1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 753508 inlägg · 7967 ämnen
« · 2520222 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Wilhelmsson: "4 lag till, ha ha ha, kommer inte att hända, varför ska man strypa SHL för att HA ska ha en bättre chans? Det SKA vara stora skillnader mellan ligorna, dom bästa spelarna ska ju givetvis spela i högsta ligan vilket också kostar mer pengar."

Strypa SHL nu pratar du i nattmössan, vad du vil är att strypa svensk ishockey.
Erkänn nu du vill ha en stängd liga för att Luleå var nära det berömda håret ifrån kval.
Utan alla miljoner Porser petar in i Luleå så har ni varit i HA för längesen så vad du säger är bara partiskt och patetiskt.
Och absolut negativt och destruktivt för svensk ishockey.

Svensson_62: För att SHL är bästa ligan, däremot råder det inga förbud att lyckas i HA, det är ju helt upp till klubben själva att fixa det men det ska inte begränsa SHL lagens möjligheter.

Lönetak skulle kanske fungera men endast om ligan är stängd, nu är den inte det så det är ingen idé att spekulera om något sånt.

SHL drar till sig bästa spelarna givetvis, reklamintäkter, tv intäkter är högre, alla kostnader är högre också, givetvis är också lagen bättre där.

Du måste släppa att ni har åkt ur, ni får göra som HV gjorde. kämpa er tillbaka till nästa säsong, ligan kommer inte att utökas trots att många lag är tidigare lag som har spelat i SHL, det är totalt oväsentligt, gamla meriter räknas inte.

Nu ska jag fira påsk, ha en bra påsk iaf.

Wilhelmsson: ” Det SKA vara stora skillnader mellan ligorna”
Varför då?????

I såfall är det lika bra att vi kopierar NHLs koncept rakt av, stänger ligan, inför lönetak och bara tar med de lag som har störst fanbase, proffsig organisation, störst kommersiell potential o s v och har en avgrundsskillnad till nivån under. Är det så du funderade?

J-S: 4 lag till, ha ha ha, kommer inte att hända, varför ska man strypa SHL för att HA ska ha en bättre chans?

Det SKA vara stora skillnader mellan ligorna, dom bästa spelarna ska ju givetvis spela i högsta ligan vilket också kostar mer pengar.

Wilhelmsson:" Vi fick en sämre liga med 14 lag, nu snackas det om 16 lag av supporters, nä tillbaka till 12 lag, 8 går till final, 2 hamnar i ingenmansland och 2 sista får kvala."

Jävlar vilket kvalificerat skitsnack, ;-)) Sämre liga ??? 2022/2023 är absolut inte en sämre liga utan en av dom jämnaste och bättre säsongerna någonsin,

Så utöka ligan med fyra lag till sen lägg ett lönetak på SHL lagen.

Ett kvalspel där dom två sista lagen i SHL möter dom två bästa i HA, och med ett lönetak i SHL så skulle det bli ett väldigt intressant kval och att se vad topplagen i HA kan göra i mot bottenlagen i SHL när löneskillnaden inte är närmelsevis lika stor som idag.

Med detta system skulle juniorverksamheten i hockey Sverige få ett genomslag då utveckla egna juniorer skulle spara en massa pengar och ge klubben extra pengar på import spelare.

Sanny lade ut ett gammalt SHL kontrakt. Intressant att se hur det kan se ut!

Undra om klubbar idag har samma sorts Bonusar?
Uppladdat:

500x0-12e712dc-4b8e-486e-9de7-3e3bf0fb95b1.jpeg

Wilhelmsson:
Man bytte från dåvarande systemet div 1 norra plus södra till Elitserien för att de sämsta lagen var alldeles för dåliga (BIF spöade till exempel Skellefteå med 19-1).
Men så är läget inte nu. T o m nykomlingar från HA som Leksand, Oik och Timrå lyckas etablera sig en bit upp i tabellen. Och generellt kan alla slå alla i SHL nuförtiden. Det tyder mer på att topplagen i HA ligger väldigt nära lagen i SHL. Dessutom inte minst vad gäller intresse från supportrar ute i landet.
Det talar snarare för en utökning av antal lag i högsta ligan (vilket dock Grauer aldrig skulle gå med på förrän de själva ligger i farozonen - ”greed works, greed is good” som det heter)

Wilhelmsson: Tror man kan utforma serien på många olika sätt med olika för-och nackdelar. Men det kommer nog absolut inte vara aktuellt att minska ner antalet lag i alla fall, även om man skulle tycka det.

Lemp: Givetvis 8 till slutspelet, så slipper man åttondelstjafset också.

Lunkz: Menar givetvis i Sverige, det trodde jag alla förstod, återigen, Porsér donerar inte så mycket pengar så att vi kan köpa vad vi vill.

Vi har en stabil förening så degradering lär inte hända närmaste 5-6 åren iaf, men åker vi ur så är vi inte värda att spela i SHL.

KHLs lönetak är ändå ca tre gånger mer än ett SHL lags budget, så SHL har inte råd ändå att gå efter dessa spelare, men varför kväva en förenings möjligheter bara för att dom kan sköta sin förening och gör ett bra jobb med sponsorer mm?

Det låter som avundsjuka helt enkelt.

Wilhelmsson: Hela 8 till final. Sten sax påse om vem som vinner?

Wilhelmsson: tillåt mej småle,,,,NHL och Khl är väl ändå bättre ligor och en av dom har lönetak....är bara ni med utomstående finansiärer som vägrar.
Kom ner på jorden kör utan Minecraft så möts vi inom snar framtid i HA

J-S: fördelen med lönetak är ju att då får fler juniorar chansen då dessa har billigare kontrakt. För att ge utrymme för några dyra stjärnor. Sedan tar juniorerna kliv och blir själva stjärnor. Ungefär som Skellefteå höll på när de etablerade sig.

Jan-Erik : Vi fick en sämre liga med 14 lag, nu snackas det om 16 lag av supporters, nä tillbaka till 12 lag, 8 går till final, 2 hamnar i ingenmansland och 2 sista får kvala.

J-S: Jag undrar om man efter en skitsäsong går i genom bildbeviset på 52 filmer om vad som gått så jäkla dåligt.Måste ju finnas där o se varför,eller hoppas man bara att det går bättre nästa gång.Någon som vet om man analyserar säsongen eller bara arkiverar?Verkar ju vara det sista.Eftersom man nu år efter år inte lyckas.Sedan blir man förvånad att man åker ur.Nädu Niclas bäst du kollar filmerna. Många är ju kvar trots allt.

J-S: Löntetak? varför då? SHL är den bästa ligan och har man en bra skött förening + bra sponsorer så är det bara att lyfta på hatten för dom, det är som i Formel 1, man kan inte ställa upp med en lådbil om man vill vinna :-D

Wilhelmsson: Nu var ju Luleå för utökandet av ligan till 14 lag när det begav sig. Det var väl i stort sett bara Färjestad som var emot på slutet, så ditt snack om att utökning av ligan bara efterfrågas av bottenlagen stämmer inte, varken då eller nu.

Wilhelmsson:"Vi får anpassa oss efter verkligheten, nu åker ett lag ur SHL, alla vet om spelreglerna innan säsongen börjar."

Verkligheten är att vissa lag blir ekonomiskt dopade,
Nu tror jag inte att Luleå är en av dom lagen utan pengarna Porser hjälper Luleå med jämnar bara ut spelfältet,
Men du har lag denna säsong och föregående säsonger som värvar allt utan någon som helst eftertanke på ekonomin.
Så därför ett lönetak det skulle verkligen jämna ut spelfältet.

Svensson_62: SHL har bättre spelare och dyrare spelare, högre marknadsvärde, givetvis kostar det mer för klubbarna.

ja, porsér bidrog till en stor del av ljus och ljudanläggningen, Så av 40 miljoner så betalade Luleå 10 mille ur egen kassa resten av Porsér, dessa pengar var öronmärkta till just ändamålet inte till något annat, inget gick till truppen.

Visst har damlaget fått pengar, det kanske inte ens skulle bli en riktig satsning om inte porsér hjälpte till, däremot så täcker han inte 100% av kostnaderna så damlaget är givetvis en minusaffär som hela Luleå Hockey får ta men det är inget problem, vi måste satsa pengar på damhockeyn och kostnaderna lär bara öka år efter år.

Stefan R 63: Vi får anpassa oss efter verkligheten, nu åker ett lag ur SHL, alla vet om spelreglerna innan säsongen börjar.

Wilhelmsson: kom väl in ganska många från KHL och finska ligan i år...så de sänkte kvalitén då menar du??

Märkligt att våra gamla leftovers gör det framåt i modo….känns ju ändå tryggt inför vad som komma skall…

Wilhelmsson: hade det varit samma kval nu som förr ..hade lag som Växjö...Leksand..Skellefteå fått svårt att ta sig tillbaka. Pga nålsögat o ekonomi...
Jag med med Hv 71 när de åkte ur o lider med Brynäs nu...o jag skulle lida för Luleå om de åkte ur...men sen finns det undantag för vissa supportrar ...varav du verkar kvalificera dig för.

Lemp: "Däremot kan man absolut argumentera för att en utökning skulle försämra kvalitén de första åren, det skulle även driva upp lönerna i ligan."

Då skulle ett lönetak göra susen och ge en jämnare serie därmed skapa ett större intresse ibland fans runt om i landet, dessutom motverka inflationen,
Det skulle bli mindre import spelare i ligan och ge chansen till yngre egna produkter så återväxten i svensk hockey skulle bli bättre.....

Wilhelmsson: ” Pengarna kommer givetvis att finnas i högsta ligan som det ska vara och det kommer nog inte att ändras heller.”

Anta att lag som Modo, Dif, Bif, Löven, SSK skulle generera större tittarsiffror än lag som Oik, Öret o s v så är det väl rimligt att lagen med högsta tittarsiffrorna får mer Tv-pengar än de lag som folk inte bryr sig om lika mycket? Varför skulle det vara tvärtom?

Har också frågor: Hur många tiotals miljoner kostade ljud och ljusanläggningen i Coop arena?
Vem hostade upp pengar för detta?
Damlaget samma frågor.
Så hur mycket slapp Luleå Hockey lägga pengar på som istället kan läggas på herrlaget?

Är inget fel med stor sponsor, är avundsjuk - men sätt dig inte på några höga hästar när du bedömer lag utan miljardärer i ryggen. Har varit många ggr i Coop och sett och hört om Porsers stöd. Kul för honom dock - han har gjort det bra.

Auchinleck: Dessutom ökar möjligheterna att ligga i topp, win/win liksom 👍🏻

Wilhelmsson: ”Varför tror många att porser ger hur mycket pengar som helst?”

Räcker långt med de 10 miljoner per år han slantar upp till Luleå. Och enstaka år med 30 till. Innan Porser var Luleå på dekis och hade lirat i HA före Brynäs.

Silfver:
Ja, reverse var det?
Ser ännu större möjligheter i Div 1! 👌

Auchinleck: Ja, vi kanske skall stanna i HA istället för att öka kvaliteten på juniorverksamheten likt Örebro, SAIK och Frölunda där de i många fall tar steget direkt? 😉

Auchinleck: En annan fördel är att det är roligare att ligga högt upp i tabellen än långt ner som varit fallet i princip 20år.Nu kommer Alcen vara tydlig med att vi ska vara ett topplag så då kan absolut inget gå fel.

Auchinleck: Du gör en lite djupare analys och möjligen skulle det hjälpt oss att få spelarna att dra åt samma håll och acceptera spelsystem osv.

Men ett för svagt lag är ett för svagt lag du kan göra en makeup läppstift mm på grisen men det är fortfarande en gris.

Jag tycker att laget var för tunt och ihåligt sen dribblandet med målvakterna måste vara historiskt tror jag aldrig sett något liknande i högsta serien i Sverige,
Allt detta ligger på Johans bord så ett monumentalt misslyckande är vad förra säsongen var.
Och kravbilden var det minsta av problemen vi hade förra säsongen.

Stefan R 63: ja det har funnits många dåliga lag i år så det har blivit jämnare men kvalitén var sämre.

Wilhelmsson: suck..det har väl aldrig varit en jämnare liga än i år??? Eller vilken serie pratar du om?

Silfver:
"Det förutsätter att juniorerna är tillräckligt bra. Bortsett från Lindstein och Nordh och möjligtvis Sundin (som alltid varit en målspruta) så ser det blekt ut. Att vänta in U16 kan ta ett tag 😉
Jämför med DIF som har 7-8 juniorer av samma eller bättre kaliber."

En fördel med spel i HA är att avståndet mellan J20 och HA är kortare. Det är lättare att matcha unga spelare för att sätta fart på utvecklingen. Där finns en väg framåt för Brynäs.

bradberry: 16 lag? när SHL utökade ligan så fick vi inte bättre kvalitet alls, snarare att man går ned till 12 lag för att få jämnare liga, sen har ju förutsättningen att gå upp blivit bättre, HA lagen behöver ju inte kvala mot SHL lagen nå mer, så det har även blivit lättare att trilla ur SHL också.

Argumenten att utöka ligan hörs ALLTID från supporters till lag som just har åkt ur, alltid att det egna laget betyder så mycket för SHL, drar mer folk än någon annan "plast" klubb mm mm.

"Lag av folket", he he he, återigen försöker man som hemmablind supporter ge sken att någon klubb är mer värd än någon annan, det är dom inte.

Pengarna kommer givetvis att finnas i högsta ligan som det ska vara och det kommer nog inte att ändras heller.

Stefan R 63: Varför tror många att porser ger hur mycket pengar som helst? vet du att vi kunde inte ens erbjuda Lepistö ett kontrakt för hela säsongen 22/23 ... vi har inte de resurserna.

Bästa lagen ska spela i SHL, åker Luleå ut så gör dom det, då ska dom inte uppta en plats.

JawKee: Hoppas på ett snabbt återtåg till SHL för Brynäs. Känns vemodigt just nu men Modo kanske går upp. Och BIF nästa säsong.

J-S:
Ett tydligt krav som han skall ha på sig själv, tränarna och spelarna är att alla rättar in sig ledet och spelar den hockey som Brynäs har bestämt att de skall spela.
Hade Grahm (övergripande ansvarig Sportchef) och Alcén haft tyngden att rätta in alla i ledet så hade vi inte hamnat i HA.

Peja: "– Man går ju ofta först till sig själv och jag kan bli bättre på att sätta tydliga ramar och regler.
Har det ställts för låga krav på spelare/ledare?
– Nej, det vill jag inte påstå. Men det behövs mer tydlighet i kravbilden, jag säger inte att det varit värdelöst innan. Men det är något jag kommer att bli bättre på."

Ha ha ha den mannen har självinsikt..... ;-(
Har han verkligen förstått att han är historisk den första sportchefen att spela ner Brynäs i HA.....
Det jag kan bli bättre på är att vara tydligare i kravbilden är det läxan han lärt sig efter debaclet då är vi körda..
Verkligheten är min kära Johan att du ställde ett för svagt lag på isen och dribblade med målvakter i ett sällan skådat slag....
Det är min snabbanalys, du kan ställa vilka krav du vill men är laget för svagt då är det för svagt och inga krav i världen kommer att hjälpa laget att bli bättre...

Det bästa vore väl att ta upp precis dessa frågor på medlemsmötet? Ställ dem rätt ut och be dem utveckla tills man förstår.

Peja:
Ja, vad är det han säger? Kan du tolka?

Peja: Kommer att tänka på fansens värvning, istället för att ge Alcen mer pengar att leka bort, skulle det inte istället ha startats en insamling som täcker sparkningen av honom ekonomiskt så kan föreningen ta in en kvalificerad sportchef istället?

Vi verkar ju inte bli av med honom, oavsett vad han gör eller säger;
"- Jag står för att Bertilsson är en av Europas bästa backar" - Johan Alcen, april 2023.

SuneMangs: Det gör är ju också totalt intetsägande svar från Alcén:
I en intervju du gjorde på Brynäs hemsida nyligen pratade du om att du varit otydlig, vill du utveckla det?
– Man går ju ofta först till sig själv och jag kan bli bättre på att sätta tydliga ramar och regler.
Har det ställts för låga krav på spelare/ledare?
– Nej, det vill jag inte påstå. Men det behövs mer tydlighet i kravbilden, jag säger inte att det varit värdelöst innan. Men det är något jag kommer att bli bättre på.

Vet inte om någon länkat tidigare, men Abris intervjuade Alcen i Sportbladet. Killen har fortfarande ingen aning om vilken röd tråd som löpa genom hela föreningen. Någon som är förvånad? Tydlighet var det ja...

Abris: " - Och vad är då den här röda tråden ni vill skapa?"

Alcen: "– Det måste vi i klubben jobba fram på ett bättre sätt. Om jag säger att det har varit spretigt, jag vill inte gå in på vad det har varit, måste vi nu få ihop det och då måste det rinna hela vägen uppifrån och ner. Det måste vara tydligt för en spelare eller ledare som kliver in här vad som förväntas när man ska jobba i Brynäs, spela i Brynäs, verka i Brynäs. Det måste helt enkelt bli bättre."

Vi, vi och vi. Sluta göm dig bakom andra och förmedla lite jävla framtidstro, ska det vara så svårt? Någon gång kan han väl ta täten också?

Han bekräftar även att Larsson är långt ifrån signad, han funderar fortfarande. Lindbäck är han också i kontakt med.

Bekräftar även att namn som Rohdin, Wännström, Molin m.fl finns på hans lista, såklart.

{9684}: Det förutsätter att juniorerna är tillräckligt bra. Bortsett från Lindstein och Nordh och möjligtvis Sundin (som alltid varit en målspruta) så ser det blekt ut. Att vänta in U16 kan ta ett tag 😉
Jämför med DIF som har 7-8 juniorer av samma eller bättre kaliber.

Möjligheten att få spela A-lagshockey borde ju öka för våra juniorer, nu när vi spelar i HA?

Avsluta högt: Reversed engineering. Brynäs A och övriga lag får lära sig och anpassa sig efter U16…

Rödin1912: Grattis!!!

En reflexion efter U16-vinsten. En kille sa i intervjun att dom var ett lag som ville hålla i pucken. Kan man säga att den filosofin är den samma som att "dra en kille". Att lira lite mer helt enkelt. Om Brynäs har ambitionen att bli ledande i svensk hockey så bör man bestämma sig om en spelfilosofi som genomsyrar föreningen. Som man ser så innebär hålla i pucken ganska mycket tid i anfallszon och en hel del runt runt. Personligen önskar jag att hållaipuckenfilosofin vinner terräng i ishockeyn. Som ex Växjö och FBK spelar är inte lika sevärd hockey. Den är bara framgångsrik tydligen. Går enligt instruktionsboken. Så hur få U16-spelfilosofin att bli vinnande?

brynäs08: i den snyggaste versionen av den rena dräkten. Hoppas att vi återgår till den även i A-laget.

« · 2520222 · »