Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Absolut.
Man spelade strikt och tajt utan att fördenskull tokglänsa.
Tog vara på chanserna när dom dök upp, vare sig man skapat dessa via eget tryck eller via spelvändningar/misstag från vår sida.
Ovanstående är signum för ett topplag, som för dagen ändå inte tokglänste som ett topplag i toppform brukar göra.
"HAn agerar precis lika ostabilt som Sperrle/Korhonen gjorde förra säsongen. Deras insats har du sågat tidigare. Så det känns inte som att du kan försvara Lindbäck i det här läget."
Skillnaden är att Sperrle/Korhonen fick betydligt mer istid och tillfällen att spela än vad Lindbäck trots allt fått. Nu har det blivit sporadiska inhopp med blandade resultat för Lindbäcks del och jag tycker att man måste vänta med bedömningen tills han fått lite mer matcher i benen.
Naturligtvis en svår sits för både honom och ledningen, när nu Markan är borta och dessutom i ett så pass viktigt skede av serien.
"Och vad ska vi göra, slänga in en 90:a? frågar han och syftar på Joacim Eriksson som hämtats upp från juniorlaget som andremålis."
Sa man inte precis likadant angående Markan ifjol?"
Tror ändå att man vara betydligt säkrare (i den mån det nu går) på att Markan skulle hålla för trycket, än vad fallet isf är i dagsläget vad gäller Eriksson.
Sen tycker jag att Wanvig uttrycker det mkt bra när han påstår att alla kan ha en dålig dag.
Och då tycker jag ändå att Lindbäck hade lite oflyt på några av målen, så att fokusera alltför mkt på hans insats känns lite överdrivet.
Många individuella misstag högt upp i banan som HV skoningslöst utnyttjade på ett mkt bra sätt, vilket var den stora anledningen till förlusten.
Tycker dock inte att man bara ska skälla på Lindbäck. Hur bra är egentligen utespelarna om de måste ha en målvakt som står på huvudet i varje match för att de ska kunna vinna?
AVGÅ: Ett: Det är en stor händelse i en ung spelares utveckling. Något som man måste unna Markan om han VILL...
Två: Det är knapast markans fel att Sunklöv har skaffat en ersättare som klarar av uppgiften.Så varför ska han "lida" för att andra inte gjort sitt jobb?
Som jag sagt har JVM spelat ut sin roll ungefär samtidigt som man inte behövde åka vass-flotte över atlanten för att kolla på prospects i Europa.
JVM är ett jippo på internationell nivå ungefär i klass med våran nationella TV-Pucken. Kul att se på - visst, men inte f-n ska redan etablerade och NHL-draftade ordinarie matchavgörande spelare åka dit när de behövs för sin egen klubbs överlevnad.
Svara mig på varför det är viktigt för Markström att spela JVM!
Matchen igår: Lindbäck såg otroligt svag ut, men alla kassarna var inte hans fel, som Huss skrev tidigare. Men han skapar en enorm otrygghet i försvarsspelet.
Det är något skumt med coachningen just nu. Mot Linköping borta hade CZ kommenderat full offensiv satsning, och våra backar tillbringade nästan mer tid bakom LHC-kassen än framför Brynäskassen. LHC kunde kunde spela på spelvändingar och kontringar. På hemmaplan. Det tro Tomten att det inte skulle hålla. Vart tog det tajta bortaspelet man hade i början av säsongen vägen?
Igår såg det också märkligt ut. Molinfemman fick mycket tid, men det är bara Molin som är riktigt bra i den linan.
Det ser blekt ut på många håll just nu. Gjorde Hietanen, för att ta ett exempel, någonting rätt igår? Trodde att det skulle bättra sig över uppehållet, men så tycks det inte bli. Markström saknas något otroligt. Han ger trygghet i försvarsspelet, tar det allra mesta och jag tror att motståndarna psykas av att ha honom mot sig. En annan ersättare för honom än Lindbäck skulle ha fixats för länge sen. Nu är det bara att hoppas att han inser att detta är hans chans och att han tar den. Men jag undrar om han har kvaliteterna för att bli en ES-målvakt. Jag tror momors plan är att köra Markström denna säsongen och nästa, sen kommer Honken tillbaka.
Det är det enda landslag som är värdigt att representera för tillfället.
AVGÅ: Men hallå! Svensk ishockey, Markan själv och Juniorkronorna skall väl inte behöva lida för att Sundlöv mfl. går på illusionen om att Lindbäck skulle kunna ersätta en av värdens största målvaktstalanger.
De säger en sak i intervjuerna men deras ögon säger nåt annat.
Återigen 10 mål på 2 matcher...
Huge: Ställ dig själv frågan och försök att ge en nyeaserad bild av gårdagens match. Spelade HV som ett topplag igår?
Lindbäck/Brynäs bjuder på minst tre av målen. Vara mionst två kan tillskrivas Lindbäck. Gör man såna tavlor som han gjorde vid 2-4 så har man inte på plan att göra. Han har släppt in 10 mål på två matcher. Förljer sin vana och släpper alltid in billiga mål i början av matcherna och perioderna. Vilket ger LAGET en tung uppförsbacke omgående.
HAn agerar precis lika ostabilt som Sperrle/Korhonen gjorde förra säsongen. Deras insats har du sågat tidigare. Så det känns inte som att du kan försvara Lindbäck i det här läget.
Hade HV agerat som ett topplag och vi förlorat på att de gjort mål efter långa stunder avb tryck i vår zon så hade jag inte sagt nånting, men deras jävla små nålstick och "Jag-har-inget-annat-alternativ-än-att-skjuta avslut som Limpan släpper in är bedrövligt. Det är inte ens J20 klass på hans ingripande på flera av målen igår.
Nu är ju bara problemet att han inte står i landslaget utan i "Puttenutt snuttedutt junior låtsas JVM småkronorna för oetablerade snorungar".
Och det är inte landslaget!
Pekka angående att nu Lindbäck är ifrågasatt:
"Och vad ska vi göra, slänga in en 90:a? frågar han och syftar på Joacim Eriksson som hämtats upp från juniorlaget som andremålis."
Sa man inte precis likadant angående Markan ifjol?
"Ett lag i kris och det känns som rätt tid att ta farväl"
Om du bara visste hur många som anser att det är rätt tid....
I sedvanlig nyanserad stil så är Brynäs ett lag i kris, efter 2 förluster mot topplag. Samma lag är lite längre ner i krönikan kvalseriefärdigt, efter att för nån månad sen, enligt Pucken själv, ha varit mer eller mindre slutspelsklart
Kappvänderiets och gnällandets okrönte konung tar farväl.
Lycka till på ljugarbänken.
Där är det iaf legitimt och fullt naturligt att gnälla och fabulera...
Blandade känslor att se honom i JVM när han behövs i Brynäs men självklart ska han stå i Brynäs!
MarcusElving: Jo han behövs onekligen, själv så missade jag 3:e eftersom John Blund kom och strödde lite sand i mina ögon under periodvilan. Så man man var mer än pigg när klockan ringde 0550.
Et tu Brute: Ja, fan vad HV offrar sig för JVM... Det måste kännas otroligt tungt att behöva skicka iväg några reserver och en J20-spelare.
Gör man 4 mål hemma så ska det bara räcka till vinst, inget snack om saken.
Alla skriverier (läs: farhågor) om hur Lindbäck skulle hantera pressen i Markans frånvaro måste ju ha påverkat honom på nåt sätt, ngt annat vore orimligt.
Övertänd pga för stor vilja att visa alla att dom har fel?
Ren nervositet?
Svårt att sia om.
Han kanske inte är bättre än så här?
Synd iaf när vi trots allt gör en skaplig match och kommer tillbaka efter både 0-2 och 2-5.
Dessutom lite svårt att sia om var vi står då motståndet sett riktigt bra ut efter uppehållet. Ett taggat LHC borta som dessutom tajtat till defensiven avsevärt jämfört med hur det såg ut innan uppehållet är inte lätt att handskas med.
Inte heller ett HV som verkar ha behållt skärpan och disciplinen från december är att leka med.
Och när Liv dessutom klart överglänser vår egen keeper, så blir det jobbigt att vinna såna här matcher.
Utan att förringa Rögle som lag betraktat, men uppgiften på tisdag ser iaf klart mer överkomlig ut än den vi haft dom senaste 2 matcherna.
Du tjatar likt en papegoja (dessutom en totalt hockeyokunnig sådan) om Brendl.
I det speltänk som man bestämt sig för att använda, och som framtvingats av bl.a ekonomiska skäl, hade Brendl i det långa loppet inte passat in.
Det funkade ifjol iom att Boork lyckades få Brendl och övriga spelare att på nåt sätt funka ihop trots tjeckens egensinnighet som spelare.
Med CZ och dennes filosofi om hur vi/man ska spela hade det helt enkelt inte funkat, och det förstår alla (utom du och dina dagisanalyserande åsiktsfränder).
Så du har helt rätt: mission impossible för CZ med Brendl i laget...
Ja varför inte?Lindbäck har släppt 14 puckar sina tre senaste matcher.
"Markan såg inte så jäkla stabil ut i sina första matcher heller."
Nu var det ju här inte Lindbäcks debut direkt,han har stått 11 matcher och har vunnit 2 av dem.Snittar över 3 insläppta puckar per match och har den sämsta statistiken i hela ES.
Han håller inte på den här nivån,tyvärr...
Kommer ihåg hemmapremiären och då släppte han in 2-3 riktigt billiga mål. Lindbäck hade lite oflyt ikväll, den första tar på backens armbåge (Andersén som går ner och täcker) och ändrar bana, den andra är han överspelad på, den tredje får backarna tar på sig (han gör en grym spliträddning), fyran är en rejäl tavla, femman njaa och sexan sitter han i båset.
Risken är iofs att det sätter sig i huvudet på honom.
I övrigt Hansen, Molin, Dixon, Jonsson och Carlsson godkänt i övrigt lika blekt som meritlistan visar.
Lauritzen i Brynäs förstaline. Frågan är i hur många andra lags förstaline han skulle platsa. Uppenbarligen inte i LHCs fjärdeline i varje fall...
Obegripligt förvärv, komplementspelare finns det gått om i J-20 laget. Låt Thegel, Rödin och Silfverberg snurra runt som komplement i fjärdefemman istället.
"Att det stod 2-2 efter
första perioden var riktigt orättvist."
Förstår att det är svårt med alla siffror,det var faktiskt 2-3 efter första....
HV vinner rättvist sett till 60 minuter.Att det stod 2-2 efter
första perioden var riktigt orättvist.BIF får tacka domaren att
man kom in i matchen igen.
Utöver några minuter i början på tredje perioden skapar
inte BIF några som helst farliga chanser mot Liv i Hvmålet.
5-5 på isen hade Hv full kontroll på BIF men Hv slappnade av
och släppte in BIF i matchen igen när man ledde med 5-2.
Men BIF skall a CRED för att man försökte spela en
offensiv och kul hockey.Under Boorkens ledning spelade man
dödgrävarhockey av stora mått.
Det var inte meningen att provocera. Du verkar lätt stött. Jag vet hur det känns. Tro mig.
Vi mår tillräckligt dåligt ändå,spy i ngn annas bok.
Där har du grundproblemet. Dom senaste 5-6 åren har det krävts en vägg i målet för att Brynäs ska undvika kvalspel. Det håller givetvis inte i längden. Brynäs måste, som alla andra lag, ha råd med en målvakt som gör en dålig match. Vad händer om Markström är ur form 10 matcher? I år eller nästa säsong. Fixa pengar! Köp Bartecko, Pöyrälä, Tavares! Nån som inte enbart är bra ryktesvägen