Brynäs IF

713151 inlägg · 7953 ämnen

FBK-BIF 091123

1206632 · » Till forumet


Sv: FBK-BIF 091123
GävleLasse: Ja, Kudroc hade smakat mumma nu. Speciellt mot DIF...
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
Bissett19: Det såg ju riktigt hyftsat ut igår. Tycker att framför allt Sunken, Kokko, Eero, Dixi, Hietanen, Bertilsson och Molin var bra, men det det såg OK ut över hela linjen. Kahnberg dock fortfarande ganska osynlig, Herman och Sundström försöker men det ser inte alls bra ut.

Det man inte kan få in i sin tröga skalle är varför man kan spela så tight och resolut i tuffa bortamatcher (FBK, Luleå, t ex) medan spelet hemma ser så andefattigt och nervöst ut. Det här laget har svårt att föra matcher, den saken är klar. Förhoppningsvis gav segern igår lite bättre självförtroende. DIF borta på torsdag känns inte alls omöjligt.
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123

Bissett19: ja, det vi sett hittills är för mycket spel runt-runt där ingen vill ta avslut. Sedan kommer ett avslut som nästan känns mer pliktskyldigt än att man går på avslut.

Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
GävleLasse:

.....dem erbjuder dej PP-mål och stööök;)
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123

sylf:Absolut MINST en trea.  En sak är i alla fall säker. Andersén spelar väldigt hämmad av sin axel. Han går sällan in i närkamperna på samma sätt som han gjorde förra säsongen. Tänk om vi haft kudden kvar... Najs backpar med Kudden och Kokko.

Kudde kudde kokko som en Gööök!

Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123

Venom: Molin fick ju en lårkaka igår så det kan bli så att han vilar imorgon.

När det gäller kedjorna så tror jag att CZ vill ha en viss balans så det lär han inte gå ifrån. Det han däremot måste göra är att TOPPA upp laget vid PP. Jag är inte längre säker på om Kahnberg är en spelare ens värd att köra med i PP. Han är för kall helt enkelt.

Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
GävleLasse: Ja, tyckte också det var underligt, en 3:a var han värd!
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123

sylf: Lite konstigt betyg Kokko fick av Gävletidiningarna. En 2:a bara

Målvakter:

Eddie Läck 5

(Jacob Markström)

Förstafemman:

Petri Kokko 2

Niclas Andersén 4

Eero Somervuori 4

Steve Dixon 3

Andreas Dackell 2

Andrafemman:

Juuso Hietanen 3

Jörgen Sundqvist 4

Jonathan Granström 3

Mads Hansen 3

Sebastian Lauritzen 3

Tredjefemman:

Simon Bertilsson 4

Peter Nolander 4

Ove Molin 3

Jonas Nordquist 3

Magnus Kahnberg 3

Fjärdekedjan:

Daniel Hermansson 2

Alexander Sundström 4

Jakob Silfverberg 3

Extra back:

Simon Löf spelade ej.

Extra forward:

Emil Sandin spelade ej.

Snittbetyg: 3,26.

Poängförklaringar:

6: Landslagsklass. 5: Mycket bra. 4: Bra.

3: Godkänd. 2: Kan bättre. 1: Dålig.

-: Spelade för lite för att bedömas.

Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
Huss: "- Skulle vilja se NC komponera ihop Sandin, Sundström och Granis igen, gärna som tredjefemma mot DIF. Sundström är het just nu."

Ja varför inte eller Silfverberg istället för Sandin . Kanske nått sånt här:
Andreas Dackell - Stephen Dixon - Eero Somervuori
Sebastian Lauritzen - Jonas Nordqvist - Magnus Kahnberg
Alexander Sundström - Jonathan Granström - Jakob Silfverberg
Ove Molin - Mads Hansen - Emil Sandin
Trettonde forward:
Daniel Hermansson
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
70 Rodrigues: TV-sporten var rätt elaka mot både FBK och BIF när de ironiserade om hur mysigt och varmt det var i sarghörnen medan det kunde vara lite jobbigt att gå in framför mål. Därför var ingen där heller.
Mot DIF gäller det verkligen att gå rakt på mål med fart, det fixar inte DIFs stabbiga försvar.
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
Huss: Vi måste ta kommandot på torsdag, innebärande hög forechecking med tre man, ligga tätt tätt hela tiden. Ta mycket skott och visa lite stake framför dom båda målen, har varit lite si o så med det.
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
Huss: Förvänta dig inga junisar i nån femma, NC behandlar dom som skitkorvar! Vi hade en bra kille som han bad fara åt helvete och sände till Mora.

Sundström het.....definitionsfråga, lite ljummen i mina ögon...Inte längre minusgrader.
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
1 per var nattsvart ingen vilja inget spel, dutt o pet ren tur att fbk inte fick in ett par baljor. 2 o 3 per, mycket bättre och vi förde stundtals spelet. Resultatet rättvist även om vi fick ett bortdömt mål, fbk hade en del saftiga lägen. Vet inte om detta är ett genomgående fel men igår hade vi ingen spelare med speed, var ett flertal lägen som kunde varit rena frilägen om man trampar på lite. Ingen som går på mål, många som har sargen som allt för bra kompis. Tar halvhjärtat fart och kör längs sargen, eller bara dutar iväg pucken rakt in i banan ett fåtal meter på slump. Detta var katastrofalt, dackells friläge från egen blå i sudden var väl förståligt att han var trött.
Men man kan ju fan inte vara trött när matchen börjar. Sommervouri var bäste spelare och fick även förtjänt göra ett mål. Den nye backen var bra i defensiven och gick på kropp, knacka ofta med klubban och ville ha puck i offensiven, gjorde oftast något vettigt med den när han fick den också. Syndes att han hade självförtroende får se hur länge det håller. Gick bort sig ett par gånger men det var ett par gånger mindre än övriga spelare.
Läck gjorde det han skulle.
Fruktansvärt skönt med poäng i karlstad är inte bortskämd med det.
Var riktigt skönt.
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
sylf: Ja, en trepoängare vore kul. Annars kommer vi aldrig ovanför strecket.

- Skulle vilja se Läck fortsätta i målet mot DIF
- Skulle vilja se NC komponera ihop Sandin, Sundström och Granis igen, gärna som tredjefemma mot DIF. Sundström är het just nu.
- Sätt upp Hietanen och Sunken som första backpar
- Flippen Kokko kommer växa ytterligare men han är fortfarande matchotränad. Bra att öka på speltiden sparsamt.
- Prova Wännström i en fjärdefemma
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
70 Rodrigues: Ja, det gäller att följa upp den här med 6 pinnar till den här veckan!
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
Skönt med 2 p mot ett skadedrabbat och uselt FBK. Det intressanta är om vi kan bjuda upp mot Djurgården på torsdag?
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
Skönt med 2 pinnar ikväll! =D Har bara hört på radion pga jobb men det lät som att Läck hade varit bra, nice! Nu när Markan får vila pga några mindre bra insatser..Eero är en bra värvning iaf, till skillnad från Kahnberg (som väl ff står på ett mål..) Nej han har gjort sitt den mannen! Tacka vet jag Ove 3 ass förra matchen o bra även nu vad jag hört =)

Djurgården i nästa match nudå, blir nog inte lätt me tanke på deras förluster på sistone...
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
GävleLasse: Mycket sant.. Ja i övrigt tycker jag inte det va så mycket att hurra över.. men just den prestationen.

Annars tycker jag Wikegård har oerhört rätt i att man borde spela mer som färjestad gjorde vissa stunder.. offensiv press med tre man vilket ledde till att de vann puck i offensiv zon. Tänk om det alltid kunde va så, istället för att som vi vänta ner dom i egen zon innan vi försöker ta pucken..

Ta bara Djurgården som exempel, de har inte så himla bra lag, men de använder det på absolut bäst tänkbara sätt.. med hög press.

Tänk om CZ, hög press, och ta pucken högt upp i banan och stressa fram misstag. Roligare och effektivare hockey.,

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123

Gurra88: Ett Vackert mål :) Synd bara att man inte kan göra fler såna under matchen och inte under förlängningen.

Det är dags att börja bli lite mer effektiva. Timrå tog in en pinne på oss idag och Modo spelar imorgon. Marginalerna krymper

Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
Gurra88: Synd att han uppfattar det var 25:e match bara.
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
Somervuori visar prov på en enorm spelförståelse med assisten till det avgörande målet. 9 av 10 spelare hade slått den pucken rakt över till Lauritzen som förmodligen missat. Eller ev. till en relativt dåligt placerad hansen. Men Hietanen kommer med fart och det snappar Eero upp. Vackert..
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
Huge: Att du "kreddar" CZ och inte ens nämner Kokko är bara tramsigt. Vet inte vilken match du kollade på i kväll, men om du inte såg att CZ såg ut som att han sovit utomhus på gatan de senaste 10 dagarna och förmedlade jävlaranamma som en Cocker Spaniel flicka som kissat på mattan visar lite på hur mycket du egentligen snappat upp av matchen.

All kred till Kokko och Läck som bar fram hela laget med sin moral och skicklighet till en, för 2000-talet historisk seger i Löfbergs.

Lägg av med tramset och kom in i matchen nu!
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
Huge: Nja, har svårt för Hermansson, visst en kämpe av allsvenskt snitt på den spelartypen. Sundström däremot gör sin bästa säsong sen han kom till Brynäs och förtjänar mer istid.

Kokko.....mmm, lite Kimmonen-vibbar får jag allt.
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
Huge: Herman bör skickas iväg på en gång, ingen älskar ett sarghörn som han gör. Möjligtvis Sedinarna men dom kan å andra sidan passa till ett mål därifrån.
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123

rafalski: "Skönt och rättvist att vi tar bonuspinnen, ett kryss till och man hade fått psykbryt. Kokko är ett kap, vårdar pucken och hittar alltid spelalternativ, ge honom mer speltid framförallt i PP.

Läck, Eero och faktiskt Molin är riktigt bra ikväll."

Flera som ska äras: Herman jobbar kopiöst och vinner mkt närkamper så att vi kan fiska upp andrapuckarna. Även Sundström såg bra ut och båda spelartyperna är viktiga nu när den här tunga spelperioden med match i princip varannan dag har hunnit halvvägs. CZ är nog smartare än många tror och har säkert medvetet och konsekvent matchat laget utan alltför mkt toppningar för att på så sätt försöka spara kraft så att vi har en bra chans att komma ur den här tunga perioden på ett bra sätt.
Oerhört viktiga 2 poäng med tanke på självförtroendet. Nån som tyckte att Markan såg knäckt ut efter matchen?
Han klättrade på Hietanen som om vi vunnit SM-guld....   :-))

Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
Lauritzen och Hansen är för mycket hockeybockey, sätt ihop dom med Molin så har vi en smurfkedja light. In med Granström ihop med Kahnberg och Nordqvist så får vi en riktig powerkedja.

I PP vill jag se Kokko, Dixon, Kahnberg, Dackell och Eero, om dom inte lyckas få in pucken under dom först 115 sekunderna så är jag beredd att prova en annan konstellation.
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
GävleLasse: Hoppas att det inte tar slut med tjejen han har, hon var stor del till att han skrev på :D
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
GävleLasse: Ja...fan va han tacklar! Hårt...
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123

AVGÅ: ska man utnämna bästa forward så kan man inte köra något slags jämförpris eller kilopris utan man får helt kallt kolla på vad de gör på isen.

Jag tycker att Dixon har blivit nåt snäpp bättre den här säsongen. Jag hoppas verkligen att man behåller honom.

Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
bradberry: Eero the Zero, våran bästa forward. Knappast i förhållande till vad han kostar, eller hur bra han borde vara. Ska jag stoppa om dig? Natti natti...
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
bradberry: Jo men om jag fick välja att skriva Kokko 2-3år eller Nolan 1år. Så är valet ganska enkelt..
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
Lindström: Nolan är inte så pjåkig!

Skapar framåt...
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
Lindström: Jag kollade på elitprospects och det kan ju vara fel uppgifter..jag ska kolla om det står nåt annat inne på espoos sida
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
GävleLasse: Inte då... Vi kommer att skriva 1 år till med Nolan..
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
AVGÅ: Kokkos kontrakt med Espoo går ju ut efter den här säsongen så det är bara för Sundlöv att börja en dialog med honom. Det vore ju inte dumt om man kunde få honom att stanna.
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
AVGÅ: Angående Eero:

Vår bäste forward!

Gå å lägg dig!
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
Gurra88: AMEN!!!!!
Detta har jag sagt från omg 1, han kör inte på dom heta utan sina favoriter!!
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
Att Lauritzen har 5 minuter mer på isen än Kahna ser jag som ett hån..

Att även Hansen och Molin har har än nordqvist, kahna är egentligen bara pinsamt.
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
GävleLasse: Säger du det, men varför släpper dom inte Dacke då och in med KOKKO!!!!!!
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
Lesky: jag har ingen aning men det skulle inte förvåna mig om han har en väldigt bra lön. Sundlöv fick ju hålla på en hel del med att övertala honom att spela en säsong till.
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
rafalski: Ang Lautitzen-Hansen-Granström trampar luft. Så AMEN!!
Lautitzen-Hansen-Molin den ultimata dödar linan då det inte händer ett smack framåt. Såvida man inte räknar allt gull i sarg hörnen då.

Tyckte Khana var riktigt bra idag, ge han å Nordquist massa massa mera
istid NU! Skulle gärna se Dixi å Granis altenera där.
Men ja just de ja NC sysslar inte med toppningar...

Sköna 2 pinnar ivf!!

Sen Herman vad ska man säga/göra?!
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
GävleLasse:

Hur mycket i lön har Dackell?
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
AVGÅ:ja det är något konstigt med detta i Brynäs. Det skall snirklas och grejas nere i sarghörnen. Nej, in med gummit på målvakten och sedan jobba in den...
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
rafalski: It's a deal ! :-D
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
GävleLasse: Absolut, varför går man inte mer på mål???????
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123

sylf: Kan man bara få in en vassare tredjelänk i den kedjan så kan det blir väldans mycket bättre. Dackell är långt ifrån sin forna form. Seeeg och långsam. Jag tycker även att han spelar med för små marginaler många gånger.

Vikitga pinnar ikväll och ett spöke ligger slaktat. Även fast det inte blev en "riktig" vinst så är det i alla fall avancemang åt rätt håll.

Jag tror Brynäs måste bli mer desperata i anfallen. Lägg in mer puckar på mål och kämpa in dem...

Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
AVGÅ: Ja han ska ha i princip obegränsat med speltid så länge han orkar.
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
sylf: Sorry Broder, angående (Z)Eero: "En svala gör ingen sommar". Tror inte att han är överkvalificerad, snarare att han "glajdar" och underpresterar. Skicka vraket vidare.

Oops, passa på att lasta på Kahnberg också på vraket innan det skickas vidare.
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
rafalski: Nä 22-25 min per match? Du skämtar! Får jag se honom mindre än 36 min per match de närmaste 5 åren så blir jag besviken.
Kommentera

Sv: FBK-BIF 091123
AVGÅ: "Räkna bort Eero, han råkade bara befinna sig på rätt plats vid rätt tidpunkt i dag."

- Vilket väl ändå är en typisk egenskap som en målskytt/måltjuv ska ha! Kolla dessutom på framspelningen till Juusos avgörande i sudden.
Eero var väldigt betydelsefull ikväll..
Kommentera

1206632 · »