1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742300 inlägg · 7967 ämnen
« · 2597274 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Vet inte, men håller det för osannolikt att en privatperson kan anmäla, hur mkt brynäsare denne nu än skulle vara.
För övrigt märkligt uttalande från Alcen:

" Vi tycker inte det åligger Brynäs IF att anmäla en annan förening för att få klarhet i vad regelverket säger,"

Nu är ju en anmälan INTE avsedd att försöka få klarhet i vad regelverket säger,
eftersom regelverket redan säger att det ska vara förlust med 0-5 om man spelar med en okvalificerad spelare.
Så jag förstår faktiskt inte vad som är problemet, om jag ska vara ärlig.
Mer än att Alcen verkar ha problem med vilken stol han ska sitta på: den juridiskt och regelmässigt korrekta eller den moraliska och känslomässiga stolen...

J-S: Släpp det där nu och lär er vinna i HA även om det är jobbig bussresa söderut.

J-S: Detta ger mycket respekt till Brynäs agerande. Märkligt att man dock lägger detta på en enskild förening, känns lite löjeväckande.

Men som sagt, att inte anmäla tror jag ger Brynäs Cred i hela HockeySverige

Tigerhjärta: Det är väldigt märkligt att man har en regel att anmäla laget före match,
Men inget straff om man bryter mot denna regel,
Så vad jag kan utläsa av detta är att om inget straff delas ut i detta första fall då är det prejudicerande,
Så då kan alla lag i HA strunta i att anmäla laget före match och sen ställa ett oanmält lag på isen utan att bli straffade,

Sen tycker jag också att Alcen agerat klokt i detta fall då det faller klockrent i händerna på SIF,
Ett regelbrott som SIF ska beivra inte Brynäs….

Huge: Regler är regler - men det finns uppenbarligen ingen regel som säger att Brynäs måste anmäla. Så Brynäs har ju också följt reglerna.

Huge: Kan privatpersoner (som är medlemmar i BIF) anmäla regelöverträdelser månne? Eller vilken roll i BIF krävs för att vara berättigad att skicka in en anmälan om uppenbar regelöverträdelse? Får bara vissa personer upptäcka fel och anmäla dem?

🙂 Själv har jag släppt detta nu. Västervik nästa🇧🇪

lapad: Sätt Wännström eller Brodecki i tredje istället för Kvist och du kommer få en helt annan nivå på kedjan och därmed bättre bredd. Dessutom kanske fjärde får sig ett litet lyft av att få in Kvist. Och Wännströms skytte skulle definitivt vara en tillgång i powerplay.

Lemp: Gammalt hockeyordspråk: ”Hellre att tunnan är för bred än att bredden är för tunn”.
Allvarligt så tycker jag JA borde försöka få in Wänna nu.

Peja: Tror inte att någon av dessa två skulle förändra något.

Lunkan: "Vad tycker magistern om JA's uttalande om att inte anmäla? Rätt eller fel?"

Har jag redan svarat på i mitt senaste inlägg.
Hyckleri enligt min mening, då jag är rätt säker på att Alcen hade anmält ifall Netterbergs mål hade gjorts i en direkt avgörande match om en SHL-plats och vi hade förlorat.
Regler är regler, börjar man tumma på dessa och lägga moraliska/känslomässiga aspekter på när det KÄNNS rätt eller fel att anmäla, då blir det ju till sist ohållbart och därmed helt onödigt att hålla sig med ett regelverk öht.

Lemp: Håller med, in med 2 forwards för att bredda spetsen i laget. Vet inte hur marknaden ser ut men både Wännström och Brodecki är väl lediga? Wänna skulle dessutom addera en dimension i powerplay. Dahlström är också alltjämt ledig.

Annars finns det säkert bra nordamerikaner tillgängliga för den som har koll på marknaden.

Peja: Skönt att höra. Du kan hockey och BIF. Litar på dig.

Costanza: Rödin har antagligen varit seriens bästa spelare hittills. I stort sett alltid en av isens bästa spelare även om poängproduktionen gått ner lite efter förkylningen. Står antagligen mellan honom och Komarek om vem som har varit bäst hittills.

Tigerhjärta: Gällstedt har klagat i stortsett efter varje match oavsett resultatet och man vet aldrig om hur vissa i laget reagerar men visst killarna har underpresterat.

Helt rätt av Alcén att inte anmäla! Bra där.

Hade varit intressant om det istället var Djurgården som råkat ut för den Tingsrydiska fadäsen. I sin nuvarande siutation, hade de kunnat förmå sig att ge bort 3 pinnar? Tvek va

{5647}: Jag har svårt för Rödin. Han känns dryg och egenkär. Inte så säkert att han håller ihop gruppen med nya spelare som han borde göra. Biffare får gärna säga emot mig.

Lemp: Ärligt talat tycker jag inte det handlar om spelarnas kompetens på papperet. Spelar ni som ni har potential till, så räcker spelarmaterialet för att vinna serien. (Med reservation för att målvakterna kan steppa upp).

Se till att vara närvarande VARJE match ska ni se att ni vinner serien. Då krävs det inte bara att man åker skridskor och spelar fysiskt, utan att man underkastar sig spelsystemet och inte tycker sig för bra/skön för att göra som man själv vill.

JohnnyBotox: Svårt att slänga in dom redan. Tycker nog snarare vi bör kolla på att förstärka fowardssidan, för utan Scott och Ölund är bredden för tunn. Det börjar redan få effekt på antalet vinster och det är viktigt att vi börjar vända på den negativa trenden som börjar få fäste.

Sportnisse: Personligen tror jag att de ledande spelarna (som av gruppen anses bäst) spelar oerhört stor roll i lagets prestation. Dvs, det handlar inte bara om Larsson, utan även Rödin, Bertilsson osv. Sedan ligger det mer på Larssons axlar att prestera då lagkaptensrollen kräver det, men fler måste steppa upp när det går tungt och det räcker inte med Larsson.

Själv blev jag hånad för att jag skrev:
"Med det sagt tycker jag att Krüger gjorde det helt fantastiskt förra säsongen. I viss konkurrens med Dickinson innan denne blev skadad var han seriens bästa center. Jag tror larsson har potential att göra en Krüger."

Jag ansågs korkad (förvisso inte ovanligt) för att jag inte utnämnde Larsson som seriens klart bästa center. Jag tycker att han är betydligt bättre än han visat hittills under den här säsong, men poängen är att det inte alltid är så kopiöst enkelt att kliva ned en division och bli helt dominant för det.
(Tycker att Dickinson visat att han håller i SHL med tanke på 10 poäng på 16 matcher och +7 i plus/minus i ett "bottenlag").

Sportnisse:
En stor fråga med bäring på fortsättningen av säsongen...

lapad: Frågan är väl också vilken respekt laget har för lagkaptenen Johan Larsson. Innan säsongen kunde man ju tro att nu jäklars skulle ribban sättas högt?.

lapad: Ska spelarna ha tappat respekten för tränaren pga att de själva inte har presterat på isen?

Blå grottan: Från den ena till det andra. Gällstedt säger att han vill se totalt förändring i morgon. Frågan är om spelarna har tillräckligt respekt för honom med tanken på de senaste resultaten....

JohnnyBotox: Ja, Leo Sundqvist är väl en av dom som borde ligga bäst till. Han har en otrolig potential och borde definitvt gå i förstarundan i NHL-draften när det väl är dags.

Örebro har med en -07:a ikväll i SHL.
Undrar när vi kan börja testa våra..?
Tycker kanske att det kan vara bra att vänta lite, men säkert helt individuellt vad som är bäst för vem.

brunkaren: Hela den värvningen och scoutingen av Alcen kan väl börja ifrågasättas.

brunkaren: Uselt av tränaren att inte bänka Indrasis när han åker med raka ben och spelar som om det vore en välgörenhetsmatch.

Tigerhjärta: Ja, det var bra och smart gjort av BIF. MoDo stängde av Ingman internt efter filmningar och ingen MoDoit var emot ett sånt beslut heller.

Lunkan: Han var "lite" för snabb....

Andy Tiger: ”Snyggt av Alcén och Brynäs.
Helt rätt hanterat..”

Håller med.
Även fast jag anser att rätt ska vara rätt, så var ett klockrent uttalande och en skön gliring av Alcén mot SIF. Snyggt skött!

Helt rätt av Brynäs att inte anmäla, men man måste ju fråga sig hur förbannat flata Svenska Ishockeyförbundet är när man skapar regler som man själva inte tänker ta ställning till. Ett regelbrott som upptäcks är väl för i helvete ett regelbrott oavsett om någon annan anmäler det eller inte.

Den här soppan påminner mig om Alex i Solsidan. Brynäs har säkert suttit i telefon och fått höra vad som gäller, och har de motsatt sig något får de säkert ett Alex-svar tillbaka. "Mjaa, mjoo, jaha ja, ja kanske. Aa men nu är det såhär tyvärr." Så vips har förbundet sopat det under mattan och allt är frid och fröjd igen. Clowner.

JohnnyBotox: Småland har alldeles för många lag i de högsta serierna. Vore synt om ett smålands-lag åker ur SHL och allsvenskan denna säsongen

Måste ge cred till Brynäs hantering av att inte anmäla efter matchen igår. Ryggrad i det

JohnnyBotox: I brist på HA-tips: Kl 20.00 ikväll från Globen är det Ottawa Senators - Detroit Red Wings.
Och morrn är det väl Toronto på bra tid. Då får man ju se Calle Järnkrok (liksom på söndag e m).

I brist på HA-matcher idag, i SHL ikväll kan Modo och Rögle dra ifrån HV och IKO på sista placeringarna. Modo hemma mot IKO och Rögle hemma mot HV.

Gavve:
Snyggt av Alcén och Brynäs.
Helt rätt hanterat..

brunkaren: Dock inte förvånande; minns att någon scout skrev just detta: att det är en slö och lat spelare. Det är ju synd för han har ju rätt bra driv i åkningen (de enstaka sekunder han har visat detta) och helt okej teknik.

Huge: se Brynäs JA säger....lämna detta till de yrkeskunniga du.

Huge: Vad tycker magistern om JA's uttalande om att inte anmäla? Rätt eller fel?

Kan inte släppa hur provocerande usel Indrasis var igår, och har varit egentligen hela säsongen. Har sett några matcher live också där det blir ännu mer tydligt hur håglöst han agerar. Man måste kunna ställa krav på honom att åka skridskor och använda kroppen och sluta slå tanklösa idiotpaass, vill han ens vara här? Det går inte att ha en spelare i en topp-roll som ser ut såhär match efter match.

Peja: Fortsatta diskussioner om Kvist, ser jag. Han har väl, precis som i SHL, gjort några bra byten, mer än så är det ju inte. Igår var dock ingen spelare bra överhuvudtaget.

Gavve: Jag tycker Tingsryd ska anmäla Brynäs för läggmatch.

Från Abris på Twitter:
Brynäs kommer inte att anmäla Tingsryd: ”Vi tycker inte det åligger Brynäs IF att anmäla an annan förening för att få klarhet i vad regelverket säger, vi förväntar oss och utgår ifrån att de som ansvarar för tävlingsreglerna reder i frågan”, säger sportchef Alcén.

twitter.com/69Abris/status/1725151048963105143

Erat: "Helt otroligt att man lägger det här på Brynäs ansvar"

Beror väl helt på vad regelverket säger när det gäller vem/vilka som har ansvaret för att anmäla ett sånt här regelbrott.
Om det inte är förbundets eller HA:s uppgift att anmäla så måste det ju isf vara det drabbade lagets ansvar, alltså Brynäs. Eller?

Sen snackas det om moral hit och dit. Var drar man isf gränsen för när man ska/bör anmäla och inte anmäla?
Vid 1, 2 eller 3 okvalificerade spelare? 5? 7?

Det är väl rätt självklart att Brynäs bör och ska anmäla för att få saken klarlagd, när det gäller ev påföljd för det lag som begått regelbrottet.

xxx BIF xxx: "Kanske är det bedömning mot förväntan de betygsätter?"

Kopacka hade bara spelat några säsonger i AHL och en säsong i Kristianstad innan han flyttade till Brynäs. Kvist hade spelat 3 säsonger i SHL. Kopacka gör en sensationellt bra säsong set till sitt CV, varför skulle någon ha enorma förväntningar på honom medan man ger Kvist godkänt pga att han försöker?

Dessutom är GD:s toppbetyg 6 "För bra för allsvenskan", det är ju inte ett betyg som man kan ge något baserat på förväntningar. Då handlar det om att man faktiskt är för bra för allsvenskan...

Tigerhjärta: Rätt ska va rätt och har det fattats beslut i liknande regler förut så borde det inte va konstigt.
Sen med det spelet vi hade igår behöver vi inte va oroliga att ligga två p bakom serieledarna;)

Erat: Avslag blir det inte. Däremot kanske det inte blir WO-seger. Men det är i såna här situationer som man saknar Rickard Fagerlund, vart är ledarskapet inom förbundet?

Om nu Brynäs anmäler och sen får man avslag från förbundet, där har vi det värsta scenariot. Helt otroligt att man lägger det här på Brynäs ansvar

lapad: Håller med, förbundet är informerade om regelbrottet och det via domarnas rapport de lämnar in efter match. Det borde inte vara upp till varje lag att kontrollera sin motståndare eller anmäla. Ska vi börja mäta varandras målvaktspadar och målvakten benskydd också?
Varför krävs inte att motståndarlaget anmäler felaktig användning av halsskydden? Då går förbundet in och straffar även utan att domare uppmärksammat förbundet på det.

Zappaholic: Brynäs ska inte behöva anmäla, helt korrekt. Men nu när det är upp till Brynäs att anmäla för att förbundet sticker huvudet i sanden är det bara att anmäla direkt.

« · 2597274 · »