1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 750163 inlägg · 7967 ämnen
« · 98225 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Tony Mårtensson
Tycker det är för jävla synd att Tony sticker nu, han kommer aldrig att ta en plats i NHL i år.. och är en spelare med lite för svagt psyke och är lite för ojämn för att kunna kämpa sig upp ifrån farmarligan! Tyvärr tror jag att Mårtensson kommer hem som en sämre spelare inom 5 år.. Hade han stannat i ett eller två år till så kanske han hade blivit en ordinarie spelare i NHL, men aldrig i år!!

Ja fy fan att Mårtesson dra till NHL nu =( men jag tycker helt klart att han är värd de han men jag skulle heller vela haft han kvar i Brynäs för han är eb ung å bra spelare som skulle kunnat tillfört Brynäs mycket å nu får man bara hoppas att dom hittar en bra ersättare till han å inte någon Junior ska kommer att sitta på bänken eller nå mer vi kan säker ficksa en bra finne till ;) men jag skulle göra vela se Harder i Brynäs igen men de kan ju bli lite dyrt men de är de värt eftersom de inte finns specilt många spelar kvar att välja mellan tillslut så vill jag önska Tony Mårtensson lyvka till i NHL å hoppa att han inte får spela i något farmalag

Lycka till Tony

Nu är de slut!
P J Davydjoos vi lägger ner debatten för den här gången. Vi kommer ändå inte nånstans.

Bright: Att Tony Mårtensson drar är så himla synd. Han var en kille som jag trodde på. När de gäller ersättare så är kanske en gammal favorit aktuell nämligen allas våran Mike Harder!
Mitt förslag är att bjuda in Harder och låta honom provspela till serien börjar. Samtidigt så låter man våra äregiriga junoirer få chansen i träningsmatcherna. Så om man ut i från detta urval väljer Tonys ersättare. Rockar de?

Sv: No more träsmak
P J Davydjoos: Debatten går vidare.
Jag vill inte att Brynäs IF ska vara tvunga att göra avkall på sin identitet. För att man måste spela i Elitserien. Om Brynäs IF åker ur så kommer dom fortfarande vara laget i mitt hjärta. Att börja snacka om Tyskland på 30-talet är barnsligt och bara ett svepsjäl att komma ifrån diskussionen. Tycker du verkligen att jag katogorserar människor för att jag tycker "Slipsnissar" är jobbiga?
Du säger att du både ha varit "Slipsnisse" och ha stått på ståplats. Men bestäm dig för vad tack!
Du tror också att de är "Slipsnissarna" som gör att klubben överlever. De kan inte vara mer fel. Vad föredrar ni?
1.Att Brynäs IF har det dötts tyst på matcherna och de är kostym gubbarna som bestämmer
2.Att Brynäs IF har en trogen och högljud ståplats publik och de blir stämmningen och spelet tillsammans som lockar publik , folk drar folk.

Du acepterrar inte att jag vill att de ska vara fansen på ståplats som ska bestämma. De är fruktansvärda åsikter som får mig att både gråta och fasa.

Här med så avslutar jag denna debatt. Inga nya inlägg i denna fråga kommer att besvars.
Så nu är de punk för denna debatt!

Tony Mårtensson är en i raden unga lovande spelare som tänker på pengarna istället för Brynäs IF bästa. Så jag tror tyvärr att du Tony kommer få bli talangen som aldrig blev nåt. Så om du är smart kom hem till Brynäs IF omedelbart om du vill utvecklas till en stor spelare. Jag tycker inte illa om dig personligen men varför?

Med vänliga hälsningar Tor Karlström.

Sv: Junior eller spelare utifrån?
Bright:
Det enda sättet att kunna bygga långsiktigt nu är att plocka in spelare i truppen som är diskvalificerade att spela i NHL (Liten, lätt, handbromsen i i skridskoåkningen, rädd i hörnen osv). Då kan de bli kvar i Elitserien lite längre innan de åker ut i Europa för att tjäna några slantar vid 30+.
Spännande framtidsscenario?
Eller så gör man som de flesta lagen: tänker en, max två,
säsonger framåt med truppen varav några spelare står för kontinuitet (tex Janne o El-Roggo i BIF, Micke J i DIF, Jönsson i FBK, Johnson i VFHC osv) och resten hoppar in och ut lite nu och då...
Många agenter blir det...

gordo: En dag som denna är det kanske lätt att övervärdera en spelare som Tony M. Lite till och från har han ju i ärlighetens namn varit under de två säsonger han funnits i Brynäs. Faktum är dock, precis som du uttrycker det, att Mårtensson nog hade kunnat ses som en "stomspelare" den kommande vintern. För nåt år sen hoppades många att Tony skulle bli en av de spelare man långsiktigt byggde laget kring. Nu ser vi hur lite det är värt att försöka bygga ett lag på sikt. Det går inte idag, och det har jag skrivit många gånger...

Lycka Till Tony Mårtensson!
Hoj!

Hoppas det kommer gå vägen för våran lilla tony i Anaheim Mighty Ducks....jag tror på tony och hoppas han tar en ordinarie plats efter ett tag, även om det kommer bli jättetufft.

6 Lundström:
Det är smart om man scoutar passande spelare samtidigt som man under de första veckorna på is i Mora, matcherna i Sandviken och Valbo och kanske även veckan i Norrtälje (M-cupen) kollar av hur juniorerna klarar av det. Om inte juniorerna skulle kunna ta en ordinarie plats så skall de inte ha A-lagskontrakt heller, då är det ju bara spel för galleriet. Får de ett antal matcher och lite kontinuitet så lättar trycket och de kan spela ut på ett annat sätt än när det blir inhopp lite hipp som hopp.
Efter det går det att ta ställning: etablerad spelare eller lovande junior i rätt omgivning...
Sedan kan man ju lite generellt hävda att det förmodligen inte finns så mycket resultat-marginal för Brynäs att man kan köra med lovande juniorer på platser som skall tillhöra "stomspelarna" (tex Mårtensson, men nu blir det ju inte så)...
30/7 blir det ispass 1 i Mora!

Unga elitspelare, typ Tony Mårtensson, har numera alldeles för bråttom ut i "den stora världen". På frågan varför de sticker så fort till Nordamerika kommer de alltid med svaret att "chansen kanske aldrig kommer igen". Jag förstår inte deras tankegångar. Bidar man tiden och först låter sig bli en etablerad och riktigt bra spelare här hemma, ja då kommer nog proffsuppköparna att höra av sig både en och två gånger med ännu bättre erbjudanden några år senare.

Själv skulle jag vilja se Mike Harders comeback, det vore nåt det.
Applåderna han rev ner från läktarna när han snurrade upp Hv:s försvar var magiskt.
Dyrt blir det säkert. men drömma får man väl fortfarande göra.

6 Lundström: Som vanligt verkar inte Brynäs-ledningen förstå att om man mister en ordinarie spelare, denna gång Mårtensson, så måste man ovillkorligt ersätta honom med en spelare av samma klass. Att det ska va´ så svårt att inse denna självklarhet. Eftersom det inom de egna leden inte finns nåt alternativ som är lika bra som Tony (i så fall skulle ju den spelaren redan ha haft Mårtens plats) m å s t e Brynäs hitta en ny man utifrån som kan ta den ordinarie platsen. Och det så snart som går!

LotharHsand: Det var Anaheim å inte Minnesota han var draftad av, se där....

Visst är det mycke tråkigt att Mårten försvinner, han var en av min afavoriter i Brynäs men men vi kan inte göra så m ycket tyvärr utan jag önskar Tony all lycka i NHL- oppas du tar en plats.

Sen så vill jag även säga att man inte behöver gå ut å tokvärva nu, de har ju inte gått på is ännu.
utan låt juniorerna visa vad de går för, om nån av dem spelar ruckigt bra så ska han vara med anser jag.
Tycker det är rätt av Esko att inte säga att de ska värva ännu utan att joniorerna ska få visa upp sig, vi kanse kommer få som Frölunda hade förra året, en nästan ren juniorfemma i 4:e femman. Där så har vi Andersson, Östlund och antingen Jobs/Floberg el. Mårs (center men ändå), jag tror att om man satsar på att få en femma med nästan enbart (inte bara) juniorer så kommer de utvecklas bättre å snabbare....

Ni ska komma ihåg att Brynäs inte hade ett kanonlag på papperet 98-99 men det blev SM - guld...
Det är inte hur många bra och rutinerade spelare man har på papperet som vinner SM - guld utan det är moralen å kämpar andan å den har Brynäs.

Junior eller spelare utifrån?
Skulle vara kul att få veta vad några fler anser om ersättare till Mårtensson, ska han ersättas av en junior eller en spelare utifrån, vad tycker ni? Hoppas på många inlägg!

Brynäskille:
Det var tydligen fler som såg hans spel mot tex FBK (Anaheim)!

6 Lundström: ja mårten va en av dom bästa i slutet,framför allt i dom fyra matcherna mot fbk,när dom andra såg ut att tänka:"åh va bra dom är,och honom gör vi aldrig mål på"=)) då klev mårten och soling fram ordentligt.......skulle vart intressant att sett dom ihop i vinter

Esko verkar tro att våra juniorer är dom bästa i sverige,han tror ju på allvar att nån av dom kommer att ersätta Mårtensson.Visst kan dom explodera i vissa matcher och göra poäng,men knappast spela jämt en hel säsong.
men man kan ju alltid hoppas att jobs/floberg/östlund/mårs spelar lika bra som AA gjorde när han kom in.

Ford Prefect: Håller med dig, självklart så måste man hitta en ersättare för Mårtensson och det snarast, man kan inte lita på att en av junisarna går in och blir en likvärdig spelare som Mårten, han var trots allt en av dom bästa i slutet av förra säsongen.En ersättare måste hittas omedelbart, jag som Ford minns också hur förra säsongen slutade, hua!

Ford Prefect:

Tack, det är skönt att höra. Jag tyckte verkligen att gränsen var nådd, med råge.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Men, trots att jag är under fel tråd - är det verkligen helt klart med Mårtensson?

Ford Prefect:
Diplomatiskt av Esko att inte sätta press på SK det första han gör med att omedelbart kräva en ersättare för Mårtensson.
Mårtensson skulle behöva ytterligare ett år i Elitserien för att utvecklas till den spelare han har kapacitet att bli. I längden vore det bättre för hans ev. NHL-karriär, men, men, nu är det bara att gratulera och önska på återseende !
Ärligt talat finns det inte en chans att varken Jobs eller Östlund kan komma upp i Mårtenssons nivå redan denna (eller nästa..) säsong så nu måste SK ut på jakt igen.

Det är ändå rätt sjukt hur NHL värvar europeiska halvfigurer (bortsett Mårtensson), Typ är du europe´? Kan du åka skridskor? Bra, här har du ett tvåvägskontrakt...
Det säger mycket om klubbarnas ungdomsverksamhet därborta...

Vi får iallafall en redig slant för Mårtensson.
Det kunde vara värre, se på Färjestad som tappat fyra spelare dom senaste dagarna...

passbie: Esko visar skön inställning tycker jag. Men jag är ändå övertygad om att man måste ut och värva, jag tyckte truppen såg för tunn ut redan innan. Betänk att tre av de forwards som var ordinarie i slutet av förra säsongen är borta, och inte vilka som helst heller (Rudslätt, Bissett, Harder). Dessa tre ersattes med två nyförvärv (Miettinen och Anger). För att fylla ut truppen lyfte man upp Östlund, och även om jag hoppas på honom så vet vi inte om han kommer att göra mer väsen av sig än t ex Jobs gjort senaste åren.
Jag hävdar att det redan där fattades en gubbe i truppen. När nu Mårtensson också försvinner, som var en de bästa i slutet av förra säsongen, då måste det värvas. Annars ligger vi back två forwards jämfört med förra säsongen, och hur den slutade minns jag fortfarand.

Ford Prefect:
Esko säger enligt Arbetarbladet att någon ersättare i dagsläget inte är aktuell: "Det här kommer att bli ett ypperligt tillfälle för någon av våra juniorer att ta en plats i truppen" och "Vi kollar hur spelarsituationen ser ut, vilka som är lediga och vilka som har en spelstil som skulle kunna passa in i laget. Visar det sig att det finns någon som är mycket bättre än våra egna juniorer kan vi ta in honom, men vi ska se oss om i vår egen klubb först."

I övrigt är det bara att gratulera Mårtensson och önska honom lycka till.

Ford Prefect: Esko muttrade något på AB´s nätupplaga om att dom skulle ligga lågt ett tag skola in en junior kanske. Själv så tycker jag att använd övergångssumman och lönen från Mårtensson och köp in någon spelare med klass om nu det finns några kvar, eftersom jag tror att vi alla supportrar och sponsorer inte orkar med en medioker säsong till.

Brynäskille: Mårten måste ersättas, så är det bara. Pengar finns nog, det blir ju en lön mindre när han försvinner, en lön som då får gå till nån annan. Frågan är alltså inte ekonomisk i första hand - frågan är om det finns några spelare tillgängliga på marknaden. Nån engelsman kanske? ;)

just nu innan man ersatt(om man nu kommer göra det med en skaplig spelare)så ser femmorna ut så här(utan att tänka efter alltför mycket):

molin-larsson-anger
luovi-kyrö-soling
bergqvist-miettinen-danielsson
floberg-wågström-jobs
(mårs-östlund)

återigen har vi ingen bra fjärde-line...innan mårtensson stack så var den skaplig...nu är den dålig igen.....

ja brukar va optimist...men om inte 5-6 spelare kliver fram riktigt ordentligt i år så går det åt helvete.....

om man gör så här och jämnar ut laget,så ser det kanske lite bättre ut......men då har vi ingen femma som är riktigt sylvass.....utan bara 4 halv-jämna femmor.....fan

molin-larsson-danielsson
luovi-kyrö-jobs
östlund-miettinen-bergqvist
soling-wågström-anger
(floberg-mårs)

ser det tunt ut,eller vadå??

Ford Prefect: lycka till mårtensson! men va fan gör vi nu?? tror knappast att brynäs hade räknat med det här och har reservpengar så att det räcker att ersätta honom.....fan i helvete.....

65 Selander: Bara att instämma och önska Mårten lycka till och välkommen åter.

Får väl hoppas att vi hittar en skälig ersättare så här sent samt önska han lycka till där borta.

Mårtensson går till Ankorna allt enl Arbetarbladet, se länktips
fy f-n.

Bright:Klart det inte bara är Mårtensson i om det nu blir NHL för honom som gjort en a-landskamp.
Det finns en del svenskar i NHL som är okända.
Känner du till Jonas Andersson i Nashville Predators tex?

LotharHsand: Om det är sant så måste man ju värva. Frågan är vad det finns för spelare tillgängliga. Jag har hört att Tom Bissett är ledig... ;)

Ford Prefect: Jag är skeptisk till att Mårtensson har fått en NHL kontrakt av Minnesota som han var draftad av (tror jag).....
Men om det skulle stämma så är det naturligtvis mycke synd att mista han för han är en mycke bra spelare å han är en talangfull som kan gå mycke långt....

Men jag tror inte att han har fått nått, men jag kan ha fel men om det skulle vara så så vad ska Brynäs värvningskommite´göra då?
Ska de värva en ny eller låta en junior/senior ta hans plats...?

Vi får se..

65 Selander: Det jag tycker är konstigast i det hela är att Mårten var den som var mest säker på att förlänga kontraktet. Efter sista matchen mot fbk, då alla andra velade och vägrade kommentera, gick han ut i tidningen och sa "Jag stannar, om de vill ha mig." Men det är klart - i det läget förväntade han sig nog inte ett nhl-kontrakt.

Sv: Favorit spelare i Brynäs under 90 talet?
Bäste brynäsare under 90-talet är utan tvekan Anders Huss...

Bright: Har också svårt att tro att Mårtenssomn har fått ett kontrakt, har mailat GD om dom har hört något rykte men jag har inte fått något svar ännu.

P J Davydjoos: Ett mycket bra inlägg. Jag kan inte annat än instämma. Jag är partisk när det gäller Brynäs, naturligtvis, men nånstans finns det en gräns. När man börjar kategorisera människor, döma ut vissa grupper, då har man definitivt gått över gränsen för vad som är acceptabelt. Individer som beter sig på det viset tänker jag bestämt och konsekvent ta avstånd från.

I dagens hysteriska flyttkarusell ska man inte låta sig förvånas av nåt. Så det kanske bara är att ställa in sig på skriverier om Tony Mårtensson i morrn nu då... Utan att föregripa nåt kan man väl ändå få undra vad en nästan helt oetablerad spelare som han ska ha i Nordamerika att göra redan nu? Mårtensson har inte ens varit i närheten av att få göra en A-landskamp. Men det är väl bättre betalt där borta, förstås. Nåt som verkar va´ det enda hockeylirare, ung som äldre, tänker på idag. Suck...

Frasse99: Och var har du inhämtat dessa uppgifter om Mårtensson?

Frasse99:Det var som fan..
Kan du bekräfta det?
Trodde egentligen inte på det signaturen "tio" skrev.
Är ytterst tveksam till om Mårtensson kan lyckas i NHL.
I vilken klubb Förresten?
Dags att börja arbeta på nån som kan ersätta Tony.

Tony Mårtensson
Tony Mårtensson har i kväll blivit klar för spel i NHL kommande säsong.

Monty:

Det är skönt att höra att någon tänker på ALLA, oavsett vem eller vad man är.

Stämning skapas av skilda influenser, inom filmens värld är det något så'nt här som skapar spänning:
-vad vi ser
-vad vi hör
-vad vi känner
-handling
-utförande

Jag tycker att det skulle kunna överföras på vilka aspekter som behövs begrundas för att kunna höja stämningen i Gavlerinken(eller en ny arena).

-vad vi ser
(propaganda hockey, cheerleader-tjejerna)
-vad vi hör
(lite tung rock osv. vilket får igång oss på läktaren, och spelarna på isen hör ju också musiken och influeras omedvetet av den.)
-vad vi känner
(BRYNÄS IF)
-handling
(ishockey, powerplay, boxplay, att heja på)
-utförande
(Välspelat, kämpaglöd/vilja, tacklingar, dragningar, mål, räddningar)

Vad vi kan göra anser jag är rätt enkelt, nämligen vårt bästa på och runt matcherna.

Vad det mest handlar om är att få arrangemangen(musiken och det visuella) att "lura" publiken till att ha kul, lite av det som sker i NHL. Och det är klubbens ansvar att få till den stämningen.
Men då Brynäs spelar sin bästa propagandahockey så behövs ingen "luras" att ha kul.

Någan annan som har några ideér till hur stämningen för ALLA ska ökas för att hjälpa vårat lag?

Tor Karlström:

Ja, du är rolig du...

Den dag jag skriver att man ska "skita" i fansen, då skiter jag ju i mig själv...
Jag tror nog att du om du med lite tanke och med en aning gnutta utav sunt bondförnuft klarar av att förtå att all fokus inte bör ligga på dagens upplaga av laget eller dom fans som ställer sig och skriker på ståplats. Det finns en framtid, det finns fans som klär sig i slips men kanske inte skriker lika ihärdigt. Det finns barn som vill sitta på familjeläktaren med sina föräldrar och se matcherna, barnen är framtiden för att kulturen ska leva vidare.

Att säga att det är tråkigt att sitta på sittplats, att "slipsnissar" inte bryr sig, eller inte ens älskar klubben och att bara dom som ställer sig på ståplats är värdiga brynäs-fans anser jag vara lika politiskt inkorrekt som det som skrevs i skolböckerna i Tyskland på slutet av 30-talet.
Jag tror och hoppas att du inte gillar att det som skrevs i dessa böcker realiserades, alltså den behandling utav den minoritet som skedde i landet vid denna tidpunkt. Jag tror nog att du förstår vad jag försöker säga, annars har du nog inte så mycket att komma med alls i mina ögon.

Alltså: Vad jag reagerar mot, är att du generaliser en grupp människor på ett sätt som man inte kan göra, du vet inte hur varje individ i denna grupp känner och tänker eller fungerar, det är farligt att säga saker om en samhällsgrupp i negativa ordalag om du inte har skälig grund.

Jag har vid enstaka tillfälle haft VIP-biljett och gått med kostym och slips. Och? - vad hemsk jag är, eller?
Jag har ännu fler gånger gått i jeans och stått och hoppat och skrikit på ståplats - Jag måste vara kung, en riktig fan nu, eller?
Jag har haft kostymbyxor och en t-shirt och suttit på träbänkar - jag kan ju inte älska klubben, eller?

Jag hoppas du förstår att alla människor, oavsett samhällsgrupp, ras eller ideologi KAN ÄLSKA BRYNÄS, eller något annat lag för den delen, och behöver inte vara känslokalla idioter som endast bryr sig om att knyta affärskontakter.

Dessa affärskontakter behöver inte heller vara negativa, restaurangen, och därav brynäs, tjänar en hel del pengar på dyra luncher, viner, öl och så'n typ av försäljning. Ett lags framtid bygger på både tradition, vilja och nu förtiden också till stor del ekonomi, och det gäller att hänga med och få in pengar på något sätt, och där bidrar "slipsnissarna" med sin beskärda del, och genom att öka möjligheterna i en arena kan man även få in mer pengar från dom som inte bara köper en kaffe&korv(vilket inte är helt fel) och därigenom åtminstone vara på god väg till att vi även i framtiden får ha ett lag som kan vara med och slåss om sm-bucklan.

Om du inte ändrar inställning och attityd gentemot andra människor än dig själv och dom som du trivs med, så kommer du aldrig att bli accepterad på detta forum, eller i samhället i övrigt för den delen. Jag har försökt att hålla tyst, och försökt tänka att du ändå vill klubben väl, men jag klarar bara inte av enögdhet gentemot andra människor, jag är väl lite enögd till Brynäs fördel gentemot andra lag i elitserien. Men mot andra människor? skärp dig!

citat a'la Tor Karlström:
"Ska jag inte bry mig om Brynäs IF för att du är så rädd att inte få se nån Elitseriehockey i framtiden??!!
"

svar:
Bryr du dig om Brynäs IF, eller? Vill du se Brynäs IF i allsvenskan, hör dom hemma där? Jag tror jag vet svaret, hoppas att du vill ha kvar Brynäs IF i högsta serien.

Och jag kan säga dig att jag inte missade en enda hemmamatch då vi kvalede oss kvar i högsta serien, jag både STOD, SATT, SKREK, GRÄT OCH JUBLADE den säsongen. Så jag bryr mig väl inte ett dugg om Brynäs, eller?

gordo: Rätta mig om jag har fel men när det är bra stämning brukar:

1. Det vara lördag och folk går på puben innan match.

2. Det var många Göteborgare i stan :)

Lösning:

1. Skaffa ÖL-tält mellan Gavlerinken & GTK-hallen.

2. Sponsra supporters utifrån så att de får billigare resor till Gävle samt fri ståplats.

Monty:
En enkel fråga som kanske ger dig en del av svaret:
När är det bra stämning i Gavlerinken?
Följdfråga:
Vad beror det på?

Tor Karlström: En fullsatt ståplatsläktare med bra stämning är något ALLA skulle vinna på inkl:

- Laget på isen som får ökat stöd.

- Publiken som oavsett val av plats får ökad upplevelse kring matchen. Vilket gör att man gärna går på fler matcher.

- Sponsorer som lever på att det är drag kring Brynäs får mer ut av sina satsade pengar genom bl a ökad uppmärksamhet i media.

Laget, publiken och sponsorerna är de tre jämnbördiga aktörerna i föreningen Brynäs IF. Alla behövs lika mycket.

Min tes är att om det är bra stämning i hallen kommer det mer folk på matcherna vilket ökar intresset kring Brynäs i media som i sin tur ökar intresset för att sponsra Brynäs. Lägg där till att spelarna får extra tändväska med bra stämning vilket leder till att de blir bättre resultat, vilket leder till ökat intresse i media...osv.

Det blir en god cirkel.

Det vi fans kan påverka mest är stämningen i hallen...där har vi fria händer. Frågan är "BARA":

Hur fan ska vi lyckas med att få god stämning igen i Gavlerinken?

Tor Karlström o passbie:
Det där är en intressant fråga för Lasse Johansson som är ny i styrelsen. Varken ståplats eller hallen i övrigt är fylld speciellt ofta...
Vad kan det bero på? Högt pris? Bristande underhållning? Eller en kombination?

passbie: Vad är roligaste att se matchen ifrån tråkig sittplats eller härlig och stämningsfull ståplats...

Tor Karlström: Vad är vitsen med att bygga fler ståplats när vi inte fyller det ståutrymme som redan finns?

« · 98225 · »