1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736388 inlägg · 7967 ämnen

Brynäs-HV71 15/11

Sv: Brynäs-HV71 15/11
65selander:
Jag börjar ofrivilligt men långsamt att sälla mig till kåren som ropar på Mormors avgång snart, nu får det nog hända något....

claesw: Är det mormors fel att tex casselståhl bränner öppet mål?

Nej, att sparka sportchefen gör ingen nytta. Vad som behövs är nåt annat...

Jagr? ;)

GävleLasse:
Ja Jagr och Staal vore fina tillskott det synd det inte kommer ske bara

Tur man får drömma iaf

Jag var på matchen igår! Härligt att vi vann, föresten!
Jo, ja ville bara säga att det var det uslaste jag sett inom klack/publik, ni borde skämmas! Vilket dåligt stöd! Jag blev förvånad!

GävleLasse: Heatly, Foppa?

pontare: Beror på vilka som kommer på besök.

pontare: Nu var jag av självklara skäl inte på plats i Gavlerinken igår, det handlade om fel lag på alla sätt och vis. Den brist på stöd du nämner kan jag såklart bara gissa mig till hur det såg ut. Ett hemmalag som spelar dåligt borde ju tvärtom få publikens stöd, just för att man ska komma igång och spela bättre. Det är nog varken första eller sista gången det hänt, ja, om det nu såg ut så i Gävle igår kväll.

På tal om dåligt hemmastöd, förresten. Jag åkte upp till Jönköping när Timrå gästade Kinnarps häromveckan. Hemmapubliken hördes typ de första fem minuterna, sedan avtog aktiviteten från hemmaklacken i takt med att spelet gick i stå. Hade vi i bortaklacken varit fler än de 20-30 pers. som vi var hade vi lätt kunnat höras i arenan som var helt utsåld. Det var först när HV tog ledningen efter ca. 50 minuter som det blev fart igen.

Medgångspublik.....?

sylf:Hade BIF match igår? Gäsp! Hur gick det? Gäsp! Nån som vet var man kan ladda ner: Då går jag ner i min källare med Pierre Isaksson? Den skulle nog passa som nytt intro. Skadade målisar i BIF ryktas det om, Dahlöf på ingång??? Gäsp!ZZZZZZZZZZZZZZ

pontare:
Och, själv så var ni jätteheta... Var det nån förutom er själva som hörde er?

65selander:

Masken verkar ha haft händerna fulla dom senaste åren i Leksand, inte så konstigt att han inte hinner scouta spelarna han köper...

pontare: Jag var inne på HV's GB idag! Inga inlägg på en vecka!
Jo, jag ville bara säga att det var den uslaste GB jag sett på mycket länge, ni borde skämmas. Vilken dålig GB! Jag blev förvånad!

claesw: He, he, he... Jag visste att du skulle hugga direkt när jag hissar upp DIF ur KS-träsket! Sanningen att säga har Stockholms Stolthet imponerat på mig med sin kampmoral. Motivation slår klass!

Det återstår dock att se hur de klarar den reaktion som bör komma på den senaste tidens fina spel, det går ju inte att vinna i SD i all evighet....

JanT: "Motivation slår klass!"

Gäller att Boorken motiverar killarna då,nån klass har dom ju inte visat!

JanT:

Forumet på officiella Hv71 sidan håller pinsamt dålig nivå så det
finns knappt någon som skriver där.

På den inofficiella Hv sidan HvFantasten sker det där emot en
livlig och intressant debatt på seriös nivå.

Laban:
Går det att locka över dom seriösa till hockeysnack?

claesw: "Tror definitivt att vi är URUSLA på att utveckla talangerna, och jag säger det för 1000:e gången, titta på DIF och lista ut hur f-n de bär sig åt tack!"

Enkelt.
Dom låter talangerna spela lite mer än de 19 omgångar som våra egna just nu har avverkat.
Så vi ska kanske vänta med att ge betyg på vår talangutveckling...

Per HApps: "Går det att locka över dom seriösa till hockeysnack?"

Blir nog svårt eftersom dom säkert tittat in här ett par gånger.
Spåren förskräcker....

sylf: "Gäller att Boorken motiverar killarna då,nån klass har dom ju inte visat!"

Kanske för att supportrarna inte har visat ngn klass....

Huge: Skillnaden kanske är att Supportrarna får betala, ibland ganska dyra pengar för att stötta. Spelarna lyfter en hel del i lön.

Därför skall man nog ge spelarna en rejäl skopa av sleven innan man hoppar på de supportrar som troget dyker upp...

GävleLasse:
Det stämmer.

Nu tror jag ändå på 6 p på 3 matcher -då är jag nöjd (riktat till de yngre medlemmarna som i frågasätter varför man inte tror på 9 p....

96 Artisten:
Ja, det var en reflektion värd namnet :-)

Jompe:
Fallhöjden, Jompe, fallhöjden!

Huge: "Så vi ska kanske vänta med att ge betyg på vår talangutveckling..."

Varför vänta? Det har vi ju gjort sen 80 talet då Putte Ericsson kom fram.Vi plockar inte fram nåra talanger,så enkelt är det.Bäckis undantagen,men han är ju å andra sidan inte mogen ännu.

sylf:
Håller med.

Ikväll ska det fanimej inte snackas om skitkorvar ; )

sylf: När vi ändå talar om talangutveckling, har det hänt någonting mer i diskussionerna kring det nya "Team Gävle" eller dog det snacket ut före säsongen?

claesw: Vi får väl se,förhoppningsvis inte:-))

96 Artisten: Har inte hört nåt om ett nytt Team Gävle.Vad gäller talanger så hade ju Brynäs ett mycket bra lag för 2-3 år sedan,som vann serien och gick till semi i slutspelet.Vad hände med dom killarna? Ingen spelar idag i ES.Finns nog skäl för att FBK la ner sin juniorverksamhet,steget är för stort om man inte har talang a´la Foppa etc.

sylf: Ang. nya TG så var det nog snack om att slå ihop HÅIK och Valbo och få in mera stålar för att skapa en trovärdig satsning mot Allsvenskan? Måste leta efter artiklarna på AB/GD.

96 Artisten: Frågan är vad HÅIK skulle tillföra i dagsläget, värre strykgäng finns ju inte.

96 Artisten: Intressant att läsa inför kvällens match. Miettinen och/eller Gellerstedt står över eller bänkas.Kupan/Cassel bänkas....Hmm. Fråga 1: Varför skriva kontrakt med en kille och bänka/peta honom efter 1 match?
Fråga 2: Var det Miettinen som sprang in på Sundlövs kontor?

GävleLasse: Färre lag högt i seriesystemet kanske, men det ser de ut att fixa själv just nu? :-) Nä, skämt åsido så var det väl att få till en bra organisation kring A-laget för ungdomarna skulle fortfarande vara särade.

sylf: Jag ska ner på träningen idag, det skall bli högintressant att se hur de ser ut. Gellerstedt måste ju få chansen tycker man, eller brände Boork allt sitt tålamod på Skoog?

Fråga 3: Kommer Boork att bänka sig själv efter att hans spelsystem inte fungerat? 4 mål bakåt i två matcher på raken, är det svängdörrar i betongmuren numera?

Eftersom ni alla gillar att gnälla så gnäller jag på att ni är fruktansvärt kassa på att hålla en trådstruktur.

Tänkte snacka om matchen mot Färjestad här och det är väl ok? .-))

65selander: Ja dessa trådstrukturer....;)

Var det nån som tappade tråden så var det väl du i frdags, min käre Selander...

Härmed likviderar jag denna tråd då matchen redan är spelad!

GävleLasse: "Därför skall man nog ge spelarna en rejäl skopa av sleven innan man hoppar på de supportrar som troget dyker upp...

Huge: Dra ut din näsa ur Boorks arsel nu och vakna...

Boorks agerande saknar helt kontinutet. Han verkar ha en del älsklingar i Brynäs, Almtorp för att nämna en. ETT mål på 20 matcher.... hmmm

GävleLasse: Att fortsätta med Almtorp är väl snarare ett bevis på kontinuitet än saknad av detsamma. Vad syftet sedan är kan ju diskuteras.
Han håller väl trots allt rätt hygglig klass defensivt, vilket är ngt som inte helt oväntat passar in i Boorkens filosofi: safety first.

Huge: Almtorp suger som tekare. 36 procent är inte bra, bättre att låta valfri ytterforward ta hand om tekningarna.

sylf: "Vi plockar inte fram nåra talanger,så enkelt är det.Bäckis undantagen,men han är ju å andra sidan inte mogen ännu."

Nä, just det: han är inte mogen ännu.
Vilket var det jag försökte säga: Boorken är väl den förste som verkligen försöker att satsa på yngre förmågor. Och vi vet ju ännu inte hur dessa kommer att utvecklas så därför kanske det inte räcker med 19 omgångar för att avgöra om man lyckats eller inte.
Fast som otålig dysterkvist kan jag förstå att du anser 19 omgångar vara en alldeles för lång lärotid...

Huge: "Boorken är väl den förste som verkligen försöker att satsa på yngre förmågor. Och vi vet ju ännu inte hur dessa kommer att utvecklas så därför kanske det inte räcker med 19 omgångar för att avgöra om man lyckats eller inte."

I fallet Niklas Andersson så tog det inte mer än ett par tre matcher förrän han skickades till Almtuna för "utveckling". Har Bäckström varit SÅ tongivande i laget? Nej!

Kontinutet?

sylf: Steget är väldigt stort, helt rätt.

Men för att förtydliga det du skrev, FBK la inte ner hela juniorverksamheten, de har allting kvar ända upp till J18 (som jag tror lirar i samma serie som Brynäs) det är endast J20laget som försvann och spelarna går istället till Skåre eller Bofors (fortfarande i FBK's organisation dock)

GävleLasse: "I fallet Niklas Andersson så tog det inte mer än ett par tre matcher förrän han skickades till Almtuna för "utveckling". Har Bäckström varit SÅ tongivande i laget? Nej!

Kontinutet?"

Fallet med Niklas A säger väl inte så mkt om försöket till kontinuitet i stort.
Ibland kanske man måste frångå principerna av olika anledningar.
I detta fall anser jag att det mest berodde på att vi vid denna tidpunkt hade ett antal backar som de facto för dagen var bättre.
NA togs ju senare tillbaka vilket väl vittnar om att det inte låg ngn prestige bakom det hela.

Bäckström har inte varit SÅ tongivande, nej.
Men ändå så pass bra som man kan förvänta sig av en junior som debuterar på allvar i ES. Att Boork låter honom fortsätta ser jag som ett tecken på att kontinuiteten trots allt finns där.
Liksom att Månsson och Spets även får fortsatt förtroende, trots att dom emellanåt kanske inte kommer upp i rätt nivå och är lite ojämna.

Huge: Fan va du tjatar om 19 omgångar?! Jag skiter i om det gått 6000 omgångar.Vi får lik förbannat inte fram nåra blivande ES spelare ur våra juniorlag.

sylf: " Fan va du tjatar om 19 omgångar?! Jag skiter i om det gått 6000 omgångar.Vi får lik förbannat inte fram nåra blivande ES spelare ur våra juniorlag."

Nä, jag kan hålla med om att det varit tunt de senaste åren med spelare som kommit från de egna juniorleden.
Men nu svarade jag ju på claesw:s påstående att vi är urusla på att ta fram talanger, oavsett om dom kommer utifrån eller från de egna leden.
Och då menar jag att det ännu är för tidigt att bedöma om det lyckats eller inte.
Av de juniorer som tagits fram sedan vi på allvar började denna satsning kan vi väl idag nämna namn som Bäckis, N Andersson, Sunna, Morin och ett par till.
Nu har vi ju ett par talanger utifrån som heller inte kan bedömas förrän kanske nästa säsong eller ännu senare: Spets, Månsson bl.a.
Ditt påstående om att vi öht inte skulle få fram några ES-spelare tycker jag därmed inte håller riktigt.
Även om det har sitt berättigande till viss del...

Huge: "sedan vi på allvar började denna satsning"

Om vi snackar yngre förmågor så har satsningen hållit på hur länge som helst,sen Gävle fick ett hockeygymnasium.
Av dom namn du nämner så håller jag med om Bäckis,som med rätt utveckling och matchning kan bli hur bra som helst.N.A kom från Norrtälje och är här bara för att Skoog var så jävla usel.Spets kommer aldrig att bli nåt.Sunna,Morin går samma väg som Floberg,Jobs,Engström,Östlund etc.Månsson är 24 år,borde va en fullfjädrad ES spelare redan,om man sen tycker att han är det så är det väl knappast Brynäs som utvecklat hans talang.

sylf:

Vet inte om jag missupfattar dig ang ditt inlägg men bara för att månsson är 24 år så betyder väl inte det att han ska vara en fullfjädrad elitspelare redan ?

okänd: Nej det finns ju bra exempel på sk. "late bloomers" Per Djoos för att nämna en...

GävleLasse:
Eller varför inte Martin St Loius , han är ju ett klockrent exempel på latebloomer

sylf: Du är som vanligt ytterst smickrande i dina omdömen om andra....

Vad gäller talanger hänvisar jag till Huges inlägg.

"Spets kommer aldrig att bli nåt" - Och det vet du?

Avslutningsvis hittade jag ett litet ordstäv av den romerske filosofen Seneca som passar sällsynt väl på dig;

"Ingen har krossats av motgången annat än den som låtit sig dåras av medgången"

sylf: Satsningen på ett hockeygymnasium är en förutsättning för en bra plattform att stå på.
Men den blir ju ointressant om inte ngt ES-lag (läs Brynäs) tar hand om och försöker vidareutveckla spelarna.
Och här menar jag att vi först på senare tid på allvar börjat denna process.
Det är mkt möjligt att ingen av de spelare jag räknade upp kommer att bli nå´t. Vilket visar hur stort steget är och hur svårt det är att vaska fram riktigt bra talanger.
Månsson är 24 år men har spelat i AS hela tiden. Att 19 omgångar i Brynäs skulle göra honom till en fullfjädrad ES-spelare, det tror du väl inte ens själv på?

« · 616750 · »