Brynäs IF

705119 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08

1014437 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
Jompe: "Samtidigt ställer jag mig något undrande till klokskapen i den strategin. Att både Markström och Lindbäck är stora talanger är klart. Men vore det inte bättre att ge dem en säsong att utvecklas i skuggan av en etablerad målvakt med mer rutin?"

Som sagt: vågar andra, så varför skulle inte vi kunna göra likadant?
Markan är ju en talang utöver det vanliga, som det verkar, dessutom med ett järnpsyke.
Och tänk vad pengar vi sparar. Ge honom ett par tusingar i månaden bara.
Han har ju isf mångdubblat sin lön.... :-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
GävleLasse: Givetvis så får ungdomarna stiga åt sidan om Honken mot förmodan skulle komma, kanske jag var lite oklar där-
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
arnio: "Satsa på ungdomarna i mål men låt givetvis Honken komma om han vill det."

Tror du att den ekvationen går ihop? Skall Honken komma hem så blir det som solklar #1 och med en sån är det svårt att satsa på ungdomarna.

Tanken att Honken skulle komma hem som båsöppnare för en sjättedel av vad han tjänar nu är endast absurd.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
Satsa på ungdomarna i mål men låt givetvis Honken komma om han vill det.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
GävleLasse:

De kan ju mycket väl attrahera våra tsomspelare som inte platsar i NHL vilket gör att vår liga dräneras på de som skall vinna matcher och utbilda de unga spelarna.

Framtidsfråga 1 är ju hur hockeyn kan generera större intäkter... på annat än hockey.

NHL kommer att aldrig frivilligt att släppa sitt grepp om "marknaden", det behövs "ryska initiativ" för att minska deras makt... och öka attraktiviteten i Europa.

Att NHL säljer sina matcher i Europa i allt större utsträckning ser jag som ett tecken på hotet från öst...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
rackham: Ja Ryssland är en intressant faktor, en frisk fläkt. Så länge vi står utan avtal med NHL så vet man ju inte heller hur det kommer att se ut. Bevisligen så har många unga svenska spelare gjort bra ifrån sig i NHL och de borde ju borga för att ett bättre avtal kan nås där.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
GävleLasse:

Jag tror vi är på väg i en annan riktning nu... heja Ryssland!?

Det finns liksom inte möjlighet att säga, nä vi skiter i att utveckla spelare för det bara kostar, och så tar vi in Spets, Hutten, Karlsson, Salmonsson m fl istället...

Stomme, ja.
Utvecklingsspelara, ja.

Både och!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
rackham: Ja i en värld där man får Noll i ekonomisk vinning för sina talanger så känns det som fel väg. Det vore som att köpa råvaror och laga till goda måltider, smaka av maten och knalla över till grannarna med anrättningarna. För att i bästa fall få hem lite rester att köra i micron när grannarna ätit sig mätta och vill ha nytt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
GävleLasse:

Den stora skillnaden mellan Wahlberg och Honken är inställningen och det vet (visste) alla om när det gällde att värva Wahlberg eller ej.

Primadonna med förkärlek för räkmackor åkandes på en skena...

Varför vågade inte Mormorsäga nej?

Honken har inga problem med inställning, han är Mr Inställning, men det kan ju finnas andra skäl... som att det skulle proppa igen produktionen i fabriken...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
GävleLasse:

Och nu glider ryska ligan in med stora pengar som säkert lockar spelare.

Nä, det vore utopiskt att tro att vi kan köra med ett koncept likt Ajax så länge vi inte får betalt för produkterna från vår fabrik.

Spelaromsättning har alla klubbar ändå, det gäller att ha "rätt" spelaromsättning.

Att våga pensionera äldre spelare till förmån för mer producerande spelare tex...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
rackham: Skillnaden mellan Honken och Räkmackan är milsvid. Wahlberg hade EN bra säsong i ES, den var i Modo. Det är annat med Honken...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
rackham: Visst skulle det vara sexigt att heja på hockeyfabriken Brynäs men jag vet inte om det är ett framgångsrecept direkt. Med tanke på att vi inte kommer att kunna stoppa dessa unga talanger att pröva sin vingar i AHL, NHL eller till och med i andra klubbar i ES så blir det ingen kontinutet och spelaromsättningen kan bli för stor från år till år.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
GävleLasse:

Ang Honken:

Det är ungefär samma fråga som Mormor borde ställt sig när det gällde räkmackan Wahlberg (fast av helt andra skäl)...

Kan man tacka nej till att ta in en gammal Brynäsare som vill hem...?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
GävleLasse:

Honken är ett "problem" att hantera.

Vill vi ha hem honom när det innebär att han sannolikt kommer att stänga igen talangernas möjligheter?
Kan man säga nej tack till honom för att kunna släppa fram Markström/Lindbäck/Eriksson?

Skall vi nöja oss med Honken och skeppa talangerna...?

Mer sexigt att skapa nya "Honkar" än att få tillbaka den gamle?

Viktig att Mormor/Pappa har klart för sig vilken strateg som skall följas för att vi skall ta oss till toppen igen...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
rackham: Sant. Att det är på centersidan som prioriteringen måste ligga står klart som vatten.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
GävleLasse: Å vill frugan bada i poolen med ungarna i Texas så blir det Stars.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
GävleLasse:

Och sedan är jag inte säker på att du har rätt när det gäller sexigheten.
Brynäs har en möjlighet att bli talangernas och de sexiga spelets lag och då kanske det passar alldeles utmärkt att Honken sitter in en miljon dollar på kontot ett tag till medan Markström/Lindbäck/Eriksson skapar rubriker i LA...

Det är såna som Hauhtonen som gör oss osexiga...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
rackham: Tja vill han tjäna pengar så blir han kvar i Dallas, vill han spela hockey så är Brynäs ett bättre alternativ.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
GävleLasse:

Tror du han byter en miljon dollar mot en miljon...?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
Jompe:

Jag är med på principipen.

Men i vår situation kanske en eller ett par bra centrar vore att föredra... framför en etablerad målvakt, när vi nu har Markström/Lindbäck.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
prosten: Jag skulle inte protestera högljutt om man gick på den unga linjen, men skulle samtidigt inte klaga om man lyckades locka hem Honken.

Rackham skriver en del om att laget skall vara sexigt. En NHL meriterad världsmästare är sexigare än en ung talang.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
rackham: Jovisst finns det potential i Markström-Lindbäckmodellen. Min tanke var att det tar tid att procudera riktigt bra målvakter och att det kan vara viktigt att stora löften under 20 år får möjlighet att utvecklas i deras egen takt, gärna tillsammans med en mer etablerad målvakt.

Den ekonomiska sidan av modellen är uppenbar.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
prosten:

Precis!

Sätt talang och kronor i arbete!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
rackham: Ja, släpp fram juniorerna för fasen! Kolla Djurgårdens målisar som dom vågade/var tvugna att satsa på. Larsson bäst i serien iår.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
prosten:

Ja, och Honken (!) kom ju fram i ett liknande läge (Mormor blev skadad)... det gick också rätt bra...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
GävleLasse:

Nä, precis, men nästa år är han 19 och skall man bli bra så är det bara att spela. Sedan skall vi inte glömma bort Lindbäck som spelade bra på Finlandsturnén för två (?) år sedan.
Det finns ju en möjlighet att agera på den vanligtvis stendöda spelarmarknaden tom 31 januari...

Det finns en stor potential i en Markström-Lindbäck lösning.

Och en ekonomisk uppsida...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
GävleLasse: Som Angell och polarna lirade i försvaret får man vara glad han kom över 80%...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
Med tanke på vad man brukar värva för skit i 99 fall av 100 så bättre med 2 egna talanger (billiga med) än 1 eller 2 dyraa överbetald utlänsk målvakter med räddnings % kring 80
Vågar andra lag lyfta fram sina ungdomar lär BIF göra det med och sluta stå och ta emot hockeyflyktingar som kliver av Silja Line
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
rackham: Ja 88,78% i räddningar i ES lämnar en del att önska. Sen är det ju vanskligt med dessa unga killar. De brukar vara väldigt ojämna i sin utveckling. Det vore ju inte första gången som en målvaktstalang tonar ut och försvinner i Brynäs.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
prosten:

Vi har inte allsvenskt motstånd i 55 matcher då...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
Jompe: Va fan, Markström kommer att få stå hela KS. Skulle han inte palla ES-lunken nästa säsong menar du?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
Jompe: Ja det känns lite som att man förblindats lite av sagan Markan. Man verkar glömma att det har varit allsvenskt motstånd vi mött så här långt i KS.

Visst är Markan ett jättelöfte, så även Lindbäck men jag ser nog helst att man satsar på en solklar etta i en etablerad målvakt.

Man kanske skalle försöka få hem Honken igen. Enligt tidigare utsagor från honom så är ju en andraspade i NHL inte intressant och han ser inte ut att kunna peta Turco från den positionen.

Samtidigt så frestar det lite att pröva markan som etta. Men det beror lite på vilken ambition man har. Det är en sak att spela grundserien med en ung målis, ett slutspel en helt annan.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
Jompe:

Vågar andra så kan väl Brynäs våga...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
prosten:

Ja, var fan är Lindgren förresten... är det fotboll som drar nu igen...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
GävleLasse: "Markus Korhonen och Daniel Sperrle kommer inte att få nya kontrakt nästa säsong. I stället kommer Brynäs att satsa på ett rekordungt målvaktspar: Jakob Markström, 18, och Anders Lindbäck, 19", enligt Aftonbladet. Man har intervjuat Pappa och uppgiften kan komma från den intervjun.

Hoppsan. Ett besked.

Samtidigt ställer jag mig något undrande till klokskapen i den strategin. Att både Markström och Lindbäck är stora talanger är klart. Men vore det inte bättre att ge dem en säsong att utvecklas i skuggan av en etablerad målvakt med mer rutin?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
prosten: Så var det....96 så var det ju mot SSK som vi vek ner oss.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
GävleLasse: Eftersom Lindgren inte är inloggad så får väl jag påpeka att det var 2003 vi gjorde den ärofyllda matchen borta mot Skellefteå...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
Per HApps: Det skulle förvåna mig mycket om vi gick igenom det hela obesegrade. Visserligen har vi fått en drömstart med nio inspelade pinnar på tre matcher. Men sett till det förhållandevis lätta spelschemat så har man knappast kunna kräva något annat. Skulle vi vinna sju matcher på raken så kommer vi att torska den åttonde, oavsett motstånd. Man minns med förskräckelse Brynäs insats borta mot SAIK säsongen 96 när vi var klara och skulle "spela av" den sista matchen.

Rent spelmässigt så har det varit ojämt från stund till stund dessbättre är lägstanivån en smula högre nu. På det så har vi en målvakt som är i harmoni med sig själv och sånt smittar av sig på laget och publiken.

Vi har en tuff period framför oss med först en bortamatch mot ett revanchsuget Mora och sedan dubbelmöte med Malmö som jag tycker imponerar. Efter det är det dags för Mora igen hemma. Sex pinnar på de fyra matcherna så räcker det med att vi slår VIK och RBK borta för att fixa kontraktet. En inte alltför omöjlig uppgift.

Det är ganska kul att läsa om hur våra gamla stjärnor som Sjödda och Molin återigen spelar som i fornstora dagar.Att det har varit mot Allsvenskt motstånd tycks man ha glömt. 

Mycket avgörs på torsdag. Mora går in i KS tuffaste period Först match mot oss och sedan dubbelmöte med Leksand och sedan oss igen på bortais.Sett till vad man presterat hittills i KS så kommer de att få svårt och kan mycket väl vara avsågade efter dessa fyra matcher. 

Är vi obesegrade när serien vänder så vågar jag hoppas att det kommer att gå vägen, man har varit Brynäsare för länge för att ta ut segern i förskott.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
MarcusElving:
inte faskien förlorar ni, det skulle inte förvåna mig om ni går helt obesegrade genom kvalserien.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
Känns som förutsättningarna till mycket folk och bra tryck i Läkerol Arena nästa hemmamatch mot Malmö är helt perfekta. Lördagsmatch och löningshelg.

Kan bli en viktigt match, särskilt om vi förlorar mot Mora på torsdag..


BRYNÄS!!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
65selander: kommer du lägga ut bilderna på din hemsida ?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
HF: Jag är oskyldig till motsatsen bevisas, däremot så får ni tillbaka en kasse Carlsberg som Goodwill :-))

Passar på och visar Påskens höjdpunkt, har tyvärr ingen bild på de gråtande masarna.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
65selander: Fan, nu märks det att du fått i dig Kossans öl, tjuv!

Widings mål var ju det vackraste idag.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
65selander: Ser inget som skulle tyda på att Brynäs inte är bland dom två bästa när Kvalserien är slut. Mora och Malmö borta känns tuffa. Men ja tror på vinnst i bägge. Om inte annat i Malmö. Godnatt på er kära Brynäsare!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
Månssons 2-0's fräcka hopslag var inte heller så dåligt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
rackham: Minst två tre-poängare i de matcherna. Kan bli riktigt tufft annars...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
rackham: Det är långt från avgjort men när J.J.L dyker upp den 29:e så kommer Il Professore vara nöjd efter slutsignalen.

Det som krävs nu från BIF är ödmjukhet inför sluttampen i första rundan.
Vi har haft tur som fick RBK efter ett ett skånederby. Det som hände i fredags var mest nonchalans från Brynäs sida eller typ man gör inte mer än det som krävs... ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
rackham: Vi vinner alla:)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
65selander:

Tänk att de där stora artisterna alltid skall ha såna krav... ;-)

Ja, och fler får gärna kliva fram.

Vi har ett gäng intressanta matcher framför oss nu.

MIK.
MIF.
MIF.
MIK.

Här avgörs det...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 23/3-08
rackham: Jag är skeptiskt mot alla förändringar.... Italienskt eller ingen ting ;-)

Tycker Alcéns 6-1 mål var blande det snyggaste i kväll, ifs så var matchen avgjord redan men vara ett kinderägg och dra pucken så proffsigt framför mål utan att försöka dra den på engång är proffsigt.

Sunkens 4-0 var också snyggt.
Kommentera

1014437 · »