten. Det är inte många förstamålvakter i SHL och HA som är 35 år fyllda.

Makita: Tror faktiskt målvakten är mer än halva laget, med en trygg målvakt som vinner matcher åt laget skapas ett lugn. Motsatsen är ju snarare panik och osäkerhet.

Danne66: Jag har väl ganska tydligt deklarerat att jag inte är nöjd genom att, förutom första 5 och möjligtvis sista 5, framhålla hur slarvigt och osynkat det såg ut.
Men du verkar ha legat och sovit istf att läsa vad jag skriver.
Så nu kan du somna om.

De som tror att Anders Lindbäck plötsligt ska bli en målvakt för ett topplag i en serie, dvs ligga på cirka 1,92 insläppta mål per match och 94 %, kan sluta drömma nu. Kopiera detta inlägg och spara det. (För här läste ni det, inte först, men ni läste det - och jag hade rätt).

Wesel: Problemet är att Lindbäck i princip alltid är OK.
En miss här en bra räddning där men tiden verkar vara förbi när han var en matchvinnare och räddade laget.
Han är i princip alltid ok men det kommer inte räcka med att Lindbäck enbart är ok om vi ska gå upp.
En stor orsak till att Modo spelar i SHL är att deras målvakt storspelade i mot Dif.
Ofta är målvakten en stor bidragande orsak till att ett lag vinner en final.
Är det någon här inne som ser Lindbäck som den store matchvinnaren i en eventuell match sju om en SHL plats.
Jag minns Honken mot Modo och för att se det positivt även Svedberg som storspelade i mot SAIK.
Svedberg trodde jag inte på inför den säsongen.
Men har svårt att se att Lindbäck kommer att bli den hjälten.

Huge: konstigt att när många av våra puckstirrande motståndares backar tappar markering så räddar deras mv Väldigt konstigt!!@

modomille: eftersom ingen av oss kommer ha svar på din fråga så kan man bara anta att du skriver kommentaren för att trigga oss.

Men ett SHL medlemskap är precis lika tillfälligt som vårt HA medlemskap.

Så skratta bäst som skrattar sist.

Intressant anfallstaktik ni hade i tredje perioden. Lasta alla gubbar runt Nybros mål som om det redan inte var tillräckligt med kroppar där, såg lite roligt ut när Rödin gång på gång åkte och ställde sig bredvid stolpen och bara stod där. Vem kom på denna genialiska ide? Effektivt var det i alla fall 👍

Huge: Ja det är nog vi gnällspikar som har fört ner laget i HA.. tvärtom är det en förening som genom att ha ett för stort ego på sig själva...organisation. spelare och strutsar som inte sett vart det har lutat åt gjort att vi har hamnat här och får stryk av Nybro borta.
Jag har en tro på Gälla o de två övriga och när offensiven funkar så här det sett bra ut men vår def är inte bra.. som vi då kryddar med en förste mv som inte håller måttet!!

Nybro höll Brynäs utmed sargen och skotten som föll var många gånger lätta för Tex att ta så han kom in i ett flow. De gånger Brynäs bröt in mot mål så skrinnade de rakt in i en ogenomtränglig skans av inflätade nybrospelare. Varken långskott eller inbrytningar fungerade. Vad då göra?
Limpan bjuder på två returer som ger mål och missar en normalt lättfångad långskottspuck. Det ser inte bra ut. Brynäs är som yra höns i egen zon. Backarna släpper zonen framför Limpan för att jaga puck utefter sarg så de kan vända spelet snabbt.
Oavsett målskillnaden så hade Tex en lättare match än Limpan.
Det är en utmaning gälla måste åtgärda.

Ett annat problem som gälla måste lösa är att Brynäs PP saknar en solid idé utöver att i ena PP få Kopacka att skjuta. Det måste finnas minst ett till alternativ så bp inte kan överbelasta kopackakanten och sen ska en bjässe som Indrasis eller Larsson skapa luckor och yta på returer genom att ha arselet i fejset på deras målvakt i ytan framför målet.

Huge: Gå å lägg dig Huge. Har du inga som helst krav på gänget på isen? Det är ett fd div1 gäng vi fettorkskar mot.

Wesel:
Helt rätt men det jag anser vara oroväckande är att defensiven har varit dålig i princip alla matcher och det har visat sig tydligt då motståndarna med lätthet ofta vinner kampen runt Brynäs mål och på så sätt får enkla mål.

Jockster : Håller med om att Nybro gjorde det bra, de stängde ner chippade ut och jagade hårt i anfallszon inför fullsatt hemmahall. Just bortamatcher på fredagar kommer kosta poäng. Det har det gjort för både HV och MoDo. Tycker egentligen inte Brynäs är så dåliga, men inte tillräckligt heta för att vinna kamperna framför nåt av målen. Lindbäck är ok, mer laget som inte är lika heta som Nybro. Men solen går upp imorgon oxå, förluster måste man tåla. Får se på söndag om de kan studsa tillbaka.

Stefan R 63: Tror tyvärr att Lindbäck är ett sänke för Brynäs, dags hitta en matchvinnare i målet nu.

« · 2581888 · »