1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741928 inlägg · 7967 ämnen

CHL - CHAMPIONS HOCKEY LEAGUE

Sv: CHL - CHAMPIONS HOCKEY LEAGUE
Vackert 6-0! Viktigt för Caporusso!

Caporusso igen!

Brynäsgubbe: Tack för kaffet Krakow

Vårt PP suger i den här matchen.

Brynäsgubbe: Power play brukar ofta suga tidigt på säsongen

eltifoso: Hur stor vinst blev det? :)

Jaha, det var ju en behaglig resa...

Kul att Capurosso fick hänga ett par baljor. Kan vara viktigt för framtiden. Palushaj och Öhlund ser fortsatt grymt bra ut.

Om jag förstod Härenstam rätt så kommer man att ge Adam Boqvist chansen i nån av kommande träningsmatcher. Det ska bli kul tycker jag och i ett läge när PP inte är superbt kanske det kan ge mersmak.

Helt klart en godkänd insats överlag. Ölund, Palushaj och Paille känns som en given toppkedja.
Clark, Jensen också givna men tror inte Boqvist får nog svårt att hålla sin plats där. Behövs nog lite mer muskler där.

Intressant detalj ur intervjun med Palushaj. Största anledningen till att han kom till Brynäs var för att det är ett topplag som spelade final. Man får mycket gratis i bara farten när man ligger i toppen, blir lättare att rekrytera bra spelare etc. Hoppas Brynäs kan befästa den positionen på lång sikt.

Adam Boqvist kommer antagligen få spela en träningsmatch. Spännande.

Brynäsgubbe: "Han kommer spela i en träningsmatch inom kort".

Bra Roger!

Tydligen gjorde vi så många mål ikväll att CHL inte hunnit posta höjdpunkterna. 😁

Skrubben: Kul att vi har en till back av högsta klass även efter Adam Boqvist. Victor Söderström gjorde Hat-trick mot Finland i U17 landskamp i kväll. Totalt 5 poäng på tre matcher och vald till matchens lirare i två av tre matcher.

{6984}: "Det är ett diskussionsforum Huge, det är hela poängen att vädra sina åsikter. Precis som det är lika naturligt att andra har en annan åsikt."

Jaså, du säger det?
Exakt VAD i min egen argumentering härinne skulle isf visa att jag inte har fattat att det här är ett diskussionsforum där man ska vädra just sina åsikter?

Huge: Du raljerar och kallar skribenter för "tränarexperter" när de delger sin åsikt/tolkning.
Ett diskussionsforum är till för att diskutera, inte att förminska andra.

{6984}: Vadå "raljerar"?
Om nån nu har åsikter om hur en tränare borde göra eller inte göra så måste jag ju som oinsatt bedömare anta att denne person verkligen ÄR en tränarexpert.
Och varför skulle jag då inte benämna denne person för just "tränarexpert"?

I övrigt och i sak när det gällde det vi diskuterade, försökte jag bara säga att om Melin nu inte vill komma med individuellt kritik riktad mot en specifik spelare efter match, så brukar det finnas flera "tränarexperter" härinne som är mer än villiga att såga specifika spelare när man anser det vara befogat.

Huge: Lyssna på Linnea Claessons sommarprat.
Där pratar hon lite om härskarteknik.

Det är EXAKT det du håller på med.
Förminska människor genom att kalla vanliga medmänniskor för olika epitet.
Det är så mycket härskarteknik så det sjunger om det.

Jag gjorde ett inlägg häromdan, som fick mycket mer likes än jag anser ska behövas.
Kan du inte svara en skribent utan att förminska den på nått sätt.
Så gör oss andra en tjänst.

Logga ut för gott!!!

Huge: Oj, måste man vara expert för att ha åsikter? Vad är kraven då, är det steg 3 för att tycka till om Rautio och Sandström eller elitutbildningen för att tycka till om tränare, spelidé, taktiska drag osv.? Bara så man vet liksom ;-)

eltifoso: Gevalia antar jag då ;-)

mk: Så om jag tycker att nån är överdrivet pessimistisk/negativ och kallar denne för "dysterkvist" (ett målande uttryck), då drar du automatiskt slutsatsen att det är härskarteknik från min sida och att jag vill förminska den skribenten som person och medmänniska?
Skulle vi be alla härinne att logga ut för gott varje gång nån praktiserar härskarteknik genom att odugligförklara/kritisera/ ha åsikter om spelare/ledare (medmänniskor), ja då skulle det nog bli rätt så tyst i vår gästbok....

KalleTeodor: Eftersom det är så mycket trams här så kan det va på sin plats att hylla nån lite=)

Tycker KalleTeodor är klockren och skriver saker som man får ut nåt av att läsa!

Sen vet jag att det är svårt att det inte blir en del trams fram och tillbaka när man tycker nån har korkade åsikter.
Vissa vill spy ur sig sin ilska på spelare/tränare utan att ens ha spelat hockey själv osv.

Men tex Huge som verkar ha koll kan ju svara på ett proffsigare sätt och inte sjunka till trams nivå.

{2064}: Nä, du behöver inte vara nån expert för att ha en åsikt.
Härinne känns det i många fall snarare som att det räcker med att vara totalt okunnig och oinsatt lekman, för att ändå anse sig vara expert..... 😉

Huge: Alla har vi olika uppfattningar och övertygelser baserat på våra egna värderingar och erfarenheter. Så vem är du som oinsatt lekman att racka ned på nån annan?

{5504}: Ska försöka, även om det ibland är svårt att inte praktisera ordspråket "Som man ropar får man svar"...😉

{6984}: Jag är en oinsatt lekman som ibland "rackar ner" på andras åsikter, inte konstigare än att andra oinsatta lekmän ibland "rackar" ner på MINA åsikter.
Som det ska vara på ett diskussionsforum.

Huge: Exakt. Det har jag absolut inga problem med. Men bemöt ÅSIKTERNA med EGNA argument, UTAN en massa "kryddor" som "Gamnackar", "Dysterkvistar" eller liknande epiitet. Dessa lägger du endast till för att förminska en annan skribent vars åsikter du inte gillar.
Du gör dina analyser utifrån vad du ser andra gör sina. Diskutera dem utan en massa "kryddor" som sänker nivån här i boken.

Ska det vara så svårt?

Gåtan Louie Caporusso:

Tycker vi kan konstatera att han INTE är bra med klubban. Det är inget vi behöver spekulera mer kring. Det var också sagt av diverse insatta från Tyskland att han är mer en skridskoåkare än tekniker. De trodde inte heller att han var en spelare för en förstakedja i SHL. Däremot är det sagt att han kan "explodera" på skridskorna och skapa farligheter genom det. Det bör vi få se mer av. Man ser att han är snabb, men fumligheten med pucken har gjort att han inte kommer någonstans.

Det jag läser mig till av det han SJÄLV säger är att han verkar ha en övertro på sitt spelsinne och sin puckskicklighet. Vilket irriterar mig något. Han vill vara en spelfördelande center. Helt tvärtemot den roll han egentligen borde ha/ta.

Man har tydligt sett på bänken att han varit konfunderad under de inledande matcherna. Att han förväntar sig mer av sig själv och vill visa mer.

Frågan är om han överhuvudtaget själv förstår vilken spelare han är och ska vara. Bäst att Brynäsledningen gör det klart för honom. Då kan vi få en väldigt nyttig kille i en tredje/fjärde-formation.

honken21: Han måste Melin verkligen få in i rätt roll, annars kan han bli en ny brödrosten som en del kallade han från Skellefteå.

Han plocka dom in i 1-2a kedjan men gick ju inte alls, snabb som tusan men bara flängde omkring och mindre bra med klubban och i spelet.

{5504}: jodå brödrosten var hos oss med en sväng och det var samma sak här.
Men i Finland verkar han ha passat in.

{6984}: Det är precis det jag menade med mitt inlägg.
Men fattar man inte vad härskarteknik är, så kan det vara svårt att ta till sig.

Förövrigt så bör alla män lyssna på Linneas sommarprat. Där finns många saker som Vi män ofta inte tänker på.
Även om man nu inte är en idiot.

Inkazar: Brödrosten fick ju inte de bästa av förutsättningar när han kom till oss från SAIK. Stukat självförtroende till ett lag som var i gungning. Så man ska nog inte vara för hård mot honom. När det gäller Caporusso så har vi ett annat läge. Vi har inte ett skriande behov av en "frälsare" utan han kan gott få acklimatisera sig till SHL och Brynäs i lugn och ro. Jag tror att hans fart kan bli en tillgång i en tredje- eller fjärdelina framöver. Han visade i alla fall igår att han har förmågan att göra ett och annat mål. Så hittar man rätt roll åt honom så kan han gott bli en nyttig spelare.

mk: Tyvärr är det så på de flesta håll i samhället och i livet. Det är lättare att visa sin "förträfflighet" genom att trycka ned andra än att bevisa sig bättre än sin omgivning genom ord och handling. Det är där vi människor har hamnat i utvecklingen. På sätt och vis har det alltid varit så. Ungefär som att en adelsman alltid blev en hög officer förr i tiden. Inte för att han var mest lämpad utan för att han var adelsman.
Fast de hade å andra sidan inte moderatorer som kollade dem ;-)

{6984}: ja jag tror som du att Caporusso kan bli väldigt nyttig i en low 6 hierarki. Med jobb i boxplay. Visst händer det inte så mycket för honom i offensiven (ja förutom dom 2 målen då) men i defensiven tyckte jag han skötte sig ganska bra faktiskt.

{5504}: Tack David, för de värmande orden. :)

För att försöka hålla stilen och komma med något som kan vara kul att ta del av, så läste jag på nån sajt som handlar om "draften" att man var sjukt imponerad av familjen Boqvist. Man uttryckte det som "If they got a dog in the family we better draft it...".

För egen del så tycker jag att Brynäs borde erbjuda extra barnbidrag till familjen Boqvist om dom skaffar en sladdis.

Här kommer en rätt go video med highlights avseende Adam B.

Aftonbladet har en artikel om årets floppvarningar som illustreras bl.a. med en bild på bröderna Westerholm. Nån som vet vad de skriver?

{5915}: Caporusso låg tia på listan, PoW o paw nia....

Linus Norberg säger typ "Ok, skickliga spelare, framför allt ihop, men de kan samtidigt vara bekväma och ojämna..."

Vidare att de inte imponerade i SM-slutspelet och Ponthus var dessutom petad en tid under den perioden.
Han ser inte riktigt vad de ska tillföra Frölunda...

Har väl en poäng i det...

Hej här händer inte så mycket så jag kommer med lite reflektioner så här långt. Naturligtvis är det alldeles för tidigt för slutsatser men nåt måste man ju hitta på... Tar förstås gärna emot synpunkter.

Del 1 Försvaret:

Målvakterna.
Det ser ju hittills bra ut. Enda särskilda noteringen är att jag tycker att Felix såg lite mer samlad och tät ut än tidigare med mindre rörelser. Vore ju sjukt kul om han tar ett eller ett par steg denna säsong.

Backar.
Vi har förmodligen SHLs bästa backar. Ändå är det här som spelet haltar mest just nu tycker jag. Överlag lite dålig timing och pass som är ”lite bakom” men ändå är jag inte orolig. För egen del så tycker jag ändå att Lucas Carlsson imponerat mest än så länge. Jag tycker att han har en härlig pondus och skicklighet och han påminner lite om Mattias Ekholm i spelet. Duktig på allt, med en förmåga att kliva fram lite extra när det gäller. Prova Lucas i PP!
Ryan är alltid bra men visar kanske inte sitt bästa denna tid på säsongen... Simon Bertilsson har för ovanlighetens skull sett lite kantig ut i spelet. Även han är kanske lite disträ denna tiden på året.
Kilas är en riktigt gedigen back framförallt i defensiven men har även stor "tyngd" när han följer med i anfallen. För att förstå hur bra han är kan man tänka. - Hur skulle det vara att möta honom i t ex Frölunda? Jag tror man skulle hata honom… Henrik Larsson har en härlig blick för spelet och skön skridskoåkning och ser verkligen lovande ut. Lite oroad är jag dock över att han i några anfall fått byta från baklänges- till framlängesåkning vid en- mot en -lägen. Det har i slutänden givit motståndarna bra lägen. Hoppas att det bara är lite anpassning till nästa nivå som krävs.
Kul att se Sundqvist på plan igen med sitt konsekventa spel. Jag hoppas att han går mot en riktigt bra säsong. Dit är det dock en bit kvar även om han inte stuckit ut negativt bland de andra. Jag gillar Zanetti och hans inställning till spelet och karln kan ju spela på en hög nivå men han behöver få bort en del enkla misstag som det skrivits om tidigare. Ersson har en skön tyngd i sitt spel och har bra potential men har lite kvar att lära också. Jag tror att dessa tre, som är rätt lika i spelstil, kommer att konkurrera om samma plats under säsongen när alla är hela.

Del 2 kommer strax...

Del 2 Anfall.
Vi har en kedja som visat toppklass, en som visat glimtar av klass och två som letar sin sammansättning och ”går på två spelare”.

1:a Boqvist – Jensen – Clark
Riktigt spännande formering som samtidigt har en del inkörning att göra. Ny i kedjan är ju Boqvist som förutom blicken för spelet är en spelare som i det mesta är annorlunda än Lindblom. Lindblom var ju t ex kanske bäst i hela SHL på att checka fast pucken och i spelet längs sargerna. Det är inte Boqvist styrka. Boqvist påminner mer om Jensen och söker sig mot fria isytor för att få utrymme för sin skridskoåkning och teknik. Denna kedja måste delvis hitta ett nytt sätt att spela och också låta Boqvist växa in i rollen. Ska Paille och Boqvist byta plats för att få mer tyngd i 1:a och få (ännu) mer spelskicklighet i 2:a? Jag hade nog provat det.

2:a Palushaj – Öhlund – Paille
Ser ju hittills grymma ut och jag det skulle inte förvåna mig om detta blir den kedja i SHL som får bäst +/-. För inte nog med att man är vassa framåt, samtliga är ju dessutom ruggigt bra även defensivt. Palushaj ska bli mycket spännande att följa. Öhlund var en av de ledande spelarna i slutspelet och kanske kan han göra en ”Silfverberg” och höja sig från denna nivå även i nästa slutspel…

3:e Alcén – Granström – Ikonen
Vi får väl se var Alcén får sin hemvist. Jag tycker att det är kul att Melin noterar hans driv och energi och ger honom förtroende. Granström har varit mer på hugget än vanligt denna tid på året. Ikonen behöver nog lite mer matchträning…

4:e Liljewall - Blomqvist - Capurosso
Blomman är som vanligt bra och så länge han spelar i 4:e kedjan så kommer den att producera. Även om Capurosso har fått kritik så har han hittills visat två bra egenskaper. Han kan göra mål och han kan åka skridskor. Kan man kombinera dessa egenskaper så kommer man rätt långt i rätt omgivning.

Ibland så får en spelare som jag överhuvudtaget inte noterat beröm för sitt ”uppoffrande spel” eller något liknande. Jag hoppas att så är fallet med Liljewall för jag har knappt sett honom ännu så länge. Kan tänka mig att det är en omställning från att vara lagkapten till en roll i ett annat lags fjärdekedja.
Vill gärna se Asklöf göra några byten. Bjurströms inhopp har varit riktigt bra och det var välförtjänt med en assist senast.

Vad tycker ni?

PS. Avseende backsidan så ser jag verkligen framåt mot att se Adam Boqvist göra debut i A-laget. Jag tror att han redan nu (med lite inkörning) kan vara vår mest spelskicklige back efter Ryan.

{6984}: " Men bemöt ÅSIKTERNA med EGNA argument, UTAN en massa "kryddor" som "Gamnackar", "Dysterkvistar" eller liknande epiitet. Dessa lägger du endast till för att förminska en annan skribent vars åsikter du inte gillar."

Snacka om att vara överdrivet känslig, sidan börjar mer och mer befolkas av lättkränkta individer som inte tål nånting.
Herregud, "gamnacke" och "dysterkvist" är bara målande/bildliga uttryck för nån som ger upp vid minsta motgång och är allmänt negativ och pessisimistiskt inställd till det mesta. Hur nån kan få det till att handla om härskarteknik och försök att trycka ner den person som uttrycken är riktade mot, är nästan obegripligt.
Snacka om att hela tränarkåren i hockeysverige isf måste bestå av ett gäng mobbare som idkar härskarteknik, när dom uppmanar sina spelare att inte hänga med huvudena vid minsta motgång, genom att snacka om "gamnackar".
Säger som Nils Ferlin sa när han tyckte att debatten i samhället började bli lite väl snöpt och inskränkt: snart får man väl inte skriva om en synål en gång, utan att nån enögd jävel blir förbannad och känner sig kränkt.....

KalleTeodor: Jag är skeptisk till att Boqvist skulle kunna ersätta Lindblom. Deras flygande anfall kommer ju bli lika bra med Boqvist, men många av förstakedjans mål kom till efter etablerat spel i anfallszon där Lindblom var stark på pucken. Nu kommer motståndarna att kunna backa hem och neutralisera kedjan genom att styra ut de till sargen.

Peja: hade gärna sett Paille i den kedjan. Dels för det du nämner. Kan stå upp fysiskt och bryta in på mål. Också underskattad i passningsspel och spelsinne.

Men även för att Boqvist kanske inte är den man först sätter ut när det väl hettar till och vi pumpar extra med förstakedjan.

Kan se att Boqvist och Ikonen skulle kunna ha kul ihop. I en formation utan lika stor press på sig.

Clark - Jensen - Paille
Palushaj - Ölund - Caporusso
Ikonen - Granström - Boqvist
Blomqvist - Liljewall - Alcén

Huge: Tyvärr har det kommit till det. Du vet säkert att du redan ligger på minus hos flera skribenter här och kryddar språket du som du brukar så blir det genast en dålig stämning här.
Därför måste nivån ligga på en strikt linje.
Du får väl trösta dig med att det kommer att bli en strikare nivå på andra inlägg med.

KalleTeodor: Kul att du kommer med så kreativa inlägg!

Jag har egentligen bara en sak att tillägga i ditt resonemang: Vad har hänt med Ikonen? Hur bra som helst i slutet av serien och i slutspelet. Sedan verkar det verkligen ha hänt något över sommaren med honom. Det verkar tyvärr ha visat sig att den finländska värnplikten inte verkar vara den bästa för att hålla idrottsmän i form under sommaren. Här har Mange Ågren ett stort jobb för att Ikonen ska återfå sin fysiska form. Det råder ingen tvekan om att det är en klasspelare, men jag tror att det helt enkelt kommer krävas en längre startsträcka för Juuso än för övriga spelare i laget.

Peja: Ja som du ser är jag lite inne på samma linje. Endera måste man spela ett annat spel med Boqvist på Lindbloms plats. Eller så använder man Paille istället som har tyngd, speed och målsinne men inte samma spelsinne som Lindblom. Jag skulle vilja att man provar:
Paille - Jensen - Clark
Boqvist - Öhlund - Palushaj

Men jag utesluter inte att Boqvist gör succé tillsammans med Clark och Jensen.

Skrubben: Tack Skrubben!
Angående Ikonen så uttryckte jag mig lite milt om Ikonens form genom att konstatera att han behöver mer "matchträning". Håller helt med dig om hans potential och vad som nu behövs göras. En liten reflektion är att han kanske är lite slarvig i sommarfasen och att det till del förklarar floppen i Djurgården till viss del.

{6984}: Fast spelare med fart med lite brister i klubbtekniken har vi redan i Mannberg och en orädd dito i Asklöf. Behöver vi verkligen Caporusso då? Sen står Bjurström och knackar på dessutom, låt vara att han är lite annorlunda spelartyp.

{2064}: Visst finns det fler spelare i truppen som har de egenskaperna. Men samtidigt så får man inte glömma att Caporusso har gjort väldigt mycket poäng i bla tyska ligan. Med tanke på att han gjorde två, visserligen ganska "enkla" mål i söndags, så vet vi att han i alla fall har lite målsinne.

honken21: och Peja.
Ang Boqvist roll i första kedjan så är det ju helt klart så att vi tappar i tyngd och förmåga att checka fast motståndarna jämfört med Oskar.
Det kan ju då vara intressant att spekulera i vad det är som gör att man faktiskt provar Boqvist i första. Att utgå från att Melin inte har en tanke med detta håller ju inte. Det enkla svaret är nog att man ser honom som den spelare i hela truppen som har störst potential. Det finns det ju också visst fog för. Boqvist är väl t ex den Brynäsare som gått högst i draften sedan Bäckis. Får man den potentialen att blomma ut så har vi ytterligare en toppspelare.
Man kan tänka sig att man ser att han har spelsinne och klubbteknik i nivå med Lindblom. Ta förmågan att snabbt leverera pass i trängda lägen som Boqvist behärskar nästan i nivå med Lindblom. Vet inte om någon annan klarar det lika bra av forwards. Det i kombination med en bättre skridskoteknik ska kompensera för sämre fysik och närkampsspel och kunna ge långa anfall med puckkontroll.
Nåt sånt kanske.

KalleTeodor:
Misstänker att Mannerheims pojkar inte har full fokus på hockeyfys. Snarare bulkträning för att klara krigets krav. Tar nog ett tag att släppa upp formen på Ikonen...

« · 1834221 · »