Brynäs IF

705163 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17

1996088 · » Till forumet



Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Sama:
Eriksson vore bra om han inte uppträdde så förbannat nonchalant och så dessa idiotiska puckhämtningar bakom mål, samt alla puckmissar när han ska spela iväg pucken. Han borde skaffa längre klubba så han når ner till pucken, eller åtminstone böja på den märkvärdiga ryggen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Axle San: Jesus! Oldén, Petter å Sanny dreglade ju över det...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
bradberry: Enda stället jag hört talas om corsi är på Hockeysnack...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
bradberry: Jag har missat deras kåthet faktiskt
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Axle San: Ironiskt att cmoreexperters mfl Corsikåthet verkar slaknat fullständigt i år när Brynäs plötsligt råkar ha bra stats där...
Kommentera


Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
EDIT: Intressant iakttagelse att FBK har en sämre Corsi(47%) - Det bör betyda att de faktiskt låter motståndaren skjuta mer på dem men spelar tight defensivt och sedan sätter dit sina lägen när de kommer. Men de släpper alltså till mer lägen än de skapar. Så hög Corsi är inte alltid synonymt med framgång.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Mattson: Jo, jag tolkar det såhär:
Enligt Corsi-statistiken så borde både Brynäs och Växjö vara högt upp i tabellen som du/ni ser nedan.

SÅ varför är dom typ sist?? Jo antagligen för att även om de skapar betydligt fler skottförsök än motståndarna, (för det gör de enligt statistiken) - Så släpper man till alldeles för solklara målchanser/skottförsök bakåt och blir där hårt straffade.

Så min slutsats är väl att om både VLH och BIF kan sluta släppa till dessa farliga målchanser bakåt så borde man klättra också.

Detta är förstås bara statistik, men faktum kvarstår: Det är bättre att skapa fler målchanser än sin motståndare. PUNKT

Så att ha bra Corsi på lag/spelar nivå är superviktigt.

Sen kan Brynäs behöva fler kedjor som har bra siffror, det tror jag.
Boqvist vore fint, till exempel.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Blå grottan: Du beskriver statistiken. Hur tolkar du den? Brynäs?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Blå grottan: En förklaring över Corsi parametrar
Källa: Bunkersnack.

CA60 – Skott emot när spelaren är på isen vid lika styrka per 60 minuter
CF60 – Skott för när spelaren är på isen vid lika styrka per 60 minuter
CF% – Det man brukar mena när man säger Corsi. Procentandelen skott för och emot när spelaren är på isen vid lika styrka.
CREL – Relativ jämförelse av spelarens Corsi när han är på isen och när han inte är det. Om den är positiv skjuts det mer framåt när han är på isen, om den är negativ får laget mer skott emot sig när han är på isen.
P EQ/60 – Poängproduktion vid lika styrka per 60 minuter.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Johannes Hedberg: Kan hålla med, men Markström stck ju nästan direkt till NHL, spelade endast 85 matcher i A-Laget. Honken utan tvekan kan jag gå med på.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Mattson: Corsi mäter SKOTTFÖRSÖK mot det egna och motståndarmålet, alltså ALLA skott oavsett om de täcks eller går utanför målburen. På spelarnivå betyder Corsi andelen skottförsök framåt kontra skottförsök bakåt när spelaren är inne på isen.

(Sen finns det varianter av Corsi som räknar med spelarens tid på isen etc.)

Men man kan förenklat säga att om man har hög Corsi % betyder det att det skapas betydligt fler skottförsök mot motståndarmålet än mot det egna målet när spelaren är på isen.

Räkneexempel: Om man alltså har en procent på 65% Så skapas det utav 100st skottförsök: 65st mot motståndarmålet och 35st mot det egna när man är på isen.

Viktor Söderström har fantastiska siffror så här långt, dock bara 4 matcher spelade.

Hoppas det gick att förstå mitt resonemang.

Samma statistik finns även på lagnivå.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Sama: skulle vilja argumentera för att såväl Markström som Honken höll högre nivå.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
spolaisen: Tycker Jocke Eriksson har varit vår bästa målvakt på många många år, det som Chris11 skrev, han är en stående målvakt, därför kroppspråket ser annorlunda ut, Ersson ( har inte jättekoll på stilerna ) är mer som en bullterfly målvkt, använder hela kroppen och kör oftast samma manövrar för att rädda pucken.
Men back on track Eriksson är den bästa målisen vi har haft sen Sundlöv, om jag har missat nån så kommentera gärna, men anser att Eriksson är den mest givna första målvakten vi har haft på åratal.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Blå grottan: Hur tolkar jag statistiken? Brynäs är bättre än vad tabellen säger eller corsi osv. säger inget?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Chris11:

Eriksson blev rädd att Brynäs skulle riva kontraktet, när knäskadan upptäcktes. Skadan uppstod under Djurgårdens mantel...

An athletic "battlefly" style puckstopper who has good hand-eye coordination and a very good glove hand. Very good lateral movement and covers the bottom of the net well, but can get caught out of position at times. His style is neither traditional butterfly, nor is it hybrid; it can only be summed up in one word: "battlefly". (Curtis Joe, EP 2014)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Chris11:
Den uppåtgående rörelsen från böjda ben till raka..om du inte förstår

Många målvakter sitter lågt i buren, och denna stil kräver benstyrka en benstyrka som den knäskadade Eriksson inte besitter. Varför har många målvakter en låg stil?Troligtvis beroende på bättre sikt, när utespelarnas ben är smalare än överkropparna, vilket gör att målvakter med låg stil lättare kan följa puckbanan gällande långskott..
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Axle San: Om vi kikar på Corsi ska vi inte vara så snabba att döma Brynäs förstakedja. Alla tre är topp 10 i SHL.

Den här sidan har riktigt bra statistik från SHL:
www.betterthanamonkey.com/?page_id=1561
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Chris11:
Kan så vara att han är en stående målvakt, han har möjligen också förstått att dagens SHL-spelare siktar högt och då finns Eriksson redan där och behöver alltså inte belasta sitt onda knä med den påföljande uppåtgående rörelsen..
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Axle San: Du kan absolut ha rätt! Däremot tycker jag inte att Luleå har en så imponerande trupp så deras prestation har ju varit bättre än man kanske trott. Även om dom kommer 6-8:a tycker jag det är en bedrift sett till spelare för spelare.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
spolaisen: haha? Du vet om att det finns olika målvaktsstiler va?
Hybrid, butterfly och stående.
Eriksson är en stående målvakt
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Ove Myling: Vi får väl se hur det går för Luleå i vinter, jag tycker mig se att övriga lag har motmedlet mot Bulanhockeyn nu och jag tror att de kan få det ganska tufft.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Axle San: Håller med dig om dom lagen. Brynäs har ju bättre eller lika bra trupper som dom lagen, så det gäller att ha ett spel som funkar över tid - att få ut så mycket som möjligt av den trupp man har. Malmö ser ju t ex inte märkvärdiga ut men får ändå ut ganska mycket av sin trupp vilket genererar poäng.

Största experten på att få ut mycket av truppen i shl måste väl ändå vara Bulan. Han får ut grymt mycket av Luleå och lyckades ju kräma ut en finalplats ur en medioker brynästrupp.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Riktigt bra match igår, hade Norin gått på kropp istället på puck precis innan 2-1 målet hade vi nog hållt nollan istället. Därav vikten att spela fysiskt. Men grym match igår, spelade med hjärta och stolthet.

Ingman behöver lägga på sig lite, blev proppad 3-4 gånger i backen igår, är mäkta imponerad av honom överlag, gå från en medelmåttig HA back till en stabil offensiv back i SHL, finns potential så det skriker om det.

Desch vet jag inte riktigt, va på hugget igår och kunde lika väl ha gjort mål, men tycker ändå det saknas glöd, men vad vet jag, han kanske är dyngpepp i omklädningsrummet, men tycker att Rödin/Scott/Desch är en bra formation att bygga vidare på.

Brodecki är bra men måste sikta bättre, hade kunnat gjort hattrick med hans chanser.

Ölund såg riktigt bra ut, absolut en 2a line center.

Sallinen / Danielsson var också riktigt bra igår.

Största frågetecknet är backsidan egentligen, Norin ser lite vilse ut ibland även ganska svag i närkamperna, Söderström blandar och ger, sjukt bra första pass, grymma handleder och en kraftig offensiv kraft, men samtidigt lite loj ibland i kroppspråket.

Får vi in en spelare på både forward- och backsidan så ser det ljust ut om vi håller i effektiviteten.

Bygg vidare på detta nu Brynäs!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Davey85: Tycker det med 1a är lite svårt på något sätt. Match efter match så är de ganska dominanta corsimässigt men det syns ju inte sådär jätteofta i målprotokollet. Även om jag såg att Rödins poängproduktion såhär långt inte skiljde så mycket med hans övriga säsonger här.
Hoppas och tror det släpper ännu mer, OM siffrorna fortsätter, för det enda jag kan tänka mig ställer till det är deras egna huvud när det kommer till att förvalta chanserna, vilket är ganska viktigt...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Axle San: Har svårt att se att Örebro kommer hålla uppe samma poängskörd framledes, de lär också hamna i krokarna kring ingemansland/kval
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Ove Myling: Oskarshamn, Linköping, Leksand och Malmö tror jag vi kan knäcka om det vill sig väl.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
spolaisen: Han trivs nog ypperligt i BIF. Den som följt Jocke över tid känner lätt igen mönster. Han har en rätt ? avslappnad? inställning till hockey . Man skulle kunna säga loj . Så har det allt varit och det blir lite tok ibland.
Sen ser skydden små ut, speciellt benskydden. Eller?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Brynäs Team Corsi igår var 69.5% :)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
munkas:
Har inte nåra sådana problem,,,,,,,,,,,,,,tar en rejäl blecka ett par ggr om året, endast,,brukar bli vid nån storhelg eller under sommarsemestern......
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
munkas: otroligt skönt med en seger igår, även om oskarshamn var riktigt risiga.

Blir intressant och se om Brynäs kan bygga vidare på den här segern eller om man åker ned i källaren direkt.

Har Brynäs ett spelsätt där man kan hitta en jämn nivå eller kommer vi att se några enstaka guldkorn och en rad besvikelser?

I oskarshamn finns iaf en 1 räddningsplanka. Hoppas att det finns 1 till. kan det vara linköping eller leksand?

Jag tror att Brynäs har ett bättre lag än Linköping och Leksand men det gäller att spela efter sina förutsättningar. Kan något av dom lagen hitta en jämnhet i spelet samtidigt som Brynäs svajar så kan det bli en problematisk säsong.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
spolaisen: spolakröken? :)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
spolaisen: Kanske dags 😁?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
spolaisen: Med tanke på din stavning känns det som att du kan behöva sova några timmar till...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
lapad:
-Jodå, det händer, men int så läng, ha liksom int behove
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
spolaisen: Sover du aldrig?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Axle San:
Klappkassa jumbon nästa.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Lunkan: vilken underbar morgon 😀
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
spolaisen: Är du nykter?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Forsberg 1978:

Målvakten ser ut att vilja vara någonannanschtans, varför står han kapprak hela tiden? Har han fortfarande problem med knät? Han står upp, där andra målvakter står beredda.
Och så alla dessa utflykter bakom mål, där han ofta kommer på mellanhand. Djävligt irriterande med målvakter som ska försöka spela puck..

Eriksson är precis tvärtemot exempelvis Rautio, vilken var på hela tiden och gjorde sällan tavlor i stil med vad Eriksson brukar lyckas med...
Eriksson kanske inte trivs i Brynäs. Brynäs kanske är en för simpel klubb för honom, han kanske vill vara i NHL.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
JanT:

I Mannberg har Brynäs en sniper, han kan avlossa med handled icke adresserade skott..........kul att se
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Ölund, Mannberg, Danielsson och Sallinen var bra idag. Förstakedjan kräver jag mer av, fint mål till 4-1 dock.

Kändes lite typiskt för oss att det stod 2-1 efter två perioder. 4-0 hade varit den normala utdelningen. Brodecki bra idag, men avsluten..nä, där får han jobba. Tycker Mannberg ska ha cred här, när han får lägen så krånglar han inte, han drar ett högt handledsskott, samma mot Frölunda.

Söderström blandar briljans med en del riktigt huvudlösa grejer. Det blir nog jämnare nivå på honom framöver.

Skönt med 3 poäng igen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Johannes Hedberg: Mormor Sundlöv är en HÄRLIG person :-)

Sundlöv talar ut - stor intervju:

"• Vet du förresten vad du kallas av vissa?

– Inte en aning. Ja, ”Mormor”, ja. Vet du när det kom in? Det är fan 2005, hur länge sen som helst.

• I samband med Chris Phillips-värvningen.

– Ja, 2004 på hösten. Nånting med mormor, men jag kommer inte ihåg vad jag sa.

• Vi på Sporten ringde och frågade om ni skulle värva honom, och då svarade du ”ja, det kan vara han eller mormor eller vem som helst”. Din ironiska sida...

– Ja, det var innan jag slutade läsa sånt där, jag vet att några använde sig av ”mormor”.

– Jag förstår... ibland har jag mig själv att skylla, att jag kan vara bulig och tjurig och tvär och, som jag sa, ironi är väl mitt mellannamn. Vissa förstår inte ironi och i skrift kanske inte ironi gör sig så bra, för man hör inte tonfall och såna saker.

– Och ibland så tycker jag att det är orättvist, att både Brynäs och ibland jag själv också, att vi får orättmätig kritik. Samtidigt, skulle jag sitta bredvid och bara vara supporter och en hängiven brynäsare, då skulle jag också sitta och ruska på huvudet ibland och undra, ”vafan är det som händer”.

”För jag är supporter någonstans också, jag älskar Brynäs. Inte lika mycket som min familj kanske, men nästan. Så jag har förhoppningar.”
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
xxx BIF xxx: Tycker ändå vi tokdominerade;

"Det här är första matchen, förutom Färjestad, där vi inte har möjlighet att över huvud taget mäta oss med motståndaren, säger träanren Håkan Åhlund"
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Glad för segern.
3 pinnar var viktig för jakten uppåt, otroligt viktig,
Vi fick träna på att snurra i anfallszon och förhoppningsvis fick ett lite sargat självförtroende en putt i rätt riktning. Ock otroligt viktigt,
Är allt bra nu då?
Nä, vi vann mot ett bottenlag, ett sargat sådant.
Detta var ingen värdemätare. Matchen Frölunda - Växjö var en viljornas kamp. Rahimi blev överkörd. Det sker inte varje kväll.
Som sagt, glad för Brynäs, motsatt resultat hade var nedbrytande. Eller värre. Ett järnrör rakt ner i myrstacken inför den kommande frostnatten. Men bristerna är kvar, hanterbara mot dåligt motstånd.
Det var ikväll förstärkning skulle in, spetta på ”vi kan” känslan med lite ”och nu blir vi ännu bättre” framöver.
Växjö kommer inte att låta oss föra matchen på detta sätt i deras egen borg - om domarna tillåter kan matchen bli kostsam tom.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
bradberry: Kul med ett "Mannbergmål". Brynäs klasser bättre än IKO.
Intressant match på lördag, chansen finns om vi får snurr på Växjö i deras egen zon.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Johannes Hedberg:
Sagt det förr och säger det igen.

100% ? säker på att det är någon som antingen har varit här inne förr, eller skaffat sig ett konto till.
Varför man nu gör det.....
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Spajderman: Det bästa jag har läst av en krönikör. Helt klart.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Spajderman:

Samtidigt har någon pajas i Brynäsboken tagit sig friheten att döpa sig till Mormor i ett försök att håna Sundlöv. När 90% av Brynäsfansen lider är det julafton för resterande 10%.
Kommentera

1996088 · »