Brynäs IF

714654 inlägg · 7953 ämnen

Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10

1077580 · » Till forumet


Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
pastorn: Jag tycker att Hietanen verkar ha dåligt självförtroende. Han tänker ofta någon/några sekunder för mycket när han ska slå uppspel vilket gör att motståndarna kan täppa igen de luckorna som fanns.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Hietanen tycker jag är väldigt upp och ner. Ena matchen är han som en ny Timmonen, nästa match undrar man vem den där klena nr 11 är som inte klarar av att göra ett uppspel eller hålla rent framför målet.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Jag ser hellre Silverberg istället för Hermansson eller Danielsson.

Vas måste börja spela mer aggressivt, ligga på och tackla hårt då är han som bäst.

Tycker Andersén använder sin tyngd för lite, han får massa lägen till perfekta träffar men fegar ur och bara trycker lite.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Huss: Alcén är mycket bättre än t.ex Rödin. Men det kanske inte så lätt att producera i ES tillsammans med en defensiv Hansen och en puckkåt Molin vars dribblingar aldrig går hem.

Den enda som jag är bergis på skulle kunna ersättas rakt av, av en junior, är Danielsson...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Huss:

Ja, det sammanfattar diskussionen rätt bra.

Status quo...

Varför ändra på vinnande lag osv.

Det är vid skador vi kan räkna med att det blir J20-spelare...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
rackham: Det är väl en fråga om förtroende för spelare som inte presterar poängmässigt i a-laget typ Vas, Hermansson och Alcén som måste vägas emot att inte rubba stabiliteten i den framgångrika lagmaskinen.
Likaså måste NC visa att ingen är oersättlig, speciellt när J-20 laget är det bästa på länge och där finns det antal ungdomar som mycket väl skulle kunna prestera lika bra i a-laget.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Huss:

Ja, om det vore så enkelt... = )

Men de kanske inte gör någon sämre insats (poängsmässigt) än några av de i A-truppen...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
GävleLasse: Undrar, undrar om NC vågar att slänga in även Rödin i matchen mot Timrå. Både han och Thegel borde få chansen med tanke på den poängproduktion de levererar i J-20.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Peja: Jag gillar speciellt det där med "lysande språkkonstnär"....
;-))
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Peja: Man tackar. Inte alla förunnat att bli jämförd med den store Platon.
Läs vad Stolpe säger om just Platons författande i följande länk...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Huge: Att läsa dina inlägg är som att läsa Jan Stolpes översättningar av Platons skrifter. Delarna där Sokrates argumenterar, dvs.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Jajjen: "Inge svårt alls. Om det inte vore för att du kategoriskt sågar alla som inte "deppar" på ditt sätt."

Inte konstigare än att DU kategoriskt sågar MITT och en del andras sätt att "deppa".
Men det kanske inte räknas eftersom du tror dig sitta inne på sanningen själv, eller....?

Kom in i matchen nu istället.
Vi har olika åsikter, inget annat.
Och ingen av oss gör förhoppningsvis anspråk på att vara sanningsförkunnare.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10

Jajjen: Det absolut viktiaste i det här skedet är att vårat Brynäs åker upp och förvärrar deras situation. Jag vill inte veta av någon bounceback från Timrås sida utan nu slår vi på de som redan ligger...

Samtidigt vill jag uppmana alla Brynäsare här inne att inte skriva en massa strunt i Timrås GB. En infekterad stämning melan fansen är inte något som vi skall lägga kraft på utan bara njuta av tillvaron. Vi kan alla relatera till de problem Timrå går igenom.

Jag vet att det fanns "tallefjantar" som var in här och drygade sig förra säsongen när rollerna var ombytta. Men låt oss visa dem att vi är bättre än dem även på det planet ;)

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Skiter väl i Timrå men kollar man deras sida är det ändå svårt att njuta. Dom beskriver känslor som varit en brynäsares vardag sen 2002. Och kan bli igen. Däremot är det lätt att njuta av vårt läge just nu. Påminner om att va nykär. Eller nyskiten. Fan va det är skönt att va brynäsare!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Huge: Inge svårt alls. Om det inte vore för att du kategoriskt sågar alla som inte "deppar" på ditt sätt.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Huge:

Tydligen så svårt att det håller igång en gästbok på HS... ;-)

Det här går att doktorera på...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Jajjen: Nu har du visst fått det mesta om bakfoten.
Mitt förhållningssätt utgår från hur JAG personligen ser på saken och inte från vad som är rätt eller fel, eftersom det inte finns vare sig nåt rätt eller fel när det gäller åsikter.
Hur svårt kan det vara?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Jajjen: Eller ska jag uppfatta det som att du tycker att min eller mina åsikter är med sanningen överensstämmande?
Ditt svar kan ju faktiskt tolkas som det.
Glädjande isf... :-)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Huge: "...en insnöad enögd supporter, till synes utan eget liv utanför sitt favvolags göranden och låtanden, är ganska så sorglig att skåda eller höra i såna här lägen."

Är inte det din dom? Som utgår från vilket förhållningssätt som är rätt å vilket som är fel? Enligt din norm?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Jajjen: Jo, jag förstår nu att du tycks tro att alla som har en åsikt samtidigt också tror sig sitta inne med sanningen.
Beklagligt isf...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Huge: ja nu känner man igen Brynäs boken igen.
Kommentera


Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Jajjen: Gott att du har ett bra"musiköra"
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Jajjen: Vem har påstått att MIN eller MINA versioner skulle var nån sorts sanning?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
mk: Jepp, man kan göra som jag. Rikta sej direkt till Springsteen om det går riktigt jävla illa för TIK.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Huge: Bra å veta att det är din definition av att "hantera en förlust" som gäller.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Huge: Jag hoppas bara att det inte är många inne i deras GB å strör ännu mer salt i såren som dom gjorde förra året. som nån sa här inne förra året , man kan ta en dålig förlorare men inte en dålig vinnare! Så ni Brynäsare som är inne å skriver uppträd som dom stolta Brynäsare ni är å inte som en Tallefjant!!!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Jajjen: Sen är det rätt så kul att du beskriver de just nu så frustrade Timråsupportraran som "deppiga".
Det måste väl iaf klassas som århundradets understatement? :-)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Huge: känns som att den här boken var snäppet värre i fjol. Med påhopp och grejer. Än vad Timrås är nu.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Jajjen: Jag är inte ett dugg förvånad över att man deppar, eftersom jag själv deppar efter varje förlust.
Det handlar om hur man hanterar en förlust och hur man kanaliserar deppandet.
Jag är ledsen, men en insnöad enögd supporter, till synes utan eget liv utanför sitt favvolags göranden och låtanden, är ganska så sorglig att skåda eller höra i såna här lägen.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Javisstja, du tillhör ju dom som är förvånade att folk deppar när deras favvolag torskar.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
För övrigt känns det rätt så uppiggande att just nu läsa Timrås gästbok.
Vid en jämförelse framstår vår egen gästbok under framförallt fjolåret som ett under av optimism och framtidstro....
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Kul att läsa att Färjestad gjorde sin bästa match för säsongen. Det krävs alltså för att spöa årets Brynäs. Torsken var rättvis och det är svårt att deppa alltför mycket. Tvivlar på att ett ledningsmål hade räckt även om domarn i vanlig ordning dömde för FBK. (Har tröjryckarna nånsin fått ett tveksamt domslut mot sej?) Färjestads sekretariat är ökänt. Dom står på FBK:s lönelista.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
bradberry: Ja, eller Läkerol Arena panels agerande vid ett tveksamt Brynäsmål... ;-)

Nä, lite enögdhet i dom här lägena får man väl acceptera men som Poffa säger: det kunde ju ha skötts lite snyggare.

Glömde i hastigheten bort hakningen på Hansen.
Ett regelboksexempel på när man bör döma straffslag:
Hansen hakas först bakifrån när han är på väg att slita sig loss, och när han sen väl lyckats komma loss och fått pucken under kontroll så hakas ånyo i skottögonblicket.
En viss tvekan från Perssons sida i första läget kan man acceptera men i andraläget är det obegripligt att han inte dömer straffslag utan istället tar en tvåa för hakning.

Fast den situationen sammanfattade väl hela eftermiddan rätt så bra: oflyt med målskyttet, oflyt med domsluten och oflyt med____________

Fyll i det du känner för.... :-)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Poffa: Skulle vara intressant att se "Cujopanelen" i Löfbergs Lila agerande vid ett tveksamt FBK-mål...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10

bradberry: Om de betedde sig så är det tråkigt. De ska vara opartiska och hade kunnat påkalla domarens uppmärksamhet på ett snyggare sätt. Just det här visas dock inte på hockeyligans bilder så jag har inte sett det.

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Poffa: "...ska man hårddra det hela efter regelboken så tror jag beslutet att döma bort målet är riktigt."

- Så må det vara. Det som upprörde mig var att se det infall av rabies som hela det "FBK-färgade" matchsekretariatet drabbades av. Hoppade upp och ner och bankade i plexiglaset med hörlurar i sina viftande händer... Ska inte matchfunktionärer präglas av objektivitet?

Pinsamt...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10

Jompe: Kanske har det "fenomen" som jag flaggade för förut smugit sig på laget. Brynäs spelidé bygger i mångt och mycket på laget och att bita ifrån sig så mycket som möjligt. Att kämpa. Ligger man i tabelltopp och hockeylivet i Gävle ter sig behagligare än på många år så saknar man den desperation som är bästa bränslet för desperathockey.

Nu får vi hoppas att Cz och hans adepter hittar rätt spår igen.

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Jompe:

Pärra kanske var smartare än CZ helt enkelt...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
GävleLasse: Några spridda tankar kring matchen.
1. Brynäs låg högre i banan än deras vanliga bortaspel. Med facit i hand hade det kanske varit en klok strategi att inte försöka styra matchen från start utan täppa till i mittzon, spela med tålamod och söka kontringar. Nu kunde det gått vägen ändå med den starka förstaperioden, men taktiken var en annan jämfört med t ex HV borta. Man spelade mer hemmaspel idag.

2. Vart tog Lasse Jonson vägen? Enligt swehockey skulle han spelat men såvitt jag kunde se spelade han inte. Nån som vet?

3. Drt var väldigt mycket Svanberg, Silverberg och Molin idag, tre svagpresterande spelare idag. Molins puckansvar, som CZ säger, var inte bra. Många ströpuckar. Svanbergs uppspel var inte alls bra. Man saknade LJ's uppspel.

4. Jag hoppas att förlusten gör att laget går tillbaka till grundspelet som man kan, spelar ödmjukt och tålmodigt. Jag säger inte att det var hybris, men taktiken idag var påtagligt offensiv.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10

ante08: Angående det "mål" som blev bortdömt i Gävle.

Vinkeln, hypotenusan, Cosinus..Sinus...har du tagit hänsyn till dessa. Kameravinkel som bilderna på mediakuben är tagna från ca 20 meters höjd...snett bakifrån. Tror du att de bilderna är rätt? Enligt dem kan man tycka att pucken är typ 2 decimeter innanför mållinjen...Missar man en sån sak om man kollar på "målet" ur andra vinklar?

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
ante08: Vad yrar du om?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Poffa: men Brynäs är ju vän med måldomaren. Så dom får mål som inte är mål. Dömd ett mål ändå bara för att dom är vän med måldomaren.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
rackham: Det är ändå rätt petigt att inte döma mål.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Poffa:

Ja, då är det inte mycket att snacka om...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Poffa: Japp det blev utvisning.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
rackham: När målburet är ur läge? Min tolkning av bilderna är att det är ur läge då hela pucken passerar mållinjen, dvs i samma ögonblick som det "blivit mål" om målburet inte varit ur läge.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Poffa:

När HELA pucken passerat mållinjen?
När pucken passerar mållinjen?
När skottet avlossas?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Poffa: ja Brynäs kan då inte få muta måldomaren i alla matcher iallfall.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10

rafalski: Jag var precis in och kollade situationen på hockeyligan. Jag kan tycka att det är lite petigt, men ska man hårddra det hela efter regelboken så tror jag beslutet att döma bort målet är riktigt.

Målburet är ur sitt läge då pucken passerar mållinjen, vilket därmed enligt regel 471 punkt 5 innebär att det inte är mål.

Jag antar att det blev utvisning för Färjestad, då det är en solklar interference mitt i slottet strax innan målet.

Kommentera

1077580 · »