1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741958 inlägg · 7967 ämnen
« · 2583659 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Costanza: gjorde Hv71 det också?

Auchinleck: MoDo lärde sig vinna och fick vinnarskalle som är nyttigt nu i SHL. Brynäs är där nu och kommer få samma resultat.

Costanza:
Vanligare att åka hiss uppåt (och neråt) inom fotbollen. Värnamo, BP och GAIS är exempel på nykomlingar som kommit från Div 1 och tagit sig upp till nästa nivå snabbt. Gefle IF har också gjort ett bra race som nykomlingar i år. De åkte åt andra hållet också för några år sedan.

{10375}: "Nej, så du menar att han ska ha det? 18 år, utan någon direkt erfarenhet och gör det minst lika bra om inte bättre."

Även om Clara inte gör en toppmatch igår så kommer han iaf upp med några stora räddningar i slutet som är en del i att Brynäs trots allt tar tre poäng. I liknande läge har Lindbäck vikt ned sig och förlorat poäng åt laget mot västervik och västerås.

Auchinleck: Du har rätt i det med truppbygge. Tight vinnargrupp kommer ge extra poäng.

Costanza:
Det finns fördelar med att komma upp om man har gjort ett bra truppbygge och kan spetsa för SHL med de nya TV-pengarna.

{8225}: MoDo leder snart SHL, precis som vi visste.

Stenis: ” Har Clara fått lika mycket kritik för sina tavlor? Ingen målar ut någon annan lika mycket som limpan målas ut”

Nej, så du menar att han ska ha det? 18 år, utan någon direkt erfarenhet och gör det minst lika bra om inte bättre.

Samsung: Inte så jävla hög klass där heller. MoDo-Örebro var s.k. huvudmatch, men att Solsidan skulle ha säsongspremiär fokuserades stort av TV4-gänget.

Expert Bibic fick god tid på att berätta om sin o sambons favoritprogram...suck.....

TV4 som ansvariga för hockey innebär rena reklam-avbrott plus en massa skittrailers för deras egna program o dessutom trav o trav

{10375}: jag förstår din frustration som även jag delar till vis del.
Det kan finnas förklaringar som skiljer nivån på insats från antal insläppta mål. Hade vi haft bättre eller sämre resultat om vi haft Clara Williamsson ignatjev istället för Limpan?
Jag vet inte men jag anser Limpan får ensamt bära bördan för ett dåligt defensivt spel och det är olyckligt. Har Clara fått lika mycket kritik för sina tavlor? Ingen målar ut någon annan lika mycket som limpan målas ut.

Hade vi hittat nycklarna till det helt ok spelet i bp och anammat det spelet i fem mot fem så kanske vi inte har klandrat limpan lika hårt som vi gör nu.

Problemet blir som störst när limpan får ta del av kritiken från oss på ställen som dessa för att vi anser att vi får se för många insläppta mål vilket är din frustration och största problem och så börjar han tänka och låsa sig i matcher vid varje insläppt mål.

Samsung: "Var längesen man såg nån som tärnström, som åker så mycket skridskor men inte får något uträttat."

Då minns du dåligt. Oskar Kvists två senaste säsonger har ju gått ut på skridskoåkning utan att få ut någonting alls av den. Ändring på det i år, vilket glädjer mig.

Nu missade jag matchen igår, men vad gäller Oliver så kan jag tycka att det är lite väl hårt. 4 pinnar på 7 matcher är ändå godkänt, så helt oduglig har han inte varit.

Jag tror hans problem är lite av samma problem som Rödin hade förra säsongen, dvs att han vill för mycket med sitt spel. Han vill visa upp sig och bevisa att han är bra på den här nivån. Och när det blir så krystat och ansträngt så blir det bara pannkaka av allt.

Jag tror Tärnström kan bli snuskigt bra om han får en tydlig roll med regelbundna kedjekamrater och bli mindre runtkastad i hierarkin. Jag ger honom 15-20 matcher till att få ordning på grejerna, för usel är han inte.

Tror dock kanske att han hade fått bättre personlig utveckling av att vara förstecenter i ett lite sämre lag i HA än att gå på vingen i en tredjekedja i Brynäs, men han är långt ifrån dålig. Problemet är att vi har en överjävligt bra spets, eftersom vissa är för bra för den här ligan, så i den bemärkelsen sticker han inte ut lika mycket tyvärr.

Har vi stått ut med Kvist i så många år, innan han äntligen fick utdelning för allt slit, så kan vi gott ge Oliver en säsong också känner jag. Han är ändå relativt billig sett till vad han tillför, framför allt i defensiven men även poäng framåt. Bra tvåvägsspelare och lagets kanske bästa skridskoåkare?

Zappaholic: Ja, sen tycker jag att kan löser situationer bra ur egen zon också. Exempelvis 5-1-målet mot Mora (1.48 in i highlightsen) är en bra spelvändning som han iscensätter och Blomqvist & Kvist konverterar. Det är givetvis bra av hela kedjan, men det är Tärnström som står för den iscensättande och svåraste aktionen. Tyvärr ser man inte hela sekvensen där Tärnström först vände bort en Moraspelare och därefter iscensatte kontringen.

Peja: Håller med dig om Tärnström. Han gör ett riktigt bra defensivt jobb och maxar varje byte i sin skridskoåkning. Hade alla i laget haft den inställningen skulle vi vara fullpottare efter sju omgångar.

Farsang: Clara, Kvist, Lindstein, Tärnström, Johanesson, Larsen och de J20-spelare som har fått A-lagskontrakt tjänar antagligen alla omkring SHL-rookiekontrakt. Dvs 25-30 000 i månaden. Eventuella skillnaden är nog så små att det är en irrelevant faktor.

Då är det mer relevant att diskutera den ekonomiska faktorn exempelvis i Lindbäck vs Clara, som verkar gå en tuff målvaktsduell. Där finns antagligen relevanta skillnader.

Peja: jo förvisso, men om man jämför Tärnström och Ohlsson till exempel. Eftersom jag tror Tärnström tjänar mer än Ohlsson.

Tärnström har 4+ och vart inne på 0 bakåtmål, spelar också i PP.

Ohlsson har 9+ och vart inne på 0 bakåtmål. Ändå lär säkert Tärnström spela och Ohlsson bli petad när vår trupp är full/frisk.

Har hellre vår tredje kedja och fjärde kedja såhär.

Kvist-Ölund-Scott
Nordh-Ohlsson-Lindblom

Och Tärnström och Blomqvist som extra forwards.
Men det är bara min åsikt såklart :)

Noel Gunler hamnade i Kärpät. Så inget Brynäs för hans del och det kanske var tur för vi har ju ingen plats för honom ändå.

Farsang: Tärnström har gjort 4p på 7 matcher och kanske varit lagets bästa defensiva forward. Spelet hade blivit mycket stabilare om fler hade spelat som honom.

Jugge: instämmer helt på det!

Tycker blomman kan köra BP och extraforward och fokusera på kaptens saker i båset under matchens gång.

Ja Tärnström är en väldig besvikelse än så
Länge..

Farsang:

juniorkedjan är en stor tillgång i dagens brynäs, man får vibbar från svunna tider när man ser dem lira...

Stenis: Poängen är väl att man varje match måste gå igenom en massa insläppta mål, tavla eller inte. När ska Lindbäck "sno" sin första match?
Bör han inte på denna nivå trots ibland bristfälligt försvarsinsats ligga i toppen av räddningsprocent bland målvakter?

Samsung: Precis och då har ändå Gälla testat honom i en massa olika situationer. Men det händer liksom ingenting. Kedjan med Kvist-Blomman-Tärnström är vår klart svagaste för tillfället och det beror inte på Kvist…

Jugge: Var längesen man såg nån som tärnström, som åker så mycket skridskor men inte får något uträttat.

Farsang: Med alla forwards hela och fräscha så tycker jag att Blomman är 13:e forward och Tärnström får sitta på läktaren. Ge det 4-5 matcher till sen behöver Alcén hitta en lösning med Tärnström.

Gött att se att vi har så mycket stöd även på bortaplan. ❤️💛🖤
Uppladdat:

500x0-img3010.png

Peja: Bra att ta upp statistik.
Nu kommer jag att förklara min syn på varför Limpans insats inte var katastrofal mot Nybro. Statistik eller ej.
Hans match var tufft för honom.
Nu kan jag verkligen minnas fel på vissa detaljer.

Men det var 3 skott i första perioden han hade emot sig, jag tror det var 5 skottet närmare halvvägs in i matchen som han släppte in först. Det är inte lätt att ha reflexerna på topp då även om han är påkopplad. Det är ett friläge då Lindstein är helt förbikörd i mittzonen, där limpan möter puck och hamnar liggande efter räddning. Det är deras tvåa och trea in som båda hamnar framför öppet mål. Cukste stod där men går ut för att täcka passet som den som hade friläge lägger in mot dessa två som står framför mål och de blir då obevakade. Klart det blir mål. Det var lindstein som skulle ha täckt limpan vänstersida men han var ju inte i närheten av situationen så cukste fick förvara mot spelare från både vänster höger och framför mål. Det var lindsteins fel anser jag.

Andra målet kommer väl ett eller två skott där efter. Var det inte lindstein då också som valde att ta fysiska kampen med första forwarden som går mål och de driver ut till vänster om limpan så forwarden bakom med puck fick fri väg. Där hade limpan fri sikt men han har ju inte fått hålla sig igång. Tufft men han borde nog ha tagit.

Tredje klandrar jag Johannesson för. Har kom in sent åker och ställer sig och tittar på limpan och puck medan forwarden han har på sidan bakom sig på rumpan får resa sig upp medan Johannesson står och tekar efter pucken framför mål. Johannesson hade bara spelaren på rumpan att oroa sig för. I stället för att knuffa ner forwarden igen som en bättre back hade gjort får forwarden resa sig och sno pucken och göra mål. Limpan hade väl 10 eller 11 skott på sig då med ca 5 min kvar.

Jag tycker inte limpan får samma hjälp framför mål som Tex får defensivt. Han har hela tiden fått skott löpande emot sig och har kroppen mer igång.
När jag tittar på din statistik där så syns det även att majoriteten av de skott som gått igenom på Tex kommer utanför teckningspunkterna. Han har därför en lättare match. Den gång Tex inte fick hjälp så blev det också mål. Helt otagbart.

Limpan borde ha tagit en till. Det andra. Men den var hårt och nära och med stelare kropp är det förklarligt. Kanske också det tredje. Hade Johannesson plockat ner målskytten hade limpan kunnat dykt på sin egen puck. Så 2-1 istället för 3-1 ok, och mål i tombur var inte Limpans fel. En till borde han nog ha tagit men det hade inte påverkat matchutgången. Hade våra forwards skjutit mer kvalitativt så kanske det inte ens hade blivit en fråga om mål tom bur.

Tittar vi på BP så är vi ok där. Hittar vi nyckeln till det och omsätter det till spel fem mot fem så tror jag Limpans och Claras insatser skulle bli bättre också.

Anders Berg: Mycket bra av Gällstedt. Fantastiskt skönt med all mål och poäng men spelet hackar betänkligt. Inga krusiduller från Gälla.

Silfver: Absolut! Sen går det ju till en viss gräns med att inte vara nöjd med något alls (förutom poängen), innan man säger upp sig, menar jag. Men där är vi ju inte ännu. En stabil målvakt till den här truppen så tror jag att mycket kan se så mycket bättre ut, precis som det gjorde när V.V. spelade som bäst.

Anders Berg: ”Ord och inga visor” från Gällstedt

Fint att vakna upp efter en vinst. Måndagsångesten hade varit total efter förluster mot både Nybro och Tingsryd.

Farsang: Juniorerna skall man spela så mycket det går även om de säkert kommer få sina dippar framöver. Det är viktigt att avlasta de äldre nyckelspelarna så länge det går. Nordh och än så länge även Ohlsson tar platser även när skadade spelare är tillbaka tycker jag. Har inte riktigt koll på Ohlssons tekningsstats men han skulle kunna fungera som center i en shutdown line även i ett slutspel.

Berge: Åldern tar ut sin rätt 🤔

Vad tycker alla härinne om att bryta upp Junis kedjan när spelare är hela/friska?

Noel Nordh 3 mål 3 assist, +7 -3

Anton Ohlsson 2 mål 2 assist, +9 -0

Linus Lindblom 2 mål 1 assist, +7 -2

Kan tycka att om man ska bryta upp den kedjan som dem gjorde från start idag så känns det som att Nordh och Lindblom kan få det lite svårt som extra forwards och hoppa in lite då och då i olika kedjor. Särskilt när dem lyckats så otroligt bra när alla 3 får spela tillsammans, för då tycker jag dem spelar kreativt och vågar gå rakt på mål.

Tycker också det känns dumt att sätta Anton Ohlsson som ytterforward när han har centrat så jäkla bra.

Berge: verkar redan bättre med scott säger gälla, får vänta och se

Berge: Det verkar inte vara så farligt med Scott. Alla lag har skador och avstängningar. Det är ingenting att haka upp sig på. Det blir bara en energislukare att om man fokuserar på det. Tingsryd fick ju också en spelare skadad idag.

Nybro hade för övrigt 6 spelare borta mot Brynäs.

Blå grottan: Givetvis kommer inte Silfverberg vara en frälsare, men Brynäs kommer vara ett bättre lag med än utan honom. Tror man får börja tänka i den änden. Sen blir det viktigt att Brynäs släpper veteraner i tid och inte samlar på sig hur många som helst. Därför var det bra att man inte värvade tillbaka Danielsson. Blomqvist sjunger på sista versen som elithockeyspelare nu.

Att de andra potentiella NHL-återvändarna skulle ta plats högt upp i hierarkin, även vid SHL-spel, känns ganska självklart. Jag följer inte NHL tillräckligt noga för att kunna bedöma deras chanser, men man ser ju att somliga ofta skickas ner till AHL.

Peja:

Vad säger Gällstedt då?

Fan vad less jag blir på alla skador och avstängningar.

Alltså vi har haft Rödin, Ölund, Larsson, Scott borta. Och de ser inte ut att ljusna.

Varken Ölund eller Scott lär väl spela på onsdag och då kan vi ju nästan räkna med att någon av Rödin, Indrasis, Larsson, Kelleher, Vesel eller Kopacka hinner bli skadad eller sjuk till dess med.

Peja: Är lite osäker på vad Silf kan uträtta i brynäs nu. Man ska nog inte se honom som en frälsare. Han såg inte sylvass ut i Tre Kronor senast. Men han är i grunden en duktig, lite långsam, tvåvägsspelare.

Boqvist vore ett tungt namn, men det känns en bra bit bort. Men kanske inte helt omöjligt?

Lindblom är nog möjlig för en återkomst, lirar med lillfimpen i san joses farmarlag va. spännande namn för Brynäs.

Lucas C vore en given point-back i PP i SHL. Men han gör väl riktigt bra saker i AHL. Blir väl garanterat kvar, kan få chansen igen i NHL.

Söderström har inte fått det att lossna än, kan väl komma på lån en säsong? Given i Brynäs isf.

RobinBIF: helvete

Farsang: 5min in i första perioden åker Scott på en tackling och landar snett med foten? Såg inte bra ut. Han haltar av isen ganska rejält…

Benn bör vara en kravställare och kommer se till att försvaret inte sover. Såg inte matchen idag, och kan inte avgöra huruvida Clara var bra eller inte. Men 4 i baken mot Tingsryd kommer aldrig vara godkänt. Vi måste ha in en målvakt

Kanske missat att någon nämnt det, men har det kommit någon uppdatering på Greg Scott?

Peja: En sån som Söderström skulle nog må bra av att komma hem ett tag. Killen har stått still i utvecklingen i flera år nu. Måste vara frustrerande för honom att leva upp till pressen av att tingas som nummer 11 i draften.

Blå grottan: Jakob Silfverberg. Victor Söderström. Lucas Carlsson. Oskar Lindblom. Jesper Boqvist.

Det som alla har gemensamt är att deras NHL-kontrakt går ut efter den här säsongen.

Det är nog bara Silfverberg som återvänder vid fortsatt allsvenskt spel, men hur härligt vore det inte att återta en SHL-plats och få några av de andra på kuppen? Även utgångstipset är att de blir kvar i Nordamerika.

Peja: Helt rätt jag argumenterar inte i mot.
Defensiven ikväll känns lite som sura uppstötningar i från förra säsongen precis som den förra matchen gjorde.
Är inte ett dugg orolig över offensiven den här säsongen den ser ruggigt bra ut.
Så mål kommer vi att göra utan tvekan.
Så då är frågan kommer vi att i ha en defensiv och det återstår att se.

Onsdagsmatchen mot Djurgården blir nog en ganska tydlig vägvisare om hur den här säsongen kan komma att arta sig.

Vinst, och det kommer stå mellan Brynäs och Björklöven om seriesegern. Djurgården är isåfall redan 9 poäng bakom och har uppenbara svagheter i sitt spel.

Förlust och Djurgården är bara 3 poäng bakom oss. Då kommer de vara med i racet och kanske även ett par andra lag.

Nybro kommer rasa.

J-S: Den här statistik-sidan som Rodrigo länkade till är ganska intressant.

I expected goals-statistiken i fredags hade vi:
Brynäs 1,76
Nybro 0,9

I dagens match var det:
Brynäs 2,27
Tingdryd 1,81

Länkar till både sidan där statistiken finns och en sida där den förklaras.

Nu kanske inte den statistiken är helt svartvit, men enligt de siffrorna borde Brynäs ha vunnit båda matcherna om lagen varit lika effektiva.

Om man antar att lagen har lika bra målvakter, så BORDE Brynäs vara mer effektiva än motståndarna, eftersom man har bättre och fler offensiva spetsspelare. Sen fattar ju alla att en målvakt kan storspela (eller vara kass) i den enskilda matchen, likaså kan ett lag ha måltorka eller göra drömmål i en enskild match.

En match säger som sagt inte så jättemycket, men jag tyckte att försvarsspelet var bättre mot Nybro (trots förlust) och att skillnaden framförallt fanns i anfallsspelet. I och för sig kanske uppenbart, då man ju bara släppte 3 spelmål (sista var i tom bur) mot Nybro och 4 mot Tingsryd.

Det som stör mig i dagens match är bristen på en "reaktion" efter Nybro-matchen. Mer än någonsin återgick man till de gamla synderna med bristande ödmjukhet i puckinnehavet och en viss slapphet i spelet utan puck. Det var inte reaktionen som man hade hoppats på efter säsongens första förlust.

Det känns som att många i Brynäs litar på att den överlägsna skickligheten ska göra att man vinner. Så blir ofta fallet, men det kommer bli svårare och svårare ju mer konkurrenterna får ihop sina lag. Så det gäller att Brynäs också blir bättre kollektivt.

Att ingen av målvakterna framstår som en förstamålvakt är också oroande. Jag tycker att det känns som två andramålvakter i olika änden av karriären. Den ena har sina bästa år bakom sig, den andra har de framför sig. Och då är väl trots allt den obestridsliga slutsatsen att Lindbäck är den stora besvikelsen hittills, eftersom han är den tilltänkta förstamålvakten. Clara är en OK tvåa och spelar som det, tycker jag.

J-S: offensiv och defensiv sitter ihop LG. Jag är också hoppfull att de får ihop spelet. Men justeringar behövs.

Jag tror också att spelet kommer ”sitta” bättre när alla bitar fallit på plats.
Men det känns ändå skit att åka på stryk av Nybro o sitta med andan i halsen i en match mot Tingsryd.
Men det är väl bara att gilla läget o ta en match i taget. TAIF slog ju trots allt Björklöven som ska vara ett topplag i HA, o som gav HV en rejäl fight om SHL platsen.

« · 2583659 · »