1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736098 inlägg · 7967 ämnen

Brynäs IF - Skellefteå AIK KVARTSFINAL😃

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK KVARTSFINAL😃
Bratwursten: hemma mot SAIK 17/1 Det var TJs sista match för Brynäs

Powerfade: Vilken 2-7 match? :)

Skrubben:Ja det är en väldigt markant flrböttring sedan TJs sista match. 2-7 mot SAIK..

Bifbiffen: "denna korta tid. Men han är inte trollkarl."

För mig är han en trollkarl! Det fanns inte på världskartan att Brynäs skulle hålla så här jämna steg med Skellefteå för 2 månader sedan.

Bifbiffen: Nä, SAIK kan inte steppa upp en nivå till. Fattar inte hur du kan tro att de inte går på sitt max. Vi tvingar dem till det genom att vara förbannat bra. Att sen det ändå inte räcker till säger en del om hur bra SAIK är.

På fullaste allvar tror jag vi slagit ut vilket lag som helst i kvarten, om vi inte fått SAIK.

Huge: ett mästarlag har tur och det lilla extra. Och spelare i framförallt alla femmor som kan avgöra matcher. Spelmässigt står vi upp men det känns trots det inte lika farligt som när SAIK får klockrena chanser. De tar vara på det dom bjuds. Och kan i semi och final steppa upp ytterligare en nivå om så behövs. Oerhört imponerad av det Bulan hunnit med på denna korta tid. Men han är inte trollkarl. Blir spännande att se vad Bengtzén, Bulan och Petter kan göra till nästa säsong. Snacka om att gå in i en säsong med bättre förutsättningar

Peja: Pesonen har ett bättre avslut än Djoos därför att han är en bättre hockeyspelare..Mer erfarenhet och Djoos är bara 21 år ung. Alla blir inte lika bra.

bifhjärta: På elitnivå älskar många spelare att träna, därför som många har blivit så bra.

Förresten, finns det fortfarande någon som tror att Skellefteå är överlägset tränade och därför är Sveriges bästa lag? Har Pesonen bättre avlut än Djoos (vilket avgjorde match 2) pga hårdare försäsongsträning? 

Redigerad kommentar

70 Rodrigues: Älskar man sin försäsongstränare så har den tränaren misslyckats kapitalt=)=)

70 Rodrigues: Ännu mer.
I vetskap om att slavarbetet kommer att ge resultat i form av ett nytt guld när säsongen är över....😋

Huge: Undrar hur mycket dom kommer att älska honom när det är dax för försäsongsträning😂😂

bifhjärta:Bulan är kung:)

70 Rodrigues: Hehe, man kan inte annat än kapitulera inför Bulans sköna stil. Verkar passa perfekt både på och utanför isen.
"Dom lever iaf...." (som svar på frågan om statusen på Sweatt och Kilas)
Knappast nåt som TJ hade kläckt ur sig, utan att i övrigt recensera hans framtoning i intervjuer.
Känns som att Bulan verkligen är en "spelarnas tränare" i ordets rätta bemärkelse....👊😎

70 Rodrigues: Skön kommentar av Bulan;) med så många skador vi har så är väl nästa steg att spelare börjar avlida till vänster och höger...Så extremt är det:)

Ovisst kring Brynässtjärnor

Bill Sweatt missade match tre i Skellefteå och Lukas Kilström skadade sig under densamma.
Brynäs-stjärnornas medverkan i morgondagens match är osäker.
– Jag blockerade ett skott och pucken träffade på fingret, sade Sweatt till Sportbladet efter matchen i Gävle i lördags.
– Det gör jäkligt ont, fortsatte han och fick sprutor efter matchen.
Kilström å andra sidan fick ett klubbslag över armen senast och tränaren Thomas "Bulan" Berglund vill inte ge någon kommentar om stjärnornas status.
– De lever i alla fall. Så mycket kan jag säga, hehe, säger "Bulan".
Både Sweatt och Kilström fanns dock på is under Brynäs träning i förmiddags, dock under kortare stunder.

Forsberg 1978: word!

Huge: När jag skrev "grisa till det" så menade jag endast att vara i ansiktet på Svensson. Inte spela grishockey.

Nyckeln till vinst är att få honom att tappa koncentrationen.

Efter att ha varit en skribent som skrivit först och tänkt sen och ofta hittat det negativa i det mesta så måste jag säga att även jag är förbannat stolt över vad laget presterar med tanke på den prekära situation vi varit i i stort sett hela säsongen! Förlusten igår var vidrigt tung och kan inte bärga mig till nästa säsong MEN än har ju inte den feta sjungit även fast det ser jävligt tungt ut! Nu får vi se till att putsa siffrorna och hoppas att inte riktiga AIK tar ett nytt guld för det unnar jag inte den föreningen! SAIK är nu ett hatlag likt FBK!

Powerfade: Skönt att läsa lite sansade inlägg! Jag kan faktiskt leva med dessa sura förluster när jag fått lite distans till matcherna. Vilken jävla skillnad på inställning och vilja det är nu i laget, sedans aknas den där lilla sista procenten för att det ska lyckas att slå ett Skellefteå fyllt med självförtroende.

Sorry för jinxen, men jag kände i hela kroppen att Widing skulle få in en puck om han så skulle ta den mellan tänderna och slänga sig själv i mål. Han tänder verkligen till extra när han möter oss, tyvärr!

;-)

Powerfade: Haha, ja du formulerar det mkt bra: kravbilden ändras tydligen jävligt snabbt hos en del. Nu är man helt plötsligt skitsura och förbannade när seriens sämsta lag inte slår ut jättefavoriterna...  :-)

Tror definitivt INTE på nån övergång till grishockey, då är vi tokrökta.
Det här spelet passar SAIK sämst, om dom går vidare tror jag att dom får de mkt enklare i fortsättning, oavsett vilka dom får möta.

Till sist har jag ett bättre förslag: skjut där Svensson inte täcker.
Garanterat alla målvakters svaga punkt...   :-)

Inte mkt för framtidstankar i såna här lägen, men ex vid en potentiell förlängning med Brodin och Sweatt, tänk vilka hyperintressanta förutsättningar Bulan och Petter får inför nästa säsong. Känns lite som när jag satt med Stisse Åberg i Globen för ett par säsonger sen och skulle skriva matchreferat mot Djurgården och Järnkrok/Lindholm slog igenom trots att vi blev utslagna.
Sa att jag redan längtade till nästa säsong, nåt han ville sno av mig till sin krönika..
;-)

Huge: Det är väldigt intressant att kravbilden har gått från "vi får vara glada om vi undviker kval" till att man skall slå ut seriens dominanter. ;)

Nej man får ta det för vad det är. En bonus och ett kvitto på att vi är på rätt väg.

Visst fan är det surt att hela tiden gå förlorande ur dessa jämna matcher och du är inne på samma spår som mig. Skillnaden ligger i målvakten och även effektiviteten. Det finns många exempel på det. Man skjuter utanför de gånger Svensson släpper en lucka. Rödins skott strax utanför krysset igår är ett typexempel.

Frågan är om man ska grisa till det i nästa match och bli jobbigare för Svensson, få honom ur balans genom att finnas i ansiktet på honom hela tiden.

Och Brynäsare om ni läser här.

Skjut på klubbsidan, där finns hans svaga punkt :)

Zappaholic: Bra skrivet.

Zappaholic: Väl talat. Målvakten och förmågan att sätta chanserna med hjälp av ett par individuellt skickliga avslutare är skillnaden så här långt.
Plus det som Widing säger: en inre trygghet och stabilitet i spelet, som ger utslag i långa loppet.
Tycker att dom även är lite starkare kring vår kasse, nåt som till viss del kanske illustrerades av hur Widing fick 2 chanser när vår kille bara hade EN uppgift i det läget: att låsa Widing och hindra honom från att få slag på pucken.

Gamnackar är och förblir gamnackar, inget att göra åt.
Gnällspikar som har svårt att se nåt som helst positivt i nånting, är ofta såna som har väldigt dålig verklighetsuppfattning och sällan eller aldrig sysslat med nån idrott själva.
Saker man får acceptera på ett öppet forum, hur tråkigt och trist det än är att höra deras klagosånger dagen lång.

bifhjärta: Visst känns det för jävligt.

Samtidigt så är det många med mig som är förbannat stolta över vad det här skadedrabbade laget presterar ute på isen. Vilken underbar skridskoåkning och jobb över hela banan. INGEN åker omkring och finåker längre utan det är full press hela tiden. Även om vi inte lyckats med SAIK än så länge så är det precis det här spelet man vill se Brynäs spela.

Bulan och Petter har gjort det förbannat bra. Ska bli väldigt spännande att se vad vi kan prestera nästa säsong.

Tråkigt att vissa gamnackar härinne måste se allt i svart och vitt och inte klara av att uppskatta det laget gör på isen:

Vi är faktiskt bättre än SAIK i själva spelet. De är klart bättre än oss på att göra något av sina målchanser. Det i sig är ingen slump utan en mästarkvalité.

Bifbiffen: "ja de är bättre på alla positioner. Och sen avgörs inte matcher rent spelmässigt utan den som får pucken i mål. Något vi inte klarar av. Därför är 3-0 väldigt väntat."

Skitsnack, du har gått på mediabilden om ett överlägset lag som inte stämmer.
3-0 i matcher hade ju lika gärna kunnat vara 0-3 för deras del, utan flytet med marginalerna.
Och dom är inte alls bättre på alla positioner.
Det som skiljer hittills är målvaktsspelet, där Svensson stått på huvet.
I övrigt har vi en bättre förstafemma och ett par andra spelare som lätt platsar i SAIK.
Det är deras djup och sen flera år inpräntade spelsätt som förmodligen ger utslag, i komb med att man samtidigt har flyt med marginalerna.
Plus ett par giftiga målskyttar som måste till, där har dom det bättre ställt.
Rätt typiskt att Widing, som varit helt osynlig i 60min, får avgöra.

3-0 var säkert mkt väntat hos media och andra som höjt SAIK till skyarna, som nån sorts oövervinnerligt monster, överlägset bättre tränade än alla andra och som har minst 15 växlar att lägga in och som nu bara går på halvfart.
Fast det är klart, utifrån ovanstående förutfattade mening så är ju 3-0 självfallet förväntat, om man inte sett matcherna och hur illa ute SAIK har varit i varenda match.
Men vi som sett matcherna kan bara hålla med Westerholm: det kunde lika gärna stått 3-0 till oss, så jämnt har det faktiskt varit.

Usch vad allt är tråkgt idag...Fyfan, en sån här förlust sätter sina spår..

Rossa: 3 ggr helgjutna insatser av Brynäs (sett till vårt material). Hatten av för Bulan boys. Får vi bara tillbaka Ollas, Enterfelt, Bertilsson och Sunken och får in lite mer målsinne (en riktig sniper) så blir detta bra tillslut.

Denna kvartsfinalserie då...tja nu siktar vi på att ta en match i alla fall och sen kan ju allt hända...Vinner vi sista hemmamatchen så ser det i alla fall lite snyggare ut...

Jag ger aldrig upp!

Redigerad kommentar

Brynäsgubbe: Japp blev som väntat, vaknar upp vansinnig!

Är så jävla arrrg, fyfan i helveteeee!

Vilken jävla skitsport alltså.

Kan inte sova.

Helvete Daniel Widing, en kväll som denna är jag så jävla arg på dig! 😭 😣

Wallace Scott Rödin

Brodin Nordqvist Brodecki

Westerholm Westerholm Sweatt

Lindblom blomman Mannberg

Så ska det se ut nästa match. Westerholmarna behöver någon som kan göra mål, då kommer produktionen börja för dem. För det är ju bara de och förstakedjan som kan hålla pucken i zonen länge. Därför behöver vi sweatt som kan avsluta.

Horace76c: Vackert!! Skrik åt oss Smålänningar också!!

Tack Sven.Savage för dom fina orden!

Brynäsgubbe:
Har varit sittplats för mig senaste 15 åren, på onsdag går jag tillbaks till ståplats, måste hylla pojkarna för en heroisk kvart.

Brynäsgubbe: Precis. Deras analyser kan man läsa långt tidigare här på hockeysnack av oss outbildade läktarcoacher. Hur kan de få betalt att skriva sånt som alla kan räkna ut själva med rövhåren?

Sven.Savage: Tack för de uppmuntrande orden!

Orkar inte dessa hockey-orakel som tror de spyr ur sig något ingen annan redan vet.

22 år sedan.

Brynäs - Luleå i final.

Match 1: Brynäs IF - Luleå HF1 - 3( 1-2, 0-0, 0-1 )

Match 2: Luleå HF - Brynäs IF4 - 2( 3-1, 1-0, 0-1 )

I slutspelet efter Elitserien hade inget lag vänt ett finalunderläge med 0-2 i matcher. Luleå kom till nästa match med Champagne på kylning och hela ledningen var med för att fira triumfen. Le Mat var på plats för att delas ut.

Brynäs IF - Luleå HF7 - 4( 2-1, 2-1, 3-2 )

Shit! Men det var bara lite grus i maskineriet. Nu vässar vi tomteblossen för att bli mästare hemma i Delfinen!

Luleå HF - Brynäs IF2 - 6( 1-1, 0-2, 1-3 )

Gudars skymning, vad händer? Hue kunde vi tro att vi var klara? Nej, nu får vi gå ut och kämpa som djur i sista matchen.

Brynäs IF - Luleå HF( 0-1, 0-0,

Bara en period kvar och sedan är vi mästare! Håll ihop det här nu, gubbar!

Brynäs IF - Luleå HF, 3-0)

Då förstod vi vad Brynäsandan innebar. Det hela förstärks av att vi mött Brynäs fyra gånger i slutspelet och förlorat samtliga, sedan Brynäs vänt. Ett år vann vi två matcher och förlorade ingen, inte på tre perioder - men samtliga tre i sudden death.

0-3 mot Apan är en enorm uppförsbacke. Det kan inget lag vända. 

Inget lag utom Brynäs.

Redigerad kommentar

Presskonf. Det här blir intressant...

Zappaholic: Finns inte mkt att klaga på än möjligen effektiviteten. Synd på många skador men tycker ändå att ersättarna gjort det bra. Nörstebö väger lite lätt ibland men gör det ändå förbannat bra tycker jag.

Bifbiffen: Det folk försöker förklara/säga är att 3-0 i matcher inte känns helt rättvist sett till hur spelet varit,med målchanser o s v.

Ingen som säger att Skellefteå inte är skickliga och effektiva. Man måste ju ändå kunna nyansera det man sett för fan..

Bifbiffen: Det är väl ingen som är förvånad över att SAIK leder med 3-0. Men sättet vi spelar på, med alla skador i laget, visar att det finns en grym potential i laget. 

Det är bara heltomma glas som gäller för dig? Orka vara så in i helvete gnällig hela tiden...

Nästa match vill jag se wallace spela med rödin å scott igen, Jävlar vilken fart han fick då :)
sweatt får spela med nordqvist å brodin. Tror det kan gå riktigt bra då då vi har 2 riktigt bra kedjor!

Bratwursten: ja de är bättre på alla positioner. Och sen avgörs inte matcher rent spelmässigt utan den som får pucken i mål. Något vi inte klarar av. Därför är 3-0 väldigt väntat.

Zappaholic: Ja Skellefteå kanske inte har en extra växel på samma sätt som ifjol men vi orkar varva på högre varv längre än de flesta... Har sgt det förut, Brynäs blir att räkna med nästa år, det ska bli spännande!

Dagens stora glädjeämne - Tim Wallace!

Bifbiffen: Klart Saik har mer individuell skicklighet därför de är mer effektiva också och sprätter dit chanserna, men rent spelmässigt har vi varit minst lika bra.

Redigerad kommentar

I Skellefteå så får man flytta målburen om man heter Markus Svensson. Heter man holmqvist å är skadad så får man inte göra det för att på enda sättet kunna avbryta spelet. Sen när han kan fortsätta spela trots skadan så buar man?? Vad i hela helvete...?
Säger som Brynäs News skrev på twitter: jävla apjävlar!

Bifbiffen: I så här täta matchserier så är oftast målvakten den avgörande faktorn. Vilket är i det hör fallet.

Någonstans så visar sig nu vilken kapacitet det har funnits i den här truppen. Utan alla långtidsskador och med Bulan från start är jag övertygad om att vi hade gått till semifinal.

« · 1673098 · »