1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736737 inlägg · 7967 ämnen

Johan Harju klar för Brynäs IF

Sv: Johan Harju klar för Brynäs IF
tjugo8: läser han inte här? Jag som blev så uppspelt :-S

Redigerad kommentar

tjugo8: Aahhh busgrabb där;-)

Bra match igår Johan, nu börjar det likna nåt.

tjugo8: Men inte för Berg!

foppa78:
Skämtade, men det har ju sett bättre ut sedan diskussionen i denna tråd började...;)

Kul för både oss o honom

tjugo8: va kul hur vet du det?

Isf gött att det lossnat för dig Harju fortsätt att göra mål, och se till att skaffa dig ett nick här inne bland oss andra göbba Välkommen:-)

Anders Berg: Du är så himla engagerad i Brynäs trots att du rev medlemskortet och förkastade klubben. Kul !

Harju levererar. Känns stabilt.

tjugo8: Bra!

Johan, roligt att du läser detta! Vet du vad? Kom ner på jorden, andas. Slappna av. Du är ingen NHL-stjärna, inte heller någon stjärna i Elitserien. Men, det kanske har lossnat för dig nu? Så, kör hårt och fortsätt göra mål!

HappyX3:
Harju läser detta forum

2 mål grabbar.......

Tväst: Mitt klaraste minne av CZ är att han totalt misslyckades när det väl gällde.

Harju ska givetvis ha fler chanser. Men för mig känns han ,precis som du säger, som en "Månsson"

Gurra88:

Visst kan rätt omgivning lyfta en annars anonym spelare..... minns bara Månsson på den tiden han accepterade att vara hjälpryttare åt Bäckis. 

Hur svårt det är att mixa ihop så bra lag som möjligt av en spelartrupp tror jag få av oss "läktarcoacher" inser..... när skall en kall spelare bänkas? blir han bättre om han får fullt förtroende i ytterligare matcher?

Jag tycker det är rimligt att ge nyförvärven lite längre inmatchningstid..... de som var med redan förra säsongen har  T J kanske lättare att ställa åt sidan i några matcher... t.ex. Johansson / Lindholm.

Mitt klaraste minne av CZ är han han tog ett ganska anonymt o ibland skadedrabbat Brynäs till slutspel varje år.... gott så!

Sen var det ju det här med att sia in i framtiden.... SM-vinnare kan va svårt att tippa ibland ;-)

Tväst: jag anser att Harju enbart varit "bra " när han lirade med Omark. Men vem hade inte varit bra i den omgivnigen?

Kahnberg blev "misshandlad" i Brynäs. Tack vare skador kunde han visa polacken att han hade fel. Kahnberg fick chansen i Frölunda igen och tog den givetvis.

Harju ska givetvis få fler chanser. Men till den lönen så bör han prestera snart

Gurra88:

Oroväckande att Harju ännu inte levererat efter 5 hela omgångar..... undrar hur många som minns att Magnus Kahnberg värvades till Brynäs för några år sen? Iskall utan förtroende i Frölunda hade han även svårt att få till det i Brynäs oxå.... skador o kanske lite dåligt självförtroende bromsade utvecklingen hos oss.

När han efter två säsonger som Brynäsare flyttade tillbaka till Frölunda  var det flera som ansåg att han var bäste Brynäsare i det årets slutspel.....

Kan man möjligtvis gör nån jämförelse med Harju??? 

Zappaholic: Ja det vore verkligen kul om Lasse kunde göra en bra säsong. Han spelade riktigt bra på slutet av förra säsongen även om han föll tillbaka på slutet, kanske han hämnades av foten en del?

Harju ska vi definitivt ha tålamod med och med Lavander och Enterfelt så har det sett hyffsat ut även om de inte producerat offensivt. Harju har i alla fall bara varit inne på ett mål bakåt och hans tyngd kan verkligen behövas.

Sen är ju PP det största problemet och där kommer nog TJ att testa någonting nytt snart för någonting måste göras där. Kanske ändra uppställningarna eller nöta rent taktiskt men bättre mååste det i alla fall bli.

Nu är jag sjukt laddad inför kvällen drabbning och jag misstänker att Saik är ordentligt taggade för uppgiften också. Idag vågar jag inte tippa matchen men hopas på vinst.

Slajsarn: Harju har ju egentligen bara varit bra när han spelade med Omark. Oerhört onödigt köp. Får hoppas att han kan vakna till liv. Helt klart är iallafall att han borde vila i PP

Jo, jag kanske tog i för mycket, men det har gått FEM matcher. Om Tommy har tålamod med Harju kanske vi också kan ha det. 

Sen tycker jag inte Harju står i vägen för någons utveckling. Jag litar på att TJ plockar bort Harju om det är så att tiden går och inget händer på isen. Molin kommer få sina chanser. Själv tycker jag det är bra att han i nuläget får spela PP...

Det gnälldes stundtals monumentalt på Widing förra året. Jag är glad att Tommy hade tålamod och att han är kvar i laget. Nu kommer vi få se om Tommy gjort rätt när han matchar in Lasse i laget igen. Personligen hoppas jag på en kanonsäsong av Lasse, så att han täpper till truten på alla som kastat muntlig avföring på honom.

Zappaholic: Men står inte t ex Harju ivägen för Molins ut veckling? Ett NHL proffs på korttidskotrakt skulle ju göra det? ;)

Skojar. Det jagvänder mig emot är att man spelar Harju i PP. Är han under isen så är det bättre att han får jobba sig in i formen i en tredjelina.

Zappaholic: jag tycker att du tar i lite väl i ditt inlägg. Folk härinne har inte gnällt speciellt mycket, visst Harju och några till har fått lite pisk men inte så att det är uppseendeväckande direkt. Vissa har ju bara gnället i generna och det får vi acceptera och leva med har i vår bok. Endast direkt anslutning till ett bergat SM -guld så är det helt gnällfritt härinne.

Zappaholic: Mycket bra skrivet!! Fattar inte vad problemet är....fortfarande obesegrade vid full tid TROTS att varken Harju, Basse, Kroken m.fl inte gjort mål än. När de börjar bidra så ser det ju bättre ut än det gjort på bra många år

Inte för att vara elak men en del verkar ju vara mentalt stelopererade härinne. Tydligen ska alla i hela laget vara på topp nu, alla ska vara i kalasform efter fem omgångar. Är man inte det ska man bli utbytt och ersatt.

Wake up and smell the coffee...var det något TJ hade förra året så var det tålamod och var det något han gav spelarna förra året så var det förtroende. Och med det kom kraven från tränarstaben att prestera. Vilket de flesta också gjorde.

Personligen litar jag på att Tommy ser hur han ska matcha och träna laget. Det är därför han blev Årets coach förra året.

Ni kan hojta hur mycket ni vill om vem som ska bytas ut och bort, men så länge TJ är lugn och trygg, så sitter jag i alla fall lugnt i båten.

maddog1970: Han Harju redan debuterat, avgjorde han inte en match på försäsongen?

Harju klar för Brynäs....Spännande! När debuterar han?

arnio: komma med golftips kanske

Spinningswede: vad ska vi göra här då?

arnio: Ja, inga läktarcoachspekulationer här tack ;)

arnio: 

Widing - Bäckström - Granström

70 Rodrigues:

Harju-Granström-Thuresson kanske vore nåt annars,(fast TJ vet nog bäst som vanligt.)

Hade gärna sett följande formationer:

Harju-Enterfeldt-Molin

Widing-Nordqvist-Lauritzen

Lindholm-Järnkrok-Thuresson

Ollas-Granström-Johansson

Peja:

Kedjor mot SAIK:

Lindholm-Järnkrok-Molin

Widing-Nordquist-Lauritzen

Harju-Enterfeldt-Thuresson

Ollas-Granström-Johansson

Bästa kedjorna enligt mig!

Tväst: Brynäs har ju redan ändrat i laguppställningen. Lindholms inträde har gjort Johansson till extraforward. Om juniorerna presterar bättre än etablerade spelare på träningarna, och de etablerade spelarna underpresterar på matcherna, så ska juniorerna givetvis få chansen. Tränaren måste alltid ta ut det bästa laget. Att ge spelare fribiljetter i 10-15 matcher tror jag inte på.

Peja:

Finns väl inget absolut facit när det gäller hur långt förtroendet för den tänkta  förstauppställningen skall vara, men jag tycker nog att man bör få 10-15 omgångar på sig..... dessutom brukar ju det dyka upp nån skada/sjukdom som ger junisarna en chans att visa upp sig på.

Att kräva förändringar i laguppställningen redan efter andra omgången  som vissa skribenter tyckte anser i.v.f. jag är helt uteslutet..... om alla är friska o krya.  

Tväst: Jovisst. Förra säsongen sparkade inte Brynäs någon, men samtidigt hamnade man i en situation där två tilltänkta offensiva nyckelspelare (Lauritzen och Dackell) blev långtidsskadade. Det var ju snarare så att man letade efter nyförvärv (försökte med t.ex Nagy) än kunde sparka någon. Dessutom hade man t.ex Carlsson som uppenbarligen inte surade över att vara extraback.

Men ja, man kan inte dra massa slutsatser efter några matcher. Jag minns en bit in i förra säsongen när Holös skrev på för Växjö. som hade ungefär lika många poäng som Brynäs, och somliga här inne redogjorde för hur mycket bättre Växjö var, hur avundsjuk man borde vara på Växjö och så vidare... Mitt problem med Lavander är att jag egentligen inte tycker att han var särskilt bra under förra säsongen heller, och han passar inte riktigt in i Brynäs spel. Därför tycker jag inte att man kan låta honom spela hur länge som helst istället för t.ex Molin den här säsongen.

Peja:

Det är ju sant att Brynäs för några år sen gjorde sig av med seniorspelare som den gode Boorken inte ansåg passa in......... den gången gick det bra, men jag anser att det var ett väldigt chansartat vågspel. 

Min poäng med mitt förra inlägg är ju att trots alla svartmålningar som gjordes för ett år sen så vann vi ändå guldet till slut........ nu är ju ingen (?) så naiv så han tror att det bara är att kopiera det (sittstillibåtenagerandet) så har vi guldet som i en liten ask... väl? Men lite ödmjuk respekt för guldorganisationen..... med en liten dos tålamod.... Det tycker i.v.f. jag kan va rimligt så här i slutet av september.

Peja: Molin skulle vara perfekt.

tjugo8: Jag tycker att Harju har börjat svagt, men tror ändå inte att han är något hopplöst fall. Han är bevisligen en bra målskytt med ett bra skott, men han har inte hittat lägena hittills. Skulle gärna se honom fortsätta med Enterfeldt men med någon annan ytterforward än Lavander på andra sidan. Det blir så trögt och långsamt med Lavander och Harju i samma kedja.

Jag ville på denna tråd snacka om första intrycken av HARJU, och försöka erinra mig hans karriär till nu

Lavander förresten, han var väl inte bra i fjol heller?

Peja: ... Miettinen, Malmström och Viitakoski, för att nämna några fler.

Tväst: Fast att sparka en seniorspelare och göra mer plats för en junior vore ju inte emot Brynäs linje, sett till de senaste åren. Mikael Wahlberg och Daniel Hermansson är några exempel...

Tväst: Du glömde nämna att nån härinne för ett år sen tvärsäkert fastslog att vi förfogade över det sämsta lag Sundlöv nånsin ställt på isen.
Mao: låt dom fortsätta med sina krav på sparkningar efter 5 matcher, måste ju vara ett garanterat tecken på att vi har ett bra lag...

Tväst: Hansen skulle skeppas, Järnkrok lånas ut, Lauritzen sparkas, backar skulle värvas och sen skulle väl J-20 läggas ned också.

arnio:

Jag har lite svårt att förstå hur minnet kan va så kort hos vissa skribenter..... det har spelats 5 matcher av minst 55. För ett år sen var det en hel hög spelare som enligt de mest ivriga borde - lånas ut, säljas, kickas till J-20 eller helt enkelt uppmanas att sluta..... vill minnas att nån tyckte att Järnkrok skulle lånas ut.

Det är nog så att guldmedaljen runt halsen påverkar spelarna olika..... jag tror nog att alla VILL vinna i år igen, det tar väl bara lite olika lång tid att få ihop det mentala med fysik och omgivning.

Eftersom jag tror att T J har förmågan att se och forma laget på sikt så skall åtminstone jag ha tålamod tills serien har satt sig...... om man nu kan ha de förväntningarna på den lockoutsäsong som det tyvärr verkar bli.

HappyX3:

Få har presterat lika dålig puck- & kroppskontroll som han (i synnerhet i relation till lönekuvert), vilket är oroande ekonomiskt och för stämningen i truppenn

Han HAR krav på sig att producera, och jag vet inte riktigt vilken "jätte" han har kapacitet att bli...men han kanske kan/ska stå i slottet och trycka in 25 baljor...

HappyX3: Järnkroks målnolla är inte vacker heller även om han spelat bra. Granis är inte gång och inte heller Lavander, Ollas eller Johansson. Molin kommer att få sina chanser var så säker. Jag litar fullt ut på TJ

Han behöver självförtroende för att spela som den jätte han är! Får man bara göra några mål kommer det säkert lossna !=)  Frågar är bara hur vi ska få honom att göra några???

En kedja jag tror skulle passa Harju är mede Hansen och Johansson. Då har han inga krav på sig att producera och hansen tar ett stort defensivt jobb som han får kämpa och kanske få dit några..

Ett annat sätt kan vara att sätta honom som Center igen. (Han spelade väl center mellan Omark och Lavander i Luleå?)... Kanske låta han Centra en första kedja med Ollas och Enterfeldt. Sen har det gått 5 matcher av 55.....

Flera spelare i laget som inte presterar så ge dom chansen, vill ligger ändå fyra!! skulle vi legat i botten och ingen presterat skulle det varit annorlunda. Nu har vi svängrum!

Anders Berg:

Som piska eller morot?

Ytterst tveksam till det alternativet

Några matcher i J20 skulle göra honom gott.

Brynäslegenden:

Harju är MYCKET oroande

Kan inte säga att jag hade riktig koll på honom tidigare, men karl har ju  producerat, mkt tack vara Omark iofs...

Men just nu, vad är hans tillgång egentligen...?

Dålig kroppskontroll

Dålig puckkontroll

Dålig avslutskontroll

Det är väl en liten Widing över honom, ska egentligen ha väldigt lite puck och jobba på en till två puckkontakter i slottet

Och där kan man väl till försvar säga att ha inte riktigt blivit "uppsatt" så mkt på det sättet...

Inte bra med den lönechecken och profilen i nuvarande nivå, bättring eller bryt kontraktet!

« · 1521588 · »