1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 753494 inlägg · 7967 ämnen
« · 2519442 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Var det inte lite billigt att ”glömma” bort Johannesson i avtackningsinlägget?

Men sen var det väl mest David o Björninen jag saknar på den listan.

Hoppet lever att Scott o Larsson finns kvar i bilden iaf.

JohnnyBotox:
Swishar du mellanskillnaden så är det nog en given deal. 😃

JohnnyBotox:

Enskilda fixstjärnor bygger inget lag..

Tog ett antal år för Brynäs, att åka ur högsta serien.

Kommer att ta några år att ta sig tbx med ett konkurrenskraftigt LAG.

SuneMangs: tack för vettig analys! :) hoppas att Verbeek tänker som du :D

Något säger mig att han känner sig ganska klar over there, men varför lämna 5,25m$ på bordet om man kan få 2/3 av pengarna gratis :)

Nä, få hem honom nu, tack!

Jugge: Har svårt att se hur en strykrädd lättviktare som Johannesson ska kunna spela "over there". Mest troligt är väl en utlåning till typ Frölunda, Örebro, Malmö eller Färjestad.

Spelsinnet har han ju, men fysiken och defensiven är väl bara sådär va? Såvida han inte går all in på fysen och bygger upp sig i sommar. Har fortfarande mardrömmar om hur Malmöspelarna bara lyfte bort honom från pucken i vår zon.

JohnnyBotox: Väldigt insatt skulle jag inte säga, men jag förstår mig på NHL hyfsat eftersom man varit en nörd i +20 år.

Nej, vanligtvis satsar man inte på dyra storstjärnor i en rebuild och det tror jag inte dom har för avsikt att göra heller. Men eftersom Jakob lyfter 5.25 miljoner per säsong och inte gör så mycket poäng längre, men är bra i defensiven, finns det andra spelare i liknande ålder, som kommer vara free agents i sommar. Därför kan det tala för att man köper ut Silfverberg, spar 1,75 miljoner, och signar upp en eller två av dessa rutinerade herrar på marknaden på lite lägre cap hits och får ungefär samma utdelning som en dyr Silfverberg. Vi vet alla att lite rutin behövs i en rebuild. En sån som Kyle Okposo skulle kunna gå in och ersätta Jakob för en billigare peng rakt av, både som ledare, poänggörare och spela i boxplay.

Man kanske vill ge Zegras en lite bättre lekkamrat? Då kan en sån som Tomas Tatar eller James van Riemsdyk gå in i laget för en sisådär 4-5 mille och bidra mer framåt än vad Jakob gör och ersätta Jakob defensivt med en annan spelare som är bättre i defensiven.

Sen finns det gott om spelare på marknaden i sommar, som inte för den delen är lika gamla, men som kan ta Silfverbergs roll ändå och göra runt 25-30 poäng per säsong.

Vidare finns ju möjlighet att förstärka laget ytterligare, utan att det är med gamlingar för den delen. Ett utköp av Jakob plus det stora utrymme under lönetaket dom redan har ger Anaheim möjligheter att vara med och buda på RFA:s som t.ex DeBrincat och Bratt, även om det känns som en utopi (dom måste ge upp en himla massa draftval beroende på hur mycket lön dom ger nämnda herrar). Så även om det känns osannolikt finns möjligheten om dom är beredda att offra några draftval för att få in bevisad kvalité.

Men ska vi vara cyniska behöver dom egentligen köpa ut Jakob, för dom har inte särskilt många talanger i pipen som ska ha rejäla löneök än på några år. Kan tänka mig att såna som Zellweger, Gaucher och Mintyukov behöver ett år i AHL innan dom är redo för större uppdrag.

Det är mycket hypoteser här, men det är bara några tankar från en som vill ha hem Silfverberg till hösten och ser det inte som omöjligt. Men svårt kan det absolut bli. Allt hänger väl egentligen på vad GM Verbeek vill och inte vill. Han har som sagt inte varit rädd för att skeppa veteraner tidigare och i värsta fall vill han behålla Jakob och trejda honom vid deadline nästa år. Jag har dock svårt att se vilka som skulle vara jätteintresserade och jag tror inte att det Verbeek får i utbyte kommer vara någon form av storseger i form av draftval/talanger.

Peja: Johan Olofsson har förlängt med MIF nu :)

JohnnyBotox: Nä, det var väntat. Han lär nog skriva NHL kontrakt och sen beroende på situation inleda i AHL eller bli utlånad till SHL klubb

Sv: Alla Helvetes Kval
Spacebb: Brynäs bekräftar att Johanesson lämnar

Johannesson lämnar. Surprise...

Testar lägga upp en video, funkar det? Intressant hur NHL-lagen tillämpar nya sätt att göra mål, hoppas Brynäs ser och lär. Inte för att man gjort det så bra hittills...
Uppladdat:

500x0-file-placeholder.png

SuneMangs:

Mycket bra och detaljerat! :D Vill ju att det ska bli så att han köps ut. Men tycker ändå att det är lite långsökt (eftersom jag är mer realist än optimist..). Du verkar väldigt insatt, hur ställer du dig till dessa frågeställningar som jag tycker talar mot utköp?

- De är i början/mitten av en re-build och då brukar lagen vanligtvis inte satsa på dyra storstjärnor (de gör de när vändningen börjar komma, dvs i slutet av re-builden). Ta Detroit t.ex. de bör väl under nästa eller näst-nästa säsong börja kunna värva lite tyngre. (Detroit ligger i min mening före Anaheim). Behöver de löneutrymmet som om de ändå inte ska värva tungt?

- Silfverberg är inte särskilt dyr även om han är en av de bättre betalda i laget, men han bidrar som en av få ledare i ett ganska ungt lag och är omtyckt.

Ser liksom inte att de är så desperata för löneutrymme, Silfverberg har bara ett år kvar, är inte så dyr och de har få andra erfarna spelare. Känns på något sätt som att han behövs även nästa år och de har löneutrymme för honom.

SuneMangs: Självklart! Men när någon ändå kan förklara för en annan som har 0 koll på NHL hur det KAN gå till ”där borta” så väcks ändå lite hopp när du nånstans landar i att det mycket väl kan hända.

Skulle inte lyncha dig på något sätt om det blir så att Silfverberg blir kvar ett år, mer bara kul att få höra från någon som vet hur spelet ”där borta” kan gå till :)

Uppskattas enormt ska du veta!

Semic: Glöm inte att nästan allt är spekulation och skall tas med en nypa salt. Dock går det ofta lätt förutse ungefärliga kontraktsförlängningar eftersom NHL-klubbar och agenter tittar runt i ligan och baserar bud och kontraktsförslag på spelare i liknande situationer och liknande statistik.

Även det knappt ökande lönetaket gör det lite lättare att förutse saker som kommer ske jämfört med om det hade ökat eller minskat med $5 miljoner varje år.

Sen kommer man långt på att läsa mycket om NHL, kolla highlights och följa kunnigt folk på twitter. Men jag är långt ifrån någon expert, mer en lekman som älskar hockey.

SuneMangs: Gud vad jag uppskattar såna här inlägg! Och du gav även mig lite mer hopp nu om att Silfverberg kanske står där på isen till nästa höst, även om det såklart är många saker som måste falla väl ut (för oss) för att det ska bli sanning.

In med Taylor Vesel och Johan Larsson så är våran center position fylld,,,,,,nästan :)
Blomman och Scott kan gå som vinge om dom 2 nu signar.
Ev Scott som center.

SuneMangs: Grymt bra sammanställning 👍

Du låter nästan som Ekeliw… 🤔

Tigerhjärta: Hade varit stort av Silfverberg att byta flashiga bortaresor som Rangers och Tampa Bay mot Västervik och Kristianstad. Dock så måste ju en buyout ske om så är fallet.

Ska försöka göra en sammanställning över Anaheims kontraktssituation efter säsongen. Observera att allt nedan är spekulation och alla dollarvärden är avrundade.

Forwards:
Maxime Comtois - $2 mil - kommer landa på runt 20 poäng i år, så hans cap hit kommer nog ligga runt samma nivå som idag.
Troy Terry - $1,5 mil - Har i dagsläget 57 pinnar på 67 matcher, så där snackar vi nog minst (och då menar jag minst, för det kan bli mer om man ser till vad andra i ligan tjänar) 5 mille i cap hit nästa säsong. Blir troligtvis en större siffra när det är klart.
Derek Grant - $1,5 mil - kommer ligga runt samma nivå, om han ens blir kvar.
Trevor Zegras - $925k - här snackar vi guld för Brynäs del. Killen är Anaheims nye förstecenter och kommer minst få $7 mil i ny årslön, om man ska gå på prestation och vad liknande spelare brukar få efter rookiekontraktet.
Jason Megna - $750k - utfyllnadsspelare, kommer tjäna ungefär lika mycket om han blir kvar

Backar:
Kevin Shattenkirk - $3,9 mil - 34-årig veteran som snittar 25 poäng per säsong dom senaste åren (grovt räknat). Anaheim försöker föryngra sig så jag tror han gör ett sista ryck i en contender och försöker vinna cupen.
Nathan Beulieu - $850k - sjätte/sjundeback, kommer max tjäna $1 mil nästa säsong.
Simon Benoit - $750k - rookiekontraktet går ut, landar säkert mellan $1-2 mille på ett kortare brokontrakt.
Scott Harrington - $750k - sjundeback som hämtades på waiver under säsongen, lämnar.

Målvakter:
Lukas Dostal - $800k - rookiekontraktet går ut. Blir säkert kvar som andremålis och kommer väl kanske upp i som mest $2,5 mille?
Olle Eriksson Ek - $750k - klar för MoDo till nästa säsong

LTIR:
John Moore - $2,75 mil - har inte spelat på hela säsongen, lämnar eller lägger av troligtvis.
Jamie Drysdale - $925k - har endast spelat 8 matcher i år pga skada. Framtidsnamn som gick tidigt i draften 2020. Gjorde en helt okej säsong förra året. Tippar på tvåårskontrakt på ca $3-4 mil.

Summerat:
Lönegolvet idag är $60,2 miljoner. Anaheim idag har en cap hit på strax under $70 miljoner. Det pratas om en höjning av lönetaket på $1 miljon till nästa säsong, men inget är klubbat. Då blir lönegolvet $61.2 miljoner.

Anaheim har inga dyrare förlängningar att göra bortsett från Zegras och Drysdale. Bara dom två kilarna kommer nog öka Anaheims totala cap hit med ca $10 miljoner.

Moore och Shattenkirk försvinner och då tappar dom ca $7 miljoner. Sen ska Dostal förlängas. Så allt som allt tror jag att Anaheim ökar cap hiten med en miljon eller två till nästa säsong.

Det är ju högst oklart vilka spelare som kommer att komma in dock, men Anaheims GM Verbeek är inte någon som drar sig för att skicka iväg veteraner, så jag kan tänka mig att han fortsätter att satsa ungt. Anaheim tjänar även på att köpa ut Jakob ($1,75 miljoner), även om han är en bra boxplayspelare för dom.

Jakob kommer dock landa runt 30 poäng denna säsong och jag tror Anaheim känner att med en caphit på strax över $5 miljoner kan dom få betydligt mer poäng gjorda för pengarna med en annan spelare, speciellt när spelaren i fråga fyller 33 i höst, så därför talar mycket för en buyout.

Allt ovan är som sagt spekulation, men när jag gick igenom allt nu känner jag mig betydligt mer hoppfull att Silfverberg faktiskt kommer hem nästa säsong. Speciellt om han själv vill det.

Och ja, jag är en riktig jävla hockeynörd.

Mrassarson: det vore drömmen och greg scott🖤💛❤️

Då kan vi förvänta oss ett påskägg idag innehållande Larsson?

Tigerhjärta: Han hade rätt om Rödin men fel om Berra som han påstod skulle till Schweiz om vi åkt ut.

Nypa salt krävs nog.

Lemp: ja du, samma sak som med uppställningar, rena spekulationer.

Vad som är mer märkligt är hur folk orkar ta gissningar på sånt allvar, men det iofs charmen med forum 😅

Pyrret: Fast Silfverberg har redan sagt att han har ett år kvar som han verkar inställd på att avsluta?

Lemp: Det är nog inte en ren gissning. Någonstans har detta läckt eftersom att Pyrret haft rätt förr.
Mycket kan givetvis hända, men tycker själv det är uppskattat när info som detta delas!
Man får helt enkelt göra sin egna tolkning och ta sitt egna ansvar i hur hög trolighetsfaktor som man tror ligger bakom.

eltifoso: Varför ens delge gissningar?

Lemp: Det är ju en gissning.. ingenstans skriver Pyret att det är klart. Bara att det med största sannolikhet blir så, en väsentlig skillnad

JL däremot skrev han att det var klart med (om jag minns rätt )

Berge: Återstår att se hur det blir med den saken. I april 2024 har vi facit.

11 spelar slipper vi.. dima o palve.. som många av er klagande på.. oj läste jag rätt lite längre ner.. att vissa hoppas dom är kvar ... ni vet inte vad ni vill.. hoppas dom inte är kvar

Lemp:
Det är väl inte alls otroligt att Anaheim redan bestämt sig för vad de ska göra och meddelat Jakob det.

Pyrret: JS har sagt att han spelar i Brynäs när kontraktet med Anaheim går ut. Eftersom det gäller ytterligare ett år så måste han bli utköpt, vilket i sig inte är osannolikt. Men hur kan du redan ha den infon?

Utköpningsprocessen sker efter draften i juni. Enda sättet någon har info om detta är om Anaheim redan nu informerat JS om att det kommer ske, annars är detta bara en kvalificerad gissning.

Mrassarson: Vore en dröm!

Pyrret: Förlåt, men hur kan du ha någon som helst insyn i Anaheim? Vad dom har för planer och JS uttryckte att han gärna fortsätter 1 år till.. men hoppas verkligen du har rätt!!

Pyrret:
Det jag hunnit uppfatta av dig hittills är att du varit duktigt träffsäker.....
I det här fallet tar jag (för min egen skulle) ryktet om JS till hösten redan med ungefär ett oljefat salt...

Pyrret: Jag hoppas du har ditt på det torra. Du gör många Brynäsare besvikna om detta är "ogrundad" information.
Däremot vet jag att haft hyfsad koll tidigare.
Vore helt otroligt att se Silfverberg i Brynäströjan i höst. Vågar nog inte tro på det förrän det är bekräftat.

Pyrret: Hoppas du har rätt med Larsson i första hand. JS hade varit en dröm

JawKee: Jacob Silfverberg, om man utgår från hans senaste meddelande

JawKee: Silfverberg

Pyrret: JS?

Mrassarson: Jag menar att Larsson är klar och att JS med största sannolikhet spelar i Brynäs i höst.

Lemp: Oavsett vilken klubb det blir för Johannesson så lär han knappast lira i HA med oss nästa säsong.

Jugge: Spelar väl inte så stor roll om spelarna skriver 1 eller 3 år om SHL-intresse finns? De kan ju plocka som de vill från HA innan ett särskilt datum. Däremot mer trygghet för spelaren med längre kontrakt, förstås.

Lemp: Går vi upp så ska han ha C på bröstet i SHL. Blomman gör nog sin sista säsong i år (enbart spekulation) och Rödda och Berra är nästa säsong ett år äldre med ytterligare ett år av, redan nu, sargade kroppar. Blir naturligt att satsa på Linus som ledare för åtminstone dom kommande 5 åren iaf. Troligtvis fler.

Farsang: Nej? Det enda som har förekommit är att Örebro varit efter honom. Men ingen media har sagt att det är klart. Vilket dom däremot har gjort med Johannesson.

mk: Det är dom du säger, eftersom han är i ett läge i karriären där han egentligen inte ska lira i HA så är han villig att offra ett år av sin karriär för att spela upp Brynäs. Men om Brynäs går upp så är han nog en av de första att skriva ett långtidskontrakt.

mk: Han ger det ett år, går Brynäs inte upp behöver han röra på sig för sin egen skull. Går Brynäs upp har han redan visat att Brynäs är enda laget i Sverige.

Tror ingen av de som har förlängt eller som eventuellt kommer förlänga sitter på raka 2-3 års kontakt. Två år är säkert 1+1 eller likande.

mk: Går vi inte upp kan du nog räkna med att han drar till Schweiz. Han har ju sagt att något annat lag i Sverige förutom Brynäs känns fel. Och ja, fixar vi inte uppflyttning i år så förlåter jag honom om han vill prova lyckan i Alperna. Att han ger oss ett år av sin prime i HA är förjävla fint gjort av honom då han lätt hade kunnat dragit någon annanstans.

mk: Svårt se Linus spela i annat svenskt lag... Blir Schweiz, Finland eller Tyskland om han lämnar någon eller några säsonger...

Lemp: var inte Eklind ”klar” För örebro också. ;)

mk: Ganska naturligt att Ölund bara skriver 1 år. Går Brynäs upp direkt så skriver han nytt SHL kontrakt. Går Brynäs inte upp så måste han tänka på karriären och spela någon annanstans.

Han är ju för ung och bra för att harva i HA flera år och har ju inte heller tjänat några stora pengar hittills.

JawKee: Jag tänker på Linus Ölund och klubbhjärta.

Hjärtat räcker 1 år.
Om Brynäs inte skulle gå upp så sticker han, annars så skulle han ju skrivit fler år.
Nu förstår jag varför, absolut. Det läget av karriären och allt.
Men vad händer om Brynäs går upp?
Och större lag kommer?
Är hjärtat större än plånboken?

Jaja. Glad att han stannar iaf.

« · 2519442 · »