1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741111 inlägg · 7967 ämnen
« · 2587858 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Zzz: Hela Capitals är i o f s dåliga enligt Bjurman i AB:
” Washington Capitals är ett haveri on ice just nu.”
” Snart måste klubbledningen göra något, för det är ju inte bara det att de grånande hjältarna förlorar hela tiden. De är lika uddlösa som spetsen på en blyertspenna som inte vässats sedan Reagan var president.”

bradberry: Frågan är om han riktigt kry efter operationen. Han har 6 Washington forwards med mer istid i natt, en av matcherna var han nere på 13 min. 0 poäng och -3 efter 5 matcher.

Jugge: Limpan säger inte så mycket iofs... någon gång har han sagt "Det skulle jag tagit". Det är ju snarare ledningen som fjantar sig rejält i frågan. Limpan har varit dålig under större delen av förra säsongen och haft förtroendet från ledningen ändå, samma sak i år. Släpper in skit puckar men fortfarande världsmästare enligt Gällstedt/Alcén. Kompisar???

bradberry: Han gjorde mål inatt. Men dömdes bort p g a Ovie stört målvakten.

JJ höll nollan i Tampa 👍

bradberry: Om jag räknar rätt är Bäckström inne på sin plats 17:e NHL-säsong. Otroligt att han fortfarande spelar överhuvudtaget. Undrar om det blir en sen trade till någon av utmanarna? Kanske mer troligt om 1 år med tanke på kontraktet, om han fortfarande spelar nästa säsong.

Bäckis står på 0 poäng efter 5 matcher… Capitals gubbar rejält på dekis. Ser vi slutet av karriären…?

mk: ” Men säger han inte det att dom kan bättre?”

Nja, Alcén säger: Samtidigt vet jag att de båda tycker att de kan bättre”. Det är inte samma sak tycker jag då det inte är Alcéns åsikt.

Det har varit otroligt mycket snack om kravbilden i Brynäs. Ledningen försäkrar oss om att den finns där. Då tycker jag att man kan visa det utåt också.

Klart man inte ska kasta en 18-åring som Clara under bussen. Men om Lindbäck, i hans ålder och med hans erfarenhet inte klarar av kritik, då ska han inte vara uttalad 1:a i Brynäs med de ambitioner som finns i år.

Han har inte kommit upp i nivå än, det ser och vet alla. Inklusive Alcén, Gällstedt och Limpan själv.

Skulle Limpan fortfarande ha varit 1:a i NHL kan du lita på att tränaren vädrat sin åsikt vid liknande tavlor från 1:a målvakten. Han förväntas rädda laget ibland och förväntas alltid ge laget möjligheten att vinna matchen.

Jugge: Men säger han inte det att dom kan bättre?
Det är väl ett diplomatiskt sätt att säga att man kräver mer.
Sågar man dom, så sågar man sig själv och målvakterna. Sen är cirkusen på sociala igång och kräver nya målvakter.

Jan Grismöbel: Född Östgöte, precis som jag då. 😎

Honken72: Fostrad i min hemhåla👍

{10375}: Ja, Marmenlind var grym ikväll. Hade vi haft honom så hade SHL-platsen varit så gott som klar.

lapad: Det var lite det jag försökte få fram med mitt inlägg. Det är hållningen utåt att målvakterna presterat bra hittills. Men jag tycker man även man kan visa utåt att man har hög kravställning med typ en kommentar som ”Vi förväntar oss mer”. Istället för att säga att vi bara förlorat 2 matcher sen försäsongen drog igång.

Jugge: Fast Gällstedt svarade på exakt samma sätt som Alcén gjorde. Det är alldeles föt mycket kaka och saft i Brynäs. Om man som målvaktstränare ser repris på insläppta mål ser man tydligt tabbar både Limpan och Clara gjort...men har man ögonbindel så...

Marmenlind, herregud vilken målvakt! Där ligger vi duktigt i lä

SuneMangs: Känns inte så konstigt att Alcén uttrycker sig som han gör. Dömer han ut målvakterna så dömer han ju samtidigt ut sig själv då det är hans värvningar.
Jag köper inte kommentaren att man är nöjd med målvakterna pga att man bara förlorat 2 gånger sedan man drog igång försäsongen. Det är ju enbart pga vår överlägsna offensiv som vi gjort det och säger ingenting om målvakternas insatser.

Ibland kan jag tycka att det är klädsamt att ta på sig lite neutralare glasögon. Alcén skulle kunna uttrycka sig ”Dom har väl båda börjat lite svagare än vi önskat, men vi vet att båda har mer i sig” utan att såga någon målvakt vid fotknölarna. Alla ser ju ändå att de börjat svajigt och bjudit på ett par mål. Även om Clara spelat upp sig på slutet.

Det blir lite Bagdad Bob om man hävdar att man är helt nöjd med målvakternas prestation hittills.

Peja: Jag har följt grabben i stort sett alla lag han spelat, sett många matcher och är inte imponerad, väldigt tveksam. Han skulle göra mycket bättre ifrån sig i typ Almtuna...

lapad: Såg Brodecki mycket i Brynäs juniorlag. Håller med om att han inte hade varit en bra värvning i SHL, men i en liga där alla motståndarna är lite sämre (som de är i allsvenskan) tror jag att han skulle kunna lyckas med sina tekniska nummer. Lite som Meijer i Björklöven.

När det gäller Blomman har nog åldern kommit ikapp honom, men Brodecki är ju många år yngre.

SuneMangs: Givetvis måste man alltid ge den bilden utåt. Han var säkert nöjd utåt förra säsongen också trots att man värvade flera målvakter under säsongens gång.

Tror för övrigt Boork är rätt ute med JVM-lagens styrka generellt. Givetvis hade även dagens allsvenska Brynäs kommit många poäng före JVM-laget i en lång serie, i SHL hade de blivit sist med stor marginal. Men de ska ju inte möta seniorlag i JVM så det är egentligen irrelevant.

Peja: Om jag inte minns fel så har du alltid gillat Brodecki av någon konstig anledning. Personligen så tror jag att han är slut, lite som Blomman.

Peja: Alcén är nöjd med målvakterna och sur att dom får skit. Verkar inte som att det är något på väg in i första taget. Ganska väntat ändå.

"En lagdel som stundtals har varit ifrågasatt, trots segrarna, är målvaktssidan. Något som till viss del kan uppröra sportchefen Johan Alcén.

– Ska man vara krass så har de torskat två matcher totalt sedan vi började i somras, så jag tycker det är en lite överdriven kritik om deras prestationer ibland. Vi ser snarare att vi som lag släpper till alldeles för många klara målchanser.

Tycker du målvakterna fått oförtjänt med kritik?

– Ja, det tycker jag. Jag tycker det blir lite uppförstorat. Samtidigt vet jag att de båda tycker att de kan bättre också.

Men du ser inte målvaktssidan som ett problem för att ni ska lyckas ta steget upp till SHL igen?

– Nej. Som sagt, vi har torskat två matcher totalt sedan i somras ... "

SuneMangs: Nu vet man inte vilka alternativ som finns på bordet men jag hade gärna tagit Brodecki i Brynäs. Hellre Wännström, men en till Kelleher-typ som jag tror att Brodecki skulle vara i hockeyallsvenskan vore inte heller helt fel.

Hoppas även den här säsongen medför att Brynäs får stenkoll på de allsvenska spelarna inför nästa silly season. Det finns en del guldkorn i ligan.

Silfver: Rudslätt jr är en bra rollspelare, bättre på skridskorna än Nordh och rightare. Eftersom förbundskaptenen har sett både Rudslätt och Nordh i landslaget den här säsongen kan man anta att han har sina anledningar till laguttagningen. Tycker personligen att Rudslätt är en riktigt spännande spelare som säkert hade blomsat på ett annat sätt om han spelat i ett lag som Brynäs.

Peja:
Jag killgissar att Nordh konkurrerar om top6-plats och Rudslätt bottom6?
1 av 4 producerande ytterfw ställer höga krav.

Peja: Prestationerna i landslaget gör givetvis sitt men speltid i HA brukar också vara meriterande. Se förra årets trupp där det var nästan 10 HA spelare med (eller ex HA som Torgersson). Nordh borde ha kvaliteter nog att anpassa sig till en tredje-fjärdelina om det är rollspelarfrågan som är avgörande.

Jugge: De ”märkliga” uttagningarna i juniorlandslag brukar handla om spelare som kanske inte har briljerat på A-lsgsnivå än men som har varit bra för landslaget och som passar in i deras spel. Rudslätt jr har säkert imponerat i landslaget och ses nog som en bra rollspelare. Nordh är säkert alldeles på gränsen att komma med.

Svensson_62: Wtf hahahaha.. Hade ju varit sm guld kandiater

SuneMangs: När Johan Larsson, Mika Z m fl tog JVM-guldet kommer jag ihåg att kommentatorn frågade bisittare Boork hur guldlaget skulle hävda sig i seniorsammanhang. Boorken sa då att de skulle väl vara ett mittenlag i hockeyallsvenskan.

Peja: Vilket gör det ännu sjukare att en sån som Rasmus Rudslätt i AIK (som också spelar i Hockeyallsvenskan) får vara med i truppen med en pinne på 9 matcher. Medan Noel Nordh har 6 pinnar på 9 matcher i samma liga. Orimligt i min bok. Trist för Joel, men bra för Brynäs kan man väl sammanfatta det då.

Edit: Jugge tänker lika ser jag. Klok man det där.

Peja: Med reservation för att jag inte sett så många av AIK's matcher. Men visst måste väl Nordh ha presterat bra mycket bättre än Rudslätt hittills?

Men som vanligt känns en del landslagsuttagningar märkliga och Monten hade väl världsrekord där..

Silfver: Det är bara några enstaka allsvenska spelare i truppen. En allsvensk forward (Rudslätt). Nu när Brynäs är en allsvensk förening räcker det inte längre att prestera bra i Brynäs A-lag för att platsa i Juniorkronorna.

Lemp: Lindstein lär f.ö. försvinna till JVM. Lite överraskande att inte Nordh är inkluderad i truppen.

Ingen Benn imorgon verkar det som, han är inte spelklar än. Han tränade tillsammans med Johanesson som var sjunde back på träningen. Larsen med Billins och Cukste med Lindstein.

Auchinleck: Ja jag hävdar att en styrelse kan göra ett bra jobb även om det går dåligt på isen. Nu vet jag inte men min känsla är att vi har haft en ganska svag styrelse och det får vi medlemmar ta på oss till viss del. Och med Brynäs kan bättre lr vad det hette så fick vi exakt det som brukar ske när ett gäng blir otroligt missnöjda. Folk ställer upp för uppdrag för att efter ett år tacka för sig vilket då gör att det än en gång måste in nytt folk.

Efter senaste årsmötet där det återigen fanns ett enormt missnöje så hoppas jag att den styrelse som nu är satt kan få chansen att jobba ihop sig och skapa en kontinuitet.

lapad: Tackar vi nej till Gunler ska vi absolut inte ha Brodecki

SuneMangs: Inte till Brynäs, tack

{10375}: Brodeckis korttidskontrakt med Växjö har gått ut och förlängs inte. Undrar om Nubben hugger i ren desperation?

JohnnyBotox: Det sägs också att man har stora problem med 2 läger i HV. Sverige - Finland. Klantigt att man gör exakt samma fel som Brynäs och varvar ihop en så stor andel spelare från samma land vars språk inte alla förstår. Att nubben inte fick varningsklockor av Brynäs anno 22/23 är ett underbetyg i den större skalan

Silfver:
Kan man utgå ifrån att medlemmarna vill att Brynäs skall piska motståndet alla dagar i veckan?

Om ja... hur ser resplanen ut?
Om nej... då är det ad hoc?

Svensson_62:

Det knepiga är att styrelsens arbete likställs med hur det går på isen och i plånboken?
Kan styrelsen göra ett bra eller dåligt arbete oavsett hur det går på isen? Och hur vet medlemmarna det?

Svensson_62: Problemet är väl att föreningen arbetat i ngn form av ad hoc mode de senaste 6-7 åren, mer släcka bränder än förebyggande. Vårt prekära läge har gjort ledningen till ofrivilliga brandmän som inte kunnat/orkat jobba både på kort och lång sikt. Hur når vi stabilteten hos FBK och SAIK? Är det dit medlemmarna vill eller om man vänder på det, hur ofta vet medlemmarna vad de vill? Är det inte bättre ledningen tar fram en resplan med alternativ för att undvika en polsk riksdag? Men gärna också en plan för hur man gör organisationen mer professionell.

Auchinleck: Presterar i sim roll mellan årsmötena så att man får majoriteten med sig på årsmötena.
Vad majoriteten vill ha måste du fråga dem. OBS att majoriteten inte alltid vill lika som de som skriker högst så det är inte alltid enkelt att förutse. Man måste fråga dem.

Svensson_62:
Hur gör man det?

Auchinleck: Hålla medlemmarna nöjda

mk: Om vi förutsätter att vi fortsätter att bli bättre samt att vi vinner matcher så varför skulle inte Berra kunna vila en match mot något av ligans sämre lag för att spara lite på honom?

Svensson_62:

"Det är vi medlemmar som är toppen och som utser styrelsen. De jobbar år oss så länge vi vill att de ska göra det."

Sant.
Vad är det dem skall åstadkomma?

Jugge:

"Det måste så klart börja i toppen hos styrelsen."

"Sen ska det ”rinna nedåt” till klubbdirektör, sportchef, tränare och spelartrupp."

Ja, hur går det?
Hur tydlig är nedåtrinningen i Brynäs från toppen?

En styrelse tillsatte sportchef.
Samma styrelse sparkade (indirekt?) både sportchefen innan och tillsatte också nye tränaren.
Sen fick de gå.
Ny styrelse och efter det delvis ny styrelse igen och igen.
Ny klubbdirektör längs vägen som var med och sparkade tränarna.
Ny och nygamla tränare på det.
Hockeyallsvenskan.
Är det nu bopålarna slås ned hårt i marken så att identiteten hinner börja rinna neråt och landa på ett ställe?

Tigerhjärta: köper man inte in på det kan man leta sig vidare

mk: Missförstå mig rätt. Jag tycker precis som du, att bäste man ska spela och att man skall förtjäna sin speltid.
Risken finns dock att utländska spelare med starka meriter blir missnöjda och väljer att kolla sig omkring för alternativ.
En back som Cukste kommer förmodligen vara viktig med sin rutin i ett slutspel kontra exempelvis Larsen, därför är han viktig att hålla nöjd.
Sedan hoppas jag givetvis att man vågar vara tydlig och samtidigt klara av att hålla alla nöjda.
Presterar man bra så ska man spela, gör man inte det så får man stå åt sidan. I den bästa av världar köper samtliga spelare det, oavsett vad det står på tröjan.

Tigerhjärta: "Som du är inne på så tror jag inte Cukste vore skitglad i att lira extra eller sitta på läktaren i svenska andraligan.
Tycker ynglingarna Larsen, Johanesson och Lindstein får slåss om den sista luckan + 7:e backplatsen och sedan ta sin chans vid eventuella skador"

Men samtidigt, ska man ta hänsyn till vad en import tycker, om denna är likvärdig eller lite "sämre" än en yngre?

Är det inte en sån som Larsen som man ska satsa på och bygga upp?
Ung, stor rejäl och kan bli kvar längre tid iom att man bygger en identitet tillsammans med spelaren.

Hur många ggr har det inte skrikits på en rejäl stor back härinne?
Nu finns en och den ska sitta på läktaren för att en import inte ska bli sur?

Bästa man ska spela. Finns det dessutom potential till mer. Så ska den yngre spela.

Tycker jag..

Jugge: Appropå vad som är toppen. Samtliga dessa jobbar åt oss medlemmar. Det är vi medlemmar som är toppen och som utser styrelsen. De jobbar år oss så länge vi vill att de ska göra det.
Men håller med om resonemanget 🙂

« · 2587858 · »