1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 755133 inlägg · 7967 ämnen

Alla Helvetes Kval

Sv: Alla Helvetes Kval
Hank81: hoppar in mitt i som vanligt…

Fan vad skönt att kolla på hockey ikväll utan press jämfört med gårdagens Ångest-festival.

Kollar SAIK- RBK, bra fysiskt spel. Gillar backen i RBK, Viljanen, skulle vi ha haft.

Hank81: Larsson, Kinnvall, Lindbäck och Björninen har inte överträffat förväntningarna.

Silfver: fast det finns väl ingen som kan säga att Larsson har levererat det man önskat. Försvinner lätt ur matcher, ibland undrar man om han är med.

{8399}: Det är min bedömning också. En ej matchvinnande målvakt, ofta i slutet av matcher med för lite tid kvar att rädda matchen

Hank81: skulle inte klandra honom, men ändå, ät ägg… ☹️ Är väl Peter Jacobsson som drar i honom så troligtvis där han hamnar i så fall (om SHL).

vti-peter: En parameter som inte ingår i den statistiken är när i matcherna målvakter är bäst, väldigt viktig parameter. Är målvakten att såll i inledningar på matcher och i tighta slutminuter så är det kanske av mindre vikt att det spikad igen dörimelkan så att säga. Det gäller att göra de viktiga räddningarna och känslan är att Limpan ofta släppt fel skott i mål denna säsong.

Jag har mailat lite med Simon Brändström som har hockeylabbet på Cmore efter hans inslag om målvakter. Jag har tagit del av hans statistik han visade på Cmore (som jag dock inte lägger upp då jag lovat att inte sprida denna). Denna mäter förväntade räddningar på antal skott målvakterna fått emot sig. Som jag förstod på Simon mäts även hur svåra lägen målvakterna haft emot sig.
Jussi ligger på prestation -2.4 med arbetsbörda 18
Anders på prestation -1.1 med arbetsbörda 83
Karhunen -6.8 arbetsbörda 13
Werner -0.35 arbetsbörda 52
Summa sumarum har både Anders och Jussi haft svaga säsonger, Jussi dock svagare än Anders. Anders haft fler skott emot sig.
Jag vet att statistik aldrig kan säga hela sanningen, men detta kanske iaf ger lite perspektiv på debatten.
Sen med dagsform röstar jag på Jussi i mål imorgon.

mk: Stenis klassiker

Vore för övrigt skönt om det kunde bli ospännande och 4-0 eller liknande för att sätta ordentligt med griller i huvudet på Malmö

Supportern: "Ju mer jag tränar, ju mer tur har jag"
Eller hur var det det var?😉😉🤣

Supportern: Precis, ingen har så mycket oflyt

Huge: lindbäck måste i alla fall vara den med mest oflyt då iaf eftersom alla hans insläppta mål beror på olyckliga styrningar och skymningar.

Huge: "Sen är det väl en filosofisk fråga ifall Henke är skicklig när han gör det enda som återstår där i slutsekunderna och räddar som en fotbollsmålvakt med en dykning mot högra stolproten, eller om det bara är flyt att skytten inte får upp pucken lite högre och in i mål…"

Men Lindbäck har gång på gång den här säsongen blivit kvar vid "fel stolpe" och släppt in mål. Har han verkligen otur då?

Hank81: Larsson är alldeles för bra för HA så att svika är väl att ta i. Undrar hur Alcen sålde in årets Brynäs till Larsson? Där kan vi ev. tala om svek.

Malken: Jo, men här agerar han ju med fri sikt på direkta skott och avslut utan nån styrning, vad jag kan se.
Sen är det väl en filosofisk fråga ifall Henke är skicklig när han gör det enda som återstår där i slutsekunderna och räddar som en fotbollsmålvakt med en dykning mot högra stolproten, eller om det bara är flyt att skytten inte får upp pucken lite högre och in i mål…

Silly: tänk att se spelare som larsson i en annan shl-klubb. Skulle kännas märkligt att se han svika Brynäs

Huge: Kolla på videon nedan i vilken "Henke" Lundqvist vinner OS-guld åt Sverige 2006. Så klart hade pucken vid något tillfälle kunnat slinka in - men det är inte tur som gör att han räddar, han är rätt placerad hela tiden.

Peja: Bra synpunkt om fräsch Olki.
Tror ändå att han fysiskt sett borde vara fräsch då han luftats sparsamt innan igår.
Vore skillnad om han ex hade stått i varje match hittills i kvalet.
Plus att han är finne och är född med ”sisu”.
Bara det…🇫🇮

Malken: Även om du är rätt placerad så kan du inte täcka alla ytor, så visst fan är det både flyt och skicklighet inblandat när pucken styrs antingen i mål eller på målvakten.
Man kan ju isf vända på ditt resonemang: om han räddat en styrning på ett ställe där skytten naturligtvis inte hade tänkt att pucken skulle gå in, så har ju målvakten varit felplacerad från början…😉

Om nu Söderberg som är halvblind är så jävla säker på att det var offside så bör det ha varit med en halmeter, något som domarna knappast hade missat.

Huge: "även om han hade en hel del flyt med styrningar som han fick rakt på sig och som lika gärna kunde ha gått i mål"

Han hade inte flyt - han var rätt placerad i djupled och sidled

{9682}: En man som heter Ove, spåkulan säger att vi möter även i höst vinnaren av SHL 2023.

Huge: Tycker det beror på hur fräsch Olki känner sig efter gårdagen. Så långa matcher blir en helt annan belastning. Inte säkert att han orkar ladda om rent fysiskt till morgondagens match, men vi får se. Handlar mycket om att sova bra, äta rätt och allmän fysisk status.

Bulten: Ok, mitt fel. Jag blandade ihop målvakterna och uppfattade det som att du påstod att jag har förespråkat Lindbäck både igår och hemma senast.
Även solen har fläckar... ;-)

Som jag redan förklarat: Olki blev trots allt en vinnande målvakt igår och gör det bra efter en hel- och en halvtavla, även om han hade en hel del flyt med styrningar som han fick rakt på sig och som lika gärna kunde ha gått i mål.
Ändå en vinnare och helt rätt att inte ändra ett vinnande lag i det här läget.
Det som avgjort för Molin tror jag är just att Limpan var en förlorande målvakt senast och att det rent psykologiskt kan vara bra i de lägena att byta, psykologiskt bra för oss och negativt för Malmö.

Bulten:
LHC är intresserad av Johan Larsson.
Dom skall dock inte ha tagit kontakt ..

Tigerhjärta: "Äntligen!
En frisk fläkt som ser nyktert på hela detta eviga målvaktsältande, härligt!
Varmt välkommen till forumet!"

Som du är högst bidragande i eftersom du eldade igång det igår på nytt.

avdankad: Äntligen!
En frisk fläkt som ser nyktert på hela detta eviga målvaktsältande, härligt!
Varmt välkommen till forumet!

avdankad: Vem är den där Adam Werner? Han har gått under min radar.

avdankad: Malmös backar är inga underdjur i egen zon heller - kan man få press på dem så kommer misstagen!

Bulten: Hur orkar ni lägga så mycket tid på att diskutera målvakterna? Vi har två bra målvakter och båda två har gjort bra/mindre bra insatser under säsongen. Hade försvarsspelet varit normalt hade ni inte malt på i all evighet om vem som är bäst.

Alla insläppta mål går alltid att diskutera men faktum är att alla insläppta mål är ett misstag av någon, oavsett om det är målvakt eller utespelare.

Diskutera istället hur vi enklast gör mål på Werner imorn, för han har fan släppt lika mycket tveksamma puckar som våra målisar denna matchserie.

Mogel:
Så här blir det emellanåt.
Huge o ett par andra kivas då och då med varandra om allt mellan himmel o helvete.
Bara o scrolla förbi, det lägger sig snart...

Huge: "Var och när har jag förespråkat Lindbäck inför gårdagens match och LIndbäck inför matchen imorgon?
Läser du öht det jag skriver, eller?"

Nu läste du inte alls vad jag skrev. Varför föresprålar du Olkinuora imorgon när han gjorde 2 tavlor. Låter ju väldigt märkligt, för att inte säga livsfarligt i en så viktig match imorgon

Huge:
Dax att ta en fika
Må vår målvakt bara på topp imorgon

Mogel: Vad önskar herren avhandla istället?

Bulten: "Ja eller för att han släppte in 4 av 16 skott och en räddningsprocent på 75."

Vilket väl var precis det jag skrev och som gjorde att Molin valde Olki igår:
för att Limpan trots allt blev en förlorande målvakt, utan att dennes agerande fördenskull ansågs vara skulden till förlusten.

LIte som när man under en match och där målvakten släpper in 3 raka och snabba mål utan att denne egentligen har gjort det dåligt, så vill man ge utespelarna en nystart och ev väckarklocka för att ändra matchbilden...

Zorro 65: verkligen inte och kan vi inte släppa målvaktsfrågan nu. Jag ber er mina brynäsvänner!🙏

{8399}:
Hursomhelst inte lätt att vara målvakt

JohnnyBotox: Just det där att han spikade igen i på slutet är viktigt. Att han stod emot den enorma pressen i slutminutrarna och i sudden gör att jag vill se honom nästa match.
Vi har tappat många matcher sista minutrarna men där var Olki som bäst.

Bulten: "Så varför förespråka en målvakt som gör 2 tavlor istället för Lindbäck. Låter ju lite märkligt?"

Var och när har jag förespråkat Lindbäck inför gårdagens match och LIndbäck inför matchen imorgon?
Läser du öht det jag skriver, eller?

"Eller för att du endast har ett syfte här inne och det är att säga precis tvärtom vad massan tycker."

Lustig kommentar, när jag hela tiden har tyckt vad massan tycker när det gäller val av målvakt imorgon....

Huge: "Lite kul att jämföra Limpans insats hemma senast med Olkis igår.
Vad jag kunde se så var Limpan helskymd av minst 3 spelare framför sig på samtliga insläppta mål, där ett av dom styrdes in via en byxa och en på nåt annat.
Är rätt säker på att Molin haft det i åtanke och inte har lastat honom för nåt av målen, men ändå valde Olki igår och det till stor del beroende på Limpan trots allt blev en förlorande målvakt."

Ja eller för att han släppte in 4 av 16 skott och en räddningsprocent på 75.

Så palve fick ej spels igår?

JohnnyBotox: "Olki började faktiskt lite darrigt, som hela laget, det såg nervöst ut och han släppte ganska många farliga returer, målen såg kanske lite enkla ut vid första anblick, men är väl kanske bara 3:an han skulle kunna haft även om det inte var en ren tavla. Men efter 3-3 så lyfter han sig och gör en kanonmatch och räddar totalt 43 skott."

Stämmer bra, håller med.
Nån yrade dock tvärsäkert om att Limpan minsann hade släppt in tvåsiffrigt om han hade stått, vilket förstås bara är en spekulation utan nåt som helst värde.

Lite kul att jämföra Limpans insats hemma senast med Olkis igår.
Vad jag kunde se så var Limpan helskymd av minst 3 spelare framför sig på samtliga insläppta mål, där ett av dom styrdes in via en byxa och en på nåt annat.
Är rätt säker på att Molin haft det i åtanke och inte har lastat honom för nåt av målen, men ändå valde Olki igår och det till stor del beroende på Limpan trots allt blev en förlorande målvakt. Plus att risken för att Malmö skulle få lite huvudbry borde ha ökat med en ny motståndarmålvakt.

Ser förstås ingen som helst anledning att byta målvakt imorgon, om inte Olki är skadad eller i övrigt anses vara indisponibel.

En sista reflektion: fan vad surt det är att viktiga spelare som Rödin och Kinnvall inte kan spela, dom har uppenbarligen dragits med skador under en längre tid men med de enorma klubbhjärtan dom har så har dom förstås bitit ihop in i det längsta.
Säger inte att skadorna varit allvarliga men ändå så pass mkt att de har hämmat dom rätt så mkt på isen.

Huge: Du svarade Peja i ett inlägg för 4 timmar sen att det var två tavlor...1 a och 3 dje målet..eller hur?
Det var det inlägget jag svarade dig på----För du har ganska ofta påtalat oss andra när vi har sett----Limpans tavlor Då har du hela tiden sagt saker som...tog på ett benskydd osv...
Sen svarade du Guldtigern att du sträckte dig till en och en halv tavla...och utvecklade ditt resonemang...

Huge: Så varför förespråka en målvakt som gör 2 tavlor istället för Lindbäck. Låter ju lite märkligt? Eller är det för att vi har med en klassisk helgardering att göra? Eller för att du endast har ett syfte här inne och det är att säga precis tvärtom vad massan tycker.

ellis: "Nä du vill väl inte ha finländaren i målet. Förvånande? Föga..."

Jo, det vill jag absolut. Det var därför som jag skrev så här tidigare idag:

"Trots tavlorna får och ska Olki förstås få chansen igen,"

Så nä, din läsförståelse verkar inte vara den bästa gren precis. Föga förvånande, föga...

Stefan R 63: "Ja som vanligt ett ICKE svar från dig.."

Som vanligt dålig läsförståelse från dig.
Jag fick frågan varför jag tycker att Malmös första mål var en tavla från Olki.
Jag svarade med sakliga argument på varför.

Om du sen tycker att det var ett ickesvar från min sida så kan jag inte dra nån annan slutsats än att du har dålig läsförståelse.

".Hur kan det komma sig att du försvarar en målvakt så in i..."

Jag "försvarar" Lindbäck mot enögd och överdriven kritik där Bulten och andra i sedvanlig ordning måste hitta en enskild spelare att skylla allting på.
Visst, Limpan har gjort ett gäng mindre bra insatser men huvudanledningen till att vi nu spelar i kvalet har varit ett ojämnt och dåligt grundspel, individuella misstag som kostat oss betydligt fler poäng än de som bara Limpan ska ha skulden för, plus att vi har varit för ineffektiva i många matcher där vi borde ha vunnit.

JohnnyBotox: ja det är självklart.

Har en liten känsla av att Olki kan bli obehaglig för Malmö framöver.

{8399}: Blev less på MoDo-forumet. TIKarna trodde man ju på.

{9682}: kan int se han

« · 2505227 · »