Brynäs IF

714194 inlägg · 7953 ämnen

BIF - MIF 11 feb 2021

« · 2146788 · » Till forumet


Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Supportern:

Problemet året efter var ju att man i princip inte satsade..

Man tappade liksom Lindblom, Westerholmarna, Johnson och Paille tvingades avsluta karriären.

Dessa ersatte med Palushaj och Liljewall. Samtidigt så hade man i princip noll tålamod med Caporusso, som sedan sprakades utan arr ersättas.

Inte heller spelare som Sandström, Asklöf, Boqvist och Westfelt klarade av att ta nästa steg i karriären.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Supportern: Zaborsky ville stanna men fick inte förlängt. För bra för oss kan ha ju inte ha varit då han hankar sig fram i finska ligan.
SAIPA ser förresten ut att missa slutspel, kanske vi kan lägga ett bud? Utgående kontrakt dessutom.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Johannes Hedberg: Sannerligen, då trodde man något stort var på gång.. Men tyvärr var ju året efter lika misslyckat som året innan var lyckat och sen har det ju bara gått utför från det.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Supportern: Zaborsky, Jensen, Ikonen, Clark, Paille, Gunderson, Granström, Thorell,

Så ja, där gjorde han ett gott jobb, Bengtzen.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Carlo: Trots den korta tiden så är Zaborsky en av mina personliga favoriter. Vilken klass! Hade han inte varit skadad är jag övertygad att vi vunnit! Tyckte det var mycket tråkigt att han inte stannade ett år till. Men han var nog lite för bra för oss.

En fråga. Var inte silver-året bland det bästa året vi gjort när det kommer till värvningar? Alla var ju nästan fullpott. Någon som har en lista på vilka vi värvade till det året/under året :)
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Samsung: Zaborsky går bra i Finland. Så han skulle nog absolut göra skillnad. Gillar han personlighet med. Synd att han åkte på en långskada när han var här. Wännström går också bra i Finland
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Kanske går att få loss Zaborsky från saipa? 9 poäng upp till slutspel. Dock så är dom väl nästan inte ens halvvägs i deras serielunk så.. Hpk eller Jyp kanske ev släpper nån men där finns inte mycket spets direkt.. ikonen kanske 🙃😁🤪
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
KalleTeodor: Vi har nu kört fansens värvning i ett prekärt läge och fått ihop >1,000,000 SEK. Jag tror att om BIF inte nu lyckas värva någon form av SPETS innan deadline - oavsett position i laget - så kommer det bli svårt att få denna entusiasm i framtida fansens värvningar.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
pettisbif2.0: nej inget jag hört jag bara läste att han flörta med flera shl lag.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Huge: "Därför är det glädjande att Sundlöv verkar vara en av få sportchefer bland våra bottenkollegor som lyckats bra med sina resp Coronavärvningar sas."

Även en blind höna...
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
KalleTeodor: Håller med. En till målis måste vara prio ett. Men ta inte in en andrekeeper. Det var det man gjorde med Andrén. Vi måste ta in en keeper som kan konkurrera med Ersson. Tar man in en andrekeeper blir det automatiskt en ur en andra-, tredje-, fjärdesortering.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Axle San: Tycker väldigt illa om den mannen! (Sam Lofquist)

Sen tycker jag att i o m att Berilsson, Harper o Billins är tillbaka, att Palve börjar se rätt bra ut och att comeback närmar sig för Rödin/Scott att vi inte ska ta in fler utespelare. Se på de panikvärvningar som gjorts i andra lag. I väldigt få fall har de haft någon betydelse.
En bra back-up till Ersson är allt som krävs. Och förstås att få ut max av den trupp vi nu förfogar över.
Jag tror på Play-in och skulle inte bli förvånad om det är DIF som vi passerar på vägen dit.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
majk: absolut är det så! Men när man har gegga upp till knäna av att trampa runt i bottenträsket har man lite svårt att se torra land!
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
xxxx BIF xxxx: "hur någon kom fram till att 52 poäng skulle räcka när det bara är att titta historiskt för att få ett riktmärke.
Kasta ur sig siffror kan ett dagisbarn göra."

Dagisbarn brukar inte fatta ironi och vissa skämt heller, märker jag...

Huss och jag ironiserade/skämtade kring 5 liggande myskoxar framför Ersson som en tänkbar taktik i Brynäs.
Jag spann då vidare och kom fram till att 5 liggande myskoxar framför Ersson visserligen hade säkrat upp noll mål bakåt i varje match men samtidigt och troligast noll mål framåt. Slutresultatet skulle då bli 52 oavgjorda matcher under säsongen och ett slutresultat på 52 poäng. Ett resultat som tyvärr inte brukar räcka för att undvika kvalspel.
Svårare var det inte, så du får jobba lite hårdare på det där med att försöka se när nåt skrivs på allvar och när nåt skrivs med syftet att skämta/ironisera...
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Huss: "Precis som Fagerwall var inne på igår kring Howden och Johnson i deras lag. Tiden finns inte för dem att komma in i laget och upp i tempo (förutom till ev. kvalserie då)."

Därför är det glädjande att Sundlöv verkar vara en av få sportchefer bland våra bottenkollegor som lyckats bra med sina resp Coronavärvningar sas.
Både Billins och Palve har blivit klara förstärkningar, är väl bara hos Harper där det verkar ta lite längre tid att komma upp i någorlunda normal nivå.
Iofs kanske naturligt då han är en utpräglad sniper som ofta tvingats jobba mer defensivt än vad han säkert brukar vara van vid.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Stefan R 63: "Vi har blivit OTROLIGT straffade när vi har tryckt på och pressat som en väldigt osynkad vargflock. Vi har låtit motståndarna ÄGA mittzon. Att som de gjort nu ändrat sin gameplan är att backa från ursprungsidén om mer press och det är glädjande när vi i skrivande stund inte har spelare för ett pressspel"

Håller delvis med dig.
Vi har blivit hårt straffade i vissa matcher men samtidigt har ju presspelet fungerat bra i andra, beroende på motståndet för dagen.
Den ursprungliga gameplanen ligger nog kvar men man har successivt både försökt förbättra och även blivit bättre på att avväga när man ska kliva på eller backa hem i ett mer avvaktande styrspel.
Även igår såg vi ju ett högt presspel i vissa delar av matchen, så allt är nog inte så enkelt som att man generellt har övergivit presspelet helt och hållet.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
KulaShaker: Kan Sam Lofquist vara någonting? Han skall vara redo för spel igen efter en skada och är klubblös.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Carlo: Absolut. På så kort tid som 14 matcher är gör ett par segrar mer eller mindre väldigt stor skillnad i snittet. Det jag ville ha fram är att det ska mycket till att ni ska behöva kvala. 4 trepoängare och nåt kryss så är saken biff(då har ni bland annat 4 matcher mot de andra bottenlagen). Kan räcka med mindre än så till och med. Ni har dessutom en av de lättaste spelschema av bottenlagen och fler hemma än borta. Nä det här klantar ni inte bort.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Carlo: Det är absolut en berättigad fråga vart Brynäs hade varit utan dessa två stjärnspelare. Det är även en berättigad fråga vad som hade hänt om Sundlöv inte hade signat Andrén, K Berglund och brutit kontraktet med Alcén inför säsongen. Hade laget blivit sämre av det?

Det är fantastiskt att se engangemanget för fansens värvning, men miljonen som man har samlat in nu är nog bara en bråkdel av vad föreningen har betalat för en trion under säsongen. En trio som högst troligt hade kunnat ersättas med spelare på rookiekontrakt.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
bradberry: Sundlövs specialitet!
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
KulaShaker: ” Melonen klar”

- Förutsätter du menar ”miljonen”.... Trodde faktiskt först att Sundlöv hittat nån obskyr finne...😂
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Axle San: De har alltid passande namn.
Det var en period då läsintresset triggades så fort det stod ikonen i en rubrik.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
KulaShaker: ännu en finne alltså
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Vad hade hänt om vi inte i somras hade haft fansens värvning för Berra och Big Bull?
Kan erkänna att tyckte att vi hade tillräckligt med defensiva backar. Men Berra är just nu otroligt viktig!
Sedan att vi saknade Billins-typ från start är en annan diskussion.
Kommentera


Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
majk: vi har snittat 1,18 p/match och det krävs 1,14 p/match för att nå 61p. Men detta slår ganska fort över åt något håll om man torskar ett antal matcher i rad eller vinner några stycken!
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Enaranger: Ja, fast min fråga handlar ju om Brynäs IF och deras organisation och herrlag.
Men jag förstår hur du menar; "Shit happens!" :-)
(Varje säsong dessutom, för Brynäs del).
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Enaranger: Konstigt om alla bottenlag helt plötsligt skulle börja snitta som ett stabilt mittenlag. 60-61 poäng räcker med största sannolikhet. Ni behöver väl ta typ 1p/match i snitt resten av säsongen. Otroligt svårt att se er klanta bort det här även utan Rödin och Scott. Ni är också ett av bottenlagen med lättast spelschema.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Tycker ändå att med både Billins och Bertilsson i laguppställningen så känns det mycket mer hoppfullt.
Riktigt viktiga spelare, och det blir en annan trygghet när dom spelar.

Perfekt med lite vila så att spelarna får tid att återhämta sig både fysiskt och mentalt.
Vi får hålla tummarna för att Sundlöv lyckas landa något bra innan fönstret stänger.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Axle San:

Om vi hamnar i en "målskillnadsaffär" mot något av de lag
som ligger efter oss just nu. Då betyder ju det att de tagit
lite fler poäng än oss, i de avslutande omgångarna. Då är
ju sannolikheten större att vi därför också kommer ha sämre
målskillnad än dem, om vi hamnar på samma poäng.

Så det är ju mest troligt att vi måste ha fler poäng än
de lag vi ska komma före, i sluttabellen.

Förlusten med 1-6 borta mot Oskarshamn var ju t.ex. kostsam,
för att kunna ha bättre målskillnad gentemot dem.
Det blev +5 för dem och -5 för oss, bara på den matchen.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Enaranger: ja precis,
hur någon kom fram till att 52 poäng skulle räcka när det bara är att titta historiskt för att få ett riktmärke.
Kasta ur sig siffror kan ett dagisbarn göra.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Huss:

Känns som att Malmö gjort en klassisk Malmö. De värvade in 3 transatlanter när laget gick bra och det dödade lagets kontinuitet. Innan Howden, Johnson och Puempel kom in var de riktigt på gång.

Puempel måste ju vara årets sämsta värvning. Han bidrar inte ett skit. Och han är antagligen långt ifrån gratis.

Nä, ska Brynäs värva måste det vara ett säkert kort. Inga puemplar i protokollet som riskerar sänka laget.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Enaranger: Målskillnaden ligger i paritet med de andra lagen i botten
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Peja: Precis som Fagerwall var inne på igår kring Howden och Johnson i deras lag. Tiden finns inte för dem att komma in i laget och upp i tempo (förutom till ev. kvalserie då).
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Samsung: Tycker ärligt talat det låter som en utomordentligt dålig idé med Hang So. Örebro är öppna med att han är i för dålig form och det finns ju absolut inget utrymme att spela sig i form i Brynäs. Det gör det däremot i Örebro, men deras bedömning är att han är för långt efter i träningen. Lägg därtill att Brynäs i princip bara vinner matcher genom defensivt spel och vilt kämpande, det vill säga precis de egenskaperna som Hang So saknar.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Huge:

Att 52 poäng ska räcka för att undvika kval, det är ytterst osannolikt.

Vi behöver nog ta tre poäng i 4 av de 8 återstående
hemmamatcherna. Sen gneta oss till 5 poäng i de
återstående 6 bortamatcherna.

Då bör vi slippa hoppas på att två av lagen i botten ska gå riktigt dåligt.
Men det är ju fortsatt så att inte 3 av de 4 konkurrenterna i botten får
snitta över 1,5 poäng på de avslutande matcherna. Då skulle ännu
ett par poäng kunna behövas, i värsta fall. Speciellt som vi har så
dålig målskillnad.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Huge: Vi har blivit OTROLIGT straffade när vi har tryckt på och pressat som en väldigt osynkad vargflock. Vi har låtit motståndarna ÄGA mittzon. Att som de gjort nu ändrat sin gameplan är att backa från ursprungsidén om mer press och det är glädjande när vi i skrivande stund inte har spelare för ett pressspel
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Huge: Ja, det bli tajt. Med en mänsklig forwardssida så kan vi använda träningarna till enbart straffar. En nedsida är att uppspelen kan bli marginellt sämre än nu...
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Huss: Haha, myskoxeförsvar älskar det. Mycket bättre än igelkotten. Som Ersson sa i eftersnack i omklädningsrummet att ?alla är målvakter ?
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Huss: Precis. Problemet är väl att dom aldrig kommer att utgöra nåt offensivt hot för motståndarna.
Vi borde iaf vara garanterade 52 poäng efter 52 matcher, frågan är bara om det räcker för att undvika kvalspel?
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Axle San: Jag tänker att det kan funka med den kedjan om de blir lite mer disciplinerade. Både i avseende att ta mindre utvisningar och att ta kortare byten. Som Desch som återigen klockade in på överlägset mest istid bland forwards trots att han inte matchades så hårt i slutminuterna. PA skulle ha lånat Fagervalls stoppur för att klocka honom eller sätta timer i tröjan på killen. En anledning att de drar på sig utvisningar och är säkerhetsrisk är att de ofta efter ett långt byte hamnar i egen zon och inte orkar göra jobbet ordentligt.
Om jag ser det borde ju tränarna också göra det. Jag får gråa hår på sånt här haha
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Anders Berg:

HV har ju en trupp som gör att de inte borde ligga där de ligger i tabellen. Och redan innan de senaste värvningarna hade de tillräckligt bra trupp för att vara ett lag i toppen. Det är ju egentligen helt obegripligt att de ligger där de ligger i tabellen.

Så förklaringen är ju helt enkelt att det är idrott. Det är någon av alla parametrar som inte stämt för dem. Oklart vad. Så det finns ju inga garantier inom idrott. Att om dessa spelare skaffas in, då kommer vi hamna så högt upp i tabellen. Chanserna ökar för att så sker, ju bättre trupp man har. Men det finns inga garantier för att det blir så.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Huge: Alltså, det är ingen dum idé faktiskt. Mannberg i all ära men tänk på vilken utmärkt skottäckning ett par liggande myskoxar skulle utgöra.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Tänkte på en grej när jag scrollade igenom artiklarna på Gefle Dagblads hemsida: "Stjärnbacken på is"... det var Chad Billins som avsågs. Ja, han kanske är en stjärna. Då tänkte jag på det; Just nu saknar vi lagets två bästa spelare - Rödin & Scott. Målet med truppen/säsongen är SEMIFINAL. Dit kommer vi troligtvis inte nå - så min tanke blir; är spelarna inte bättre än så här? Är vår tränare inte bättre än så här? Eller är det en kombination? Har vi blivit "lurade" eller är det Campese/Sundlöv som tror för mycket på laget och dess ingredienser - och alltså de som brister i kompetens?
(Inget nytt alls i mitt resonemang - men en tanke god som någon i alla fall).
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Axle San: Nja, de har jag inte heller mycket för. Grejen är ju att alla femmor i perioder kan prestera bra. Men alla kan lika gärna hamna i svackor. Det är ju ojämnheten i laget, i matcher och över perioder som gjort att vi hamnat där vi hamnat.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
xxxx BIF xxxx: Du inleder ditt långa inlägg med följande påstående:

"Det är det som är biverkning när vi har en gameplan att stå som myskoxar runt Erson."

Redan där behöver man inte läsa nåt mer eftersom det inte är och har aldrig varit nån generell gameplan att backa hem med hela laget och ställa upp i nån sorts myskoxförsvar, oavsett motstånd.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Carlo: Ja, uppställning i mittzon är det som gäller. Sen kan man ju varva det med presspel för att förvirra motståndarna och för att få fart på egna ben. Man skulle även kunna tänka sig att kedjorna själva varvar lite så blir allt härligt osystematiskt. Men helt klart prioritera styrspel.

Det viktiga är iaf att vi inte, som vi ofta gjort, blir stående i egen zon genom att motståndarna allt för lätt får ta in pucken.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Carlo: De är ju roliga att titta på den kedjan (Desch-Palve-Harper) men de är en enorm säkerhetsrisk tyvärr. Tveksam till dem när vi möter starkare motstånd utan då tror jag mer på Big Bull , Ölund, Danielsson
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
xxxx BIF xxxx:
Man kunde se i gårdagens match speciellt i 3e då de inte forecheckade så högt utan var mer samlad mellan de båda blålinjerna att Malmö hade svårt att komma in i våran zon, jämfört när 2-3 spelare checkar högt och backarna står vid egen blå.
Man borde omvärdera detta med att checka högt. Bara göra det när läget för det är gynnsamt.
Det passiva försvarspelet släpper till för mycket skott. Och som Nicky D sa så blir de för passiva och 1a och 2a kommer inte ut tillräckligt fort och det blir för många skott mot eget mål.
Kommentera

Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
bradberry: jag gillar grabben! Hoppas ha kan steppa upp ett steg till mot slutet. Hade varit grymt om linan Desch-Palve-Harper kunde komma igång på en stabilt högre nivå så som Malmö borta.
Kommentera

« · 2146788 · »