Brynäsgubbe: Håller med om att det var många rena slarvfel som sänkte oss.
0-1 markeringen
2-2 Wallace lurade skjortan av Scott med sina "nu vill jag byta" viftningar och sen fortsätter han spela, men vaf...n.
2-3 Markerande spelare åker till avbytar båset, högerforward/center uppfattar inte riktigt det och stöter inte.
2-4 Bakom ryggen pass i blindo....
Notabelt också, gick mycket snack i korridorerna om att SAIK hade två man som pressade stenhårt på backparet Kilas och Eklund. Har de uppfattat dem som vår svaga punkt?
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Davey_22: Helt klart så och jag tror det finns god chans för det!
Fasen, att se på Final 6 är en så märklig men underbar känsla. Bara jag som har svårt att tro att allt det där hände? Känns som en fantasisk dröm fortfarande. 😊
Redigerad kommentar
Brynäsgubbe: Ja. Det finns som du säger nya guldkorn att hitta därute. Nya hjältesagor att skriva o s v.
Sen vore det fantastiskt kul om Gunde ville avrunda karriären i våran tröja.
Chris11: Dock lät det så eller snarlikt ända in det sista innan det blev officiellt med Jokerit. Om vi överväger skillnaderna mellan lagen:
- Jokerit är ett topplag i världens näst bästa liga.
- Publik på runt 12000 med fullsatt varje match. Måste vara roligare att spela där.
- Högre lön och stora framgångar redan första säsongen i KHL.
Det enda som talar för Brynäs igen är om flickvännen får galen hemlängtan, och inte ens då tror jag Ryan bara släpper sin karriär för ett lag som ligger i mitten av SHL och drar runt 3-4000 åskådare varje match. Att Finland ligger så nära innebär också att de kan åka hem på bara några timmar. Räkna med att han blir borta ytterligare 2-4 år åtminstone, något annat vore en stor överraskning för mig.
Ledsen om jag är lite pessimist men försöker att vara realistisk samtidigt. Det finns många bra backar vi kan hitta utöver honom och anledningen till att vi gillar Gunderson så mycket är för att han är en sån grym karaktär, en riktig Iron Man och att han avgjorde finalen 2012. Men det rimligaste vore att släppa honom ur tankarna de kommande säsongerna.
Edit: Vi njuter en gång till...
Redigerad kommentar
Brynäsgubbe: Jo skulle bli otroligt överraskad om Gunderson var tillbaka till nästa säsong.
Vi kommer ha ett spännande lag oavsett.
Dock lite orolig över backsidan.
Redigerad kommentar
Bratwursten: Skulle vara ett enormt misslyckande från Jokerits sida om de inte lyckas förlänga med Gunderson. 1a bland backarna i laget och 2an var 16p sämre under grundserien. Ni kan nog räkna ut att ett saftigt kontrakt ligger och väntar där.
Edit: Och flickvännen kan nog stå ut med några år i Finland om det innebär enorma summor pengar. Let's face it...
Redigerad kommentar
Chris11: Fatta det här laget som vi har nu + Gunderson och våra ungtuppar en försäsong starkare osv, och Westerholmarna på framfart + Ollas, Enter tillbaka och kanske någon mer spets in.
Dumt att klaga då.
Bratwursten: Skillnaden är de där små misstagen som SAIK i princip aldrig gör. Du kommer aldrig se SAIKs defensiv backa ner så mycket som vid 2-3-målet. Brynäs hade 3 spelare att försvara med men de backar nästan ned i ansiktet på Starky.
Med det sagt så har ju vårat PP varit riktigt bra under stora delar av säsongen innan Bulan tillträdde, de andra spelarna har ju fått större ytor att jobba med och förvaltat sina lägen eftersom motståndarna fortfarande fokuserat väldigt mycket på att sätta hög press på vår point, även fast Gunderson varit borta.
Och det är precis detta Djoos har gjort bra ganska många gånger att han väntat in pressen och sen släppt pucken i rätt ögonblick till medspelare som fått väldigt fina lägen att jobba med.
Även liknande lägen som han har felvärderat många gånger också när motståndar boxen rusar mot honom och han blir stressad och lägger ett höstlöv på motståndartäck och pucken studsar ut ur anfallszon.
Sen går det inte att säga att det är något annat än underkänt att han inte lyckats få in ett enda PP- mål med tanke på all den speltid han har haft i powerplay under säsongen.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Peja: Håller med om att han har försökt kopiera Gundersons stil för mycket. Tror dock det är ledarna i Brynäs fel till mångt och mycket som försökt fostra in honom i att spela som Gunderson gjorde istället för att ändra spelsystemet i Powerplay så det passar nuvarande spelare och då framförallt Djoos bättre om dom nu vill spela med honom.
Vi spelar fortfarande Gunde pp utan att ha gunde i laget..
Peja: Tycker definitivt Djoos håller SHL klass 5vs5 kanske ingen stjärna, men finns andra backar som förtjänar mer kritik, Djoos har egenskaper som back som vi har ont om i Brynäs idag, tex är han ofta den som bygger spelet bakifrån med fina passningar som gör att motståndarförsvaret luckras upp och vi kan gå till snabba attacker, han är även bland dom bättre om inte bäste Brynäs back på att transportera puck ut ur försvarzon. Läser också spelet bra och positionerar sig ofta rätt.
visst han är lite vek fysiskt men det kan man träna upp, så även skott. Spelsinne däremot är mycket svårare att renodla.
Hans 5v5 spel har såklart inte varit lysande men jag är bestämd i min uppfattning att hans spel håller SHL nivå
Redigerad kommentar
Vi får släppa upp Skellefteå till en 3-0 ledning i matcher, så att vi kan
bli det första laget som vänder 0-3 i matcher till 4-3.
Var vi inte först med att vända 0-2 i matcher till 3-2, när det begav sig?
Då måste vi satsa på att bli först med att vända 0-3 till 4-3.
SWEATT: Hm, funkar för mig. Han skrev:
"Senast vi vann hemma i slutspelet var
2012-04-19 Brynäs IF - Skellefteå AIK 2 - 0"
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Bifbiffen:
Vi på hockeysnack har nog bättre analysförmåga än ledarteamet som dominerar svensk hockey