Brynäs IF

709862 inlägg · 7953 ämnen

Frölunda - Brynäs 2020-01-23

2027135 · » Till forumet


Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
bradberry: ???? Kaninsvans?
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Lemp:
Topplag i khl?
Knappast, svårt att se mannberg, lindelöf, zetteberg osv osv i khl överhuvudtaget.
Mycket spelare från shl så helt orimligt är inte resp. spelare.
Ska vi sedan ha två ledande formationer och backup till skador/avstängningar som Dackell sa bör vi faktiskt sikta där om målen ska vara rimliga. Laget ska spelas ihop också. Så det är inte långt i från detta vi måste vara om 2 säsonger då final ska uppnås
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
xxx BIF xxx: Pettisbif?
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
varulf: Håller ju med om det du skriver. Men känns ändå lite komiskt att vi sagt exakt samma sak våra två föregående säsonger vid denna tidpunkt. ”Bättre att spara pengarna och lägg krutet på nästa säsongs trupp istället”. Vi har verkligen inte haft det lätt de senaste tre säsongerna.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
xxx BIF xxx: En laguppställning för ett topplag i KHL det där..
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Forsberg 1978: det finns inge pengar till att göra nåt. Så man hoppa på att befintligt material håller för att undvika katastrof. Geni drag enligt mig. Rid ut detta och försök nästa år med nåt bättre.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
mattiask: Det. var -17 Brynäs tog silver inte -16.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Skrubben: Hade gärna sett Nörstebö åter. Som ersättare för Norin för nästa säsong. Låg månadslön, hög potential.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Vill inte idiotförklara någon, även om det ibland vore befogat..

I scott och rödin ser jag grunden för 3årsplanen framtid. Men det behövs bredare spets. Självklart går det inte att få följande men mycket intressant uppställning som jag tror skulle ge framgång:

Rahimi - Linus Hultström
Sigalet - Nikita Tryamkin
Kristian Näkyvä - ingmann
Lindelöf - Andersen

Rödin - scott - Nicklas Jensen
Ryan Stoa - Patrik Berglund - Danielsson
Löke - sallinen - jeadon
Zetterberg - molin - mannberg
Alcen
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Axle San: Brodecki var en smart signing av Sundlöv på försäsongen. Speciellt med tanke på hur lövtunt det var på icke-brunkare i truppen. Tjänar bara mellan 70-90 k/månad. Det är den typen av värvningar vi måste göra så många fler av i framtiden. Kvalitet per krona helt enkelt. För mig får brynäshjärta, kämpaglöd, ledaregenskaper, vinnarskalle, etc. aldrig vara överordnat den faktiska kvalitén som spelaren besitter. Dom egenskaperna är självklart saker man måste ta i beaktning när man bygger en trupp, men Brynäs har gravt överskattat dessa egenskaper när man skrivit kontrakt med spelare senaste åren.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Guldet är BIF : skulle helst se att Molin fortsätter på en kant och att centersidan ser ut så här:
Scott 1a center
Ny 2a center
Sallinen 3e center
Ölund/Blomqvist/Westfält/Ny som 4e
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Porseland: kan du kila upp till Sundlöv kontor och väcka karln?
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Skrubben: Ja, det är ju det jag menar. Men det blir alltid ett massa skrivande om något som är självklarheter inom sport.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Axle San: han är mkt ojämn. Bra när han är bra och.... Ja ni begriper. Han måste höja den biten
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
mattiask: "Däremot tror jag att de funderar mycket kring Molin och Brodecki, men där är iaf för mig en förlängning av Molin ganska given. Vill verkligen se honom i Brynäs-tröjan, men framförallt i en bättre omgivning."

Framförallt så bör ju Molin kunna få chansen att spela ut sitt register som center i nästa säsongs lagbygge.
Scott är given som 1a center.
Sallinen är en bra 2a center.
Molin skulle nog kunna lyfta upp en tredje lina på centerposition.

Finns det någon information om hur det är sagt med Ölund till nästa säsong?
Tänkte på utlåningen.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
mattiask: Jag gillar Brodecki också, ser honom gärna kvar.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Axle San: Det är ju väldigt tråkigt att jämföra oss med andra lag givetvis, MEN tittar man på de andra lagen och då framförallt topplagen så har de delvis en klart större spets, men framförallt en klart högre bredd.
Ta tex Frölundas fjärdelina igår. Lasu-MRO-Stålberg. Vanligtvis spelar väl inte Stålberg där utan tex Mustonen som var borta igår.
Men den kedjan är i mina ögon SHLs bästa fjärdekedja, och framförallt en spelare som Lasu. I Brynäs hade han varit andrecenter. Så pass bra är han.
Men dit jag vill komma är att vi måste komma tillbaka lite till det vi hade 2012 vid guldet, eller till 2016 när vi blev tvåa.
Vi behöver ha ett klart jämnare lag, där helst alla fyra kedjor håller en betydligt högre nivå än nu. Och då helst ett par klasser högre. Först då kommer vi kunna klättra på allvar i tabellen.
Sen ska sägas att du lite per automatik så kommer även en sådan sak som målvaktsspelet höjas då målvakterna i många matcher (igår tex) så får de stå på huvudet för att vi ens ska ha en chans.
Den ende spelare som jag tror att Sundlöv och Dackell funderar på att förlänga med som har utgående är Blomman. MEN då krävs det att han går ner ordentligt i lön. Och då pratar jag bland de som ska spela i en fjärdekedja. Rohdin varken ska eller komma få nytt kontrakt. Inte heller Forslund.
Däremot tror jag att de funderar mycket kring Molin och Brodecki, men där är iaf för mig en förlängning av Molin ganska given. Vill verkligen se honom i Brynäs-tröjan, men framförallt i en bättre omgivning.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Axle San: Treårsplanen är ett än så länge ett luftslott. Vi vet ingenting om hur man ska ta sig dit man säger att målet är.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
mattiask: Ja hur ska vi kunna närma oss topplagen egentligen? Är vår treårsplan bra nog?
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Petrov: Tycker iofs att Ersson var klart bättre än Andersén och Norin just igår.

Sen är det ju som jag skrev igår. Frölunda har i mina ögon SHLs bästa presspel och alla fyra kedjor är lika bra på det.
Då behöver man ha backar som enkelt och snabbt kan lösa detta.
Vi har helt enkelt inte backar som kan lösa detta i dagens lag. Inte mot ett lag som Frölunda i Scandinavium.
Men igår var det otroligt mycket sena beslut av våra backar och då blir hela uppspelsfasen lidande. Vi hade inte speciellt många bra uppspel och bra anfallsintentioner igår. Och då blir det ganska enkelt att det ser ut som att Frölunda är mycket mycket mer överlägsna än de kanske egentligen borde vara.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Axle San:
Får tänka som NHL-lagen där. Mer pengar i början, mindre i slutet.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Auchinleck: Sen är det viktigt att ersätta förlorad spets också.
Sen måste vi tänka på åldern också och inse att spelare kan får det tungt efter typ 33 bast...där måste ju lönen successivt trappas ned..annars tack och hej (ingen nämn, ingen glömd).
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Petrov: Andersén var usel.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Peja:
Verkar passa förbi varandra här.
Vi kan stanna vid vikten av att betala så lite som möjligt för varje poäng. Spets kostar, men det får inte bredd göra, för då får man ingen spets.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Axle San: Ja ingen av målvakterna överpresterade direkt igår. Andersén gjorde misstag, visst. Men såååå dålig var han inte kan jag tycka.

#10 och #47 däremot skulle man strängt taget kunna sparka rakt av utan ersättare och ändå betrakta det som en förstärkning. #10 gillar inte alls att bli checkad på. Kanske skulle han söka sig till en liga där inte nästan alla motståndare spelar så?

Det positiva: 1:a kedjan och PP 1 såg stundtals riktigt bra och lovande ut. Precis som jag tyckte innan man gick ifrån grundidén och införde nån form av stokastiskt spelsystem. Där skall man fortsätta på den inslagna vägen med grundidén från i höstas.

Jag kan acceptera uteblivet slutspel i år om man framåt ser ut att vårda och odla det som faktiskt är riktigt bra samtidigt som man utan pardon skär bort det som uppenbarligen inte fungerar.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Brynäsgubbe: Sånt där har jag ingen empati för för 5 öre. Finns så mycket annat i världen som man kan lida med än en hockeyspelare som inte får förlängt kontrakt efter att ha tjänat 140 000 kr/månad de tre senaste åren.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Skrubben: I Sverige ska det också bli så jävla synd om spelare som det inte förlängs med. Blir ju artikel efter artikel. "Jag hörde ingenting - nu pratar Blomqvist ut." Kan se det framför mig.

I NHL är det inget snack. De fattar väl att det är business och inget personligt.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Honken: Finns en låt som förklarar FFA, varning det är inte helt rumsrent.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Peja: Det ultimata testet blir om han vågar klippa bandet med Blomqvist. Sundlöv har tidigare haft svårt att klippa bandet med veteraner, bland annat den helt galna 4-årsförlängningen med Jörgen Sundqvist.

Och det säger jag oavsett eventuell kontraktslängd eller lönenivå. Även om Blomqvist går ner till 40k/månad spelar det ingen roll för mig.

Något jag tycker var väldigt intressant i samband med tränarrockaden för ett par veckor sedan var att Campese pratade om att ”bryta strukturer”. Känns väl som att Blomqvist är en centralfigur i det Campese pratar om. Tillsammans med ett par andra spelare som varit stommen i ett antal år nu.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Peja: Nu är det bra att MC inte är från Gävle.
Han måste ju se vart det barkar hän med truppkostnade.
På så sätt kan väl han sätta tryck på MS att hålla i pengarna.
Det kanske inte blir några förlängningar på rutin som blivit tidigare.
Lex Alcén.
Ska bli intressant att följa truppbygget.
Hoppas att MS håller vad han lovat..
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Auchinleck: Varför skulle Sundlöv behöva göra påslaget? Det är väl de klubbarna som Bertilsson saknar koppling till som borde behöva betala mer än Brynäs för att han ska välja dem?

Skulle inte säga att hemvändare generellt sett är ett problem. Grundproblemet med den nuvarande truppen är att den innehåller 2 spetsspelare (Rödin, Scott), ingen av de andra tilltänkta spetsspelarna är värda pengarna. Sen finns ett relativt dyra pjäser, kanske inte "spetsdyra" men likväl dyra, som kämpar för glatta livet för att överhuvudtaget hålla huvudet över vattenytan i sina byten, det är spelare som har en månadslön på 100 000+ men som kanske inte ens håller SHL-klass individuell sett år 2020. Det gäller hemvändare såväl som spelare utifrån.

Brynäs får ut för lite för pengarna och det verkar Campese vara väldigt medveten om i intervjuer. I och med att de huvudansvariga redan har fått sparken för detta, så är jag förväntansfull över vad Sundlöv kan göra när han får sätta sin prägel på lager ännu mer än vad fallet är nu.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Lindström: Våra målvakter ligger nu på 16:e och 19:e plats i målvaktsligan när det kommer till räddningsprocent.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Men det känns otroligt skönt att veta att Mormor säkrat upp Mannberg för två sprudlande nya år.......

Sen så skulle spelarna kanske inte skulle fått flyga hem idag utan skulle fått köra dressin som tack för den fina insatsen igår.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Peja:
Ja, det är ett bra exempel. Bertilsson. På vilken nivå skall hans prestation ligga och vilken lön motiverar det? Hur stort påslag är Mormor beredd att göra för att han inte skall gå till annan klubb? Vad händer om Brynäs tackar nej med motivationen att kontraktet inte klarar kriterierna för förmodad prestation och lön? Det blir ett jävla liv... vad gör du? Diskutera 2 min med bänkgrannen... 😀
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Peja:Kanske, helt klart helt obegripliga inlägg oavsett vad ffa betyder.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Peja: om Molin haft några av de bästa backarna, som han hade i Karlskrona i dagens Bif, så hade Brynäs gått för guld
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Honken: Min gissning är att det betyder "FramFörAllt".
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Axle San: Ok, det finns alltså, så det som använts här betyder då nåt annat:)
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Honken: FFA är en förkortning av Främjande FriskvårdsAktiviteter. Syftet är att ha ett givande samarbete med målet att medverka till att alla blir motiverade och får bättre möjligheter att ta hand om sig själva och varandra.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Auchinleck: Struntsamma om potentiella nyförvärv är hemvändare eller inte. Om man tar Bertilsson som exempel; vilken annan back i hans ålder och med hans meriter skulle överhuvudtaget överväga att flytta till Brynäs?

28-årig back som varit en av SHL:s bästa backar under ett antal år och som bara för några säsonger sedan spelade OS för Tre Kronor. En sådan spelare vill jag alltid ha till Brynäs, oavsett om han spelat i klubben tidigare eller inte.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Igår slog en riktig klyscha in, en sån här man hör från varenda omklädningsrum innan match.
"På tå från start nu gubbar".
Nu säger jag inte att utgången av matchen är helt vs fel.
Men har ni reflekterat över hans felpass bakom eget mål i första bytet? Som senare gör att Danielsson åker ut 2min för hög klubba.
För att senare Andersens slarv i bp som leder till målet. ( ja Brynäs var fulltaligt vid målet men inte vid slarvet).
Frölunda får en gratis start och skjuts i första bytet Som en skänk från ovan.
Nu vände vi sen och ledde men fick till slut storstryk.
Snacka om att misstag och fel beslut på isen till slut Går hand i hand.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
xxx BIF xxx: Nu måste jag fråga, vad fan är ffa?? Är det en egen påhittad förkortning av nåt? Jag har aldrig sett det förut nämligen:)
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Charles: Ska spelarna utvecklas och Brynäs bli ett bättre lag så måste alla kort på borden i alla lägen så ... JA. Spelarna är proffs och vill utvecklas så dom måste vilja det också. Sen tar väl Ove och Honken upp allt i andan av att laget och spelarna (Norin och Andersen) ska ta kritiken positivt, bli bättre och inte känna kritiken som ett finger i ögat får jag hoppas och tro. Det finns säkert anledningar till att just Andersen vill hålla pucken för länge i egen zon.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Bratwursten : Gårdagens match var lagets klart sämsta under Molins ledning, men kanske också den svåraste. Inte minst eftersom Brynäs spöat Frölunda tidigare under säsongen.

Tycker inte det fanns särskilt mycket som fungerade i Brynäs spel, förutom powerplay, där PP#1 var sylvasst. I 5mot5 var förstakedjan bra, men resterande kedjor var rent usla. Backarna hade ingen enkel match men gjorde alldeles för många individuella misstag. Målvaktsspelet var inte heller på topp, kanske inte huvudorsaken till att laget släppte in så många mål, men ett riktigt bra målvaktsspel hade såklart dämpat siffrorna och gjort Frölunda mindre effektiva, särskilt i första perioden.

Nåja, lagets poängfacit under Molin är alltjämt utmärkt och Frölunda borta är en svår match. Frågan är hur Brynäs kommer att studsa tillbaka efter detta.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Bratwursten : Japp! Har vi verkligen ingen från J20 som är hungrig? Mycket sämre kan det då inte bli.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
fluffman1991:
Mycket diskussion kring hur dåliga backar spelade, och iom det målvaktsinsatsen.
Argumenterar inte emot detta.
Men samtidigt måste vi titta på vilken klass motståndarna bjöd på.

Tycker dock, om vi bortser från spetsspelare eller inte, att BIF värvar antingen rent defensiva pjäser eller tittar på rent offensiva kvalitéer när man har värvat.
Jag menar, inte alltid motståndarna bara attackerar på vänster sida och vi kan vända upp spelet på höger.

Tunga pjäser är inget vi lider av, men kan göra av det omvända. Så tyngd bör få viss prioritet i backvörvningarna.
Fart skadar på skrikorna skadar inte heller, medan det omvända kan, så även det bör få viss prioritet.
Sedan ska backarna vara defensiva med tydliga offensiva kvaliteter eller offensiva med tydliga defensiva kvaliteter.
Kan inte ha backar som kan skjuta men inte ta defensiven eller backar som kan stoppa anfall men sedan inte vända spelet.
Henrik Larsson var ett klassexempel. Det är få som slagit så mycket förstapass rätt, ffa i vöndning av spel, han hade också på det lite skärpa på skridskoeggen, men han lyckades inte för han saknade det övriga.
Tycker vi ser detta antingen eller ganska tydligt i vår backuppsättning.
Där måste vi bli bättre framöver i rekryteringarna.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
fluffman1991: Förstår inte varför dom fick vara inne så mycket. Kändes som om dom nästan hade mest istid av backarna.
Var katastrof!
Var på plats i Scandinavium med min icke så insatte kompis, t.o.m han såg när dom var inne och började påpeka det.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Andersén och Norin måste splittras, gårdagens insats tillsammans var en katastrof.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Lunkan:
Jag kunde inte se matchen så därför undrade jag.
Låst ämne

Sv: Frölunda - Brynäs 2020-01-23
Mattson: Bort med Norin resten av säsongen. Då kommer försvarsspelet att höjas
Låst ämne

2027135 · »