1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741963 inlägg · 7967 ämnen
« · 2583855 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Gavve: Personligen tycker jag att GAA är mycket mer intressant data än räddningsprocent. GAA säger mer om en målvakt över tid än vad räddningsprocent gör. Bra att du lyfte detta.

Malken: 91.07 i grundserien och 94.93 i kvalserien för Ersson. GAA på 2.96 i grundserien respektive 1.30 i kvalserien. Kvalserien var ju bara 5 matcher så känns viktigt att kolla mer över hela säsongen tycker jag även om jag absolut inte säger emot att han var grym i kvalet.

Bra statistik på Ersson men det intressanta är ju att Lindbäck än så länge har lägre GAA i grundserien (2.76) trots sina mycket sämre 87.27 i räddningsprocent. Måste väl betyda att vi helt enkelt släpper till färre skott men släpper in högre procent av dem. Borde betyda att om vi får upp procenten upp emot 91% (med eller utan nuvarande målvakter) så ser det väldigt bra ut.

Clara har bättre räddningsprocent (90%) men sämre GAA på 3 blankt. 2 respektive 5 matchstarter så inte ingen direkt jämförelse mer än så. Med Lindbäck släpper vi till 22 skott per match och med Clara 30 skott per match (åter igen, väldigt lite data men ska bli intressant att se om det mönstret håller i sig).

Peja: "Du har själv suttit och sågat försvarsspelet i dina försvarstal till målvakterna. Det är väl lika mycket sofftyckande, eller..?"

Absolut.
Jag är själv en i mängden av mestadels oinsatta sofftyckare härinne, har aldrig påstått nåt annat.
Vart vill du komma med den frågan?

Ove Myling: "Ja, man är ju väldigt nyfiken på vad detta påstådda "kaos" i försvarsspelet beror på, enligt Huge."

Det beror högst sannolikt på att vi bara spelat 7 matcher och har en del kvar att jobba på innan alla nya och gamla spelare har vant sig vid spelet i en för nästa alla helt okänd liga.
Det här borde vilken oinsatt soffbedömare som helst ha fattat vid det här laget.

"Är det forwards som inte gör jobbet tillräckligt bra? Eller är det försvararna som inte gör sitt?"

Både och. Eftersom alla deltar i både försvarsspelet och anfallsspelet.

"Eller är det ett problem högre upp; har inte tränartrion satt ett tillräckligt bra försvarsspel?"

Svårt att säga efter bara 7 matcher och med de förutsättningar jag redan pekat på i min första mening härovan.

"Eller har inte Alcén satt ihop ett tillräckligt bra lag?"

Också svårt att svara på efter bara 7 matcher.
Det lär väl visa sig när man fått lite mer tid på sig, med tanke på de förutsättningar jag redan pekat på i min första mening härovan.

"Blir intressant att veta vart Huge tycker det felar eftersom det tydligen varit "kaos" i försvaret."

Svar: se samtliga svar på dina övriga frågor härovan.

Stefan R 63:" men snälla du.. Du skrev ju själv att du tänkte att Pecka hade ett ord med i laget o då hade han väl det förra året...O den cirkusen vi hade förra året måste väl gå till historien..."

Vad vill du ha sagt med ditt inlägg?
Att det var Peckas fel att vi hade en målvakts cirkus utan dess like förra säsongen.
Förstår ärligt inte vad du surrar om......

Stenis: "Jag anser att alla ska behandlas på samma sätt för samma svagheter och misstag oavsett ålder lön eller erfarenhet."

Lindbäck har 87,27% i räddningsprocent hittills och Clara 90,00%. Visst finns det andra bedömningskriterier - men för mig väger räddningsprocenten tungt. Lindbäck hade länge liknande siffror förra säsongen men ryckte upp sig något i slutet av serien. Kom dock aldrig upp över 90% och det är, enligt min mening, för dåligt för en förstamålvakt. Lindbäck vinner nästan aldrig "målvaktsmatchen" - motståndarmålvakten är nästan alltid bättre.

Minns jag rätt hade Samuel Ersson över 95% i kvalserien 21 när Brynäs hängde kvar. ...Och då var det ändå virrigt på allvar i försvaret.

Brynäs målvakter räcker säkert till för att säkra en slutspelsplats i hockeyallsvenskan - men när det "drar ihop sig" måste nog en matchvinnarmålvakt in.

Ove Myling:
Det börjar redan nu lysa upp lampor i early warning-systemet:
Tar lätt på uppgiften.
Slappt försvarsspel.
Tveksamt mv-spel.
Frustrerad tränare.

På plus:
Konkurrensen är begränsad jämfört med SHL.
Publiken verkar gilla läget.

Peja: Ja, man är ju väldigt nyfiken på vad detta påstådda "kaos" i försvarsspelet beror på, enligt Huge.

Är det forwards som inte gör jobbet tillräckligt bra? Eller är det försvararna som inte gör sitt?

Eller är det ett problem högre upp; har inte tränartrion satt ett tillräckligt bra försvarsspel? Eller har inte Alcén satt ihop ett tillräckligt bra lag?

Blir intressant att veta vart Huge tycker det felar eftersom det tydligen varit "kaos" i försvaret.

Huge: Du har själv suttit och sågat försvarsspelet i dina försvarstal till målvakterna. Det är väl lika mycket sofftyckande, eller..?

{10375}: Ja, det menar jag nog. Jag anser att alla ska behandlas på samma sätt för samma svagheter och misstag oavsett ålder lön eller erfarenhet. Gör Clara samma tavlor som Limpan ska han ha samma reaktion som Limpan får. De är satta att göra samma jobb och det döms mål oavsett.
Finns det förmildrande omständigheter som dålig defensiv så ska det också fram som en del av kritiken annars är inte kritiken rättvis om limpan eller Clara får hela skulden.
Mot Nybro satte backarna Limpan i skiten på målen. Det var 2 av de mest oerfarna ungdomsbackarna. Lindstein och Johannesson. På detta var inte Limpan varmkörd vilket påverkar hans förmåga och då kan billiga mål slinka in lättare. Mål döms det oavsett.

Enligt Alcen i GD ”kommer Benn på torsdag. Sedan tar det ytterligare ett antal dagar innan han är spelklar.”

Det var snabbare än jag trodde.

” Så sent som förra veckan spelade han mot Colorado och mötte Mikko Rantanen och Nathan McKinnon (två av NHL:s bästa spelare), och även mot Minnesota. Så han är väl förberedd, vilket känns bra.”
Han är alltså igång med matchandet👍
(var try out i Dallas)

Huge: Finns det någon som ofta klankar ner på andra skribenter och kallar dem oinsatta soffcoacher?

{5647}: Ja, som oinsatt soffbedömare och med facit i hand är det alltid lätt att vara efterklok och veta att ett beslut var felaktigt när det togs.’För övrigt är det ingen som påstått nåt så löjligt som att ansvarigas beslut alltid är korrekta.

KulltorpsOlli: Ja, stort. Nu skyller han bara varannan förlust på domarna…😁

{5647}: Stort av dig JFK, på riktigt

Huge: Jag tror säkert yrkesfolk har bättre förutsättningar, men att alla beslut de tar är korrekta är direkt löjligt. Ni har väl haft högre spelarbudget än Växjö varje år, men man kan inte ens med din enögdhet hävda att er lednings beslut varit bättre än deras.
Vi har väl de fyra föregående åren haft liknande spelarbudgetar, men resultaten har varit 2, 12, 2, 1. Man kan konstatera att ett av de fyra åren togs en hel del felaktiga beslut av personer mycket mer kompetenta än oss läktarcoacher.

Som sagt. Du har nog inte läst mycket på vårt forum då jag minskat domargnället avsevärt. Har nog aldrig direkt sagt att vi förlorat en enda match pga domarna under den perioden.

Costanza: Ta det med Mr Steinbrenner 🙂

{5647}: Tron på att ansvarigt yrkesfolk är bättre lämpade att leda en förening än vad vi sofftyckare på ngn forumdel är, är inte detsamma som att hylla allt dom gör.
Och att minst tio brynäsare klagat mer på domarna än vad du gör och har gjort, gör tyvärr inte ditt eviga domargnäll mindre oseriöst eller komiskt…

J-S: men snälla du.. Du skrev ju själv att du tänkte att Pecka hade ett ord med i laget o då hade han väl det förra året...O den cirkusen vi hade förra året måste väl gå till historien...

Huge: Det är rätt tröttsamt att du faktiskt inte varit i vårt forum de senaste åren. Jag kan garantera att det finns minst tio brynässkribenter som klagat mer på domarna de två senaste åren, men inte en enda skribent som så undantagslöst alltid hyllat lagets ledning som dig på någon forumdel.

{5647}: nu är ju inte jag SC, men håller med. Men han har faktiskt vunnit mästerskap när det gällt något.

{5647}: Och det kommer från en modoit som konstant skyller på domarna när ni förlorat?
Enligt JFK kan dom ju aldrig göra rätt.

JohnnyBotox: Ta inte JG. En stor anledning att Västerås kom så långt ned i tabellen. Situationen är rätt lik er med Lindbäck faktiskt.
JG har varit bra tidigare, men har väl i princip alltid varit andremålvakt. Piska inte en död häst...

Fast frågar du Huge så skulle alla målvakter vara fantastiska om ledningen värvat dem, för ledningen kan aldrig ha fel.

J-S: Du argumenterar för att målvaktssidan kommer att bli bättre eftersom sportchefens pappa har varit en framgångsrik målvaktstränare. Jag konstaterar faktafelet med det tänkandet givet förra säsongen som underlag. Att framföra fakta har ingenting med "hat" att göra. Framför åsikter baserat på prestationer, vem som råkar vara någons pappa är irrelevant.

Peja: hmm JG väntar tydligen på rätt kontrakt. Blev inte riktigt VIKs räddare som de hade hoppats på de två senaste säsongerna när han hoppade ner en serie. Men har vunnit JVM guld och SM-guld, anses väl vara en vinnare. Troligtvis inte billig. Men skulle kunna funka.

Peja: Nämen oj vilket hat,
Så det var Peckas fel vi åkte ur SHL?
Skärp dig nu, du måste vara en av dom sämsta moderaterna på HS .
Du främjar hat?

J-S: Pecka var Johans pappa för ett år sedan också och vi såg hur förra säsongen gick.

Peja:" När det gäller försvarsspelet, så är det solklart att Brynäs har tillräckligt bra spelarmaterial för att höja det, det är tyvärr inte lika solklart på mv-sidan."

Det återstår att se, Pecka är Johans farsa så utan att dra för stora växlar men tror absolut han är delaktig i besluten gällande målvakter.
Så jag tror benhårt på Clara och Lindbäck som läromästare Sensai

Stefan R 63: Den här målvakten är rutinerad utan att vara gammal. Kanske någon att hålla koll på.

Noterar även att Jocke Eriksson verkar gå starkt i Tyskland, kanske vore något till nästa säsong.

Huge: nja Huge ..det är ju du som ser saker som inga andra ser Du ser små styrningar...ser att Limpan är skymd. Ser att skytten håller inne med skott...Du är ju helt fenomenal ....
Du skulle ju va utredare hos polisen...

J-S: Lindbäck är seriens mest meriterade målvakt, antagligen en av de absolut dyraste också. Han ska vara Brynäs etta. Han ska vara en av seriens bästa målvakter. Han ska kliva fram och göra bra räddningar, som det är nu är man glad bara han inte släpper 1-2 billiga i de matcher han står.

Som jag var inne på igår framstår både Clara och Lindbäck som andramålvakter. Båda tar på sin höjd vad en OK allsvensk målvakt ska ta, men tyvärr ofta inte ens det.

Brynäs måste ha åtminstone en riktigt bra målvakt om man ska kunna gå upp. Jag börjar mer och mer tvivla på att Lindbäck kan vara den målvakten. För ett år sedan hette det att han skulle anpassa sig till isytorna, nu är alla hans misstag försvarsspelets fel. Det är bortförklaringar. Nybro hade t.ex expected goals 0,96 mot Brynäs men gör lik förbannat 3 mål, har de avslutare av världsklass eller?

När det gäller försvarsspelet, så är det solklart att Brynäs har tillräckligt bra spelarmaterial för att höja det, det är tyvärr inte lika solklart på mv-sidan. Därför blir det på sätt och vis en relevant diskussion.

nittontolv: Vi är större än så. Gigantisk klubb.

Stefan R 63: "alla mv Hade tagit 3 an o 4 an...det ser o vet alla. O även Limpan..men inte Huge..."

Imponerande.
Vi har inte bara en spåkärring bland oss, som kan se vad andra målvakter rent hypotetiskt hade gjort i samma situationer som Limpan hade att hantera.
Och spåkärringen/tankeläsaren har även förmågan att veta vad Limpan själv tycker om sina egna ageranden vid 3:an och 4:an.
Kan vi få rätta V75-raden på lördag också?
När du ändå är igång, menar jag....

Stefan R 63: Jag väntar inte på Limpan ska höja sig,
Utan jag förväntar mig att hela försvaret ska höja sig,
Limpan har varit mellanmjölk bra varvat med mindre bra detta tidigt på säsongen.
Så bättre försvarsspel kombinerat med bättre målvaktsspel då har jag stora förväntningar på att vi kan avancera upp till SHL igen.
Detta pga av att vi har HA s bästa offensiv och vi kommer spela ihop laget under nya tränare sen fem (nya)transatlanter) vilka kommer vara guld värda när slutspelet börjar,

Costanza: MoDo är SHL:s Nybro

Huge: Ironi gick tydligen inte hem...

J-S: Brynäs som förening gjorde ett katastrof år och säsong förra året...
Jag trodde Limpan skulle göra skillnad o bli den mv Brynäs inte haft på flera år. Jag hatar inte honom men helt tydligt räcker han inte till och säger det igen o igen.. Han måste upp på 90-91 % i grundserien och sen höja sig i slutspelet...Frågan är. Hur länge vågar vi vänta på att han ska höja sitt spel!!

Stefan R 63: "Just nu är det ju Brynäs som gör honom till en sämre mv."

Helt rätt.
Hittills är det vårt ihåliga försvarsspel som har fått en bra målvakt att till synes vara sämre än vad han är.

Stefan R 63: "Tror tyvärr det finns en övertro på Limpan!
Han liksom vår def har mycket kvar att bevisa...."

Ärligt så är det tvärsemot efter förra säsongens debacle så är det mycket hat i mot Limpan ingen övertro utan bara hat.
Tror absolut att Limpan räcker till i HA om Gälla får till försvarsspelet.

Jugge: alla mv Hade tagit 3 an o 4 an...det ser o vet alla. O även Limpan..men inte Huge...

Huge: Tänk hur olika man kan se på hockey…

2-4 kan jag hålla med om är svår för Limpan. Från den vinkeln blir det svårt att göra annat än att styra pucken rakt ut. Där måste backarna vara mer uppmärksamma.

3-4, där måste Limpan vara kvick nog att hinna hålla 1:a stolpen. Det är ett för klent ingripande för en 1:a målvakt i ett lag som har som uttalat mål att ta sig tillbaka direkt.

4-4, det spelar ingen roll om den styrs lite på backens klubba. Det är inte ett speciellt hårt skott men Limpan är totalt felplacerad i målet som har den stora ytan till höger om sig.

Jag har skrivit det tidigare, men det kanske tål att upprepas. Ska man vara 1:a målvakt i ett Brynäs som vill ta klivet upp igen, ja då måste man vara en toppmålvakt i ligan. En toppmålvakt ”snor” en match ibland när laget inte spelar bra. En toppmålvakt räddar ofta fler skott än förväntade. En toppmålvakt ger laget chansen att vinna varje match.

Än så länge har Limpan inte visat något av det. Vi måste väl kunna ha lite högre krav på Brynäs 1:a målvakt än att det är bra om han inte begår rena misstag?

Huge: otur...O bra anfall av motståndarna...Nästan synd om Limpan..Han skulle ha valt ett annat lag att spela med så hans mv skills kommer till sin rätt. Just nu är det ju Brynäs som gör honom till en sämre mv.
Du har rätt Huge! Tycker synd om honom..för valet av Brynäs..

Peja: "Kaos" i försvarsspelet, helt klart.

2-4: ett direktskott som Limpan parerar med benskyddet. Omöjligt för honom att medvetet hinna med att styra pucken ex ner i hörnet då det mer eller mindre är fråga om en reflexräddning. Ser inte vem det är på bilderna men det är ju obefintlig markering från vår gubbe framför Limpan som gör att målskytten sen kan raka in pucken i öppen kasse.

3-4: genomspel i boxen under BP. Två spelare i ansiktet på Limpan samtidigt som han gör en sidledsförflyttning och totalskymd gör sig så stor som möjligt men målskottet går obegripligt nog in på den sida som både Limpan och det två spelarna framför honom täcker. Ett rent flytmål för VIK, inget annat.

4-4: mer svårbedömt. Syns på Toppings kroppshållning när skottet går att han verkar sikta mot bortre stolpen och pucken styrs sen på vår gubbes klubbskaft och i mål vid den främre stolpen.

Är väl isf det här målet som Limpan möjligvis kunde ha avvärjt, men det är ändå en styrning på ett rappt skott.

Att utifrån dom här bilderna och som påstått nyanserad och objektiv/kunnig bedömare hävda att det här är rena tavlor, som Vesslan och andra yrkesgnällare gör, är ju enbart pinsamt för dom själva...

J-S: naturligtvis är dåligt mv spel en kombo av dåligt försvarsspel och i nuläget mv som inte håller måttet!
Klart att Limpan ger allt men samtidigt blir man ju orolig om han gör det och inte räcker till.
Han räckte tyvärr inte till förra året och inte vårt försvarsspel förra året heller!
Tror tyvärr det finns en övertro på Limpan!
Han liksom vår def har mycket kvar att bevisa....

J-S: Allt kommer ordna upp sig till våren. Eller hur?
Precis som det gjorde förra säsongen…

Peja: Försvarsspelet behöver vi verkligen bli bättre på, så även målvaktsspelet,
Har aldrig påstått något annat,
Svängdörrshockey är inget vi vinner på i längden,

Sen är är min fråga till dig Peja,
Vem tar ut laget?

Om du inte tycker att Limpan ska stå var snäll och klaga på rätt person/personer tränarstaben och sportchefen, det är dessa individer som ställt AL i målet och anställt honom,

Betvivlar inte sekund att Limpan inte ger allt varje match han står i målet.

Om det inte räcker till så är det upp ledningen att göra något åt det,
Men att skylla allt på Lindbäck när vi förlorar eller släpper till lägen i mot börjar likna mer och mer personangrepp häxjakt mm,
Vilket ger mig en dålig smak i munnen,
🤢

J-S: Alltså, jag kan hålla med att försvarsspelet inte var bra mot Tingsryd, men Nybro skapade ju inte ens en handfull bra målchanser mot Brynäs.

Om man kollar på exempelvis Västerås mål när Brynäs ”kollapsade” och tappade en stor ledning - var det verkligen kaos i försvarspelet eller var det för enkla mål som Lindbäck släppte in? Länkar till höjdpunkterna.

{10375}: Nytt nick samma jävla gnäll på Limpan,
Är bara så tröttsamt,
Är ganska säker på att JA ser samma matcher som vi ser.
Seriens bästa anfallsspel sen svängdörrar bakåt,
När Gälla fått ordning på defensiven så får vi vad målvakterna duger till.

Adam Johansson och Sanny Lindström om Benn i Expressen:

Adam:

– Så här: Jag har inte några förväntningar på Jordie Benn i grundserien överhuvudtaget. Kan han hålla sig borta från utvisningsbåset och spela ett enkelt spel från bakplan ska Brynäs vara nöjda. Benn kommer inte styra ett powerplay eller bidra med några offensiva drag som hamnar i ett highlights-paket, det är inte en sådan back Brynäs värvat.

Däremot har jag enorma krav på vad han ska betyda för Brynäs när slutspelet väl börjar. Det är då han ska vara som bäst. Det är därför Brynäs hämtat honom till Gävle. Han ska vara deras Mattias Timander, Jonas Frögren eller Daniel Rahimi – en stor, elak jäkel där bak som håller rent framför mål, skyddar sina lagkamrater och ingjuter respekt hos motståndarna. Kan Brynäs få det av honom i slutspelet är pengarna som spenderats väl motiverade.

Sanny:

– Tempot, den stora rinken och det relativt hafsiga spelet som är i hockeyallsvenskan kommer vara en stor omställning. Det positiva för Jordie Benn är att han får ett trettiotal matcher på sig att hitta rätt innan slutspelet börjar. Det är i den typen av matcher som han kommer att kunna vara med och bidra i en större utsträckning. Jag tror att han inledningsvis kommer få rätt stora problem.

Farsang: HV är en annan historia ;-) De lärde sig aldrig när de studsade upp direkt.

« · 2583855 · »