1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742294 inlägg · 7967 ämnen
« · 2597123 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Brynäsgubbe: Det är tydligen Brynäs som väljer om man ska anmäla eller inte. Svagt av HA/förbundet att den enskilda klubben ska ta beslutet.

Så vad händer med Tingsryds regelbrott?

Jag skiter fullständigt i om Brynäs förtjänar poängen eller inte. Hoppas det här inte sopas under mattan.

xxx BIF xxx: tänker på häxjakten som drevs på Rödda. Men han syntes på gott och ont...men JL ...totalt osynlig. I flera matcher nu..skada? Less?

xxx BIF xxx: var hittade du presskonferensen?

xxx BIF xxx: Om man nu värvat Miks för att han med sin storlek ska ta grovjobbet framför mål.
Då har man i sanning gjort ett dåligt scouting jobb.
Vad man har läst om Miks så har han aldrig varit denna spelartyp utan istället lite av en mjukis trots sin storlek.
Jag har lärt mig att ta sådana omdömen med en nypa salt.Men en SC ska ha koll på vilken spelartyp man värvar.

Vad gäller när Ölund och Scott kommer tillbaka så kommer förhoppningsvis följande inträffa vi får en tredjekedja med betydligt mera tyngd i och som i princip kan hota lika mycket offensivt som första och andrakedjan om vi nu väljer att ha dessa i en tredjekedja.
Ölund lär säkert bli kvar där men får vi igång Scott i gammalt slag så har vi faktiskt en möjlighet att exempelvis peta ner Miks i tredjekedjan och få in mera tyngd i andrakedja tror detta skulle göra Larsson gott.

Men vad jag inte fattar det är varför passningsspelet är så bedrövligt det är ändå kompetena spelare som borde kunna ha ett bra passningsspel.
I det fallet så ska det inte spela någon roll om vi är offensiva eller defensiva.

Peja: Antar att GD-s poängsättare har ganska bra relation till Kvist. Det är vansinne dålig känsla av någon som ska vara expert eller en soffbedömare som de flesta av oss här inne är.

SuneMangs: Jag menar inte heller att bedriva häxjakt på Kvist, det är snarare GD:s betygsättare som jag ifrågasätter. Efter Mora-matchen hade alltså Kvist samma snittbetyg som skytteligaledaren Jack Kopacka(!), dvs 3,21/match. Efter gårdagen har Kvist alltså högre snittbetyg än Kopacka. Det är ju helt bisarrt sett till hur de faktiskt har presterat. Kopacka var klart bättre än Kvist även igår, men betygen verkar ju sättas helt i relation till förväntningarna och där finns inga på typ Kvist.

Om Brynäs skaffar bättre bredd i forwardsväg tror jag att man hade nött ner ett lag som Tingsryd igår. Lite det som jag var inne på inför säsongen med t.ex Ljungkrantz, även om han inte hade fått en lika framträdande roll som i Almtuna så hade han varit en joker även i matcher som mot Tingsryd och Löven, han kan göra mål genom individuella prestationer och har ett vasst skott som gör att varje halvchans blir lite farligare. Sen kanske inte just Ljungkrantz ville acceptera den rollen, det vet inte vi, men jag är skeptisk till att man inte har mer skicklighet i 3/4-kedjorna.

Om man tänker tillbaka på exempelvis silverlaget 2017 så fanns där spelare även i fjärdekedjan (Ölund t.ex) som kunde avgöra en slutspelsmatch i sudden death. Man behöver fler matchvinnare bakom toppkedjorna.

Svensson_62: "Utan att kolla på statistik, men har det inte blivit sämre sedan man börjat pria defensiven över offensiven?"

Jo, helt klart. Första sju matcherna öste vi in mål men släppte in massa mål. Sedan ett par matcher när vi gjorde hyfsat med mål och släppte in få. Senaste fem har vi släpp in få men gjort väldigt få. Den berömda Leffe Boork "filten" - du fryser antingen om fötterna eller huvudet. Behöver nog hitta en gyllene medelväg.

Poängen kom när vi hade dålig defensiv, men det spelet skulle nog inte fungera i ett slutspel.

Finns det nått positiv av matchen? Aaa det är mycke folk på läktaren!! Haha så skön snubbe ...

Brynäsgubbe: Men lägg märke till tränarnas kroppsspråk i båsen. Gällstedt ser trött och uppgiven ut. Han ser ut som att han vill vara någon annanstans helt enkelt. Samma med Molin men det tror jag att han innerst inne lider rejält just nu då han är en av största Brynäs supportar och brinner för laget och föreningen. Masken orkar jag inte ens kommentera...

Einnor: Jag kan bara inte förstå hur ett gäng män är så bekväma med att sälja sig så jävla billigt.

Angående att stora namn underpresterar. Det känns som att Brynäs är för bekväma. När fin-lir-hockey fungerar så är ju det bra, men när det inte fungerar måste spelarna brunka på mer och spela hårt, grovjobba. Kändes som att både HV och Modo hade kapacitet att göra båda delarna, vilket behövs beroende på matchbild.

Kan inte Brynäs ”lira” till sig en vinst, måste Brynäs byta taktik under match och grovjobba sig till en vinst. Så enkelt är det.

dabif: De är så jäkla sant som du skriver. Halva laget är bara några jävla divor/lyxlirare som är så jäkla bekväma och som skiter i om dom vinner eller förlorar, dom får ju sin lön ändå.

Peja: Igår spelade vi Kvisthockey, klart grabben ska ha godkänt. Det här var hans karriärs peak och han var drivande i ”fästing-kedjan”.

Brynäsgubbe: så länge det finns liv, så finns det hopp! 😅

Nä men bottennappet igår kväll var det värsta hittils ändå, framförallt att det skedde på hemmaplanen. Men jag väljer ändå tro att det var nyttigt i det långa loppet.

Fy fan vilken bra och ärligt presskonferens av Gälla.
Han ser och sätter ord på vad som är problemet.
Det han inte tog upp var drällpassen, hade omställnigsspelet fungerat som tänkt med snabba vändningar så hade vi troligen fått mer skott på mål.

Men kommentar till det Gälla tog upp. Nu är vi scoutade och alla lag vet att ställer man upp myskoxförsvar så är vi nästintill ofarliga.
Vi har förlorat mot löven i topp, Nybro i topp, Mora i medvind. Men igår. Det är ett lag på papperet som ska vara på nedre halvan och inte ett problem. Med den offensiv vi har på papperet ska detta inte vara ett problem att göra 1 mål!! ETT!!!

Att Kelleher inte kommer in på mål var förväntat. Men Miks för fan borde kunna göra något med hyddan framför mål. Han håller ju för fan för landslagsspel i ett bronslag. Varför funkar inte HA?
Men än mer skrämmande är Larssons prestation. Han med sin bakgrund ska fan synas göra bra saker på isen även om han går på 95% av någon anledning. Han var bättre i sargspelet man mot man i shl än i HA. Hur fan kommer det sig?

Att spelare ska kunna bryta in på mål mer, eller spela sig in ska vara ett ickeproblem med de två första linorna vi har.
Jag tror inte ett skit på att vi kommer att få bukt med detta iom scott/ölund. Ska de förstärka 3de så kvarstår bokstavligen problemet i de två första ändå.
Och flyttar vi ner någon idag från 1-3 lina till 3dje så undrar jag vad det hjälper. Kommer passningsspelet in i slottet som inte funkar med de bästa fungera bättre om det flyttar ner i hierarkin? Vi kom ju ut starkare i 3dje men även då kvarstod ju problemet Gälla tar upp. Det blir inte bättre att Kamikaza in alla 3 forward på mål om vi har defensivt svaga backar. Det är kanske Johannesson som sticker ut men Theo glänser inte tex, ja det finns fler.

Nä riv ner och bygg om gameplanen, ta några poängmissar - fine - men rätta till detta då för vi går inte upp som det ser ut. Vi gör fan inte det.
Blir fan inget gladare av att höra Alcen nämna i podden att om vi inte går upp i år eller nästa så det tredje..

..fan känner frustration igen kring Brynäs, men egentligen är det ju helt ok poängskörd över tid. Hade inte inte Brynäs slagit på stortrumman så jävla mycket att målet är att gå upp i år då vi har en extra slant och det blir svårare nästa säsong, så hade inte mina förväntningar och krav legat där de ligger heller. Men då ska ju inte Alcen gå ut med att det finns två eller fler scenarios att förhålla sig till, utan utåt ska det bara vara att gå upp som är grejen. Ledarskapet uppifrån börjar och slutar med målen och kraven. Människan ligger på dem som ska leda och motivera människan dvs tränarteamet.

Dagens Brynäs = Dagen DiF =( inte långt ifrån .. såg ej matchen igår ...

Erat: Matchen igår var de ju revanschsugna så nu vet vi hur det ser ut.

När får vi våra poäng av Tingsryds fusk förresten?

Ska bli skönt att kunna studsa tillbaka imorgon.

Min summering av matchen: Det är oroande..

Tack och godnatt.

Jag är mer förvånad över att alla här är förvånade. Halva laget är ju kvar från förra säsongen, som då inte orkade motivera sig att ta de få poängen som behövdes för att stanna i shl. Vad talade för att dom skulle tycka det är mer motiverande att spela i ha istället för shl?

Svensson_62:
Går för enkelt... då ställer man ut grillorna?

BIF Kungen: Utan att kolla på statistik, men har det inte blivit sämre sedan man börjat pria defensiven över offensiven?

Kanske ska gå tillbaka till att vinna med 7-5 hellre än att förlora med 0-2.

Einnor: Wennerholmarns analys.

Jag var övertygad över att Brynäs skulle komma ut som rasande tigrar nu när de äntligen fick spela hemma igen och inte bara som en hyllning till legendaren Lennart ” Tigern” Johansson.

Utan speciellt efter senaste smällen och 2–6 borta mot Mora.

Men de blev helt avväpnade av ett smart spelande Tingsryd, som effektivt utnyttjade de chanser de fick.

All heder åt smålänningarna som är inne i ett stim.

Men seriens dyraste spelartrupp ska inte bli nollade mot ett lag med en av hockeyallsvenskans lägsta spelarbudgetar.

Jag hade varit mer förstående om det varit en tillfällig djupdykning.

Men då det blev 0–2 även i senaste hemmamatchen och seriefinalen mot Björklöven och storstryk i senaste matchen borta mot Mora, så finns inga ursäkter.

Inte med toppspelare som Johan Larsson, Anton Rödin. Miks Indrasis, Jack Kopacka och Simon Bertilsson.

För att nämna några.

BIF Kungen: Jag håller fullständigt med dig. De är på tok för låg nivå på hela laget även om några få knapp får godkänt. Brynäs har gjort 9 mål på dom 5 senaste matcherna, de är 1,8 mål i snitt. De är åt helvete för dåligt av detta "stjärnspäckade lag" med allsvenska mått mätt. Jag vill inte utropa kris än men de ordet står runt hörnet. Jag kan tycka att laget presterar sämre och sämre. Något måste göras ganska omgående, Mora, AIK och Västerås susar snart förbi Brynäs. 1,8 i målsnitt på dom senaste 5 matcherna är nästan sämst i hela hockeyallsvenskan av ett så kallat "stjärnspäckat lag" Överlag så har Brynäs visat att andra perioderna inte varit bra nu börjar det även bli mer än andra perioder som spelet inte funkar. De bästa är nog att byta ut hela tränarstaben. Jag var tveksam redan från början till Gälla och Molin.

bradberry:

blir stirrigt när pucken inte går i mål...

passningspelet för långsamt från den egna planhalvan.
skridskoskickliga spelare borde kunna trampa ifrån motståndarna och passa pucken till medspelare med högre fart på rören, för att luckra upp motståndarna,
GÖRA DEM VIRRIGA I EGEN ZON...
görs sällan direktskott på passningar, som slås diagonalt i syfte att få sidledsförflyttning på målvakten
Tingsryds köttmur är svåra att passera så det blev ideliga tokkörningar runt runt runt..
läggs mycket energi på soloåkningar utan resultat..
Stundtals i matchen visade brynäs trots allt prov på bra passningsspel, men det blir stressigt när puckjäveln inte vill gå i nät

bradberry: sa ”God natt” nyss men jag är tvungen…

Det här var väl den sämsta matchen på flera år.

Tingsryd ”behövde” inte ens vara bra.

Ingen fart o/e aggressivitet. Spelidé verkar saknas men man kan ju tycka att då får vi vara intensiva, komma på insida, lägga skott på mål, ta returer mm. Vi hade inte många skott på mål idag…

Lindbäck gör en Lindbäck-insats, say no more

Benn & Kinnvall bra, den sistnämnda bästa Brynäsare.

Forwards: ingen godkänd, lojt, trött & oengagerat . Importerna sämst toppat med Indrasis, vad gör karln?

Båset: herregud hur långt tid har ni??

Verkar som alla coacher de senaste åren som hamnar i båset får ett rus ….av valium.

När hade vi en coach som kan väcka laget och ändra matchbilden.

Som någon skrev här : efter typ 8 min så ser ju alla vart det barkade. Varför händer INGET?

Stryk av fucking Tingsryd (som gör det bra utifrån förutsättningar och budget), uselt och pinsamt.

Att förlora ingår men på detta sätt och nivå relativt lönekuvert? Se en sjuksyrra eller lärare i ögonen imorgon som spelare och säg att du gjorde ditt bästa idag och förtjänar lönen….

Frustrerad…? You bet

Gavve: Helt enkelt är det inte, men hela avsnittet 5.1 är hyfsat tydligt med vad en kvalificerad spelare är och den definitionen matchar även om man tolkar "har rätt att deltaga" som spelare som har rätt att listas på laguppställning.

Att han avvisades från matchen är i så fall fel, men det här resulterar säkert i en tydligare regel efter nästa uppdatering.

Axelsson: Bättre då att ersätta honom med en spelare som sliter OCH får ut något. Kvist har varit i Brynäs tre säsonger för länge. Sen sprattlar han till två matcher per år och folk förlåter genast allt därimellan.

Nu var inte det här meningen som någon häxjakt på Kvist, mer kritik mot hur usel kvaliten är på våra breddspelare.

Så extremt jävla talande i GD-betygen… Samtliga spelare sågas utom en… Det är lixom den spelare som har sämst förutsättningar, Lagets sämsta spelare helt enkelt… Sen att han får en trea en sån här match säger en hel del…

Men hallå… 0-2 hemma mot Tingsryd…(?) Kan vara den värsta resultatmässiga insatsen på över 60 år. Sug på den… Fy fan va pinsamt jävla illa presterat! Finns inga ursäkter. En trupp på knappa 30 miljoner torskar HEMMA i en nystart efter uppehåll mot en trupp på runt 6 miljoner… Då är det något som skaver… Fy fan vad dåligt…!!!

bar mofftak: alltså spelaren FÅR ju vara med på laguppställningen i detta fall, hade han stått med hade det ju inte varit några problem (Jämfört med t.ex. Västerås som hade 2 olovliga spelare i laguppställningen då dessa saknade arbetstillstånd).

Men han var inte det och då bör han väl vara okvalificerad i denna match? Så här tänker jag:

Detta är ju uppfyllt:
"Endast spelare som är listade på laguppställningen får deltaga i matchen. Den avgörande faktorn för om en spelare anses upptagen på laguppställningen är om spelarens namn är listat."

Detta är väl också uppfyllt då han inte hade rätt att delta enligt ovan?
"Med okvalificerad spelare menas en spelare som inte har rätt att deltaga i matchen."

Att han avvisades tyder ju också på att det var en okvalificerad spelare:
"Om en okvalificerad spelare upptäcks av domarna eller matchfunktionärerna ska spelaren avvisas från matchen".

SuneMangs: Han sliter utan att få ut något, övriga får inte heller ut något, men utan att slita. Bättre att åtminstone slita än att vara slö.

Huge: Han får ta på sig 0-1 målet pga att han ska spela Allan o göra en rensning...ngt slags finlir...sen är det dåligt backspel framför honom innan det blir mål.
Huge!!! Det är såna här matcher Lindbäck ska rädda laget.. när vi spelar som skit...men tyvärr gör han inte det.. längre...Du borde se det nu. Inte otur felstudsar osv..
Hela laget går på 80 % ....skitdåligt!
Att försöka steppa upp i tredje håller inte.. det borde ju ALLA märka och se..
Åka omkring o tro att vi är ett superlag..

bar mofftak: De får väl tolka sin regel och komma fram till ett beslut. Jag köper om vi får noll eller tre poäng.

Peja: Kvist är nog den enda hockeyspelaren någonsin där ingen förväntar sig mer än att om han bara kämpar och sliter tillräckligt så kommer han undan med ett godkänt betyg. Ska vi verkligen ha spelare i laget där ens nivå på slit är ens enda spetsegenskap?

Gavve: Jag tycker de har klantat sig lite med formuleringarna. Men:
"5.1 KVALIFICERADE SPELARE
[..]
Endast kvalificerade spelare kan listas på laguppställningen."

Det gör att jag tolkar det som att man med okvalificerad menar spelare som inte får vara med på laguppställning. Men vem vet med SIF-nämnder, det brukar vara ett lotteri.

gwl: dummaste jag hört, klart vi tar 3 poäng om det bjuds. Vi kan ju inte hjälpa att Tingsryd schabblar. Regler är regler.

Blå grottan: Kanske blev syftningsfel eller så läste du inte noga men det var helt olika saker.

Dåligt ledarskap bland bärande spelare men framförallt ledare = avsaknad av spelsystem.

Dåliga vibbar från kaptener och erkänt(!) stök från Rödin och det faktum att han verkar tillhöra en inofficiell elit i laget som sätter egna regler = Rödin-teorin.

Zappaholic: GD delar ut spelarbetyg och lyckas på något sätt få Kvist till den enda godkända spelaren.

Zappaholic: Gratis är gott!

Huge: Rolig kommentar om Lindbäck, kanske standup vore något för dig?

Vad tycker du om hans rensning som går rakt på medspelare vilket föranleder 0-1? Trots att man som junior får lära sig att rensa mot sargen/ned i hörnet. Det beslutet var inte hans fel heller, antar jag att du kommer argumentera?

gwl: Märkligt resonemang. Följ bara regelverket.

Roligt eller heder har inget med saken att göra. Ska de rösta i laget eller ska Gällstedt bestämma? Eller kanske fansen?

gwl: Känslomässigt trams. Får vi tre gratispoäng så tar vi dem såklart, regler är regler. Det är inte som att vi har råd att bjuda på poäng, med tanke på att vi inte ens kan göra mål på Tingsryd hemma just nu.

Huge: Du kan verkligen inte ett skit om den här sporten! Helt uppenbart. Herregud.

Mattson: snyggt!

Och en länk ifall någon själv vill läsa det:
www.swehockey.se/media/54nb1cod/ta-vlingsbesta-mmelser-2023-2024.pdf

Jag tycker dock det är lite snurrigt (jag är inte alls insatt i detta för att förtydliga) när man i dokumentet: "Spelregler för ishockey 2023-2024"
www.swehockey.se/media/ljvjt2zf/spelregler-foer-ishockey-20232024-1.pdf
gör skillnad på otillåten och okvalificerad spelare.

MEN i och med att han avvisades borde han vara klassad som okvalificerad:
"Om en okvalificerad spelare upptäcks av domarna eller matchfunktionärerna ska spelaren avvisas från matchen"

Vilket inte gäller för otillåtna.
"Den otillåtne spelaren ska inte avvisas från matchen men ska rapporteras enligt ovan"

Det i kombination med 5:12 i Tävlingsbestämmelserna borde ju innebära att Brynäs vinner med 5-0. Eller?

Det var ett par roliga månader, sen tillbaka till tomheten och ilskan man känt efter match de senaste åren.
Det här var sista besöket på Erpen på en lång tid framöver. Satan vilken USEL prestation.
Brynäs måste fan se över sin strategi under uppehållen för det är absolut inte första gången det händer.
Sen är det fan upp till bevis nu för Gällstedt att visa upp ett spel som blir bättre och bättre, inte tvärtom.
Har han någon som helst förmåga att kunna ändra en matchbild eller blåsa liv i patrasket som släpar sig fram över isen??
Publiken såg redan efter 8 minuter vart matchen var på väg men fågelholkarna i båset står bara och accepterar eländet med armarna i kors. Helvete vad irriterande!
Limpan, Larsson, Rödin och Indrasis tjänar lika mycket som hela Tingsryds trupp gör för i helvete.

Det är långt ifrån omöjligt att vi faktiskt tilldöms en 5-0-seger ikväll. Det hände VIK senast 2022.

Edit: Regler för säsongen 2023/2024.

Edit igen: Mattsson gräver snabbare. Sorry för dubbel info.
Uppladdat:

500x0-kanske.png

500x0-kanske1.png

Huge: Helt ok match enligt dig alltså? Hahaha

Prejudikat
Uppladdat:

500x0-img2491.png

Zappaholic: En typisk "efter längre uppehåll-match"
Trög start men vi skapar ändå en del hyggliga chanser att ta ledningen.
Dom får ett skitmål efter räddning(?) av Lindbäck, stök framför kassen och missad markering på Forslund.
Fortsätter med spel mot ett mål, men mkt spel på utsidan, skott utifrån som mestadels går i köttmurstäcket.
När vi börjar få upp farten så kontrar dom istället in 0-2, Nordh kommer på efterkälken, Lindbäck räddar det halva friläget men ingen lyckas slå bort returen.
Sen backar dom hem med sin köttmur och lyckas, med hjälp av en uppoffrande köttmur och vår ineffektivitet, hålla tätt och åka hem med 3 pinnar.
Skotten bara 20-13 fastän det kändes som minst 40-13, där dom sista 20 typ fastnade i nåt täck eller gick utanför målramen.
Finns en del att jobba på fortfarande, främst när det gäller att hantera sånt här motstånd.
Till sist håller man förstås med om kritiken mot Lindbäck i den här matchen.
Han borde förstås ha hunnit med att både rädda och sen markera bort målskyttarna på båda deras mål.
För att inte tala om hur ineffektiv han var framåt när chanserna skapades och hur passiv han var framför deras kasse...

« · 2597123 · »