1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742296 inlägg · 7967 ämnen
« · 2597182 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Zappaholic: Nej, skall inte anmälas, förbundet borde vara intresserade av att skapa ett prejudikat

Peja: Jag tycker inte heller de ska anmäla. De ska inte behöva anmäla. Detta ska skötas av förbundet. Det är deras jävla ansvarsområde.

Beslutas det sen att vi får noll poäng så fine...

SuneMangs: Genom att köra ”Lex SSK” och anmäla får förbundet ta ansvaret för tolkningen.
Så känns lite fel för mig men trotsallt bör BIF lyfta frågan till förbundet genom att anmäla.

(undrar har de övriga lagen (utom SSK) skulle ha agerat om de råkade ut för detta? säkert skulle samtliga ”inte anmäla” förrän situationen verkligen uppstod. Då däremot skulle nog de flesta ändra sig och ”anmäla”)

Läser era kommentarer och håller med de flesta men inte ska Brynäs behöva ta ställning till en "regel". Det är vansinnigt, regler är skapade av en anledning och har man gjort bort sig så ska man såklart straffas även om Brynäs inte förtjänar dessa poäng. Självklart ska nämnden följa regelverket och inte lägga skulden på Brynäs. Vad i helvete är det frågan om? Det är alldeles för mycket saft och bulle i dagens samhället som sakta men säkert håller på att monteras ner.

Davey85: Det enda rätta av Brynäs i det här läget är att skicka tillbaka ansvaret till förbundet. Era regler, varsågod att tolka. Bestraffa eller fria sedan baserat på utfall av tolkningen av regeln.

Appropå att anmäla konkurrenterna: kolla på F1 - nu ska de utreda överträdelser av banmarkeringar i USAs GP som avgjordes (eller?) för flera veckor sedan.
Ett stall har i efterhand ammält 4. konkurrenter för att ev övskridot banmarkeringen några centimeter för mycket 😂
Generellt haglar det av anmälningar mellan stallen.

Rent nonsens att Brynäs ska behöva avgöra detta. Borde hanteras högre upp. Regler på isen ska följas och regler vid sidan av isen ska följas. Annars öppnar man snart dörren för många konstiga situationer.

moment22: Håller med. Regler är till för att följas, men det finns ju uppenbarligen ingen regel som säger att detta regelbrott måste anmälas. Så man kan vinkla det där lite hur man vill.

Jag tycker inte att Brynäs ska anmäla. Det vore det moraliskt fel utifrån mitt perspektiv, dels skulle det generera en jäkla PR-smäll. Skit i att anmäla, gå vidare och fokusera på lagets prestationer istället.

Visst ska man i möjligaste mån eftersträva att följa regler, både inom idrott och samhället i stort. I den här situationen har Brynäs fått i knät att ta ett beslut som borde ha legat hos förbundet och jag anser att Tingsryds regelbrott är försumbart och att man därför inte borde anmäla. Sen finns det dom som anser att regler ska efterlevas till punkt och pricka i alla situationer, oavsett vad. Jag tillhör inte dem.

Märk väl också att Brynäs här, INOM REGLERNA, ges möljighet att ta ett beslut om hur de vill göra. Det är alltså inte så att reglerna tvingar Brynäs att anmäla.

dabif:
Ja regler och lagar är till för att följas.
Önskar dock man kunde nyansera mer.
Ekobrott ger fan mer påföljd än våldtäk och tamejfan dråp ibland.
Sålla mygg och svälja kameler.....
Samhället är nedsmutsat av skeva regelbildningar....
Det här just ett sånt case...och en harmlös tabbe....inte så man satt på Crosby en mustach och matchat honom direkt och medvetet fuskat.

Jag ser ett nytt "berglund-gate" närma sig över horisonten, och fan vet om jag vill/orkar med en sån jävla historia igen.

Hur kan det ens bli en diskussion?
Finns det en regelbok så gäller väl den alla lag och bör tillämpas. Gillar man inte reglerna får man syssla med en sport där reglerna passar, eller jobba för att reglerna ändras. Men tills vidare gäller de reglerna som finns.

Har vi rätt till 3 poäng så är det klart som fan vi ska anmäla. Skulle Brynäs vara nåt All Star-lag som kan bjussa på poäng hit och dit. Nä, rätt ska vara rätt oavsett vilka lag som är inblandade, annars kan vi ju slänga alla regler i soptunnan.

moment22: Tveksamt om det är ett lämpligt förhållningssätt till lagar och regler i ett rättssamhälle: ”Jag tycker inte att just den här regeln gäller, så jag skiter i den.”

Brynäs kommer behöva alla poäng de kan få i denna mycket svåra serie där vi förlorar mot lag som Tingsryd(!), Nybro(!!) och Mora - så ge oss poängen bara. De kan ju faktiskt bli avgörande i slutändan.

Vi kan göra en deal med taif och få deras keeper, så får dom behålla sina 3p 😂

Mattson: Jag anser att Brynäs inte borde anmäla baserat på vad jag tycker är moraliskt korrekt så jag skiter fullkomligt i vilka beslut Södertälje tar.

moment22: ”Det är inte så här vi vill vinna poäng men regelverket är i det här fallet väldigt tydligt och beslutet som kom nu i eftermiddag förstärker vår uppfattning i frågan, säger Södertäljes klubbdirektör Robert Andersson”

Skulle förvåna mycket om inte alla elitklubbar resonerar likadant. Vilka regelbrott ska man annars välja att beivra? Ska det vara upp till varje förening?

moment22: Som bröt mot reglerna. Var drar man gränsen?

Brynäsgubbe:Tingsryd har inte valt och vrakat vilka regler de ska följa; de gjorde ett litet skitmisstag.

moment22: Varför ska Brynäs ha en annan inställning än Södertälje? De förlorade också sin match mot Västerås men tvekade aldrig att anmäla. Finns det en särskild gräddfil för lag med ”hög moral”?

moment22: Moral hit o moral dit, regler är till för att följas. Har man brutit mot en regel, synd för er. Ta konsekvenserna. Gör dom här 3 poängen att vi har större chans att komma 1:a i serien och i slutändan få en bättre väg till avancemang... En nobrainer. Anmäl skiten. Följ regler som finns.

moment22: Blir en slippery slope när man kan välja och vraka vilka regler som ska följas och inte. Varför är det ens en regel isåfall?

Brynäsgubbe: "Hela den här cirkusen om att inte straffa regelbrott är så jävla svenskt. Ingen vill ta ansvar, ingen vill agera och göra rätt. Bara skjuta ifrån sig ansvaret. Inte undra på att Sverige ser ut som det gör."

Jag tycker precis tvärtom. Det moraliskt korrekta här är att inte anmäla en jävla skitgrej för att snika till sig poäng man inte förtjänat. Att ta ansvar i det här fallet är att våga se bort från fjuttiga regler. Och det är precis det som är problemet i Sverige idag; ingen tar personligt ansvar och tänker själv utan det räcker med att "följa reglerna".

Mrassarson: Mycket bra krönika av Karlsson på GD angående anmälningsdebaclet.

Rätt ska vara rätt. Om det hade varit förra säsongen och vi kunde undvika kval genom att anmäla så tror jag att det hade blivit ett jävla liv om vi inte anmält och hamnat i kval och åkt ur. Det handlar om konsekvens.

Lite samma som att en domare skiter i att ta en utvisning på det sämre laget för att det bättre laget redan leder med 5-0. Det spelar ingen roll för resultatet, men en utvisning ska vara en utvisning ändå.

Erat: Vem bryr sig?

Mrassarson: Södertälje anmälde Västerås för 2 år sen och belönades med 3 poäng.

Gavve: Ser absolut ”problemet” men skiter nog helt enkelt i det. Jag vill vinna serien för att öka chanserna att gå upp oavsett.
Rabalder skulle det bli, men rabalder + en fördel i ett slutspel? Ja tack!

Peja: du har rätt i att det ser konstigt ut att kvist får 3a medan andra bättre får en 2a.
Kanske är det bedömning mot förväntan de betygsätter?
Lite som det är ok för Clara att släppa en puck men samma puck halshuggs limpan för.
Om kvist och nord ska jämföras med rödin och kelleher så skulle ju aldrig killarna kunna få betyget 5 mycket bra efter en bra spelad match för kvist kommer aldrig att vara lika bra som rödin osv, det är ju en orealistisk förväntan på kvisr, Lindblom osv.

Jag tycker huvudfrågan är idag - ska bif få 3p för att de anmälde fel namn på rätt nummer.
Utifrån hur vi spelade igår så ska vi fan skämmas att ta emot 3p. Sen håller jag med många att beslutet att anmäla och ska ligga på förbundet och inte klubben men just denna gång så skulle jag skämmas nå så förbannat om Brynäs agerar på detta. Än mer om vi får 3p. Vi var det sämre laget och vi släppte in ett mål utan spelaren i laget och utan att själva göra något. Nä för fan Brynäs, fokusera på att få spelet att fungera istället för att lägga energi på detta.

Tigerhjärta: det är sant, man har blivit van 😅

Tigerhjärta: intressant att tänka åt andra hållet också. Säg att Brynäs vinner en match med samma misstag och går därmed upp i serieledning i omgång 52. Hade det känts rätt att komma etta då tycker ni (jag tycker personligen inte det)? Det hade nog blivit lite mer rabalder och skriverier kring det då hur som helst.

Erat: Blir inte det inte ett jävla liv nu tar det två veckor så hittar personer något annat att yla om.
Som Brynäsare är man van.

Zzz: Hela den här cirkusen om att inte straffa regelbrott är så jävla svenskt. Ingen vill ta ansvar, ingen vill agera och göra rätt. Bara skjuta ifrån sig ansvaret. Inte undra på att Sverige ser ut som det gör.

Men så bra, då kan föreningarna bestämma om avstängningar också, förmodar jag. Om ens spelare blir avstängd kan denne delta ändå för det finns inget myndighet som upprätthåller reglerna. Utmärkt!

Mrassarson: om Brynäs skulle anmäla så hade det blivit ett jäkla liv

Givet att anmäla, rätt ska vara rätt. Alla poäng är viktiga, skiter fullständigt i hur det ser ut utifrån. Anmäl skiten o ge oss 3 pinnar.

Lunkan: Brynäs borde 100% anmäla.
Ni som tycker tvärtom, ponera att detta var i omgång 52 med 2 poäng bakom serieledaren. Skulle ni fortfarande inte vilja anmäla?
Ändrar ni åsikt där så baserar ni det på utfallet av händelsen och inte aktionen i fråga.
Rätt ska vara rätt. Oavsett förutsättning och utfall.

Guldtigern: På hemsidan via länk.

Zappaholic: Väldigt märkligt beslut. Varför ska Brynäs behöva anmäla? Hur Brynäs än gör så kommer det bli fel. Hoppas dom bara bollar tillbaka detta till HA så får dom ta och stå för beslutet.

Zappaholic: Så här står det i Gd:
”Domarna har enligt Wettergren skrivit en avvikelse i matchrapporten på samma sätt som man följer upp ett matchstraff eller liknande vilket gör att det hamnar hos tävlingsnämnden på förbundet.
Men i avvikelsen finns inget yrkande på straff.”

I tävlingsbestämmelserna står följande kring okvalificerade spelare:

”Spelare är okvalificerad när spelare deltagit i spel trots att han/hon enligt SIF:s, RF:s eller IIHF:s regelverk inte varit behörig att delta. Förening som spelat match med okvalificerad spelare ska anses ha förlorat matchen. Om den icke felande föreningen vunnit matchen gäller det uppnådda målresultatet. I annat fall räknas målresultatet som 5–0.”

Domaren har alltså rapporterat händelsen men inte föreslagit att laget ska straffas enligt regelboken?
Fel att lägga det på föreningarna att anmäla.
Hursom är det rätt åt Brynäs att man inte fick med sig poängen igår. Men vi kan väl vara säkra på att det är de här tre poängen som avgör serien till slut.

Lunkan:
Håller med.
Lägg ner det här nu och blicka framåt.
Vi har haft nog med "skandaler" dom senate åren, behöver inte en till.
Som andra sagt så spelar förhoppningsvis inte den här förlusten någon roll när säsongen summeras.
"Rätt skall vara rätt"....jo, visst....men om det i det här fallet innebär att vi får 3p gratis kommer det kosta mer än det smakar.
Hur ser det ut om stora stygga Brynäs behöver "snika till sig" poäng mot lilla Tingsryd?

Nä, tror och hoppas att Alcen och gänget gör vad som är moraliskt rätt i det här fallet....

Peja: Normalt sett så leder sådana förseelser till ett WO-resultatet.
Normalt sett så brukar klubbarna vara rätt snabba på att anmäla dylika förseelser.
Åtminstone om man ser till hur fotbollen fungerar.
Där finns ingen oskriven policy om att inte anmäla motståndarna om en spelare har deltagit som inte är uppskriven i matchtruppen eller om någon pappersexercis inte är korrekt.
Har nu dessutom en oanmäld spelare varit inblandad i ett ledningsmål i en jämn match har jag svårt att se något annat resultat än ett WO-resultat.

DoNaka: Jag tror att man måste kolla på hur Alcén väljer att strukturera sina lagbyggen. Han har samma strategi den här säsongen som förra. Det är tydligt ledande spelare och tydliga rollspelare därbakom.

Förra säsongen klarade i stort sett inga tilltänkta toppspelare av att leverera, det fanns inga längre ner i hierarkin med potential att klättra eftersom man hade rollspelare där, och fjärdekedjan var antagligen seriens sämsta.

Den här säsongen har man en förstakedja som har levererat (Kelleher-Vesel-Rödin) men en andrakedja som inte får till det alls i spel 5 mot 5. Bakom har man en gedigen tredjekedja när alla är skadefria, men det får man ju sällan uppleva i serielunken.

Med tanke på att Brynäs har Hockeyallsvenskans högsta spelarbudget kan man tycka att både spetsen och bredden borde vara bättre än de andra topplagens dito, men så är det inte. Andrakedjan kanske kan tugga igång så småningom, men det är ju inget snack om att Brynäs har sämre kedjebredd än t.ex Björklöven.

Brynäs har precis samma problem i kedjeväg den här säsongen som 22/23, med skillnaden att man har en förstakedja som funkar och generellt sett har bättre spelare gentemot konkurrenterna eftersom man har gått ner en serie och har enorm spelarbudget.

På grund av den dåliga bredden saknas spelare med potential att klättrra i hierarkin, det saknas spelare långt ner som kan göra skillnad i matcherna, man kan inte mala ner motståndare i jämna matcher och man tvingas matcha toppspelarna hårdare än vad konkurrenterna gör. Allt det här beror på hur Alcén har valt att bygga laget.

Sen tror jag att Alcén har tänkt helt fel på målvaktsbiten också. Man är nöjd med klassikern "en gammal, en ung" men i själva verket är det ofta målvakter i sin bästa ålder som vinner slutspel åt sina lag, alltså inte en oerfaren 18-åring eller en 35-åring. Som Adam Johansson skrev i Expressen för några veckor sedan så är det bara vid ytterst få tillfällen, alltså någonsin, som ett allsvenskt lag har gått upp i elitserien/SHL där någon så ung eller någon så gammal har varit etta.

Däremot tycker jag att man har fått till backsidan nu när Benn är på plats.

Steken84: absolut inte. Och det tror jag ingen tycker heller. Grejen är ju mer att de (förmodligen) bröt mot reglerna och att reglerna borde följas. Även om Brynäs konstigt nog måste anmäla själva trots att det var domarna som avvisade spelaren och därmed "bekräftade" att han inte fick spela i den matchen.

Tycker själv knappast att Brynäs är värda 3 poäng i matchen men jag är också en sån som tycker att regler ska följas vare sig de är fördelaktiga eller till nackdel för mitt eget lag. Det enda jag önskar är ju att det blir utrett vad som gäller här och därför hoppas jag Brynäs anmäler även om jag tycker det är oerhört konstigt att det ska vara upp till dem.

Peja: Haha, fy fan vilket fegt förbund som inte vågar fatta beslut. Här blir det ju ett jävla liv om Brynäs väljer att anmäla. Jag skiter fullständigt i poängen, Brynäs kan gott vara utan, men det här var ju riktigt låg nivå.

Lemp: Ja, det känns otroligt lamt att Brynäs ska bestämma om Tingsryd ska bli straffade eller inte. Snacka om att förbundet inte vill bära ledartröjan. För Brynäs del blir det ju fel hur man än gör, dessutom verkar det lite oklart vad bestraffningen i så fall skulle bli.

Jag kan tycka det vore rimligt att Tingsryd får betala lite böter för sitt slarv, men WO-resultat känns fel. Men Brynäs kan ju inte veta vad bestraffningen blir när man tar beslutet kring anmälan.

Brynäsgubbe: Jag kommer bli skogstokig om Brynäs gör en anmälan.

Men herregud! Ni blir nollade av Tingsryd hemma och Netterberg stod inte på laguppställningen men tillhör ju klubben. Inte så att det var Mcdavid som spelade i tröja 22. Var ju inte pga Netterberg som ni förlorade matchen.

Brynäsgubbe: Om vi får tre poäng eller inte spelar förmodligen ingen roll när vi sumerar säsongen.
Problemet är fortfarande dåligt spel inga mål och en målvakt som återigen förlorar målvaktsmatchen.
Löses inte detta så kvittar det om vi får tre poäng för gårdagens match.

Peja: Suck, såklart kommer de inte göra det pga av nån dum oskriven hederskod. Poängen tillhör oss om Tingsryd brutit mot reglerna.

Varför i hela friden lämnar man det upp till föreningarna? Man borde verka som F1 gör, felar en komponent på bilarna med 0.1mm straffas teamen.

Jag kommer bli skogstokig om Brynäs inte gör en anmälan.

Peja: Svagt av förbundet att skjuta ifrån sig ansvaret. Dom om någon bör säkerställa att regelverket följs, klubbarna ska inte behöva ta det ansvaret.

« · 2597182 · »