1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740278 inlägg · 7967 ämnen

Brynäs IF-Djurgårdens IF

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF
p j davydjoos: Det var kloka ord tycker jag. Själv var man ju en av alla som ifjol satt och tyckte: "fan om bara Soling hade vart frisk och kunnat spela..."
Vi har mao varit med själva och skapat alla förväntningar. Därför blir också besvikelsen så mkt större när dom inte riktig infrias...

sylf: Det var väl ett lag till på isen va? Du får det alltid att låta som att Brynäs förlorar för att de inte vill vinna. Men det där andra laget då? Har inte de ett finger med i spelet?

51roger: Och hur hög är vinnarinstinkten och moralen då ? om man lägger sig ner och dör bara för att man får en utv emot sig !!!

Börjar bra i första perioden,för att sedan helt lägga av efter Solings utvisning.Nog ser de trötta ut.Det kommer att bli jävligt tufft framöver.De skulle ha haft en trepoängare igår.

Huge: När det gäller Soling, är det förhoppningar man kan ha, inte förväntningar, visserligen tryckte han in 14 mål första året(delad 3:a eller 4:a i interna målligan tror jag), men mindre assists än de flesta...

Men, det är inte så att vi värvat en etablerad stjärna, en spelare som konstant hållit hög nivå i höga ligor osv., utan vi har en relativt ung lovande spelare som varit skadad en hel säsong, efter sin lovande första säsong. Med tanke på det, borde vi ha samma förväntningar på Soling som på Nicklas Danielsson och Patrik Rönnqvist, som också är lovande, men har spelat bra och mkt i J20 året innan. Men som sagt, vi kan ha större förhoppningar om att han blir bättre och bättre, och kan hålla hög nivå, men han behöver lika mkt istid som alla andra för att lyckas, lika med N.Danielsson och Rönnqvist. Det handlar om att få förtroende och tillåtelse att misslyckas för att kunna utvecklas och tillslut lyckas och att kuna hålla en jämnare och högre nivå...

Jag är så jävla besviken.

Nu när Micke Lind inte längre orkar göra poäng och hålla uppe Brynäs tillsammans med Karhu så bär Brynässkutan rakt ner i bottenslammet och lägger sig till ro. Karhu kan inte gärna göra målen också.

MÅLVAKTER
25 Markus Korhonen
30 Joakim Lundström
BACKAR
2 Henrik Petre
3 Daniel Johansson
5 Mikko Kuparinen
7 Tommy Sjödin
8 Jesper Björck
14 Adam Andersson
16 Mattias Karlsson
28 Daniel Casselståhl
33 Veli-Pekka Laitinen
FORWARDS
9 Henrik Malmström
10 Jonas Soling
11 Nicklas Danielsson
15 Jacob Johansson
17 Patrik Rönnqvist
18 Peter Nylander
19 Simon Östlund
20 Roger Kyrö
21 Ove Molin
23 Björn Danielsson
24 Tommi Miettinen
27 Niklas Anger
36 Mikael Lind

Vad månne det bliva av det laget 2004 ?

Det kanske är dags att plocka upp våran frälsare från 1996 Göran "Flygis" Sjöberg som räddade oss kvar i elitserien då. Han är ju redan avlönad av Brynäs IF (J-18). Hans stämma kan kanske skrämma upp dom sömniga Brynässpelarna till normal arbetskapacitet.

p j davydjoos: Hehe...
Näe, det var väl kanske lite överdrivet och skall väl inte tas bokstavligt direkt.
Däremot känns det i dagsläget som om han faktiskt gjorde det.
Om man ser till alla förväntningar som finns på en del håll... :-)

Huge: Gjorde Soling mål i varje match när han kom hit?

Jompe: Jag tycker att Solingsnacket har gått lite till överdrift. Han är en kugge i maskineriet som inte har gjort bort sig mer än ngn annan. Skillnaden är att han inte presterar det vi alla så hett önskar, dvs gör mål i varje match, som han gjorde när han kom hit. Som Clarence och jag var inne på igår, vi måste omvärdera honom en smula och då blir debatten lite mer realistisk enligt min mening.
Slashingen igår var ju mer en otursgrej men kanske ändå en liten fingervisning om hur frustrerad han förmodligen är för att det inte riktigt vill lossna.
Som bekant är det andra året i ES det tuffaste iom att det är då som förväntningarna börjar komma, eftersom premiäråret var lyckat. Detta har vi ju ventilerat tidigare, men tål att upprepas.
En uthyrning kanske inte vore helt fel, och Mora verkar ju ha hittat storformen. Isf tror jag att initiativet måste komma från Soling själv, det vore det bästa isf...
Angående Rönnkvist så spelade ju både han och de övriga aktuella juniorerna igår, och gjorde det bra dessutom.
Jag är inte lika pessimistisk om kommande matcher. HV blir naturligtvis tufft med tanke på att dom verkar ha hittat formen lite grann.
Krigar vi på därnere likadant som igår, då är vi inte alls uträknade på förhand. Vi gör trots allt en bra match mot Djurgår´n, men faller förmodligen på den oturliga slashingen. Låter säkert som en bortförklaring i mångas öron, men jag vill hävda att i detta fall stämmer det ganska bra...

70 Rodrigues: Vi lär väl aldrig få veta hur det hade gått om juniorerna fått den istid som en del tjatat om tidigare under säsongen. De flesta var nog överens om att det var viktigt med en bra start på serien för att inte börja tappa från start. Att i det läget börja experimentera med juniorerna bara för att man är rädd att tappa orken fram på vårkanten tycker jag är att spela hasard, minst sagt.
Att orken tröt igår var ju inte så konstigt, men att pga detta dra slutsatsen att orken rent generellt skulle vara på upphällningen går jag inte med på riktigt. Även om det naturligtvis tar på krafterna att i det långa loppet spela med i stort sett 3 spelare på skadelistan hela tiden.

Ja.detta var tungt, mådde riktigt bra efter den första perioden igår,men efter matchen mådde jag dåligt hela kvällen,men det gäller att ta nya tag nu, ny match på tisdag, det skall spelas om viktiga poäng.
Sjöda är våran bästa spelare nu,hoppas att hans inställning smitar av sig lite till resten av laget.Vi kan ju värva C.Olsson från Leksand så kan han spela ihop med Sjöda, det blir ett vasst backpar.Annars kanske vi kan övertala J.Larsson att börja igen elr Bisset......glömmer aldrig -99 the golden year =)

70 Rodrigues: Inför de två kommande raka hedersamma förlusterna mot HV och Luleå skulle jag vilja föreslå följande:
1. Gör en Gahn med Soling. Hyr ut karln till hugad spekulant. Vi har nu väntat cirka 35 matcher på att han ska komma upp i "normal nivå" (påminner mig om en golfbok jag läste en gång som heter "If only once I could play my usual game"...). Soling har inte spelat "sitt vanliga spel" en enda match den här säsongen. Igår hade han stor, kanske avgörande, betydelse i att vända matchen genom 5 min plus matchstraff. Hade han åkt på det straffet på grund av hysteriskt Wernblomkrigande framför motståndarkassen efter att ha gjort två mål tidigarte i matchen hade jag möjligen kunnat acceptera det. Nu var det inte så. Om det sitter i huvudet eller i benen på Soling är ju en helt teoretisk diskussion. Bänka eller hyr ut!

2. Den goda nyheten är att vi har en ersättare för Soling nära till hands. Helt gratis. Faktum är att han ingår i A-truppen. Det är sant! Han heter Patrik Rönnkvist. Gjorde två mål senast i J20. Är tung, orädd, smäller på så fort han får en chans, inte rädd för att gå in framför mål. Låt Rönnkan ta Solings plats!

3. Nytt folk måste fram. Vi håller på att spara oss till döds. Med Cassel borta från lönelistan måste det finnas pengar till att ta in en ny spelare. Alla som läser detta inser naturligtvis att det aldrig kommer att hända, men vi har ett skriande behov av förstärkningar både i försvar och anfall.

Vi kommer möjligen att ta högst en poäng på de kommande två matcherna. Hedersamma förluster i Jönköping och Luleå är grundtipset. Man kan skylla på den ena eller andra omständigheten, men det börjar liksom bli för många omständigheter nu. Precis som vägen till helvetet är kantad med goda föresatser är vägen till ****serien kantad med hedersamma förluster. Detta får bara inte hända.

Huge: Hade GP haft lite mer cohones och spelat med mer folk tidigare under säsongen så kanske inte orken hade börjat tryta redan, igår körde han hårt med dom bästa spelarna under det 5 min långa BP.Om man får spela BP i 5 min så måste man gå runt på mycket folk. Om junisarna hade fått ordentligt med istid tidigare under säsongen så hade dom varit varma i kläderna nu, men så har det ju inte varit och att då slänga in dom i detta viktiga skede av säsongen och tro att dom ska prestera bra hockey tycker jag är fel.

hur kunde brynäs tappa en 2-0 ledning? dom måste ha väldigt svårt att hålla en lednig.

Gusten: Kul för Moras skull. Tycker dom spelar rolig och offensiv hockey. Får väl gå upp till Hovet när dom kommer hit....

magoo70: Du har missuppfattat hela grejen. Sticker du ut hakan och hävdar att 5min + GM inte skulle ha ngn inverkan på spelarna, då måste du räkna med att bli ifrågasatt. Det är ju liksom det som är grejen med ett debattforum, att åsikter ställs mot varandra.
Den gode(?) Sylfs inlägg var så vitt jag vet även det baserat på hörsägen, alltså inget eget vittnesmål. Liksom mitt eget.
Jag hänvisar bara till vad resp tränare och GD:s utsände tyckte om matchen, och deras sammantagna synpunkter verkar skilja sig något från dina och Sylfs. Lägger inga värderingar i det, utan konstaterar bara faktum.

Huge: Kära lilla vän..

Oj, det här verkar vara ett känsligt läge för dig Huge. Kul att du (ni?..hur många döljer sig bakom detta nick?) verkar ha full koll på match, spelare, publikum fast du (ni?) inte har vart på plats under kvällen. Lite tråkigt att du klankar på mig och mina hockey kunskaper direkt då vi har en diskussion ang. en match i ES, hur kommer det sig?
Skall man behöva försvara sig så fort som man har en undran eller tycker nåt här på Sportsnack?
Den gode Sylf hade ett inlägg tidigare i denna tråd som verkar säga en hel del om hur det fajtades i Gavlerinken och jag har en benägenhet att tro mer på honom än på dig.

Huge: Var på plats...enorm insats av Moraspelarna. Fick tyvärr inte se Lindström, skadad eller sjuk. Det finns en hel del elitseriemässiga lirare så visst... dags för Mora att bjuda tillbaka :)

Hoppsan!!
Mora tryckte dit Hammarby med 8-1 idag i SA.
Dags för ett spelarlån igen kanske, fast åt andra hållet denna gång....

sylf: Jag tycker att din utgångspunkt är fel. Du utgår från att man vek ner sig idag men det köper jag inte. Tycker man skall använda rätt vokabulär. Att vika ned sig är inte samma sak som att torska, främst pga att orken tryter och att motståndet är bättre.
Viker man ned sig har man inte stått upp och krigat. Idag stod man upp och jobbade men det räckte tyvärr inte denna gång.
Ny tag på tisdag och ingen tror väl på några poäng i lilla Jerusalem.
Nåja, det snacket hörde man ju även innan bortamatchen mot FBK...

magoo70: Vet inte hur aktiviteten var i båset,men enl webradion så spelade dom bra,men gick bort sig 1 gång.Kan omöjligt va anl till att dom viker ner sig och släpper in 4 raka.Det här var fjärde uddamålstorsken på kort tid,Alla som tror att om man kämpar(?) och faller med flaggan i toppskall ta sig samman och börja vinna,FEL !
Dom här torskarna är bara av ondo,mycket läättare att skaka av sig en rejäl torsk.Om nu Brynäsarna tycker att det är så jävla jobbigt att spela så mycket och ofta får dom väl ta en rejäl förlust,och sen vinna 3 raka.

magoo70: Jaa, lilla du...
Äntligen ramlade din pollett ned,tydligen.
Du har alltså insett att det kostar kraft att spela sina bästa spelare 5 min i BP.
Bra, det hade vi övriga fattat med en gång.
Det var det enda jag ville försöka säga i denna sak.

De floskler du refererar till är båda lagens resp tränares egna ord om matchen.
Men dom är väl irrelevanta, antar jag....

GP kommer aldrig att bli nån riktig vinnar-tränare. Han verkar rent allmänt vara en trevlig man och ska ha heder för att han tagit sig an A-laget i denna svåra tid, men nån utpräglad segerkapten kommer han aldrig att bli. Å andra sidan, vem skulle kunna bli det med detta lag?

diosporten i Sthlm körde mestadels SA så det var inte mycket man fick höra utav matchen :-(

Skall bli spännande om Huge kommer med ett svar innan det är sängdags.

:o)

Clarence: Tyvärr..är tvungen att censurera ditt tidigare inlägg.

" "Den nakna verkligheten" kan betyda **** igen. Så illa är det."

Nämn inte det ordet i detta forum igen..

:o)

Clarence: Eller att Brynäs tar sig samman igen..

sylf: Hur matchade GP laget efter Soling´s frånvaro och det långa BP?
Var det nån aktivitet i båset?

Bright: "Den nakna verkligheten" kan betyda kval igen. Så illa är det.

Huge: jo men självklart så har det inverkan lilla du, men laget som sådant måste väl kunna fajtas ändå?

Jag har ingen aning om hur GP matchade sina bänkvärmare, de som skall ta chansen i en sådan situation. Fortsätter GP att köra på med samma formationer, så klart att spelarna inte orkar. Jag vet inte hur han valde att matcha spelarna, ändra i kedjorna, elda på dem inför varje byte och det lär väl inte du heller veta då du verkar älska att klippa och klistra floskler från div. internetsidor och TT.

Ok vår mest överskattade spelare får matchstraff så är det ok att bara lägga sig ner och dö då?

Huge: Kan verkligen Soling så mkt mer just nu?

Har sagt hela tiden, sen kvalserien förra året, att Soling KUNDE bli den bästa värvningen inför denna säsongen, eftersom han har potential. Men sa också att vi inte skulle förvänta oss för mkt av honom, då han varit skadad, och aldrig har varit speciellt bra i ES, gjorde ett mediokert seriespel, där han stundtals visade sin potential, men däremot gjorde ett bra slutspel.

Med tanke på att han aldrig varit någon stjärna på isen, knappt etablerad i ES, men var på väg att bli, blev skadad, och missade en hel säsong, missade ett år, osv. osv. - kan vi verkligen förvänta oss mer?
Vi har hoppats på honom, och då han själv gick ut i media och sa vilket sikte han hade inställt, så har fokuseringen på honom blivit hans agerande på isen övermäktigt...

Jasåja, det blev förlust igen! Varför är man inte överraskad? Jo, för att vi inte håller på nåt särskilt bra hockeylag, förstås. Vi får va´ lättade om Brynäs hamnar 9:a eller 10:a och i alla fall undviker kvalet i år. Så är den nakna verkligheten.

sylf: Får hoppas att dom läser detta och visar oss att dom kan bättre!

Björne har hittills denna säsong gjort det bra mycket bättre än vad han tidigare har lyckats med tidagare år, så han kan få gå med lite stolthet i kroppen iaf.

sylf: låter som att det fattas nåt som är elementärt inom hockey, fysiken (grundträningen) och kunnande. Huge har sääkert en vass replik på detta oxå..

magoo70: Goddag yxskaft....

Du påstod ju att efter en 5:a i baken så är man 5 mot 5 igen och då skulle allt vara frid och fröjd. 5 min i BP skulle alltså inte ha haft ngn inverkan på orken senare i matchen.

Att vi skulle ha vunnit utan 5:an i baken är det ingen som påstått.
Du läser tydligen det du vill läsa....

65Selander: Nej,precis. Detta eviga problem. Inget att köpa för... Faktumet som förr eller senare kommer att bli Brynäs fall. Ang Casselståhl så utvecklades han mycket i Timrå och började bra i höstas. Tycker dock inte vi ska haka upp oss hela tiden kring hans bortavaro. Den är kännbar, men även med han i laget hade nog läget varit ungefär lika problematiskt som det nu är.

65Selander: Endast Sjödda och Korhonen kan knalla runt utan skam.De flesta andra viker ner sig för ofta.Spelare som Soling,Anger,Molin,VPL har blivit klasser sämre än tidigare.Nyllet,B.D,J.J
mfl är för ojämna och när dom dessutom inte kämpar som dårar faller dom bort.Malmström sliter för jämnan men är alldeles för ensam.Att man skulle ha torskat idag pga matchstraffet låter helt befängt.DIF gjorde 1 mål under den tiden,och om GP menar att spelarna inte orkade sista pga av det så är det illa.DIF har knappt haft fullt lag vissa matcher men visat att man kan komma långt med vilja.Plus att dom hade en RIKTIG batalj med VF häromdan,medan Brynäs var loja uppe i Timrå.

Huge: Oj du verkar vara duktig på ctrl+c och ctrl+v något som är elementärt inom data.

Det du menar är att om inte Soling fått sin 5:a så hade BIF vunnit?

Clarence: Det sitter i huvet på Soling, inget annat. Nng patentmedicin mot detta finns inte att uppbringa. Bara att jobba på.
När Soling kom var han dels ny och obekant för många motståndare. Spelade också i bra omgivning. ES-lagen har dessuotm överlag blivit ett snäpp bättre än då. Lägg därtill en långtidsskada och dåligt självförtroende och en omvärdering är av nöden tvungen sas.
Tycker dock att han är en habil spelare som gör sitt jobb OK, bara det att man blir ju besviken när man vet att han kan betydligt bättre.

Clarence: precis, skadad nästan hela förra året, kung under försäsong, påstod rattfylla, stora förväntningar, ... oxå blir det pannkaka av alltihopa. Finns tid för en vändning fortfarande...

Clarence: Det håller jag med dig om men tyvärr så har vi inget att köpa eller låna in som håller måttet.

Anger och Soling har mycket att bevisa om dom skall kunna gå med stolthet i kroppen.

Korhonen har överraskat mig stort efter försäsongen och utan han så hade vi nog krigat med SSK, samt att hemvändarna har gjort det bra också! Synd att Cassel gick sönder bara!

magoo70: Saxat ur GD:

"- Ja, det märktes att deras bästa spelare blev rejält trötta efter allt det jobb de då hade, sade "Garpen" vidare."

" Vi spelade aggressivt och bra i första, fint power playspel och 2-0 och allt såg bra ut. Men så kom den olyckliga utvisningen, den tog oerhört på krafterna och vi orkade inte stå emot djurgårdstrycket i sista. Vi fick hela tiden jaga och även det tog på krafterna"

Behöver du ngn mer förklaring på ngt som de flesta tycker är elementärt inom hockeyn?

65Selander: jo men självklart är det de. Det är ju i såna här fajter som vissa spelare får sin chans att visa vad de går för, tyvärr så verkar det hända i alla andra klubbar bortsett från BIF. Tur att Sjödda biter ihop fortfarande.

65Selander: Det är inte acceptabelt att behöva vänta på Solings påstådda storhet en hel serie. Efter 36 omgångar tycker jag det är dags att omvärdera karln. Han är nog inte den högklassige spelare vi fått för oss.

magoo70: Men det suger kraft att spela 4-5 en längre tid, särskilt när man har så ont om folk redan.

Är det någon som har koll om DIF gjorde sina två första under 5 minutaren eller om dom gjorde det 1sta bara?

Men från en Djurgårdare så lär jag ju säga att jag såg Korhonen i Brynäsmålet göra en av dom häftigaste räddningarna jag sett live i år. Ribbskottet som han plockade bakom ryggen var läcker. Även Dif's 2-3 var en läckerbit. Schysst match, första perioden klart till Brynäs som sedan tappade mer och mer ju längre matchen gick ...

Tabellen är ju inte en alltför trevlig läsning.

1.Färjestads BK 74
2.HV 71 67
3.Djurgården 63
4.Frölunda 62
5.Linköping 60
6.Timrå IK 54
7.Luleå HF 49
8.BRYNÄS IF 48 -18
------------------------
9.MoDo 48 -20
10.Leksand 43 -13
------------------------
11.MIF 41 -32
12.SSK 39

Huge: Jaja , självklart så är väl en 5:a i utvisningsbåset viktig men det är endast 5 minuter effektiv speltid, när straffet är avtjänat så är det fem mot fem igen eller? eller är det helt ok att lägga sig ner och tänka "-hmm, vi fick en kille utvisad 5 min och matchstraff så det gör inget om vi förlorar fast vi har haft ledningen med 2-0.."

Clarence:
Ang Soling så får man hoppas att det händer något med honom snart
han får gärna ta med sig Anger i upprycket också!

Vi har spelare som spelar lång under bästa nivå och det är nu dags för dom att vakna nu när flåset i nacken är större än förrut.

Jag som trodde jag skulle slippa kuta näck på Gävle torg får nog börja tänka om nu!

magoo70: Här får du en bortförklaring från en som borde ha rätt bra koll:

" Enl Garpenlöv så var Solings matchstraff en stor anledning till att dom kunde vända."

« · 369799 · »