1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739112 inlägg · 7967 ämnen

Brynäs-Skellefteå sextonde januari

Sv: Brynäs-Skellefteå sextonde januari
Peja: Två förseelser på en gång föranledde Rödins skada. En slashing och en tripping.
Uppladdat:

500x0-skarmbild-2021-01-18-082203.png

spolaisen: "Vem i skellefte slog av Rödins handled??"
#15 Melker Karlsson var upp och viftade på armarna och #16 Linus Lindström slog undan skridskorna.

Metalman: Inte ens två minuter alltså. Där borde Brynäs ha fått fem mot tre. Med tanke på alla situationerna kring Scott och Rödin i den här matchen förstår man hur de verkligen åkte runt och jagade Brynäs toppspelare. Det kanske är dags att revidera den där naiva uppfattningen om att spelare aldrig skadar andra spelare medvetet.

Auchinleck: Japp, ett kort ordbajs som bemöter ett mastodontordbajsinlägg..

{8399}:
Spekulativ ordbajsning?

spolaisen: Cmore betalar en halv miljard per år och huvudsyftet med det är att få smutskasta Brynäs i direktsändning, gång efter gång, efter gång.
Det är tydligt för pengar tjänar de inte.

SWEATT:
känner att jag är rätt ute, då du visar en viss irritation

spolaisen: "finns mängder av exempel, gäller även för spelare som siktar på spel med Tre Kronor, har alltid varit så att spelare som kan spela tufft och stå upp för det dessa spelare blir uttagna........ligger liksom i spelets natur............vem införde offensiva tacklingar i NHL?? vad jag vet så var det inte någon mesig lirare...."

Och ändå kan du inte ge mig ett enda namn.

spolaisen: "Varför nu detta inlägg, jo C-more har sett till att värva "rätt" folk att kommentera SHL matcherna, men tyvärr för Brynäs så har många av dessa kommentatorer ensidigt smutskastat Brynäslaget i sändning efter sändning..."

Ta av dig Brynäsglasögonen så kommer du se att de som sitter där i TV är relativt objektiva.

xxxx BIF xxxx:
” Tar du bort Cehlarik och Hrivik (plus deras bästa back och 3 till ordinarie forwards) så ser Leksand helt galet svaga ut med,”

slår någon av handleden på Cehlarik och huvudtacklar bort Hrivik, då löper c-more kommentatorerna med Petter Rönnqvist i spetsen amok................

xxxx BIF xxxx:
C More betalade över tre miljarder för rätten att sända SHL.

Det skriver TV4-profilen Olof Lundh i en krönika på di.se där han beskriver hur förbund och ligor som ”SHL har agenter vars uppgift är att söndra och härska för att få upp priserna”.

– Det förstår jag inte, säger SHL:s vd Jörgen Lindgren till Sportbladet.

Det är i Dagens Industri som TV4-profilen Olof Lundh tar upp problematiken med de skenande priserna på sporträttigheter i tv. Bakgrunden är att C More, som ägs av Lundhs egen arbetsgivare Bonnier, nyligen förlängt sändningsrättigheterna för såväl SHL som hockeyallsvenskan och Bonnier dessutom köpt tillbaka fotbollslandskamperna till TV4 från Kanal 5.

”Kommer aldrig kommentera”
Enligt Lundhs uppgifter betalade TV4 och C More mer än en halv miljard per år för rätten att sända SHL. Det gör sexårsavtalet värt mer än tre miljarder kronor, i så fall det största avtalet i sitt slag någonsin i Norden.

Källa aftonblade september 2016

Varför nu detta inlägg, jo C-more har sett till att värva "rätt" folk att kommentera SHL matcherna, men tyvärr för Brynäs så har många av dessa kommentatorer ensidigt smutskastat Brynäslaget i sändning efter sändning...

xxxx BIF xxxx:
Lyfter vi upp det hela och ser saker och ting från ovan, så blev det olyckligt för Brynäs att Bonnier köpte in sändningsrättigheterna för SHL

Berge:
” Tar du bort Cehlarik och Hrivik (plus deras bästa back och 3 till ordinarie forwards) så ser Leksand helt galet svaga ut med,”

Fast nu gick Leksand bra då Brynäs gick dåligt, har inte samma tighta spelschema framöver, är ”nykomling”=ekonomisk uppförsbacke, står idag på 52 poöng (nästan på säker mark), hade troligen agerat annorlunda än Brynäs och ffa tidigare i BIFs situation bla med tanke på att de tar in aston i läget de är i,

Så Leksand har varit och är långt ifrån lika sårbara som Brynäs denna säsong. Långt ifrån, Sen om du tar bort 5-6 spelare av leksand bästa och 5-6 av oss trorjag leksand har bättre förutsättningarna att klara sig från nedflyttningskvalet.

Det var det jag menade med ” Styrelse/Campese/Sundlöv har agerat för sakta, igen, och det som räddat oss förr och invaggat oss i falsk trygghet har nu riktigt bitit oss i baken.” och ” Bara att beklaga att vi inte värvat bättre sen start så vi haft lite poäng att gå på i det kommande raset.”

Jag menar att BIF satt sig själva i denna sårbara situation.

Just nu är det extremt lite tid att agera på om man ska göra ett BRA jobb.
Är det rimligt att tro vi kan värva oss ur denna situation NU?
Det gick tidigare, om man tex arbetat med målstyrning, men NU?
Är det värt att göra ett halvhjärtat försök i panik eller kommer vi bara göra dyr konstgjord andning fram till nedflyttningskvalet?

Forsberg 1978:
Scott var inte puckförare vid smällen, och det sket nog skelleftespelaren i då han enbart var inställd på att proppa Scott..

{9179}: Rödin blev inte slashad på handleden utan trippad och föll olyckligt

Vet ej om det tagits upp här men läste ett ryckte om att Scott ligger på sjukhus med svår hjärnskakning och bruten käke..... bara ett ryckte jag läste men är det någon här inne som hört samma?

{9179}:

tyckte mig höra skriket före smällen mot sargen, många ger ifrån sig skrik när ben går av..

spolaisen:
Vet inte. Sen om det var av en slashing som Rödins handled gick av på. Det vet jag inte heller. Kan lika gärna varit när han föll in i sargen...

spolaisen:
Wikegård om Nowicks tackling på Scott: "En schysst tackling som tar illa"

APROPÅ SKRIKA

VAD TÄNKER ALLA HOCKEYFÖRÄLDRAR NÄR DE LÄSER
"EN SCHYSST TACKLING SOM TAR ILLA"??

xxxx BIF xxxx:
Klockare menar att skelleftespelaren sträcker sig efter pucken..
Borde skickas ut en varning till kvarvarande spelare i SHL, att sträcka sig efter en puck kan leda till hjärnskakning...

xxxx BIF xxxx:
Du bilderna räcker inte...........när skrikegård av färdar det hela genom följande kommentar i C-more...

Wikegård om Nowicks tackling på Scott: "En schysst tackling som tar illa"

{9179}:

Vem i skellefte slog av Rödins handled??

xxxx BIF xxxx:
Ja, fast dom här bilderna är fel, eftersom Stefan Klockare menade att skelleftespelaren sträckte sig efter pucken..........det tyckte
c-more också därav ingen reaktion från situationsrummet och disciplinnämnden, domarna vet vi gör ju aldrig något fel.....
Skrikegård avgjorde om situationen var något att ta upp, Skrikegård är större än situationsrummet och dicsiplinnämnden ihop...han är en potentat inom svensk hockey...

{9179}:
Laget kommande matcher utan Harper och utan nyförvärv:
Danielsson - Ölund - Berglund
Descheneau - Sallinen - Gunler
Molin?/Ljungkratz - Birgersson - Kvist
Alcén - Pettersson - Mannberg

Pressen på dessa kommer att bli mycet större nu när förstalinan sprack.
Hälften av dessa kanske pallar trycket, spända spelare tar slut snabbare.
Kommer att bli många utvisningar, då trötta spelare tar dumma utvisningar.

Brynäsgubbe:

Bäckström, kanske är lika gniden som sin far A Bäckström

Bäckström har en årslön på 9 miljoner dollar. Har under sin karriär tjänat över 500 miljoner kronor (67 milj dollar). Han kommer fram till 24-25 tjäna ytterligare 46 milj dollar (ytterligare ca 380 miljoner kronor).

Han borde med enkelhet kunna slänga in 4-5 miljoner i föreningen utan att det går nöd på honom. Jag vill inte vara en sådan som förväntar mig att han gör det, det är hans pengar, men det är en vidrig summa pengar och ett ganska litet pris att betala till klubben som bidragit till hans framgång.

Enaranger:
Ja kanske är det så.
Men själv tror jag att det finns en rätt stor chans att vi kan sno han. Om han väljer SHL igen. Han känner till Micke Sundlöv sen Karlskrona. Han har spelat här förr och fungerat väldigt bra då. Känner till staden. Många av spelarna från hans tid är kvar.

Sen det viktigaste. Jag säger inte att vi på nått sätt är en stabil klubb, än.
Men HV är ju ännu mera ostabilt. Sparkad förste tränare, andre tränaren har gått upp i rök. Sportchefer som verkar högst inkompetenta. Till skillnad mot Sundlöv som ändå värvat Gunler, Harper och Billins. HV tog in Stoa liksom. Se hur bra han klarat sig.

HV luktar ännu mera kris än oss. Och då har vi våra bästa spelare skadade... Säger en del.

Om nu ingen annan NHL/KHL/NLA klubb hugger på Kellman så tror jag att det är namnet Sundlöv ska gå på!

Om man räknar med att våra 4 motståndare förbättrar sitt poängsnitt
så att de antingen tar 2 poäng i snitt hemma och 1 poäng borta, eller
1,5 poäng hemma och 1 poäng borta, då kan slutpoängen bli ungefär
enligt följande:

Oskarshamn, 10 hemma + 9 borta.
Blir då 24-29 poäng till => 61-66 poäng.

Malmö, 10 hemma + 11 borta.
Blir då 27-32 poäng till => 63-68 poäng.
Malmö "får" en extrapoäng borta, eftersom de varit klart
bäst borta av bottenlagen.

HV 71, 9 hemma + 11 borta.
Blir då 26-30 poäng => 58-62 poäng.
Men här finns stor risk att ännu fler poäng tas,
med tränarbyte och rejäla värvningar.

LHC, 9 hemma + 11 borta.
Blir då 26-30 poäng => 56-60 poäng.

Både HV har "fått" en extrapoäng borta.
För rimligen borde de inte kunna fortsätta förlora lika mycket borta.
Plus att LHC får tillbaka Broc Little snart, plus ett antal värvningar.

Något eller några lag kommer troligen gå bättre än vad jag befarar.
Men kanske också något eller några lag gå lite sämre.

Om vårt mål får bli att ta minst 60 poäng, så kommer det bli på gränsen.
Men hur vi ska lyckas med att ta typ 8 trepoängare hemma plus 2 trepoängare
borta, utan Rödin och Scott i en stor del av matcherna (Rödin missar troligen
i princip resten av grundserien och i värsta fall även Scott), det låter mycket
svårt.

De närmaste 3 mycket viktiga hemmamatcherna kommer vi ju till och med
ha svårt att få ihop till 12 anfallare. Även om pengar skulle ha funnits till
värvningar, så skulle ingen ha hunnit bli spelklar till matchen mot Oskarshamn.

{9179}:

Tror tyvärr att HV kommer öppna stora plånboken och värva Kellman.
Så det är bara att hoppas att han blir kvar i Nordamerika.
Kommer han spela i Sverige, då blir det i ett lag i söder.
Och mest desperata att slanta upp är HV.
Och det finns även resurser till det.

Berge:
Mejla Campese om det?

xxxx BIF xxxx: det gäller ju alla lag dock. Tar du bort Cehlarik och Hrivik (plus deras bästa back och 3 till ordinarie forwards) så ser Leksand helt galet svaga ut med,

Utan Rödin och scott ser vi verkligen hur felbyggt/sårbart herr-laget är.

Vi behöver 2 spetscentrar 2 spetsforwards 1 målvakt och 1 spetsback för att bara kunna ha spelare som klarar att ställa upp ett konkurrenskraft lag som klarar det tuffa schemat och kunna hantera dag-till-dag-skador - bara för att missa nedflyttningskvalet

Finns inte en insamling som kan ge oss vad vi behöver.

Just nu är tiden knapp att värva nytt på, plånboken tom (med prognos redan på 20miljoner back för 21/22), ett lag som gått dåligt med alla friska så för att värva oss bättre behövs de jag skrev initialt värvas, och antalet matcher att vinna oss fria på kommer att rada upp sig med stormfart. Det är tufft nu!

Frågan är nu om vi ska spara pengen på spetsspelare, låta typ våra j20 junisar lira nästan hela säsongen ut och hoppas alla ordinarie är friska och sett till att de fått matchträning och sen fokusera på att vinna kvalet bara.
Med schemat som kommer kan vi ha fler nyckelspelare halvskadade när kvalet börjar. Och det spelar ingen roll om vi stannar på 35 poäng eller 55 poäng om vi ändå är i kval.

Ärligt, värva oss ur detta med Hade jag orealistiska drömmar på laguppställning initialt då vi hade, som så många här inte hackade på mig för, en budget - så kommer den att spräckas minst lika mycket nu, men med nackdelen att vi varken har en försäsong att spela inkl oss på eller 52 matcher att komma in i spelet på.
Styrelse/Campese/Sundlöv har agerat för sakta, igen, och det som räddat oss för och invaggat oss i falsk trygghet har nu riktigt bitit oss i baken.
Skador på nyckelspelare är inget nytt, både Dackell och bengtzen har i närtid nämt detta, men man har inte lär sig nått.

Bara att beklaga att vi inte värvat bättre sen start så vi haft lite poäng att gå på i det kommande raset.

mk: så jubla tydligt att tacklingen initialt tar i huvudet, detta är fan värre än jag tidigare trott, det stinker.

xxxx BIF xxxx:
Bra jobbat med bilderna👍
Önskade igår att nån kunde ringa in armbågen som syns så väl att den tar i huvudet.

Bra jobbat.

Hoppas bilderna kommer i ordning nu, vet inte hur sidan lägger ut dem.

Men det är klockrent att det tar i huvudet, går inte att missa, men jag tror det är axeln som träffar hakan och att armen/armbågen inte tar i huvudet alls utan används mot bröst och som knuff efter impact.
Konstigt att man inte anmäler det och tar det en sväng för att sen fria om det inte var SÅÅÅÅ allvarligt, men man får en förklaring istället för att inte ta upp det alls.
Uppladdat:

500x0-53577286-a047-4698-9da8-106ed9b02e25.jpeg

500x0-150afc04-0f2c-4c0a-8612-a62367094213.jpeg

500x0-626178c6-fcfe-4ded-baa9-3cbb4c40eb5d.jpeg

500x0-78771aad-d905-4f16-bb09-4146636664fd.jpeg

500x0-26e2a85a-9659-4be8-92cb-8e8a29214074.jpeg

Davey85: Nä, det får bli ett avslut och sen teckna en ny nivå från den 25:e, som det verkar.
Tack alla för infon, måtte Sundlöv nu få en en rejäl slant att handla nytt för!!

Davey85: Det gäller iallafall för ändring av betalningsdag.
” Om du önskar byta datum finns i dag inget manuellt sätt för oss att genomföra det i systemet. Du kan däremot göra det genom att personligen avsluta din prenumeration under "mina sidor" - och sedan gå in och teckna den igen exempelvis den 25 oktober. För att då kunna ha prenumerationen dras exempelvis på löning.”

Huge: Mejla dem och be om uppgradering. Iom att det är en automatisk dragning från kontot behöver de säkert justera belopp och sedan flytta dig från en grupp till en annan.

Huge: Ja, verkar inte finnas nåt annat sätt än att avsluta sitt nuvarande val och sen göra ett nytt.

Berge: Har han något val? Kan tycka det ingår i jobbet..

{9179}:

Det är ju inte kul för Sundlöf att ringa och tigga om pengar...

Men om vi fans skulle starta en uppmaning riktad mot NHL-spelarna. 1 miljon är liksom ingenting för dem, men det skulle kunna rädda Brynäs säsong. Skulle detta gå att genomföra? Hur skulle vi gå till väga?

Huge: Tror man måste boka av först och sen boka nytt.

Huge: Hittar inget heller men tidigare kunde man kontakta Kevin om det var något problem.

Davey85: Hur gör man för att kliva upp en nivå som Privatpartner?
Dålig eller ingen info om det på hemsidan.
Hjälp en frågande pensionär, tack!

Håller verkligen med i att ex Brynäsare som är i NHL och tjänar mer än alla i Sverige nästan kan bidra! Bortskämda snorungar om dom tvekar...!
Jag hade iaf som proffs med en års inkomst på sexsiffrigt belopp bidragit till min klubb som gjorde att jag är där jag är iaf. Men det är jag.. hoppas Sundlöv fiskar!

Perfekt med Kellman på Waivers. Bara hoppas att ingen snappar upp honom. Isf gör allt för att värva hem honom på ett 3års kontrakt. Då har vi dessutom vår 2a center klar för nästa år. Dessutom vet vi sen gammalt att han och Nicke passar att spela ihop Räknar med att vi släpper Sallinen. Och då har vi Scott (förhoppningsvis) som 1a. Kellman som 2a. Ölund som 3e. Och Pettersson som 4e. Birgersson som 5e.

Även jag skickade ett mejl till swehockey. Uppmanar alla andra fans att också göra det! Swishade 1000kr från mig och min pappa.

Vi är Brynäs. Vi mot världen!
Vi viker aldrig ner oss. Vi har aldrig varit ur den högsta ligan och jag tänker inte se på när vi riskerar att åka ur. Med en hög risk till konkurs.. med allt vad det innebär.
Så jag uppmanar alla att bidra med vad ni kan.

Jag mejlade till Sundlöv om Mustonen i Frölunda som inte spelat match sedan 5e dec. Men han är inte pigg och kry. Därav hans bortfall.
Sen mejlade jag även om Lasch men där tror jag om jag ska vara ärlig att det är omöjligt. Hans klubb i Sverige är Frölunda. Som Rödin och Bertilsson har Brynäs.
Mejlade även om Olli Palola som inte kommer få den roll som han förtjänar.
Tänk er själva Rögles kedjor:
Everberg - Ryfors - Zaar
Bengtsson - Bristedt - Tambellini
Ny från NHL/AHL (snart klar) - Sjögren - Palola
Edström - Ferguson - Matson
Sen har dom även Filip Karlsson och Erik Andersson. Kanske finns en möjlighet att köpa loss till oss??
Sen mejlade jag om Johan Olofsson, en billig spelare som bidrar mer än en spelare som tex Alcén eller Mannberg. Vilket skulle göra att vi får en bättre bredd. Johan lär få en väldigt liten roll i Malmö efter 3 värvningar från NHL/AHL. Dessutom en PA favorit sen Malmö tiden.
Sen finns en joker i Martin Thörnberg. Som jag tror skulle göra ett bättre jobb än tex Alcén och Mannberg. Speciellt nu när Persson också är borta. Bra framför kassen. Småful. Elak. Måltjuv i grunden.

Men den som lever får se.
Här under kommer min drömuppställning:
Ersson

Billins - Björk
Nyberg - Berglund
Andersén - Ingman
Hedberg

Danielsson - Kellman - Harper
Berglund - Ölund - Molin
Kvist/Birgersson - Pettersson - Olofsson/Thörnberg
Mannberg/Alcén

Laget kommande matcher utan Harper och utan nyförvärv:
Molin?/Ljungkratz - Birgersson - Kvist
Alcén - Pettersson - Mannberg

Målvakter och backar samma. Hoppas dessutom att Berra snart kan göra comeback.

Kedjor med Harper utan nyförvärv:
Descheneau - Sallinen - Harper
Molin - Pettersson - Gunler
Kvist - Birgersson - Mannberg
Alcén

K Ä M P A! Ihop klarar vi detta!!!

PuckkcuP: ja, vi får väl se hur det blir.

Berge: AHL är inte inställt. Det är framflyttat till Februari. Dock har tre lag dragit sig ur.

Berge:
"Fördelen" kan ju vara att Sundlöv känner dessa spelare. Kanske kan vädja lite bättre än Camp.

{8399}: Mycket billigare att värva till ett vinnande lag. Ingen stress och inte alls samma press.

magr: AHL blev väl inställt. Borde krylla av spelare därifrån som håller hög klass. Även jag kan tycka att Brynäs många tidigare spelare i NHL bör kunna hjälpa till i denna svåra situation.

« · 2129378 · »