1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 746343 inlägg · 7967 ämnen

Brynäs-Skellefteå sm-final 2012

Sv: Brynäs-Skellefteå sm-final 2012
Huge:

Ja Forsberg har gett ett lugnt och sansat intryck på mig tidigare också men nu har det ju brustit fullständigt. Så mycket dynga som han har spritt runt sig under slutspelet trodde jag inte att det skulle gå att få ur en tanig kropp som hans. Den enda i Skellefteås ledarstab som verkar vara någorlunda normal är ju den gamle brynäsaren Klockare som vad jag sett verkar vara lugn och sympatisk.

Zappaholic: Jo, samtidigt vet man ju att media älskar såna här vinklingar och lever av att överdriva, vinkla och på alla möjliga sätt skapa rubriker, där det oftast inte finns nåt anmärkningsvärt att skriva om.

Det viktigaste är som sagt vad spelare och ledare gör och hur dom agerar/reagerar, och där finns det inga som helst tvivel: nån seger i förskott finns inte på kartan.

Och visst vore det skönt om man täppte till truten på Forsberg. Har alltid ansett honom vara en lugn och sansad tränare med en bra framtoning men i det här slutspelet verkar en del av putsen ha flagnat och avslöjat nåt helt annat under ytan.

Man ska också komma ihåg att mkt handlar om just ett spel för gallerierna, vi vet ju att spelare som ena minuten pucklat på varandra både fysiskt och verbalt, nästa sekund kan stå och kramas och visa varandra respekt även i nederlagets stund. Nåt som även gäller ledare och tränare, skulle jag tro.

Forzzen: Ja, visst vet Renberg det. Kan tänka mig att hans SAIK-sympatier tillfälligt har tagit över i stridens hetta, sas...    :-)

Huge: Finns inte en chans i helvete att våra hockey krigare skulle ta ut något i förskott och det vet den där sk hockeyexperten Renberg också. Skall man som sk expert uttala sig bör man göra med den insikt och erfarenhet man har själv och inte hänga på alla jäkla media murvlar som bara söker något som säljer för stunden.

Huge: Vilket evinnerligt jävla gnäll det varit denna finalserie. I särklass står ju crybabien Forsberg. Han gör ju inget annat än att böla i media. Inget fokus på det egna spelet eller på sina egna spelare, bara ett mischmasch av tårar i diverse blaskor. Vad är det för fel på karlsloken? Helvetes jävlar vad skönt det vore att få täppa till truten på honom och hans knähund Bert...

Sen har ju media fått för sig att Brynäs tagit ut SM-guldet i förskott för att en jävla skylt tändes av kommunen. Vilken tattar-retorik...vad fan har LAGET Brynäs med att göra att en klantskalle på kommunen tänt en ljusskylt?

Ursäkta svordomarna men jag blir så in i helvetes jävla tokförbannad...

Tycker faktiskt att vi ska ta hem GULDET ikväll.

Tips: Skellefteå AIK-Brynäs IF 2-3

Uppladdat:

500x0-homer.jpg

Gurra88: Håller fullständigt med Forsberg: fjantigt när stora karlar som Jimmie Ericsson och Goren slänger sig...

Enaranger: Forsbergs utspel hör till spelet utanför isen, speciellt när man hamnat i ett underläge med 0-3 i matcher. Samma taktik hade vi förmodligen fått höra från Brynäshåll om förhållandet varit omvänt.
Det som är patetiskt är Forsbergs konstanta gnällande om samma sak, dag ut och dag in så här långt.

SVT:s expert Micke Renberg verkar heller inte ha alla hästar hemma:

"Ett hett samtalsämne i samband med gårdagens finalmatch i Gävle var skylten som kommunen hade satt upp, som gratulerade Brynäs till SM-guldet.

– Det är alltid farligt att ta ut segrar i förskott. Det är naturligtvis helt upp till dem om de vill göra det, men det finns naturligtvis en risk med det."

Trots att kommunansvariga flera gånger påpekat att ljusskylten av nån anledning (sabotage?) tändes av misstag så tjatas det om att det var ett bevis på att både laget och hela stan tydligen skulle ha tagit ut nåt i förskott.

Det komiska är att om vi vunnit så hade samma kritiker snackat om hur smart och förutseende man varit som bokat festlokaler, tagit fram skumpan osv osv.
Förvånande att man inte fått läsa nåt om att vi tagit ut segern i förskott eftersom man kunde se Le Mat-bucklan i LA....

Gurra88:
Samtidigt måste jag säga att jag håller med honom. 
...blir vansinning av filmningar/förstärkningar
....och när det gäller våra grabbar måste man ju lägga till att man får skämmas med som lök på laxen.

Bissett_19: Mata inte trollen!

Bissett_19: Shit, nu lär det bli liv i luckan på MoDolallarna :-)

70 Rodrigues:

"Men jag vill absolut inte påstå att det är något lag som filmar mer än andra"

Ren bullshit,han tordes ju inte säga att Modo haft dom flesta filmarna så länge dom fick vara med i slutspelet,Ritola,Sussie Sundström mfl.,

Och DOMARCHEFEN säger följanden: "Har varit en del filmningar"
Domarchefen Mikael Ahlström håller också med om att det är ett problem - men inte om att Brynäs skulle vara värre än något annat lag.
- Tyvärr har det varit en del filmningar under säsongen och även under slutspelet. Men jag vill absolut inte påstå att det är något lag som filmar mer än andra, säger Ahlström och fortsätter:
- Det försvårar jobbet för domarna givetvis när någon spelar över. Men jag vill definitivt säga att det där finns överlag i elitserien och tyvärr är det tråkigt.

Forsberg Den Skenhelige, i Skellefteås bås, har tydligen
nu fallit ner till Kent Johansson nivå, och gör allt för att
påverka domarna till kommande matcher.

Finns inget lag som får så lätta utvisningar med sig som Skellefteå.
Hade jag varit AIK anhängare så hade jag varit helt galen på domarna
i match sju mellan Skellefteå - AIK. Hur det såg ut i övriga matcher mellan
de lagen vet jag inte, men i den matchen fick de många billiga utvisningar
med sig.

Men har man vant sig vid det så, vill man naturligtvis att det ska fortsätta.

Anders Berg: Känslan den här gången är mer normal nu är känslan av ovisshet tillbaka och det är ett gott tecken. Inför förra matchen så hade det gått så lätt upp till 3-0 så att det kändes nästan overkligt och det enda som fanns i tankarna var egentligen guld, jag tror att det kan vara bra för spelarna rent mentalt att gå in i matchen ikväll, nu finns en enorm revanchlusta samtidigt som de vet att de krävs mer än i förra matchen för att vinna. Samtidigt finns tryggheten att det finns tre chanser kvar vilket gör att Brynäs inte behöver vara rädda för att förlora. Hemmaplan eller bortaplan kvittar i den här matchserien och jag känner ganska stor trygghet i att vi kommer att knipa en vinst till på de max tre matcherna som är kvar. Laddad som fan är jag och nu har vi fått en extra krydda och det är det hat gentemot Skellefteå som har byggts upp av banjolirarna i Skellefteås bås. Vilka jävla tomtar, den samlade IQn i Skellefteås tränarstab tror jag inte ens kommer upp i tvåsiffrigt.

I söndags hade jag en superbra känsla. Det har jag inte idag.

Först till fyra.

70 Rodrigues: Forsberg fortsätter sitt bajsande i media. Nån som på allvar tror att de ska vinna i 4 raka matcher mot oss?? För mig hade de gärna fått tapetsera hela läkerolen i guld

Undrar om vi får se mer av det här imorgon :-)
Uppladdat:

500x0-grin.jpg

Godnatt grabbar imorn går vi in i bubblan igen sov gott ÄLSKA BRYNÄS!!!

Bissett_19: Stolpen har nog ett större övertag på honom än Ericsson, inte för att stolpen har något övertag :-)

Någon som vet om och isf hur man ser reprisen från gårdagens match? Kollade på TV4-play. Misslyckades där...

MarcusElving:

Nu har jag inte hunnit gått igenom alla inlägg under dagen,så det kanske har dryftats.
Men Bagdad Anders Forsberg säger nu till lokalblaskorna att Jocke Ericsson har ett psykologiskt övertag på Jakob Silfverberg,kan vara bland komiska man läst på länge.

foppa78: Jo, risken är väl att det fungerar som tändvätska. Men min poäng var att allt snack om att Brynäs hade tagit ut guldet i förskott är lite överdrivet. 

Jag tror inte att någon i eller runt laget trodde att detta var klart innan förra matchen.

Redigerad kommentar

MarcusElving: Må hända men jag tycker inte det är okej om så är fallet det blir en alldeles för stor tändvätska för motståndarna men det är ju vad jag tycker!

MarcusElving: Eller så hade nån glömt ett löp nånstans inne i rummet och Robertsson/Forsberg gjorde sej en egen uppfattning. Ungefär som dom gjort under matcherna.

foppa78: Att deras tränarrum var tapetserat med guldlöp betyder ju knappast att Brynäs tog ut guldet i förskott.

Anders Forsberg borde väl förstå att det bara är en psykning, lite tjuv och rackarspel. Efter Forsbergs uttalanden här i finalserien är jag iofs inte förvånad över att han inte fattar någonting.

1) Ansvarig(a) tänkte: Yes, vi har tagit guld redan. Nu tapetserar vi upp lite guldlöp, varför inte börja i Skellefteå-tränarnas rum.

2) Ansvarig(a) tänkte: Nu jävlar är det avgörande match på våran hemmaplan och de ska få känna av det ordentligt. Ska vi inte trycka upp lite guldlöp och sätta upp i Skellefteå-tränarnas rum för att psyka dem lite extra.

Pick one!

Redigerad kommentar

Champagnen låg på kylning och guld-
  hjälmarna var på plats. Gävle Kommun
  hade redan gratulerat Brynäs till SM-
  guldet. Problemet? Ingen hade tänkt på
  att Skellefteå skulle blanda sig i.

-Det har blivit vi mot världen nu. Vi
  gillar all tändvätska som vi får,
  säger Skellefteås assisterande tränare
  Bert Robertsson till Folkbladet.

Och att Skellefteås tränarrum var
  tapetserat med guldlöp var just det.

-Det är väldigt ovanligt att att ett
  lag tar ut något i förskott, säger
  tränaren Anders Forsberg. 

Är det sant att saiks tränarrum var tapetserat med guldlöp isf tycker jag att det är väl kaxigt nja sånt gillar jag inte!           

Nä, nog blir det en hemmamatch till. Att Skellefteå skulle förlora tre raka känns osannolikt. Jag har trott att skellefteåspelarna skulle börja tröttna men dom jagar ju på som vanligt. Brynäs måste hitta tillbaka till spelet från grundserien där vi gjorde bättre matcher mot Saik.

Att skalla en motståndare är alltså lika allvarligt som en puck out. Hockeyn är en konstig sport.

Forsberg och Fahlman bekräftar den gamla sanningen att ju längre norr ut man kommer, ju tokigare jävlar bor det där. Robertsson var lättlärd.

Japp Fahlman är en jubelidiot!

Silver du är bäst vi glömmer dig aldrig vi leder ju för fan med 3-1 i matcher Silver gör 2 nya imorn!!!

Redigerad kommentar

foppa78: han är ju störd den där Fahlman.

Nu springer idiot Fahlman och tacklar våra spelare också!!!

I slutet av intervjun!

Redigerad kommentar

Vilket jävla liv för en skylt???? Varför ser jag likheter med Forsberg och min 5åriga lillebror?

arnio: Sitter här med fru Porelius. Vill ni hälsa ngt m.a.p skyltarna?

arnio: Hade jag varit med själv o spelat så hade man troligtvis inte varit det minsta nervös, men är jobbigt att kolla på o inte kunna påverka något.

Så hoppas o tror att det är som du säger, spelarna bryr sig inte det minsta om det är match 5 lr 7 de vet vad som gäller.

A_x_e_l: fast nu var det ju inte Brynäs som rätt upp skyltar och jag tror inte att de i laget hade tagit ut någonting i förskott.

arnio: Stolpskottet igår känns som ett riktigt jävla stolpskott.

Tungt som satan, känns bara som att det är imorgon som vi har matchboll, de ev. 2 andra matcherna känns det som att det är vi som kommer ha kniven mot strupen.

....ja har dåliga nerver

Stör mig på skyltar osv att guldet är klart.....är det först till 4 så är det först till 4....

Någon som vet hur medlemmar går till väga vid biljettköp? medlemmar har ju förköpsrätt och vid en ev 6:e match tänkte jag utnyttja det .

Har sett att man får ett mail men sen då? nån länk där att följa?

tacksam för svar!

Bad_Brett: ja blir det match på torsdag på blir det grymt nervöst, igår hade man en konstig känsla innan match eftersom att det nästan hade gått för enkelt upp till tre noll. Förhoppningsvis så här Brynäsarna lärt sig någonting av detta och rutin är otroligt viktigt i såna här lägen. För varje match så lär sig ju spelarna någonting nytt och det var faktiskt första gången i finalen som vi verkligen var favoriter. En matchboll är borta men tre finns kvar och det här klarar vi, pressen på Saik igen i morgon. Blir det match på torsdag så kommer publiken att vara ännu grymmare och då kommer spelarna att klara av att vinna, var så säker (även om jag tror att vi kniper det redan i morgon).

Redigerad kommentar

Huge:

Personligen tyckte jag att de flesta spelarna på isen såg helt förskräckta ut (det såg faktiskt ännu värre ut i Skellefteå). Det var ju tappade puckar precis hela tiden. Nu är väl en bidragande orsak att de var trötta efter matchen i lördags, men om vi säger såhär: Jag tror många hade tankarna någon annanstans igår.

Som opartisk åskådare kan jag faktiskt säga att Brynäs har varit det betydligt bättre laget sett över hela finalserien, men nog har Skellefteå tjänar ihop till åtminstone en vinst.

Troligtvis avgör Brynäs redan på tisdag, men det vore intressant att se vad som skulle hända om det studsar Skellefteås väg i nästa match också.

Huge: onödigt kändes det med torsk i alla fall, vi hade matchen och publiken var grym! Starkt av Saik att inte tappa energi efter 2-1 målet i alla fall men det var ju vår match! som du säger flyt och oflyt jämnar ut sig och vi stal ju förra matchen i Skellefteå så det är jämt nu. Jag tycker fortfarande att vi är det bästa laget och inte fan tar Saik fyra raka på oss?

Redigerad kommentar

Skulle Silfverberg satt straffen skulle guldet varit klart, men eftersom han nu missade så finns ju chans till en ny Guldfest på Läkerolen vilket ger en massa mer pengar till Brynäs!  kan bli bra detta ! ;)

arnio: Nä, nervteorin tror jag inte ett skvatt på. Nervösa spelare blir passiva och backar hem i onödan, fanns inte några såna tendenser igår.
Mer tillfälligheter och usel markering vid både 1-1 och 2-2 som fällde oss.
Plus oflyt med stolparna i förlängningen.
Det var väl deras tur att ha lite flyt igår, även om jag inet håller med Forsberg och övriga spelara att dom skulle ha förtjänat det pga att man varit det bättre laget i samtliga matcher.

Huge: ja skallningen skulle givetvis ha gett ner än två minuter och att vi åkte på en riktigt billig utvisning strax efter var värdelöst, matchen försvann där tyvärr. Svårt att gnälla allt för mycket där då vi har haft en del domslut med oss tidigare i slutspelet och i längden jämnar det ut sig. Jag tror att det var nerverna som spökade igår, vi hade matchen vid 1-0 och vid 2-1 men slutade att vårda pucken och blev lite försiktiga istället för att gå för nästa mål, så jävla onödigt. Jag är dock saker på att vi tar det tillslut och i Läkerolen förlorar vi fan inte igen. Guldet ska hem!

Redigerad kommentar

tompap71: Ja, lite märkligt hur domarna har resonerat vid skallningsförsöket, som dessutom inte bara var ett försök, skallen träffar faktiskt Granström även om den inte är speciellt hård.
Spelar roll som sagt: enbart försöket ska ge matchstraff.

Rubricering blev ju "charging", minst sagt märkligt.
Kan iofs bli begripligt om domarna anser att det inte finns nån lämpligare rubricering, då man inte tolkat det som en "Head-butting".

Fast då inställer sig frågan: om inte det här är en "Head butting" eller ett försök att skalla, hur ser den/det isf ut?

Angeånde vårt mål i match tre:

Här kan man snacka om luddiga regler.

Mål ska godkännas om (regel 470):
En anfallande spelare befinner sig i målområdet när pucken passerar
mållinjen och på inget sätt påverkar målvaktens förmåga att göra en
räddning, förutom i situationer som beskrivs under regel 471.

Mål ska inte godkännas om (regel 471):

En anfallande spelare står i eller har sin klubba i målområdet när pucken
går i mål, utom om han blivit fysiskt hindrad av en försvarande spelares
agerande som orsakat honom att vara i målområdet, förutsatt att spelaren
inte haft tillräckligt med tid på sig att ta sig ur målområdet.

Det som sägs i regel 471 gör ju att det som står i regel 470
enbart kan gälla om en motspelare spärrar vägen för att komma
ur målområdet.

Då ska ju alla mål där en spelare har en skridsko i målområdet underkännas.
Men så är det ju inte.

Jag kan inte hitta något om offside i målgården i regelboken.
Jag har för mig att den regeln har tagits bort för några år sedan?

tompap71:

Men Wikegård fick det ju till att det var en filmning.
Jag antar att bildsekvensen i expressen, där man kan
se Bellemares hjälm träffa Granström på hakan, är en
fotomanipulation.

Man såg att det var en skallning redan innan man fick se reprisen.
Obegripligt att domarna missade detta.

Till och med försök till skallning ger gu matchstraff,
så i det här fallet är det hur solklart som helst.

Till på köpet leder match penalty automatiskt till en matchs avstängning.
Inte ens efter matchen har alltså domarna sett det och kan
rapportera det till diciplinnämnden.

Men de kanske har tagit semester.

Först till fyra är det ja...

Hade en otroligt skön känsla i kroppen hela dagen igår, blandat med 110 % nervositet. När Silfverberg skulle lägga straffen trodde jag att det var klart. Nu blev det inte så. Tycker Svedberg kändes livsfarlig i kassen igår, spred returer åt höger och vänster. Ska det bli så att Skellefteå gör en historisk vändning? Har vi varit så mycket bättre egentligen, förutom i den första matchen? Usch, jag känner att tvivlen börjar komma smygande, hoppas att det bara gäller mig och inte spelarna som ska greja detta.

Kanske bäst att Brynäs vinner imorgon redan så att man får slappna av någon månad sen.

« · 1493557 · »