Redigerad kommentar
Treklövern1912: Mmm men anledningen till Färjestads omställningar var ofta ett naivt press spel i anfallszon och kring blålinjen. Sedan som jag även skrev tidigare föll vi alldeles för djupt ner när vi skulle försvara oss från dessa omställningar... Hur många gånger fick Brynäs skottläge i slottet och om vi någonsin får det är det pågrund av ett riktigt jävla hundslit eller ögonbländande spel. Färjestad håller oss i sarghörnen stor del av våran tid i anfallszon... Färjestad kommer in i slottet hur enkelt som helst mycket pågrund av deras raka omställningsspel där vi inte hinner sortera ut markeringarna för att det går väldigt fort. (dock även undermåligt försvarsspel).
Kontentan är att vi spelar mot ett uppställt försvar när vi kommer till anfallszon medans Färjestad satsar på snabba omställningar och avslut innan vårat försvar har hunnit ställa upp och därför kommer de till många vassare lägen trots att deras tid i anfallszon är minimal..
Sedan ska understrykas att jag tycker färjestads försvarsspel ser bättre ut generellt sett också och inte bara i dessa enskilda situationer.
Bratwursten: Vi blev för långa speciellt i första perioden p.g.a. att försvaret inte vågar eller har kompetensen att spela kompakt tillsammans med anfallet. Då får motståndarna dessa stora ytor att spela på.
Ja, fbk försvaret är ju bättre än vårat men anfallet är inte så bra om de inte får utrymmet som de fick idag.
Inställningen är åt helvete i en SM-kvartsfinal o ingen jävel vet varför
Känns tryggt!
Imorgon får vi höra ordet igen...
R E V A N S C H !
tjugo8: Givetvis, TJ säger det hans förväntas säga.
Men ord utan handling är bara ord..precis som så många gånger de två senaste säsongerna.
Det ska bli intressant och se om han gjort några förändringar i laget tills imorgon. Bertilssons -4 på två matcher kan knappast vara något som kan lämnas med en axelryckning.
EskilstunaLasse:
Klart han inte bänkar Bertil i sässens (ev) sista hemmamatch...vi har ju heller inte längsta bänken...
Det kan inte gå längre m det backspelet vi har...synd då de flesta här var mest nöjda m backsidan innan säsongen...
Utveckling senaste 1-2 åren, bra jobbat spelare/ledare!
Gunde - Framåt
Djoos - Framåt
Bertil - BAKÅT
Kilas - BAKÅT
Jacob - BAKÅT
Sunken - BAKÅT
Löf - BAKÅT
DP - BAKÅT
tjugo8:Du kan knappast påstå att Löf gått bakåt. fast jag håller med om att han borde utvecklats snabbare. Han håller allsvensk klass,inte mer. Men bakåt? Nej.
I dagsläget tror jag DP skullle göra ett bättre jobb än Bertilsson.
Summering av gårdagen:
Förlusten kan egentligen förklaras i det bedrövliga försvarsspel som vi lidit av hela säsongen. I serielunken har anfallsspelet varit så grymt att det inte varit lika tydligt men i ett slutspel med små marginaler, snabbare tempo, mer fysiskt spel och när det krävs en oerhörd defensiv disciplin så blir det så uppenbart att TJ i år igen misslyckats med att styra upp det. När laget utsätts för en hög press så fallerar också vårt anfallsvapen, backarna kommer under press och dumpar puckar/alt håller i pucken alldeles för länge. FBK har ett mkt högre tempo i passningsspelet. Det var egentligen bara 5 min i sista när Brynäs lyckades låsa fast pucken i zonen genom sedvanligt dumpande och hämtande bakom motståndarmålet.
Går det här att styra upp? Tveksamt, men här kommer några förslag:
Målvaktsspelet: Starky är no 1 och inga alternativ finns
Försvarsspelet: Låt Persson spela istf Löf (egentligen Sunken men det lär inte hända) då vi behöver tyngd och flytta ner Bertilsson till tredje linan och Djoos till andra. Alltså, 1a line Jacobsson/Kilas 2a Djoos/Sunken och tredje Bertilsson/Persson
Carl Lejonkräk: Man måste få vara oense :)
Om du ser målet igår. Rödins så får vi ner pucken i hörnet och därefter överbelastar FBK och vi får över pucken till Rödin som helt fri sätter dit pucken.
Men innan detta så är det sjukt mycket felpass, en Djoos som inte vågar skjuta, en Djoos som dom andra knappt vågar spela pucken till då FBK tränat på att trycka upp laget högt för att ej få puckar på mål från Brynäs blå.
Klockrent av FBK men i mina ögon trots 22% så tycker jag att PP inte fungerat. 2 mål på 9 försök om jag räknat rätt.. I mina ögon knappt godkänt.
Varför inte spela som exempelvis Sverige gjorde i OS med Bäckis på kanten (Nokelainen) och sedan längre ner på den kanten med Sedin (Ollas tex) för att isåfall få ner pucken djupare i FBK zon så att de måste trycka ner sitt lag. Får sedan Nokelainen pass så har han tre alternativ. In i mitten på Harju, upp på blå till Djoos eller rakt över till andra kanten (En leftare).
MEN nu är jag ingen hockeytränare men jag tror det hade gått lite bättre än som nu.
EskilstunaLasse:
Jag ser det som att gå bakåt om man har hållit en tröja i en avgörande SM-final o denna sässe får lämna ett hönsgårdsförsvar för att bli utlånad till Almtuna
Du har tydligen en annan åsikt
Honken: Jo, men det säger väl allt. Av +50 matcher i serielunken har vi lyckats med ett starkt försvarsspel ca 10% av matcherna. Vi är för framtunga...
Iom att anfallsspelet har varit så otroligt starkt så har det inte märkts vilka brister vi har i det defensiva spelet.
Det blir inte bättre av att Jacobsson och Kilas verkar vara det enda backparet som spelar enkelt och någorlunda rejält....
There you have it!
"Vi kommer att få se ett helt nytt lag från start, det är jag fullständigt övertygad om"
Och TJ har även givit spelarna en genialisk o genomarbetad Game Plan
"Det gäller att vi är med från start och att vi sätter passningarna på bladet. Vi måste komma i samlad trupp och jobba hårt."
tjugo8: Mmm bara fyra vinster kvar till semi då!
Nä imorn kommer vi vinna det är jag bergssäker på, utav någon anledning så har jag en positiv känsla inför matchen imorn! Fel på mig??? :-)
Huss: ;)
- Oerhörd tro på det vi gör
- Det tänker jag inte stå och berätta här
- Revansch
- Vad det beror på har jag ingen aning om
- Det är starkt av oss att komma tillbaka
....
Huss:
"vi kommer att göra allt(!) för att vinna och jag vet att det kommer att se helt annorlunda ut imorgon än tidigare"