Brynäs IF

713931 inlägg · 7953 ämnen

Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!

« · 814962 Till forumet


Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
Burberry: Men hela tanken är väl att även "polarna" skall stå där. Som det verkar så är det en mentalitet att "alla andra" skall ändra sina vanor osv.

Själv sitter jag och trivs med det. Men under slutspelet så kommer jag att vara på ståplats och jag hoppas att fler "sittplatsare" följer mitt exempel.

Det kan ju alltid vara intressant att se om det blir någon skillnad. Inte för att jag tror det, men man kan ju alltid prova.
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
Jag e absolut inte upprörd, sitter ju här och drar några bira! Ang att ställa alla på samma ställe vet jag inte heller om det e en så bra ide, det känns lite som att det blir att man inte vill stå där för polarna står i andra hörnet om du förstår vad jag menar?
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
Burberry: Det första som måste göras innan man pratar om vilken klackledare man vill ha är att ställa sig på samma ställe. Ni som vil stå i "klacken" se till att ni samlas i mitten på läktaren å skicka iväg de som är "ståplatspublik". Då stöttar ni varann röstmässigt på ett bättre sätt.

Bara ett förslag.
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
Bli inte så upprörd, Burberry:
westerlind håller ju på att styra upp det hela.
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
85E-Martinsson: Jag gillar att du/ni försöker styra upp klacken, har även snackat med en kille som var inne på toan, men problemet är att om ni håller upp en banderoll med ett budskap som inte passar vissa, så går vakterna in och plockar ner den osv. grejen e att det brynäsklacken e inte som TEX BA där vakter/poliser har stor respekt (eller vad man ska kalla det) för supportrarna, så dom går ju raka vägen in och plockar ner den. och vakter är ju oftast mest sugen på att veva känns det som. Angånde klackledare så känns de som att det inte spelar någon större roll vem det är och hur HAN är, det finns bara ingen kille med rätt respekt (förutom "kong") som kan dra igång klacken och frågan e ju om det finns folk som vill gorma(?)
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
Paddan: Alla former av tifon kommer att förbjudas, det kommer inte finnas utrymme för känsloyttringar. Varje gång Brynäs gör mål skall en förinspelad film spelas upp på mediakuben. Detta för att kontrollera situationen.

Risken att någon glömmer sig och gör sig olycklig genom att sticka ut från mängden och jubla eller göra någonting annat spontant känns för överhängande.
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
GävleLasse: Jag har hört att det finns en kille, Kim Jong Il tror jag han heter, som är en jävel på att fixa imponerande mosaiktifon. Kanske värt att kontakta, han nöjer sig nog med torra kycklingfiléer som betalning.
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
westerlind:
Kommunisthocky på min ära!
You've made my day!
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
Paddan: Jag har hört att det ligger på förslag att Brynäsare skall tilltala varandra med Kamrat Brynäsare i fortsättningen.

Förslaget innefattar även en ny dresskod, blå linnejacka med tillhörande linnekeps i samma fadda industriblå färg.

En Svensk Tiger!
EN Brynäsare håller Käften skall visst vara parollen man jobbar under.
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
westerlind: Jag märker att du skruvat Sandlins sossehockey ett steg till, mot totalitärhockeyhållet till. Inspirerande och uppfriskande...
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
Jag ser att det varit kontroverser mellan supportrar och vakter. Jag var inte själv där, men vad jag har hört från olika källor så visade några på ståplats upp en banderoll/flagga som inte vakterna tyckte om. Vakterna gick därför in på ståplatsläktaren och beslagtog den misshagliga flaggan. Vad jag förstår blev supportrarna aggressivt och hotfullt bemötta och blev därför irriterade över vad de upplevde som övernitisk censur. Tydligen utmynnade det i att vakterna t o m med våld gav sig på någon eller några av supportrarna. Någon blev tydligen också utslängd för det oerhörda tilltaget.

Usch, otäckt det här med supportrar som är driftiga och tillverkar egna flaggor - som de sen utan att be om lov visar upp på läktaren.

Naturligtvis förstår jag de som tycker att det är obehagligt om vi skulle tillåtas komma fram med åsikter som inte är framtagna och godkända av Brynäs styrelse, sådant måste med fast och bestämd hand stävjas. Förstår inte att folk bråkar för att några vakter i all vänlighet tillrättavisar de missledda med en skur batongslag - det måste vi kunna tåla av de som ställer upp och vill uppfostra oss. Bäst vore om klubben visade att de brydde sig om oss supportrar på allvar och som ett första steg köpte in en ordentlig vattenkanon som kunde hjälpa de mest hängivna att hålla sig lugna och tysta.

Det där är ett bra första initiativ, men ändå bara ett litet steg på vägen. Fast det ger inspirerande idéer att Brynäs skulle kunna göra så mycket mer. Här kommer några förslag i samma riktning som jag kommer på i all hast:

KOMMITTÉN GOD BRYNÄSKULTUR
Tycker det är dags att ledningen inrättar en speciell medlemsgrupp:
"Kommittén God Brynäskultur" med medlemmar ur styrelsen och ett antal speciellt fogliga brynässupportrar som av klubben lärt sig förstå, följa och beundra de riktlinjer för tänkande som organisationen fastslagit.

Denna kommitté skulle i god tid inför varje match hjälpa till med att inspektera flaggor, vimplar och banderoller - detta så att de med säkerhet innehåller budskap som upplevs som stärkande och positiva av sponsorer, styrelse och andra av betydelse. Vill sen klacken sjunga eller skandera ramsor så uppmuntras det naturligtvis starkt. Det som behövs är bara att förslag på lämpliga och uppbyggliga texter för flaggor och ramsor inlämnas senast tre månader före match, så att de åsiktskunniga i kommittén hinner granska, omarbeta och godkänna dessa.

SUPPORTERKAMRAT
Som sagts ovan tillsätts som medlemsrepresentanter goda supporterkamrater, dvs de som visat stor nit och iver att hjälpa fram den sanna brynäsandan, exempelvis genom att hjälpa till rätta kamrater som avviker genom fantasi, initiativrikedom eller obehagligt spontana och obehärskade glädjeyttringar. Belöningar utfästes till de som hjälper sina felande kamrater genom att rapportera till styrelsen vilka som har problem med kreativa symptom. Dessa erbjuds förmånen att gratis få extra undervisning i hur man blir en lojal och lydig Brynässupporter.

PUBLIKDIRIGENT
En av supporterkamraterna blir självfallet "kamrat publikdirigent". Denne tar över rollen från dagens hängivna men outbildade klackledare i det viktiga arbetet att med disciplin och ordning ledsaga och entusiasmera publiken. I ett ödmjukt samråd med ledningen planerar och regisserar de sedan minutiöst de härligt spontana publikhyllningarna.

MÅNADENS SUPPORTERHJÄLTE
Supportrar som på något speciellt förtjänt sätt hjälpt föreningen i den moraliska uppbyggnaden utses till "Månadens supporterhjälte" och får ett speciellt framtaget märke - "Föredömlig Kamrat" i guld att fästa på sin kamratkeps. De som utpekat familj och släktingar blir naturligtvis extra uppmärksammade och får utmärkelsen "Stor Kamrat" och tackas inför en på signal av publikdirigenten härligt jublande publik.

LÄMPLIGA TEXTER
Och vad är då lämpliga texter? Här kommer några exempel på godkända budskap:
- Vår ledning är stor
- Våra vakter hjälper oss se målen
- Vi älskar och hyllar Brynäs mål

Annorlunda inslag som plakat med stora hyllningsbilder på våra ledare är också alltid en god idé - det kan ge pluspoäng i din framtida karriär inom organisationen. För att visa att vi supportrar är produktiva och nyttiga bestämmer sedan styrelsen att vi supportrar tycker det är en god idé att spontant göra många banderoller som innehåller lovord och beröm till våra sponsorer.

ALLA HAR RÄTT ATT FÅ HJÄLP
Hittills har ledningen på ett berömt värt sätt satsat tid och energi på att hjälpa våra supportrar på ståplats, men tyvärr har man alldeles glömt en stor grupp: Kunde inte Brynäs IF även värna om den oupplysta massan på sittplats som i tid och otid tanklöst skriker sårande och nedvärderande saker till våra spelare och domare? Genom vänligt välriktade överfall kan man säkert få även aggressiva pensionärer och småbarnsfamiljer på rätta tankar.

Men de i sponsorlogerna får inte heller glömmas bort, de bör också ha rätt till vägledning: Bara de med jämna mellanrum får några ömsinta batongslag bör de också kunna uppföra sig. Nu kanske några tycker det här är onödigt, men man vet aldrig: Tänk bara tanken om någon skulle glömma bort sig och började röka, det skulle kunna få till följd att hela arenan fick utrymmas. Visst, det var en löjeväckande osannolik överdrift, men man kan aldrig vara för säker.

ENIGHET MOT OLIKHET
Som ni ser finns det mycket vi tillsammans kan göra för att kväva de oroande och irriterande utbrott av kreativitet, glädje och initivativförmåga som ibland dyker upp. Lyckas vi väl i vårt arbete så bör snart effektivt alla oliktänkande ha sållats ut. Vi kvarvarande sanna kamrater utan idéer eller åsikter kan sedan gemensamt trygga och nöjda följa den väg som vår kloka ledning har stakat ut och leva efter den enkla regeln:

Du får tycka vad du vill - bara du tycker som de som bestämmer.
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
RavenLord: Vilka kallar du för "muppar"?
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
B_I_F: Ja fråga mupparna som tror dom ska göra det..eller vad dom nu vill uppnå
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
B_I_F: Det lär inte hända så tankar på sånt kan du slå ur hågen.
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
RavenLord: Men nu är ju arenan byggd så hur kan man fixa ståplats på olika sido nu?
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
Som sagt vi ska ha mötet på lördag innan dess behöver folk om spekulera om vad som har hänt.
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
arnio: du är ju jävligt rolig du. Inte bry sig om hockeyn?
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
arnio: Okej, ja det är din åsikt men jag måste säga att ser man i stort sett alla Brynäsmatcher så måste man väll ha hjärta för klubben. Bra att några verkligen försöker stötta laget tycker jag.
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
brynasaren: För dessa Ultras så verkr inte hockeyn vara det viktiga däremot så verkar de gilla att skapa konflikter och provocera.
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
RavenLord: Vad är det dom har gjort då som du tycker är så fel?
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
RavenLord: helt enig
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
arnio: Ja inte lär man lyssna på en grupp som beter sig som barnungar heller,respekt lär de ju inte få och att försöka disskutera fram en lösning efter man skött sig som man gjort lär ju inte gå.
Jag skulle då inte ge mycket för åsikterna dessa personer framför
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
"Utan Ultras snorungar och slödder behöver man inte ha läktarna på olika sidor heller ;)"

Jaså inte det förklara tack!

Bråk har ultras startat nått bråk?
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
RavenLord: NÄ det trodde vi inte, har du inte läst igenom texten eller fattar du inte, det var ju mot ledningen i Brynäs vi protestrerade.

Daltande? Så det är rätt av fyra vakter att klubba ner en 16årig utan bevis mot han?
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
85E-Martinsson: Djävligt trisst att vissa ska förstöra för Brynäs med bråk och banderoller som ger Bif dåligt rykte.
Arenan ägs av Brynäs och de regler som de sätter upp är det bara att acceptera. Vill de förbjuda banderoller så gör de det och att de byggt arenan som de gjort är som det är och inget att göra åt.
Snälla ni skäm inte ut Brynäs är ni snälla.
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
85E-Martinsson: Och trodde ni att vakterna skulle komma in bjuda på varm choklad och bullar ?
Daltande det finns det så det räcker och blir över i det här landet så jag är glad över att höra att det var rejäla tag.
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
85E-Martinsson: Utan Ultras snorungar och slödder behöver man inte ha läktarna på olika sidor heller ;)
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
RavenLord: Antar att du också är en som inte har koll på läget men här kan du få en liten rapport av vad som hände och har hänt:

”Vår läktare Våra Regler”

Missnöjet mot ledningen i Brynäs började redan förra säsongen, när det var klart att Brynäs bygga en ny arena. Att de bygger nytt är ju naturligtvis jätte bra, men det var sättet de placera bortaståplatsen på vi är kritiska mot och hur de ignorerades oss när vi talade om hur fel det var att sätta hemma och borta stå bredvid varandra.
Vi hade första mötet med roland henning (basen för bygget) i oktober eller november förra säsongen och då höll han med oss och sa att ja klart att det är dumt att ha båda klackarna bredvid varandra. Och han lät jätte positiv till vårat förslag om att ha borta klacken på andra kortsidan, han skulle höra av sig men vi hörde inget från honom.
Sedan har vi haft flera möten med Brynäs om placeringen av hemma och borta stå. roland var bara på de första mötena men när det började hetta till så kom han inte på några mer möten, han vågade inte stå för sig. Och en gång när de skulle prata om ståplatserna skickade Brynäs en gubbe som sa hur ytterbelysningen skulle vara på nya arenan, mycket vi brydde oss om det.
Vi fick aldrig några riktiga svar från dem och när vi sa att risken för bråk mellan klackarna kommer att öka så sa de bara, det är ingen fara vi kommer att ha en säkerhetszon imellan dem. Hur bra är det säkerhetszonen? Den är bara någon meter bred med två låga räcken.

Det har varit lite tjafs mellan klackarna nu denna säsong. Det värsta var när djurgården kom på besök den 18: e nov. De slogs mot publikvärdar och Brynäs publik och de kastade in smällare på isen och i Brynäs klacken, några tog sig in i Brynäs klacken och stal en flagga och försökte ta halsdukar från folk.
Matchen efter den matchen den 20: e nov hemma mot Timrå så gjordes det en banderoll med texten: ”Fungerade det bra sist henning?” Denna banderoll rev publikvärdarna ner.
Vi ansåg att detta var ett brott mot yttrandefriheten så till nästa hemma match gjordes det en banderoll med texten: ”För Yttrandefriheten” ovanför denna hölls den berömda tvåpinns flaggan upp ”Vår Läktare Våra Regler”, sedan dess har den varit med på några matcher. Brynäs har sagt att flaggan inte får användas men eftersom den inte är förbjuden att ha, så har den använts.
Vi tål inte att de kränker våran yttrandefrihet!

Flaggan var med i lördags den hölls upp någon gång under första perioden, då såg en vakt eller publik värd den. Varpå 4,5 eller 6st vakter rusar upp bland publiken och ta med sig flaggan och personen som höll upp den. Hans kompisar lämnar ståplatsen i protest mot vakternas agerande och mot hur ledningen behandlar dem. När de är under läktaren ser de hur vakter för bort personen som hade flaggan en går fram till vakterna och frågar lugnt och sansat varför plockar ni ut han? En vakt skriker håll käft annars åker ni också ut! Och en annan tar fram peppar spray, supportrarna backar undan och går bort mot några toaletter. 5-6st skriker nått i ren ilska och någon slår i en toalett dörr. Några vakter hör detta. sedan rusar 4 vakter i på dass med dragna batonger, skriker till dem att sätta sig på golvet, de väljer ut en av supportrarna, lägger ner han på toalett golvet. Sätter knäna i ryggen på han och slår han med ett slag i ryggen med batongen.
Ska vakter behöva göra så här? För att några skriker och slår på en dörr dessutom såg de ju inte vilka som skrek och slog på dörren. Vakterna kunde ju ha skött de mycket smidigare, bara sagt till dem med skarp röst att nu får ni lunga ner er. Våld känns jävligt onödigt, men vakterna kanske är rädda för 16 och 18 åringar.
Sedan när andra perioden börjar går de som inte blev utslänga upp på läktarn igen. De bestämmer sig för att inte köra några ramsor för att visa att sådan här skit tar vi inte! De försöker får med sig övriga ståplats att vara tysta.
Brynäs Ledingen förväntar sig att de ska komma mycket publik till matcherna, men då måste de sköta publiken bättre.
Tyvärr så var inte hela ståplatsen med på att vara tysta. Så ledningen märkte nog ingen större skillnad.
De var tysta för att för att visa ledningen att de måste sköta sig bättre och de försöka tysta ner personer i klacken när de skulle börja sjunga. De buade absolut inte mot laget!
Men på lördag ska vi ha möte med dem och då ska de få höra.
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
B_I_F: Efter att läst på www.brynas.info.se/ om Klackskandalen kan jag bara än en gång konstatera att det finns en stor grupp muppar på ståplats som tror sig stötta laget, antar de är snorungar som beter sig så

Klacken tyst för att de ska få komma in igen,hur fan kan man vilja ha in sånt slödder igen?
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
20 Lindgren: Ok! Jag får be om ursäkt av om detta ämne men jag skulle vilja att Broklyn Tigers fortsätter att leta en klackledare.
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
20 Lindgren: Och sedan finns det för många som bara klagar men inte gör nått själva för att det ska bli bättre
Kommentera

Sv: Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
B_I_F: Hur svårt? Jävlig svårt! Se bara på de senaste åren. Varken klackledare, ordförande, kassör eller ledamot går att inhandla i närmaste ICA Nära.
Kommentera

Broklyn Tigers måste skapa ny klackledare!
Nu är jag trött på detta!
Broklyn Tigers har ingen klackledare. Efter att Martinson sabbade klacken sist med en trumma så har iallafall jag tappat förtroendet för honom.
Hur svårt är det att skaffa en klackledare?
Kommentera

« · 814962