1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 737081 inlägg · 7967 ämnen
« · 2510454 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Alla Helvetes Kval
Anders Berg: Brynäs problem är större än Bosse Bank kan hantera, trots gedigen erfarenhet som idrotts- och företagsledare. Varningsklockorna ringer allt högre.

Är det kk på g?

JawKee: Med facit i hand,
Där vi har underpresterande välbetalda så kallade toppspelare, en sportchef som var med och spelade ner oss i HA för att han saknar rätt kompetens.

Hur sorgligt det än är att hamna i HA så kan det vara räddningen för Brynäs,
Vi blir av med alla dyra kontrakt, och den misslyckade sportchefen skulle självklart lämna och ställa sin plats till förfogande om han har någon som helst ryggrad.

Så en total renovering och med rätt sportchef kan det bli bra i slutändan,
Men om styrelse klubbdirektör fortsätter med Johan som sportchef då är risken stor att vi kommer att få kvala för att hålla oss kvar i HA.

Johan blir inte en bättre sportchef bara för att vi kliver ner i HA.
I HA med en mycket mindre budget är det ännu viktigare att ha en erfaren sportchef som kan hitta bra spelare till en billig peng och sätta ihop ett slagkraftigt lag,

Så jag hoppas verkligen inte Brynäs skjuter sig i foten och fortsätter med Johan då är vi rökta även i HA.

Kan någon sammanfatta Bosse banks svammel?

TheSickSwede:
Det var mycket moget av Bosse-bank!
Skulle ha varit bättre med ett ”förlåt” än med historiken som ursäkt, men jag är glad att han insåg sin begränsning.
Jag känner samma kring resten av styrelsen också. Ffa den/de som fokuserade på det sportliga.

Sen är det Svedman kvar. Tyvärr. Han har ju tvärt emot Bosse-bank en fet inkomst från Brynäs o ser nog själviskt på sin situation o ansvar.

Malken: ja,det måste ju nu hända bra saker på kansliet.Dom som får reda på det sist är vi som är frivilligt anställda. Så ha tålamod

HUMLESNURR: När man jobbat nära en framgångsrik tränare får man väl hoppas att man lär sig något av det. Hur många andra tränare som varit med i båset vid framgång finns det att välja på för Brynäs? I detta läge?

Peja: Ja dom två, jag skyller inte allt på tidigare ledning. Finns fortfarande spelare (Fanns?) som var på kontrakt från tidigare ledning. Glömde du det?

Peja: Lindbäck gör sig bättre i en annan klubb, han är ju helt avgörande med alla inkastade puckar, till nedflyttningen. En målvakt med över 93 procents räddningar måste värvas och det är ett absolut krav. Inget lag går någonsin bra med en usel målvakt, tvärtom en usel målvakt sänker hela laget ner i dyn.

Auchinleck: Att "Bosse Bank" avgår är nog rimligt. Vad jag förstår har man från allra högsta nivå inte insett att laget behövt förstärkas med framför allt en riktig målskytt under säsongen. Alla på forumet har förstått det. Wilander i HV förstod.

Auchinleck: jodå, visst bör det rensas, men jag är rädd för helt nytt. För mig räcker SC eg ja o så tränarna då...

Peja: Hela laget var hyfsat från början, det talades om de bästa värvningarna i hela Shl med Johan Larsson och Anders Lindbäck. Skulle vi rent av vinna hela serien i år? Guld? Ingen kunde veta att Lindbäck såg sig som större än lilla Brynäs där han kom från nhl och khl-spel. Man behöver inte träna när man är så stor. Vad händer? VV tvingas bort, lagandan far ut genom fönstret, fraktioner bildas, spelet rasar, laget med Shls bästa målvakter släpper in flest mål i hela serien och vi ramlar ur istället. Det viktigaste av allt är att hitta en bra målvakt till nästa säsong, en som står på huvudet varje match och hjälper laget tillbaka till Shl. Sedan är det oerhört viktigt att forma ett lag och få till en laganda där ingen anser att jaget är viktigare än laget. Hur det blir annars har vi ju mycket bittra erfarenheter av.

Tommy:
Ja, men alla skall ju avgå så att vi kan bygga nytt?
Väck med alla!?

Brynäsgubbe: tråkigt med Bosse bank. Trodde verkligen att han kunde vända skutan bort från Nepotismens breddgrader.

Men all respekt för att han själv inser att han inte kan lösa problemen.

Brynäsgubbe: Kom ihåg att det aldrig är för sent för att ge upp. Så vi kan vänta ett tag med det...

Kortfattat: "Problemen är så omfattande inom Brynäs att jag inte pallar med att vara med längre."

Och det förstår jag.

Malken: Skulle vilja lägga till Lindbäck och Kinnvall på den listan. De skulle hålla väldigt hög klass i hockeyallsvenskan och kanske kan vara intresserade av att spela för rimliga löner.

Tror tyvärr det är orealistiskt att behålla Ölund. Han är attraktiv för SHL-klubbarna.

Tycker man bör lägga stor energi på att få behålla Ölund, Lindstein och Blomqvist - det senare lär inte bli så svårt. Ölund och Blomqvist bör vara givna i ett nytt spelarråd och spelarrådet bör kompletteras med spelare med samma attityd.

Jockster : Alla SHL-lagen gör enstaka bra matcher. FBK-matchen är ju inte representativ för Brynäs säsong i sin helhet. Malmö fullständigt krossade Växjö för några veckor sedan, det betyder ju inte att Malmö har högst högstanivå i ligan.

Nä vafan. Där tappade jag ändå lite hopp. Trodde att Bosse B skulle vara den där bojen att hålla sig fast vid under en lång tid framöver. Tråkigt, mycket tråkigt.

Malken:
Det där är en sanning med modifikation för Färjestad var heller inte speciellt bra den matchen.
De spelade heller inte på något annorlunda sätt än i andra matcher utan det var helt enkelt som så att de hade en bra dag och vann. Varken mer eller mindre.

Absolut att många spelare har "underpresterat" men det är av den enkla anledningen att Alcén har inte förstått att Scott, Rödin, Palve m.fl är inte ledande SHL spelare längre.
De håller för andra el tredjekedjor i SHL.
De enda som håller för topkedjor är JL samt vissa dagar Timashov.

Brynäs har spenderat hela säsongen utan en ledande SHL kedja och det är Alcéns fel.

TheSickSwede: blir nog en fin soppa det här
undrar om fler följer efter och i så fall när.

Och där tackar Bosse för sig.

Peja: jag ser inte timashov eller Palve som toppspelare. När man förlänger med palve och tänkte att han skulle leda laget så ser jag det som en felbedömning.

Som sagt, han fick sparken av linköping.. där skulle man brutit för en helt annan spelartyp.

lapad: Det kan mycket väl vara så, men det argumentet tror jag man kan applicera på väldigt många spelare.
En bra spelare behöver inte förlita sig på andra utan ska istället kunna lyfta andra. Där tror jag inte Rödin är idag.

JawKee: Det var Alcén som värvade Timashov och förlängde med Palve. Det går inte att skylla på den tidigare ledningen.

Peja: Håller helt med. Övertro på Brynäs i helhet och våra spelare. En snedvriden självbild.
Vad skulle man ha gjort i det skedet? Inför den här säsongen? Man sitter väl ändå på en del kontrakt från tidigare ledning?
Bryta med Rödin och Bertil? Timashov? Palve?
Skulle man ha råd med det? Eller var vi körda redan då?
Skulle vi inte ha signat Larsson alls?
Vad skulle du ha gjort om du var sportchef i det läget?

Dessa är frågor utan någon som helst underton, mest för att jag är nyfiken på din take på vad som skulle ha gjorts då jag själv inte är lika erfaren eller kunnig. :)

Peja: Ett lag för topp 8 absolut, men alltför många matcher blir man för passiva i försvarsspelet av någon anledning.
Detta måste tränarna lyckas rätta till under en match om inte iallafall till sista halvan av säsongen.
Sen kan man ju även fundera varför laget ibland lyckats spelat med för få spelare i avgörande lägen, det hade inte någon av spelarna lyckats med i ett annat lag, framförallt inte Johan Larsson, nått är väldigt fel då och inte på spelarna.

Peja: Om du haft paraplyet när det börjat regna skulle det aldrig blivit problem.

Tigerhjärta: Att man tillåter den soffpotatisen/journalisten att få skriva en sån krönika?!
Huge måste ju koka av ilska!!

Peja: Sen kan man ju tänka att HV saftade på bra på hans lön oxå. Så kanske inte så realistiskt ändå.

Chanzone: Vigneault var allsvenskans bästa spelare förra säsongen, lär bli en rejäl dragkamp om honom om han blir tillgänglig. Vesel är en annan HV-spelare som har visat framfötterna rejält i HA och som borde finnas på marknaden nu. Vi får vara glada om Brynäs landar någon spelare av deras kaliber.

Chanzone: I Vigneaults fall så beror nog mycket på vad som händer runt MoDo, skulle inte bli förvånad om han hamnar hos dom igen

JawKee: Grundproblemet är att Brynäs och Alcén ständigt överskattar de egna spelarna.

Larsson, Sklenicka, Olkinuora och kanske Björninen var de enda spelarna som höll hög SHL-klass i laget. Johanesson höll hög klass med pucken stora delar av säsongen, men svag utan puck.

Framförallt spelare som Bertilsson, Lindbäck, Rödin, Palve, Timashov och Kinnvall är ju spelare som Alcén helt felaktigt trodde höll hög SHL-klass. De har naturligtvis haft alldeles för bra betalt på grund av Alcéns usla bedömningar av deras nivåer.

Lindbäck radade upp tavlor.

Bertilsson är en helt okej SHL-spelare, men inte en toppback. Det verkar inte Alcén fatta, vilket är ett problem.

Friman är en spelare som får kämpa för glatta livet att hänga med i SHL.

Rödin är inte vad han har varit. Varken han, Palve eller Timashov hade varit toppspelare i något annat SHL-lag. Förmodligen hade deras spel utan puck gjort att de fått sparken hos i stort sett alla andra SHL-lag, som har helt andra krav. Palve fick ju för övrigt sparken av Linköping i samband med att han skrev på för Brynäs.

Kinnvall är bra i powerplay, men väldigt medelmåttig i försvarsspelet. Går inte att ens att jämföra med seriens riktiga toppbackar.

JawKee: Alcen kanske inte ville ha någon hjälp i den positionen. Det ordnar sig o kan själv.

Vad tror ni om Sam då? Kanske inte riktigt räcker till på SHL-nivå även fast han spelade upp sig på slutet. I allsvenskan är han en faktor. Borde vara en av spelarna Alcén och co håller koll på.

www.eliteprospects.com/player/151163/sam-vigneault

Peja: "Alcén, Grahm och den förra styrelsen bör definitivt det största ansvaret för det här enorma misslyckandet."

Tycker att det absolut största ansvaret ligger på de spelare som skulle varit ledande. Rödin, Lindbäck, Palve, Timashov, Kinnvall med flera. Man har inte ens ställt upp på att följa tränarnas game plan. När man följde game plan och vann mot Färjestad borta spelade man mycket bra. Direkt efter det brakade det ihop och många spelare gjorde lite som man tyckte själv under matcherna. Klart SM-guld i odisciplin 2022/2023!

{10241}: tror vi bara kan drömma om det laget eller liknande lag tyvärr 😕

Dessutom:
Håkansson har nytt kontrakt med Almtuna
Nörstebö nytt (långt) kontrakt med Björklöven
Ignberg verkar skriva nytt med AIK

Peja: Håller med. Det känns enligt mig som att de som sitter där nu har haft i uppgift att rädda den sjunkande båten Brynäs som tagit in vatten i flera år nu.
Absolut skulle man tagit in en GM eller någon för att stötta upp Alcén. Oavsett hur mycket man tycker om Alcén som person så bör man ha kunnat sett hur pass tom hans verktygslåda är.

Dock så tycker jag att man bör lägga mer ansvar på spelarna. Man säger ofta att Sportchefen ska avgå så fort det går dåligt, men man hör aldrig samma om spelare. Vi har flera som verkligen inte har presterat så som dom borde ha gjort med tanke på deras roll.
Innan säsongen så tyckte jag inte direkt att vi hade ett dåligt lag på papperet. Så som jag ser det så är det en sportchefs jobb att få ihop ett stabilt lag på papperet innan säsongen drar igång, därefter ligger det i stort sätt i tränarnas och spelarnas händer att göra någonting bra av det.
Därför tycker jag att det minst lika mycket är spelarna och tränarna som ska lastas.

Egentligen tycker jag Brynäs borde gå på en helt färsk ny tränar trio. Inte gamla Brynäsare.

Varför inte Lundskog? Intressant tränare, ung och driven med bra erfarenhet trots åldern.
Kanske går att locka hit Kimby som ass?

Viktigt att hitta en bra målvaktstränare också. Finns en del.
Varför inte satsa på Almtunas målvaktstränare?

Sätter ihop ett lag nu mest på skoj:
Mv - Oliver Håkansson, Anders Lindbäck

Backar - Theo Lindstein, Simon Bertilsson, Victor Persson, Anders Grönlund, Mattias Nörstebö, Karl Johansson, Victor Claesson, Albert Lyckåsen.

Forwards - Anton Rödin, Johan Larsson, Jakob Silfverberg, Joachim Rohdin, Linus Ölund, Jakob Blomqvist, Johan Persson, Daniel Ljunggren, Emil Molin, Tyler Vessel, Sam Vigneault, William Nilsson Ignberg, Alexander Ljungkrantz, Noel Nordh.

Supportern: Absolut, Det jag menar är helt enkelt att jag anser att det inte alls är en konstig fråga, då ansvaret ligger på alla olika nivåer
Alcén har ett stort ansvar absolut

Chanzone: Om det stämmer är det for jävligt. Gäller ju alla arbetsplatser

JawKee: nu förstår jag inte. Varje roll bör väl bedömas utifrån respektive kravbeskrivning och sett utifrån det så anser jag att alcen misslyckats mest med att skapa förutsättningar.

Sen tycker jag inte manner eller spelarna heller presterat tillräckligt. Men ytterst ansvarig anser jag ändå alcen är.

JawKee: Ju högre upp man sitter, ju större makt, ju större ansvar.

Den förra styrelsen är borta. Svedman forfarande ganska nytillträdd. Alcén, Grahm och den förra styrelsen bör definitivt det största ansvaret för det här enorma misslyckandet. Däremot har inte den nya styrelsen levererat heller - tänker främst på det faktum att man inte tog in en GM som hade kunna kompensera för det idiotiska faktum att Alcén och Grahm har rattat sporten.

Supportern: Varför är det en konstig fråga? Ansvaret ligger väl på alla plan? Sportchef, Tränare, Spelare? Ska man ha olika måttstockar på olika nivåer?

Huge: vad är det som gör att du tycker att alcen ska vara kvar?

Tycker det nu är oviktigt om han blir kvar eller inte, utan nu frågar jag dig.

Dags för lite "jag mötte Lassie" igen. Träffade en kompis igår och han hade hört från en utav materialarna att det var många olika grupperingar i laget. Juniorerna och det yngre i ett hörn, Finnarna i ett annat och sen det gamla gardet i ett annat.

Finländarna satt i omklädningsrummet och pratade på sitt modersmål, blev tillsagda att prata på engelska eller svenska(de som kan) men återgick bara efter nån minut att prata Finska.

Om det nu stämmer så är det väl exakt sånt här vi måste städa bort med den nya truppen. Så sjukt viktigt med bra sammanhållning i ett lag.

JawKee: fast det var väl en konstig fråga att fråga, om man får tycka olika.

Huge: Och det kommer från en individ med NOLL känsla för hockey. Du har alltid gått emot oss som under hela säsongen kritiserat diverse beslut och pekat på att vi kommer förmodligen hamna i HA. Vem som helst med som sett hockey utan att spela kunde se vart Brynäs var pä väg men vill man vara enögd som du är så går alltid att leva i förnekelse.
Skulle man bestämma sig att sparka Alcén så skulle du förmodligen vända kappan efter vinden och tycka att det var rätt beslut.

Tigerhjärta: "Otrolig artikel från GD! Ytterst intressant att få läsa åren från 2017-2023 i ett svep!"

Klar "Spinal Tap"-känsla - om ni sett parodin om ett rockbands förfall. Hur gamla Brynäslegendarer kickar varandra till höger och vänster har naturligtvis varit en katastrof på många plan för Brynäs. Värst är väl när Dackell kickar Sjödin och Janne Larsson när Brynäs ligger åtta. Om inte Tommy Samuelsson kan engageras som ny tränare är "Sjödda" och Larsson ett bra alternativ enligt min sofftyckarbedömning.

Supportern: Om alla beslut från Manner och tränarna samt spelarna på isen hade varit annorlunda och gett ett annat resultat, så hade alla kanske varit genier idag.
Klart att Alcen ska bedömas utifrån utfallet, liksom tränare och spelare.
Att Alcen per automatik däremot måste gå enbart pga utfallet, är inte alls självklart som jag ser det.
Det finns både fördelar och nackdelar med att behålla honom, och jag tror att det bästa är att överlåta valet av SC i HA till mer kunniga och insatta personer än de som befolkar det här forumet.
Med all respekt för att det säkert finns några härinne som har goda hockeykunskaper i allmänhet men högst sannolikt minimala eller inga kunskaper och insikter när det gäller det interna arbetet i föreningen..

« · 2510454 · »