Brynäs IF

714004 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07

936012 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
GävleLasse:

Skelles trea är mycket riktigt Nolander som inte får ut pucken ur zon,o det är rätt symptomatiskt för Brynäs just nu,det plottras lite för mycket i egen zon,mera distinkt försvarsspel måste till.
Sen tycker jag Claeson missar en solklar hakning från Skellespelare i momentet innan......
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Jag tycker att "puckot" skriver en hel del sanningar i sin krönika idag. Han har dock helt fel i att man skall bänka Brendl. Detta vore ju rent vansinnigt eftersom han spelar i den formationen, som för tillfället, är den enda som producerar. Att han beter sig illa mot domaren och skäller ut lagkamrater är ju svårt att försvara, men då får väl Östblom ta honom i "andra örat" och reda ut det på sidan av rinken.
I övrigt har han helt rätt i att man måste gå ner på tre backpar. Det är ju bedrövligt att en sån som Angell ska kampera ihop med sunken, i fjärde backpar. Snacka om slöseri med resurser.
Sen tycker jag att det konstigt att se Widing kampera ihop med Karlsson och Hermansson, en formation som oftast får spendera sin speltid i egen zon. Widing är en ypperlig power-forward, typ Ledin och Jämtin. Spela honom med Månsson och en skicklig center så kanske det kan bli lite tryck i anfallszonen istället. För tillfället har dock brynäs bara en skicklig center, men tanken är god i alla fall...
Matchen igår var ingen höjdare. Brynäs vinner helt oförtjänt och blir stundtals utspelade av Skellefteå, främst av Bergs-kedjan, som var mycket bra. Att det är många som underpresterar i Brynäs just nu, kan ju i och för sig ha sin förklaring i det skrala självförtroendet, men tittar man krasst på spelarmaterialet och jämför brynäs två första femmor med HV, FBK, LHC, FHC, Modo och TIK så inser man ganska snart att det inte kommer bli mycket bättre än så här.
Sen tycker jag nästan att det var synd att Hutten fick göra två poäng i gårdagens match. Nu får han säkert fortsatt förtroende i tio mediokra matcher till.
Det var nog en jävla tur för Brynäs att man, trots tveksamheter, förlängde med Lind en säsong till. Annars vettefan om man inte hade legat kvar på nio poäng...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Jajjen: Nej det tredje var Nolander Och det första förgicks ju av slarv av sunken så det var väl det andra målet i så fall.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
GävleLasse: Visst var det Kankan som släppte sin gubbe både vid Skellefteås andra och tredje mål?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Jajjen:
han är i skrivande stund just i färd med att försöka slå sitt första snabba första-pass....

för mkt blanda-och-ger...!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
bradberry: Ja man blir konfunderad över den petningen faktiskt. Med tanke jur Sunken agerade vid 0-1 så var ju det lika beogat för en petning som petningen av Juusu eller andersén som inte spelade i 3:e
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Jajjen: "Nån som vet varför Hiettanen gick från 20 minuters speltid mot DIF till 8 minuter mot Saik? Skada?"

- Jag frågade Sulku och han sa att det inte var nån skada utan troligen rörde sig om en petning.

Lite märkligt om du frågar mig.

Vår bäste back...men om han nu hade en sån där kalkondag så var det väl kanske rätt då...? Han kommer igen som sagt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Jajjen: nja, jag tycker att de båda är skapliga backar. Det kanske är så att de INTE skall spela tillsammans? När det gäller Hietanen så är han fortfarande väldigt ungså jag tror att han kommer att blomma ut till en kanonback inom nåt år. Så det gäller att ha lite tålamod. Kankki är främst värvad som defensiv back som skall hålla rent framför kasse och det jobbet har han faktiskt skött bra. Att han saknar skärpan i uppspelen många gånger kan man inte klaga på då vi har "spelskickligare" backar som är lika dåliga de.

Bänka Sunken!

Sjödda - Nolander
Kankki - Angell
Hietanen - Andersén
extra DJ
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
GävleLasse: Tycker både Hiettanen och Kankan är för ojämna för att räknas som bra värvningar. Särskilt Kankan bjuder motståndarna på mycket. För många överhuvudtaget som spelar under sin förmåga.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Jajjen: Han bänkades...dålig dag på jobbet. Han kommer igen tills imorgon
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Nån som vet varför Hiettanen gick från 20 minuters speltid mot DIF till 8 minuter mot Saik? Skada?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Huge: ja kanske det...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
GävleLasse: Ja, det kanske är en av nackelarna med att vara hyperaktiv härinne... ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Huge: bristen på uppmärsamhet kanske beror på att jag är luttrad över dina inlägg ;)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
GävleLasse: Att du efter mitt inlägg inte ens uppmärksammade att jag nu kom med två motiveringar utan att jag måste påtala detta, visar bara att du inte heller tidigare verkar ha noterat några motiveringar.
Det säger nog mer om DIN uppmärksamhet (eller snarare brist på sådan) än mina påstådda ickemotiveringar.
Skulle tro att jag är en av de som mest motiverar mina ståndpunkter härinne.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
GävleLasse: "Jag läste ine hos Keb där de kollade +/- och kom fram till att Brendl hade väldigt bra sådan. Den staistik de läste tar inte med de 3 baklängesmål han varit inne på i PP."

Nog tas väl insläppta mål i PP upp i statistiken? Precis som gjorda mål i BP.

Är nog inne på att låta Brendl ha mer puck i PP, varför inte låta han varva lite mellan slottet och Bissett-position? Från den senare positionen kan han även dra i väg lite stenhårda pass genom boxen.

För på blålinjen blir han alldeles för fastfryst det är ju bevisat.

4 h 22 m to Idol....tick...tack...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Huge: så nu har du skrvit två motiveringar och är omgående någon slags motiveringsminister..

se efter i dina två motiveringar så saknas det ett par ord som du annars brukar nöta ut rejält..

"Kanske" och "generellt"

Nu tar du verkligen ställning och svävar inte som du har för vana at göra

Way to go
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
GävleLasse: "För det första håller jag med Tony om att en bänkning av Brendl vore idiotiskt agerat. Han behöver massor av speltid och dessutom utnyttjas mer än som pointman i slottet, som du föreslår. I den positionen blir han alltför lättläst och det är bara att titta på hans många fina framspelningar så ser man att det finns mkt att hämta från honom än bara rent målskytte."

Tyckte du att det där inte var ngn motivering till varför jag anser att Brendl inte bör bänkas?

"Nu har man äntligen fått igång spelarna och alla känner sig delaktiga och får istid, ngt som inte alltid var fallet under Boork.
Att i det läget propagera för att återigen gå ner på folk känns inte speciellt smart. Var det inte just det som spelarna tyckte illa om under Boork och som i slutändan fällde honom?"

Tyckte du inte heller att det här var ngn motivering till varför man i det långa loppet inte bör gå ner på folk?

Jag är ledsen, men nog tycker jag att det ser ut som två rätt så klara motiveringar.
Om motiveringarna sen inte faller dig i smaken är en helt annan femma.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Huge: Om du höll dig till att kritsera och framförallt motiverade saker och ting istället för att hela tiden leta fram kryphål i inläggen.

Nåja vi har alla vår stil när det gäller skrivandet av inlägg, jaghar min du har din. Det får vi leva med.

När det gäller Brynäs som ändå är det essensiella i det hela så är jag inne på att gå ner på folk, om det behövs. Först och främst så tycker jag att man ska starta med sex backar och en på bänken. Sen fyra hela kedjor men jag skulle vilja se lite mer coaching från östblom. På hemma plan så är det Brynäs som skall hålla i taktpinnen och kan man så ska man försöka röra till det för motståndarna lite. Mixa upp det lite. Som det är nu så rullas det helt utan tanke på matchbild. Till exempel så ser man oftast att de kör in fjärdefemman efter ett boxplay. Laget är då ofta tillbakapressat i det läget och då gäller det att vända matchbilden, inte att låta motståndarna rida vidare på vågen så att säga.

När det gäller vår egna PP så vill jag alltså ha Brendl mitt i slotet, detta skapar ytor för andra, främst backskott. Men nu verkar det vara en sån fokus på att just Brendl skall komma till avslut. SOm jag ser det så kan han lika gärna användas som "avledande objekt" och låta de andra stå för målskyttet. Man vinner ju inte mer för att den tänkta målskytten gör målen. Sen g å r det ju att röra på sig och vrida positionern lite. Detta är ju det grundläggande problemet i rynäs PP, det är för statiskt.

Jag läste ine hos Keb där de kollade +/- och kom fram till att Brendl hade väldigt bra sådan. Den staistik de läste tar inte med de 3 baklängesmål han varit inne på i PP.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
GävleLasse: Mycket skrik för lite ull.
Så du tycker att jag borde avstå från att kritisera andras åsikter bara för att jag är moderator, eller vad är det du vill ha sagt?

Att jag kallar en allmänt negativt inställd person för dysterkvist?
Eller att jag kalla nån som börjar hänga med huvet vid minsta motgång för gamnacke?
Ja, helledudanedej vad jobbigt det måste kännas för dessa stackars personer.
Som själva sitter och spyr ur sig galla om spelare, ledare eller andra skribenter.
Och så kommer stora elaka Huge ock kallar dom för såna hemska saker?

Angående Puckens krönika så har jag alltid för vana att först läsa eller ta del av det jag sen ska kommentera.
Och inte göra som du nu gjorde: ha en förutfattad mening om att jag alltid skulle anse Pucken vara onyanserad.

Han har en poäng i sin artikel och det är att man i det korta perspektivet ska gå ner på folk, när det går trögt.
Men sen slutar nyanseringarna.
För det första håller jag med Tony om att en bänkning av Brendl vore idiotiskt agerat. Han behöver massor av speltid och dessutom utnyttjas mer än som pointman i slottet, som du föreslår. I den positionen blir han alltför lättläst och det är bara att titta på hans många fina framspelningar så ser man att det finns mkt att hämta från honom än bara rent målskytte.

Nu har man äntligen fått igång spelarna och alla känner sig delaktiga och får istid, ngt som inte alltid var fallet under Boork.
Att i det läget propagera för att återigen gå ner på folk känns inte speciellt smart. Var det inte just det som spelarna tyckte illa om under Boork och som i slutändan fällde honom?

Att gå ner på folk i enstaka lägen under matcher där det ser trögt ut är en helt annan sak.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Huge: Ja du har verkligen ett behov att sortera in folk i skaror och sätta epitet på dem. Kanske något du borde sluta med i egenskap av moderator.

Jag har aldrig gillat Johansson. orsaken vet du. En back som totalvägrar att spela fysiskt när det behövs faller aldrig mig i smaken, så enkelt är det. Visst gör Johansson bra saker ibland, konstigt vore ju annars med tanke på speltiden. Men dessa bra saker överskuggas av de dåliga insatserna han gör.

Om en skribent skriver tio inlägg varav åtta är negativa så sortera du in honom som som dysterkvist, gamnacke eller nåt i den stilen.

Av tio ingripanden av Johansson så är åtta dåliga, alltså tillämpar jag samma procedur som du gör.

Jag dömer honom som SKITBACK
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
GävleLasse: "Och jag tycker synd om dig som aldrig skriver ett negativt ord om Danne. Är han verkligen så perfekt?"

När har jag påstått att han är perfekt?

Jag kan tänka mig att även lägga dig till skaran av de jag tycker lite synd om.
Som aldrig skriver ett positivt ord om Danne.
Är han verkligen så totalt genomusel?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
GävleLasse: Instämmer... Hela laget har helt plötsligt tappat all muskelatur i handlederna...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
65selander: ja Brynäs har gjort det till en konstform att INTE få ut pucken när man är pressade. Man kanske skulle kolla nån match i efterhand och räkna efter hur många av försöken som lyckas....
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
GävleLasse: Försvaret var kasst igår. Slå hellre icing för guds skull istället för att peta tillbaka pucken till blå.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
GävleLasse: Japp! Håller väl kanske inte med om att man ska peta Brendl, men annars så är det en bra krönika. Ned på folk, vi måste ha mer fart.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
70 Rodrigues: Nej men han är inne på rätt spår.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Huge: "Jag tycker mest synd om DIG som i varje inlägg måste försöka komma på nåt nytt att gnälla på när det gäller Danne."

Och jag tycker synd om dig som aldrig skriver ett negativt ord om Danne. Är han verkligen så perfekt?

Läs puckens krönika, även fast den säkert är totalt onyanserad i dina ögon.
Kommentera


Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Gidde: Nja, 100 pannor på 188 cm är ju nästan att vara fet ;-)

Vi har en 16-åring som är längre men något lättare..
(Se länk)

16 år... Då är väl han en jättebaby ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Gidde: haha, ja det blev väl några köttbullar för mycket over ther...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Mickis:

Nja, 100 pannor på 188 cm är ju nästan att vara fet ;-)

Vi har en 16-åring som är längre men något lättare..
(Se länk)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Huge: Renberg är faktiskt riktigt stor, inte många som matchar hans storlek.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Peja: "Ibland tycker man nästan lite synd om DJ. På den här bilden ser man hur otroligt underlägsen han är rent fysiskt mot Renberg."

Liten tuva stjälper som bekant ofta stort lass...

Jag tycker mest synd om DIG som i varje inlägg måste försöka komma på nåt nytt att gnälla på när det gäller Danne.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
70 Rodrigues: Något jag har konstaterat är att bristerna i uppspelsfasen blir jävligt förstärkt nu är Brynäs går på snabbare avslut. Förr när man hamnade i motståndarnas sarghörn oftare istället för att man mer går rakt på mål gör ju att vi får fler spelvändningar mot oss. Ett böljande spel kräver mer noggrannhet i uppspelen. Det känns som att backarna inte vågar slå passningen direkt utan måste ta in pucken och behandla den och när de väl skall slå passningen så är det försent. Forwarden är ur position/har blivit markerad/ står stilla. Då kommer det oftast en passning till backkollegan många gånger för lst slagen. och vi blir fastcheckade i gene zon.

Inte bra alls. Det finns mycket att jobba på.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
20 Lindgren: "Tips: Brynäs IF—Skellefteå AIK 3—2* Angell (Lind) 4/4 63.05"

Lindgren, du var gårdagens nästan rätt.
En övertidsseger — dock med 4–3
Målet föll 47 senare än Lindgrens tips
Fyra brynäsare inne då — dock endast tre AIK:are när “Bubba” satt utvisad
Micke Lind scorade — inte passade
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Ibland tycker man nästan lite synd om DJ. På den här bilden ser man hur otroligt underlägsen han är rent fysiskt mot Renberg.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Framåt finns således inte så mycket att kritisera - men väl bakåt.

Där är bristerna fortfarande stora. Vilket även brynäsgruppen som helhet är på det klara med.
Coachen Olov Östblom:
- Vi är väl medvetna om hur det ligger till, att det finns mycket att jobba med. Och det gör vi även, alla är fast beslutna att komma över det här och få känna tryggheten och säkerheten, såväl i försvars- som mittzon.
- Vi gläds i varje fall över att vi trots allt inte förlorat på fyra raka matcher. Vilket måste ses som ett steg i rätt riktning.
Visst är det så.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Cicero: "Såg du matchen på PP?"

Om du menar PPV: ja.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
GävleLasse: Östblom efter matchen:

"Att först och främst se till att bli trygga i försvarsspelet", har Östblom präntat in i skallarna på Brynäs spelare. Och så här långt ger det resultat. I går kom den fjärde raka matchen utan förlust.
- Men i dag tycker jag att vi spelade svagt defensivt. I de två första perioderna var vi inte tillräckligt ödmjuka i egen zon, sade Olof Östblom.
Men det blev ändå Brynäs som vann, fast det krävdes en förlängning och en glödhet Mikael Lind för att avgöra.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
wap.hockeysnack.com
Uppspelen klickar betänkligt, om det beror på att backarna håller i pucken för länge eller om forwards åker och gömmer sig är svårt att säga. Oftast kommer passen till stillastående spelare som lätt avväpnas. ETT flygande anfall iscensatt av Molin är lite tunt. Där finns en hel del att gnugga på.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Peja: "Och förresten, Dackell MÅSTE göra mål på läget han får av en slump efter 13.xx, det är för dåligt att missa där."

Ja, visst fan borde det vart mål där!
Men om man kollar reprisen så gjorde Dacke allt rätt där ändå.
Utom mål förstås.
Han fick bra träff på pucken, en backhand lyftning till vänster. Men Hadelöv var rätt ute.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Cicero: JA Sjödin ska fan INTE ha nån lön den här månaden ivf...

Det ända posetiva från matchen var 3 saker; 1:Widing (tänk om ALLA i laget hade hans inställning) 2:Koronen (räddade ett par giftiga) 3:2 stackars pinnar.....
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Huge:
Såg du matchen på PP?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Och förresten, Dackell MÅSTE göra mål på läget han får av en slump efter 13.xx, det är för dåligt att missa där.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
sniper: hehe, klart du ger DJ godkänt, får en stark 2:a av mig.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
70 Rodrigues: " Vad säger man i Enskede?"

Starkt att ta 2 pinnar trots att vi kommer i underläge med 0-1 och 1-2.
Såg trögt ut i första och den mentala spärren är inte så lätt att bli av med i första taget. Därför tycker jag att vi ändå hanterar situationen bra och samlar ihop oss inför sista.
Ner på folk och ett snabbt kvitteringsmål gjorde susen. Synd att vi inte får suga på karamellen så länge när dom istället kvitterar lite turaktigt.
Markus (kanon rakt igenom) räddar och pucken dimper ned på bladet på en av deras vodkafinnar.

Sen säger magister Huge att han är förvånad att så många fortfarande yrar om bottenlag hit och dit och att det bara ska vara att hämta poäng mot lag som SSK, Mora eller Skellefteå.
Det är bara att titta på resultaten så begriper man att det inte finns några lätta matcher öht.

Nu laddar vi om och åker ner till Jkpg på lördag.
Dags för en ny 3-poängare på bortaplan, och sen en välförtjänt vila med bra träning.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Godkända idag:
Daniel Widing
Daniel Johansson
Nicholas Angell
Ove Molin
Markus korhonen
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Cicero: Sjödda är så här långt en av dom största besvikelserna. Tycker inte han ska bära C längre. Han ska bara fokusera på sitt backspel.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 1/11-07
Peja:
Du har rätt, Sjödda är inte ensam om att vara långsam i uppspelsfasen, men han är ju föregångare för hela laget.
Egentligen är det ju inte hans fel, han kan ju bara spela ut det han har inom sig.
Brynäs-organisationen lade ett alltför stort ansvar på honom inför denna säsong.
Kommentera

936012 · »