1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736295 inlägg · 7967 ämnen

Brynäs IF - Skellefteå AIK KVARTSFINAL😃

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK KVARTSFINAL😃

Bifbiffen:

Vi på hockeysnack har nog bättre analysförmåga än ledarteamet som dominerar svensk hockey

Huss: Frågan är om det undgått någon att Kilas och Eklund är vår svaga punkt

Brynäsgubbe: Håller med om att det var många rena slarvfel som sänkte oss.
0-1 markeringen
2-2 Wallace lurade skjortan av Scott med sina "nu vill jag byta" viftningar och sen fortsätter han spela, men vaf...n.
2-3 Markerande spelare åker till avbytar båset, högerforward/center uppfattar inte riktigt det och stöter inte.
2-4 Bakom ryggen pass i blindo....

Notabelt också, gick mycket snack i korridorerna om att SAIK hade två man som pressade stenhårt på backparet Kilas och Eklund. Har de uppfattat dem som vår svaga punkt?

Kör en pettisbiff laguppställning (haha). Hade inget annat för mig så suget kom för en gammal goding.

Målvakt
Markström  (starky)

Backar
Andersén/Gunderson
Slovak/Bertilsson
Matushkin/nörstebö

Forwards
Sweatt Scott rödin
Wallace Larsson Henrion
Ollas Enterfeldt Lindblom
Widing Westerholm Westerholm

Extra: brodecki / lööke /deutch?
Alternativt att man släpper wallace å kör brodecki, enterfeldt, lindblom istället.

Nyförvärven: markan, gunde, matushkin, larsson, henrion, widing.
Tror vi skulle behöva en widing i laget.
För att detta lag ska bli verklighet så har jag tänkt ta med fem stycken som ska hjälpa till att råna Handelsbanken, någon sugen? Pengarna går direkt till fansens värvning.

Redigerad kommentar

Bratwursten: Andersén/Gunde
                 Slovak/Bertilsson
                 Matushkin/? 

BTW: kolla på videon, gunde var en ledare utan C på bröstet 

bifhjärta: Andersén/Gunderson i första backpar:)

Bratwursten: Tråkig avslutning i Brynäs med mitella :( hoppas han kan avsluta i Brynäs igen någon gång i framtiden.

Brynäsgubbe: Ja hade inte varit fel med ett liknande 3-2 mål idag som Gundersons 2-0 mål i finalmatch 6...

Bratwursten: ja, någon som behövs i omklädningsrummet. kolla på dehär då, han verkar/verkade komma överens med grabbarna i laget..

Sånna videobloggar vill jag ha mer av så man kommer närmare spelarna i laget, kikade igenom de alla igår natt. 

Redigerad kommentar

Davey_22: Helt klart så och jag tror det finns god chans för det!

Fasen, att se på Final 6 är en så märklig men underbar känsla. Bara jag som har svårt att tro att allt det där hände? Känns som en fantasisk dröm fortfarande. 😊

Chris11: Jo det är ju inte bara hur hans egenskaper som spelare som gör att man tycker om honom, han är ju en grymt trevlig och sympatisk människa också.

Brynäsgubbe: ja fyfan ett guld läre vi inte få se förens nästa säsong;);)
Men gunderson, något gör bara att jag saknar honom så in i helvete. Hade inte varit samma sak med en ny liknande, gunde är gunde. Målet från finalen glömmer jag aldrig, det kan du ge dig fan på!

Redigerad kommentar

Brynäsgubbe: Ja. Det finns som du säger nya guldkorn att hitta därute. Nya hjältesagor att skriva o s v. 

Sen vore det fantastiskt kul om Gunde ville avrunda karriären i våran tröja.

Chris11: Dock lät det så eller snarlikt ända in det sista innan det blev officiellt med Jokerit. Om vi överväger skillnaderna mellan lagen:

- Jokerit är ett topplag i världens näst bästa liga.

- Publik på runt 12000 med fullsatt varje match. Måste vara roligare att spela där.

- Högre lön och stora framgångar redan första säsongen i KHL.

Det enda som talar för Brynäs igen är om flickvännen får galen hemlängtan, och inte ens då tror jag Ryan bara släpper sin karriär för ett lag som ligger i mitten av SHL och drar runt 3-4000 åskådare varje match. Att Finland ligger så nära innebär också att de kan åka hem på bara några timmar. Räkna med att han blir borta ytterligare 2-4 år åtminstone, något annat vore en stor överraskning för mig. 

Ledsen om jag är lite pessimist men försöker att vara realistisk samtidigt. Det finns många bra backar vi kan hitta utöver honom och anledningen till att vi gillar Gunderson så mycket är för att han är en sån grym karaktär, en riktig Iron Man och att han avgjorde finalen 2012. Men det rimligaste vore att släppa honom ur tankarna de kommande säsongerna. 

Edit: Vi njuter en gång till... 

Redigerad kommentar

Bratwursten: Hahah. Ja chris, gunde trivdes ju väldigt bra i Gävle och iochmed att hans tjej kommer från Gävle gör nog att han ser det som sitt hem utanför Amerika. Jag är 100 på att han kommer tillbaka någon gång och inte alls omöjligt att han avslutar sin karriär i Brynäs med en hel del säsonger..!

Bratwursten: haha e bara det att jag började tänka på det som fan nu när vi behöver honom som mest :(
kan nog vara så att han vill stanna pga all cash han kommer bli erbjuden i kontraktsförslaget..

Chris11: haha sätt inte griller i folks huvuden nu..

förresten, vill minnas när jag träffade ryan då han jobbade på Java. Snackade ett bra tag om säsongen å framtiden. Kommer ihåg dä jag frågade nåt i stilen om han skulle kunna se sig själv i brynäs i framtiden, hans svar var typ i den här stilen: "uuuhm, yeah i'll come home some time, i believe" atttatn kallade det home tänkte jag inte sä mycket på dä, men nu när jag verkligen vill ha hem honom så har det där etsat sig fast i hjärnan hos mig... finns det en chans att han kan vara tillbaka någon gång eller var det bara snack? Home.... hmmm? :/

bifhjärta: Japp håller med, blev en hemmakväll, hört att vissa kollat på något som kallas melodifestivalen? Brynäsboken har underhållit mig ikväll :)

Bratwursten: Gunde spelar inte hos oss nästa sässe:( om han återvänder så om ett par år isåfall. Förresten, gott med lite Brynässnack här inne ända in på småtimmarna för en nattuggla som mig!

Brynäsgubbe: Jo skulle bli otroligt överraskad om Gunderson var tillbaka till nästa säsong.

Vi kommer ha ett spännande lag oavsett.

Dock lite orolig över backsidan.

Redigerad kommentar

Brynäsgubbe: mycket som Ska stämma också som Anton rödin sa. Hur trivs han där? Hur trivs tjejen där? Bla bla blaaaaa

Chris11: jo är han tillsammans med en "normal" kvinna så är det nog hon som tar beslutet;P

Bratwursten: Skulle vara ett enormt misslyckande från Jokerits sida om de inte lyckas förlänga med Gunderson. 1a bland backarna i laget och 2an var 16p sämre under grundserien. Ni kan nog räkna ut att ett saftigt kontrakt ligger och väntar där.

Edit: Och flickvännen kan nog stå ut med några år i Finland om det innebär enorma summor pengar. Let's face it...

Redigerad kommentar

Bratwursten: hahahh, hon har nog en stor påverkan i om gunde ska tillbaka, tror du inte?

Chris11: Vad är det mellan dig och Gundes tjej !?

Bratwursten: ja, håller tummarna å tårna för att han ser tillbaka på tiden i brynäs. Guldet, målen, etta i interna poängligan å allt där imellan. Hoppas hans tjej vill tillbaka också ;)

Bratwursten: ja, är det något man är säker på nu så är det att brynäs kommer vara topp 6 nästa säsong. Det är jag heeeeeelt övertygad om. Har en känsla av att bengan plockar hem några godingar i klass med nuvarande första kedja !

Gunderson skrev ju bara ettårskontrakt med Jokerit :)

Chris11: Vi ses där!

Brynäsgubbe: Kollade PK och Petter Nilsson menade på att det var ett dåligt byte som förorsakde Saiks tredje mål.

Bratwursten: aahdu, då kan du räkna med mig på plats i sektion M när finalmatch nr 4 spelas i Gavlerinken å brynäs firar guldet ;)

Chris11: Fatta det här laget som vi har nu + Gunderson och våra ungtuppar en försäsong starkare osv, och Westerholmarna på framfart + Ollas, Enter tillbaka och kanske någon mer spets in.

Dumt att klaga då.

Bratwursten: Skillnaden är de där små misstagen som SAIK i princip aldrig gör. Du kommer aldrig se SAIKs defensiv backa ner så mycket som vid 2-3-målet. Brynäs hade 3 spelare att försvara med men de backar nästan ned i ansiktet på Starky. 

Det är i dehär lägena jag saknar gunderson. Tror chrippa djoos hade varit bättre under babas ledning. Please kom tillbaka.

Skriv till ryan på twitter att ni saknar honom å att han är välkommen hem ;)
Det kan göra mycket om han överväger att skriva på för bif.. om han ens får erbjudande

Enaranger: Skillnaden med Bulan och dom flesta andra tränare är att han tror på det han gör till 100%. Han sa efter förra matchen att Brynäs skulle vinna 4 raka. Det kan låta absurt för många, men i hans skalle fanns inget annat än det. Det är lite av den mentaliteten han även lyckats implementera i skallen på spelarna som har lett till denna förvanling.

För två månader sedan var vi kanske seriens sämsta lag. Till slut tröttnade Bengtzén och storstädade i ledarstaben. Med ett nytt spelsätt, som visserligen tog ett tag att få in i ryggmärgen på alla spelare, spelar vi vår bästa ishockey sedan våren 2012. Kalla mig naiv, men jag tror på fullaste allvar att vi hade slagit ut vilket annat lag som helst i en kvartsfinal. Skellefteå var seriens överlägset bästa lag och vi har varit spelmässigt bättre än dom dessa 2 matcher. Frölunda och Växjö borde vara jävligt glada att dom slapp oss i kvartsfinalen 😌

bifhjärta: Ne hade varit mumma med 1-1 i matcher nu och inte alls orättvist sett till spelet.

Kan verkligen inte släppa dagens förlust....

Med det sagt så har ju vårat PP varit riktigt bra under stora delar av säsongen innan Bulan tillträdde, de andra spelarna har ju fått större ytor att jobba med och förvaltat sina lägen eftersom motståndarna fortfarande fokuserat väldigt mycket på att sätta hög press på vår point, även fast Gunderson varit borta.

Och det är precis detta Djoos har gjort bra ganska många gånger att han väntat in pressen och sen släppt pucken i rätt ögonblick till medspelare som fått väldigt fina lägen att jobba med.

Även liknande lägen som han har felvärderat många gånger också när motståndar boxen rusar mot honom och han blir stressad och lägger ett höstlöv på motståndartäck och pucken studsar ut ur anfallszon.

Sen går det inte att säga att det är något annat än underkänt att han inte lyckats få in ett enda PP- mål med tanke på all den speltid han har haft i powerplay under säsongen.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Peja: Håller med om att han har försökt kopiera Gundersons stil för mycket. Tror dock det är ledarna i Brynäs fel till mångt och mycket som försökt fostra in honom i att spela som Gunderson gjorde istället för att ändra spelsystemet i Powerplay så det passar nuvarande spelare och då framförallt Djoos bättre om dom nu vill spela med honom.

Vi spelar fortfarande Gunde pp utan att ha gunde i laget..

Enaranger: Tänk om något sånt skulle hända. Hela hockeysverige skulle tappa hakan. Man får väl drömma...

Peja: Tycker definitivt Djoos håller SHL klass 5vs5 kanske ingen stjärna, men finns andra backar som förtjänar mer kritik, Djoos har egenskaper som back som vi har ont om i Brynäs idag, tex är han ofta den som bygger spelet bakifrån med fina passningar som gör att motståndarförsvaret luckras upp och vi kan gå till snabba attacker, han är även bland dom bättre om inte bäste Brynäs back på att transportera puck ut ur försvarzon. Läser också spelet bra och positionerar sig ofta rätt.

visst han är lite vek fysiskt men det kan man träna upp, så även skott. Spelsinne däremot är mycket svårare att renodla.

Hans 5v5 spel har såklart inte varit lysande men jag är bestämd i min uppfattning att hans spel håller SHL nivå

Redigerad kommentar

munkas: Sannolikheten vet jag ingenting om. Men jag personligen tror att Djoos sitter tillräckligt mycket talang och vilja för att någon gång börja måla på allvar. Har Brynäs tålamod/tid att vänta? Det får någon annan avgöra, tur att jag slipper ta såna beslut;) Sen tar det ju i regel alltid längre tid för backar att utvecklas och till slut förhoppningsvis bli poängstarka.

Vi får släppa upp Skellefteå till en 3-0 ledning i matcher, så att vi kan
bli det första laget som vänder 0-3 i matcher till 4-3.

Var vi inte först med att vända 0-2 i matcher till 3-2, när det begav sig?
Då måste vi satsa på att bli först med att vända 0-3 till 4-3.

bifhjärta: Djoos har verkligen fått chansen i år men han har väl egentligen inte utvecklats någonting sen förra säsongen? Det är väl kanske inte så sannolikt att han helt plötsligt skulle börja ösa in mål nästa säsong då heller? Brynäs gör idag kanske en av sina bästa matcher den här säsongen, ändå räcker det inte. Saik är helt enkelt vassare. Någonstans måste vi göra förändringar om vi vill ta nästa steg.

Bratwursten: I och med att Djoos antagligen inte håller SHL-klass i spel 5 mot 5 måste han leverera i PP för att vara värd en plats i laget. Det är klart att Djoos har kvalitéer vad gäller spelskicklighet och spelsinne, men samtidigt utgör han verkligen inget hot, vilket gör att motståndarna kan 'styra' avsluten mot honom istället för övriga. Det är när Djoos är som minst involverad i Brynäs PP som det är som farligast. Jag tycker att det säger något om hans betydelse i spelformen. Tror som sagt att det bästa för honom vore att spela ett par år i AHL och komma tillbaka, då skulle han nog kunna komma tillbaka och ta den viktiga rollen som han i dagsläget har men egentligen kanske inte förtjänar. 

Jag tror att hans utveckling gått bakåt av att han har försökt kopierat Gundersons spel i PP. Det hade varit bättre att försöka hitta en egen stil. Det är snudd på chockerande hur ofta han skjuter på täckande. 

SWEATT: Hm, funkar för mig. Han skrev:

"Senast vi vann hemma i slutspelet var 

2012-04-19 Brynäs IF - Skellefteå AIK 2 - 0"

Edit: Testar igen.

Redigerad kommentar

Edit igen: Nähepp, funkar på PC men inte mobil. Konstigt.

Redigerad kommentar

smallround: han kanske slängde ut lite granit också?😄

smallround: granström jävla autocorrect. ...

Peja: Syftade på PP där han fördelar puckarna bra tycker jag. I defensiven har han exakt dom problemen du beskriver, håller med dig fullständigt där. Men där tror jag han blir bättre med åldern..det kommer med tiden då han vågar spela ut sig smart och med mer is i magen. Sen att han är slö rent allmänt skyndar ju inte på utvecklingen..

« · 1671969 · »