Brynäs IF

710504 inlägg · 7953 ämnen

Intresse för att dra igång en tifo-kultur?

« · 2268022 Till forumet


Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
lultiger: Skulle Janne Larsson vara ett namn för GM? Kan vi locka honom från ett framgångsrikt Rögle eller är det för mycket ont blod mellan Brynäs och honom?
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
lultiger: Alltså, det behövs ju expertkompetens på elitnivå. Det finns inte mycket som talar för att Erika & Alcén besitter den typen av kompetens inom alla områden, särskilt inte på ungdomssidan. Det är väldigt svårt att skapa ett hockeygymnasium av världsklass och man behöver experter som verkligen kan juniorhockey för att kunna göra det, Tomas Thelin och Mats Bäcklin var sådana person som har dedikerat hela sina yrkesliv åt att vässa sin kompetens inom juniorhockey, men ingen av dem är kvar nu. Att man har gått hockeygym själv säger igenting om hur skicklig man är på att styra upp själva verksamheten, det är ju som att tro att ungar som nyss har tagit studenten ska kunna bli rektorer och lärare på gymnasiet några år senare, så går det inte riktigt till...

Angående intervjun så kanske Erika G borde ha hänvisat reportern till Ove Molin, med tanke på att han ändå verkar vara mest insatt i J-verksamheten. Som du säger har Molin fått agera städgumma lite överallt de senaste åren, men det kanske också säger något om arbetsbördan på hans "ordinarie" roll...? Jag ser det inte som givet att Molin "ska ha en viktig roll" i Brynäs, tror även det kan vara en belastning att en person i så stark maktposition på juniorsidan/klubben rent allmänt har egna ungar som är aktiva i verksamheten.
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
Peja: Att sex juniorer lämnat Brynäs under säsongen och vill utvecklas vidare på annat håll säger en hel del om vart Brynäs juniorverksamhet är på väg just nu. Jag tror EG/JA inte är mogna uppgiften de fått på sig, inte själva i alla fall. Ove Molin är duktig och ska ha en viktig roll i Brynäs, men jag ställer mig frågande till om han verkligen hela tiden ska täcka upp där det saknas folk. Nu på juniorsidan och tidigare i spelarbåset. Jag börjar tro att det fortfarande saknas kompetens kring sportsidan i Brynäs för att sätta en långsiktig plan utan att dagligen jaga med flugsmällan och slå på allt som rör sig eller ligger närmast till hands. Någon gång måste Erika och Johan förstå att Brynäs ligger i botten på så många plan och enda sättet framåt är att klarsynt se sanningen och börja bygga. Brynäs behöver verkligen få in någon erfaren övergripande sportchef som kan planera långsiktigt och kan arbeta i lag.
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
Auchinleck: Erika G säger att spelarutvecklaren Ove Molin har "tagit ett stort ansvar för juniorerna och helheten" på juniorsidan. Som vanligt är det väldigt luddigt hur man ska göra nåt bättre, men det som hon betonar är främst "kravbilden", inte tradiotionellt sett "utan en kravbild att vi ska jobba med människorna utifrån att de är hockeyspelare".

Det är oklart vad som avses med kravbilden. Är det seminarium om jämställdhet etc som avses eller är det något som faktiskt kommer att göra juniorerna till bättre hockeyspelare?

Att 6 juniorer har lämnat under säsongen menar Erika G inte är nåt som är dåligt för Brynäs. Man vill bli en attraktiv klubb igen, men det är oklart hur det ska gå till.
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
Peja:
Man antar att en av två sportchefer har tagit ansvar för uppgiften tills vidare?
Eller kör vi vind för våg?
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
mk: Brynäs har väl fortfarande inte tagit in en ny junioransvarig efter Tomas Thelin. Det säger något...
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
Svensson_62:
Vad är det för spelare som har rekryterats?
Vem har rekryterat?

Man blir mörkrädd...
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
Svensson_62: Då gäller det att man får minst lika bra utbildning som i någon anna klubb.

Alla är nog inte Brynäsare in i själen.
Gäller att det finns en plan för spel i högre lag.
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
Auchinleck: ”Det viktiga för Brynäs nu, tycker Grahm, är att de spelare som kommer till klubben verkligen vill vara där. Att man ska uppskatta den utbildning och träning man får.”
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
Silfverkroken:
De är väl aldrig ens upplåsta längre?

Vad säger Grahm förutom att kravbilden måste höjas?
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
Intressant intervju med Erika Grahm i GD om juniorverksamheten i Brynäs (gissar att artikeln hunnit bli pluslåst nu).
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
Davey85: Det gäller först att få legitimitet i det hela, det kan liksom inte vara ett anonymt swischnummer med löfte om Tifo.
Ett samarbete mellan En Tifogrupp och Brynäs supporterklubb är som det känns vitalt. Får man det och startar en förening så går det att ta hjälp av Brynäs för attt få draghjälp.
Vill man inte ta omvägen genom att bilda en förening så är det att gå med i Brynäs Support som gäller. Går man den vägen så är det ju bara att dra igång och söka folk, ragga pengar och marknadsföra.
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
Tillbaks från min timeout. Härlig idé, Franke.

Min första tanke var, "Ett tydligt swishnummer". För oss som vill bidra till detta bra initativ men bor långt från gävle och inte är klackmänniskor.

Kan tänka mig att många som jag gärna bidrar till att hjälpa till med materialkostnad m.m
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
Franke: sociala medier, kan Brynäs lägga en fråga efter intressenter? De jobbar ju mycket med sociala medier.
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
Franke: Jag tror att dra det en vända via Brynäs är ett bra steg efter att en kärna är skapad. De har haft kontakt med andra grupper som ordnat tifon och kan säkert peka på bra personer att jobba med. Kan tänka mig att det måste finnas tillgång till arena för att mäta och förvara alster osv.
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
Franke: Just denna säsong passar det väldigt illa att lägga tid på något extra för min del, flytt/barn/jobb/kurs.. Något måste bort om något mer ska till :)

Om det behövs pengar till material är jag mer än gärna med och bidrar.
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
Axle San: Ja just nu är prio att få ihop folk som kan tänka sig att bidra med vad som helst egentligen. Men det behövs en grupp som utgör kärnan också. Så får vi rodda i olika ansvarsområden sen. Och det går såklart att styra ihop möten etc genom skype osv. Vi måste iallafall börja någonstans och hemmamatcher tycker jag är en bra start. Det borde finnas folk i gävle som är pepp, frågan är bara hur man når ut till dom på ett relativt anonymt sätt..
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
magr: Exakt! Lite oklart var jag skulle vända mig, så jag testar här till att börja med. Men alla tips för att nå ut till potentiella intresserade välkomnas!
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
Forsberg 1978: Det finns mycket man kan göra fanns man bor 40 mil bort. Jobba med sociala medier, hjälpa till med hemsida, ringa runt och tigga pengar, komma med idéer och delta i teamsmöten. Visst, rita på banderoller och sånt blir ju svårt men finns viljan så är ingenting omöjligt.
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
Franke: Bara att lyfta på hatten för dig, mycket bra initiativ! Jag bor 40 mil bort så jag kan tyvärr ej vara så behjälplig men ser fram emot att se detta växa fram, är dock på plats 6/1 mot Saik.
Kommentera

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
Franke: Väldigt bra initiativ! Dags att vända stenar efter någon driven person som vill köra igång en TIFO-grupp, det är ju öppet mål med Franke som resurs :)
Kommentera

Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
Hallå!
Jag har följt forumet i det tysta under en längre tid. Har sett att det finns en efterfrågan hos oss brynäs supportrar på en mer tifo-inriktad kultur under hemma matcher. Vad jag har förstått så är det rätt svalt med intresse både från brynäs support och KK inför den här säsongen. Och några måste helt enkelt ta tag i rodret för att det ska hända något.

Jag har pysslat med olika former av konst under cirka 17 års tid (Mest inriktad på graffiti). Så jag är relativt van att måla stora motiv på större ytor. Däremot har jag inte så mycket erfarenhet av läktarkultur generellt, förutom att jag gärna står på ståplats och sjunger med klacken. Och jag har inte direkt ett brett kontaktnät av brynässupportrar i mitt umgänge. Men jag kan iallafall tänka mig att bidra med det jag kan för att få igång en tifo-kultur igen. Jobbar dock gärna i bakgrunden och har inte tänkt mig en ”ledande” roll i själva klacken. Men gör gärna det som krävs bakom kulisserna.

Någon har skrivit här tidigare att hjulet inte borde behövas uppfinnas på nytt. Men hur gör vi för att organisera oss isåfall? Jag tror att det behövs ett externt engagemang i det här fallet. De supportergrupper som finns har ju fokus på annat, fixa bortaresor etc..

Jag bor i Gävle och har bra kontakter inom kulturlivet här med omnejd. Så om vi lyckas styra ihop ett gäng som är villiga att bidra med lite extra engagemang för slutspurten av säsongen, kan jag nog fixa lokal osv.
Kommentera

« · 2268022