Brynäs IF

711098 inlägg · 7953 ämnen

Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20

1770419 · » Till forumet


Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Zambonin:

Ja, som ett alternativ för att skapa lite variation för motståndarna att förhålla sig till.

Kommer ihåg när Modo/Sedinarna spelade extremt mycket långa uppspel i mittzon och styrning ned i anfallshörnen för att sedan böka runt med röven in mot plan.
Men tji fick dem! 😃
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Auchinleck: Dump and chase är ju roligt att titta på om det spelas rätt!
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
dAVydov:
Ja, vi håller oss till dump and chase, för det är ju mycket effektivare OCH roligare att se på.
Vad tänkte jag på!
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Auchinleck: Dåligt exempel. Om man inte klarar av att hantera "tikitaka-spelet" så spelar man bara runt bollen i all oändlighet utan resultat. Se United under Van Gaal tex. Du måste ha spelarmaterialet (skickligare, dyrare spelare) för att få ut något av den typen av spel.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
mattiask:
Passningskvalitet och jämnhet är väl utdöda kompetenser nu för tiden?
Det skall gå fort.

När det gäller Mormors flottister förstår man att de kör snålt, särskilt med tanke på deras föregående säsong och med tanke på att de skall etablera sig i högsta ligan.
Att det så här långt räcker till toppen i serien säger en del om övriga lags förmåga att spela sönder (på papperet) sämre motståndare.
Högre fart och dump and chase är de medel som står till buds verkar det som.

Med ett klasspassningsspel finns det fler verktyg i lådan för att möta betongförsvar.
Det är väl som tjonga fotboll möter tikitaka ungefär...?

Jag ser mycket hellre tikitaka...
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Huss: Men mot Rögle är vi fullständigt överlägsna i stort sett över 3 perioder och framförallt tredje perioden även om det är då vi trycker på.
Men där har man en sådan typisk match där motståndarna gör mål på varje farlighet de bjuds på.
Mot Leksand är vi bättre i två perioder, mot Rögle är vi bättre men däremot igår är Karlskrona mer disciplinerade och effektiva vilket gör att de vinner.
Men Rögle matchen tycker jag inte det finns något att klaga på förutom de insläppta målen då vi släpper in för enkla mål helt enkelt. Men spelmässigt är vi klart bättre.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Auchinleck: Håller med dig med att vi borde vara med disciplinerade absolut. Men om jag ser till min egen hockeykunskap så faller vi igår på att vi är på tok för dåliga i passningsspelet och även på tok för ojämna i kvalitet.
För tittar du till Karlskrona.. Hur mycket skapar dom förutom sina 4 mål? Nu gör dom 4 mål och vi 2 MEN dom skapar i stort sett inga jättelägen. Och nej, det gör inte vi heller men med lite bättre kvalite och lite mer medstuds som jag faktiskt tycker vi har på Lindbloms mål igår så vinner vi en sådan match! :)

Pettisbif: Jag köper det du säger och framförallt att man bör ge Rautio chansen nu för Felix har tydligt visat att Rautio bör vara vårt förstaval och jag är superlugn om vi sätter just Rautio i målet. Han har bevisat för mig att han är en riktigt toppmålvakt i SHL.
Det jag däremot är lite mer tveksam till eller rättare sagt jättetveksam även om jag förstår vad du menar.. Bertil & Gunde är för bra tillsammans för att sära dom två. Som sagt jag förstår vart du vill komma, men tycker de ska fortsätta tillsammans.
Pudas tillsammans med Lucas tror jag kommer funka bättre än Kilas-Lucas då jag inte tycker Lucas-Zanetti fungerar. Så tittar man på dessa fyra så håller jag Kilas-Zanetti tillsammans som bättre än Lucas-Zanetti.
Väldigt svårt men tror inte på att sära på Bertil-Gunde iaf.

Sen powerplayet blir svårare även om jag tycker att framförallt Zaborsky har fel position. En erkänt duktig målskytt behöver komma upp i banan för att kunna skjuta direkt. Tror t.om det skulle lätta för honom enormt om han får göra 1 mål i pp.
Sen ser jag hellre PaW isåfall på högerkanten istället för Jensen i första. Tror Jensen skulle fungera bättre på Zaborskys plats vid stolpen!
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
KulaShaker: kanske vi ska värva tillbaka Sundlöv och Jonsson 🙈🙉🙊
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
mattiask: Det kommer ju aldrig gå att bli ett topplag med så svaga målvakter och ineffektivt PP. Har goda förhoppningar om att Gunde & co ska styra upp PP men målvakter som med jämna mellanrum står för grodor får vi nog vänja oss med den här säsongen. Det är förstås väldigt problematiskt i en serie där nästan alla matcher är väldigt jämna.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Huge: En enstaka skitmatch? Leksand, Rögle och Karlskrona har alla, bortsett från en period, bjudit på liknande insatser. Vi har förtvivlat svårt att agera spelförande lag, det är rätt tydligt. Däremot mot bra lag som gärna själva vill ha pucken (SAIK, Växjö osv) så spelar vi discplinerat försvarsspel, sätter hög press och skapar då bra chanser.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Huge:
De kommer i flock de enstaka? 😃
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
dem får sluta ta flyget till bortamatcher också, bussresor verkar vara ett segerrecept
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
dAVydov:
Deras topp är uthållig den här säsongen. Hittills. Vem trodde det?
De tjänar också på få matcher i veckan.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Clarence: Vi får väl kolla på matcherna i alla fall och ta det match för match. Ingen anledning att ha några förväntningar eller farhågor om hur säsongen slutar.
fokus på Malmömatchen nu, det räcker så.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Tro mig boys, det finns inte mycket att hoppas på när det gäller Brynäs denna säsong - heller...
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
KulaShaker: En i mängden av överanalyserande skribenter som inte ser skogen för alla träd. Vi gör en enstaka skitmatch, som alla lag gör lite då och då.
Svårare är det inte. Hockey bygger på aggressivitet och fart, i komb med rätt taktik mot förestående motstånd. Igår funkade inget av det båda sakerna, och då får man svårt att vinna.
Att en skribent på fullt allvar undrar om ett SHL-lag ens har en plan, säger väl det mesta. Lite förvånad eftersom Alner normalt sett brukar vara sansad och nyanserad.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Forsberg 1978: Viktor Alner brukar ha en ganska positiv syn på Brynäs men här får de en hygglig sågning.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
dAVydov: Jag är vansinnig!!!
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Så här dagen efter så är jag faktiskt inte så deppig som jag trodde jag skulle vara. Det var helt enkelt en riktig skitmatch igår, sånt händer. Alla i laget kan prestera mycket bättre. KHK måste spela på sin toppnivå samt även ha en hel del tur för att lyckas vinna mot oss. Största orosmolnet är fortfarande målvaktsfrågan...
Nu tar vi revansch mot Malmö imorgon.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
mattiask: Jag håller med dig om att kontinuitet är A & O. Jag var nog lite besviken efter gårdagen. Som jag sa tycker jag Bulan borde gå på Rautio minst 5-7 matcher, göra om backparen, samt byta plata på Blommam och Granis. Då tror jag vi har ett bättre och jämnare lag.

Nått sånt här:
Rautio (Sandström)

Gunderson - Zanetti
Bertilsson - Pudas
Kilström - Carlsson

Johnson - Blomqvist - Paille
PoW - PaW - Zaborsky
Clark - Jensen - Lindblom
Mannberg/Alcén - Granström - Enterfeldt

Däremot tycker jag att PP femmorna bör ses över för där kommer inte våra spets spelare igång.

Gör om till något sånt här:

Gunderson - Point
Clark - Bissett position
Johnson - Slottet och framför kassen
PaW - Styr spelet
Lindblom - Runt kassen

Fälth (När han är tillbaka) annars Pudas/Carlsson - Point
Blomqvist/PoW - Bissett position
Paille - Slottet och framför mål
Jensen - Styr spelet
Zaborsky - Runt kassen
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
mattiask: Det man vill se förutom att vi hänger med hyffsat i toppen (topp 6 i alla fal) är att vi gör vår hemmaplan blir vår borg....
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
mattiask:

Jag förstår hur du tänker.
Om man vänder på det, är det inte vi som skall vara tokdisciplinerade? Bygger inte framgång i Bulans spel på tokdisciplin?

Oavsett vilket lag vi möter.

Vi kan locka in SAIK; Växjö och Frölunda i fällan, men vi kan inte föra matcherna mot Leksand, Karlskrona osv.
Då får vi köra fällan även mot dem i konsekvensens namn?
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Auchinleck: Men om motståndarlaget spelar med 5 spelare mellan blå och blå och du inte kan spela dig igenom? Då är det väl ganska självklart att du måste dumpa pucken mer.
Exakt detta var problemet igår. VI förlorar matchen för att vårt passningsspel är för dåligt i kombination med att när vi väl dumpar så vinner vi ej puck i offensiva hörn. Då vinner man inga matcher mot tråkspelande lag.. de är på tok för disciplinerade!

Pettisbif: Hört talas om kontinuitet?
Vi har gått bra i SHL hittills. Vi förlorar mot Leksand, vi vinner fulltständigt rättvist mot ett klart sämre Rögle även om det ser tufft ut. Vi förlorar mot ett effektivt Karlskrona.
PoW-PaW-Zab har kommit igång ordentligt, Clark-Jensen-Lindblom har kommit igång, Alcen-Blomman-Enter ha r fungerat bra. Enda jag är "rädd" för är vår förstalina som jag tycker har svårt att hitta varandra.
Men när jag ser dina nya kedjer hela tiden har jag svårt att ta det seriöst även om jag gillar dig och framförallt ditt grävande.
Alla lag behöver kontinuitet och det har vi nu på ett bra sätt! Dock håller jag helt med dig om Pudas-Kilas. Sätt ihop Pudas med Lucas. Tror det blir bättre än att då annars köra Lucas med Kilas. Så Kilas med Zanetti isåfall!

Men jag gillar helt enkelt inte allt "skitsnack" för att vi förlorar en/två matcher mot lag vi tycker är sämre. Sådant kommer alltid hända. Men nu är det viktigt att jobba på - det kommer släppa till slut!
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Carl Lejonkräk:
Ja, för att vara ett topp 5-lag som spelar som man vill göra så är det märkligt många som gnäller?
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Inkazar:
Det förstår jag också.
Och hade det varit ett enstaka tillfälle... men... nä...
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Auchinleck: " "Vi måste dumpa puckar djupare om vi ska få tryck på dom, sa lagkaptenen Jacob Blomqvist inför den tredje perioden i CMores sändning."

Man riktigt känner hur motiverad man blir att se nästa match... dump and chase."


Alltså han pratar ju om hur dom fick göra för att försöka ta kontrollen över matchen - vilket inte var speciellt lyckosamt.
Har inget med nästa match att göra.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Auchinleck: Jag tror på laget med viss reservation för målvaktssidan även om jag är ganska positiv till Rautio. Lugn grabbar.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Inkazar:
Vi saknar spelande centrar givet den nivå laget som helhet borde kunna prestera på.
Men i BZ och Bulans hockey är det inte så mycket värt.
Man funderar över värvningen av vassa fw men underlåtenheten att ge dem understöd av playmakers som dessutom kan gå hem med femman ihop.
Och hur accepterar individerna Bulans spel...
Eller vill de för mycket så det låser sig?
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
bradberry:
Helt klart inte en optimal situation att sättas i/hamna i som junior med JVM på gång osv.
Lägg ansvaret på Rautio till att bölrja med.
Sandström är snart borta både fysiskt och mentalt pga JVM. Johansson skall väl ändå in som JVM-ersättare?
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Huss: "Vi måste dumpa puckar djupare om vi ska få tryck på dom, sa lagkaptenen Jacob Blomqvist inför den tredje perioden i CMores sändning."

Man riktigt känner hur motiverad man blir att se nästa match... dump and chase.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
bifhjärta: men kunde inte du tagit pucken då? ;-)
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Powerfade: "Jag tror att det är det här hattandet som stör både Felix och Rautio. Bättre att satsa på En målvakt under en längre period."

- Tror inte det är haltandet som föder grodor hos Felix. Han har så länge jag följt honom haft problem med lösa puckar. En kraftigt övervärderad målvakt som behöver en mera lätthanterlig uppgift för närvarande än att stå i mål i ett SHL-lag...
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
mattiask: Ja egentligen så skulle man värvat in en playmaker som är rightare när vi har Gunderson och Zaborsky. Utan bra passningar från vänsterkanten så kan varken Gunde eller Zabbo skjuta direkt.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Mrassarson: Vi torskade mot seriens särklassiga jumbo på hemmaplan, vi låg under mot Rögle men lyckades mirakulöst vända. torsk mot Karlskrona. Det är självklart många poäng kvar att spela om. Men det man har visat hittills tyder inte på att man är ett dugg bättre än det lag som slutade 10:a förra säsongen
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
200 kr swishade till fansens värvning, märkte det med "Ett bidrag till Anders Lindbäck". Jobba Stefan!
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Chris11: Håller med. Gillar JJ skarpt men känns inte som han kommer till sin rätt på högerkanten där. Kanske ide att testa styra spelet från vänsterkanten och ha Zaborsky på direktskott på högerkanten?
Han har ju fina handleder så lär väl kunna slå någon macka också!
Men det är lite för svårt i PP. Helt enkelt göra det enklare för sig.
Skulle nog hellre se PaW tillsammans med Gunde OM vi ska ha JJ eller PaW på högern i första PP.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
tycker Gunderson var bra idag. Men han kommer garanterat inte göra poäng så länge våra forwards är usla i PP. Något måste hända där. 3 PP idag utan en farlig målchans. Bedrövligt
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Davey85: Jag håller med dig om att Felix gjort två i mina ögon solklara tabbar. MEN när försvarsspelet ser ut som det gör idag på två av målen så kan man inte bara lasta Felix. Vi förlorar inte på grund av hans taffliga 3-2 mål idag utan på att Karlskrona är hetare och bättre.
Sen självklart är det surt att förlora - men alla (jag inkl) kan inte sitta och spy galla för att vi förlorar 1 (!) match hit eller dit.
Matcher kommer, matcher går. Är ändå glad att vi ej varit inne i någon större svacka likt Örebro, SAIK osv ännu!
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Powerfade: Tycker man ska ge Rautio förtroende nu. Han förtjänar det!
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Pettisbif: Jag med. Herregud vad Fälth kommer att betyda mycket med sitt ledarskap och spel.

Jag tror att vi kan få bättre PP om det ser ut såhär:

PP1
Gunderson - ensam på blå
Po Westerholm - Vänsterkanten
Johnson - Framför mål
Pa Westerholm - Han som ska styra spelet
Lindblom - En till som kan styra spelet och avlasta Patte, vara runt slottet och bakom mål. Den som ska ge Johnson insticken.

PP2
Pudas - blålinjen
Zaborsky - Stå på backplats och dunka iväg skott
Jensen - Styr spelet
Clark - Vänsterkanten
Granström/Paille - Framför kassen
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Chris11: Jag tror att det är det här hattandet som stör både Felix och Rautio. Bättre att satsa på En målvakt under en längre period. Tio matcher eller nåt sånt.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
ellis: Jag har ingen aning. Min franska sträcker dig till "baguette.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Inkazar: Nja, hellre en stabil målvakt än en ny forward. Om Felix kommer att fortsätta spela på samma sätt som han gjort hittills så kommer vi att sjunka i tabellen. Drömmen vore ju om BZ kunde få hem Lindbäck, men det får vi se som orealistiskt. Kanske Jonas har mognat på sig? Han kanske är redo att bli SHL-målvakt? testa byta plats på honom och Felix i några matcher. Det tror jag kan vara bra, så får Felix fler matcher med chans att spela upp sig och få bättre självförtroende.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Gamnacke: Helt OK betyg på spelarna från GD. Dock SKA Pudas ha en 1a max 2a men får en 3a....???
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
bifhjärta: Vi måste hitta en målvakt med lite mindre otur....
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Läktarexperten: nån! Det var ju Pudas som gav bort pucken
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Chris11: som jag ser det har vi två alternativ:

Byt Felix mot JJ, tror inte det hade varit sämre.

Ta in Lindbäck och hitta en HA klubb som behöver en keeper till Felix.

Problemet med alt. 2 är att om det fortfarande finns några kronor i kassan skulle alla resurser behöva läggas på en spelskicklig forward. C/FW spelar ingen roll.
Då kommer vi till nästa bekymmer, hur ska de gå till när vi redan har 15 kontrakterade forwards?
Utlåning på Thorell är ju såklart ett måste då.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Zappaholic: Jag stod precis bakom Felix, i linje med pucken. Hade Felix inte varit på pucken så hade den gått över en bra bit...Ingen känsla öht där av honom. Han ska bara släppa den..
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Nu vill jag se att Bulan gör om och gör rätt i femmorna. Kilas - Pudas är ett bedrövligt ihopsatt par! Gunde - Berra kanske behöver splittas pga sprida ut mer jämnhet. Ååååh vad jag längtar efter Fälth!!! Varför får inte Carlsson spela PP..??
Sen måste Bulan göra något åt PP spelet. Han har kanon PP spelare men får inte ut max av alla. GÖR OM GÖR RÄTT!
Sen är det fan dags att Rautio får spela minst 7-10 matcher på raken!

Nästa match:
Rautio (Sandström/Johansson)

Gunderson - Zanetti
Bertilsson - Kilström
Pudas sen Fälth - Carlsson

Clark - Blomqvist - Zaborsky
PoW - PaW - Lindblom
Paille - Jensen - Johnson
Mannberg - Granström - Enterfeldt
Alcén

PP1:
Gunderson
Clark
Paille
PaW
Lindblom

PP2:
Carlsson/Fälth
Blomqvist
Johnson
Jensen
Zaborsky
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 2016-10-20
Zappaholic: ja jo haha..men bara för att nån tappat pucken innan så behöver väl inte Pudas oprovocerat screena sin egen målvakt?
Kommentera

1770419 · »