1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741964 inlägg · 7967 ämnen

KVART2014: Brynäs IF–Färjestads BK

Sv: KVART2014: Brynäs IF–Färjestads BK
70 Rodrigues:
"I tumultet knuffades en publikvärd i 70-årsåldern in i en vägg av en 27-årig värmlänning – som anmäldes till polisen."

Deras kapten knätacklar sönder vår spelare, båset gör 5 high

Älskvärda Värmlänningar

MR Bif: Nope, fick veta det av folk på plats. Polisen blev även informerade men gjorde ingenting.

Peja: jag jobbar inte med det så jag vet inte. Men de som har beslutat det har med största sannolikhet en god måttstock för detta.

jag kan bara konstatera att jag inte upplever det som att Brynäs if är ledande inom svensk hockey.

Redigerad kommentar

Carl Lejonkräk: Laget har spelat långt under sin kapacitet. Ändå 2 uddamål torsk egentligen. 3 ( 4e mål i öppen kasse)
Tänk om dom spelat som dom kan. Då hade dom vunnit serien är jag övertygadi. Ingen spelare når norm nivå. Frågan är vad beror det på??? Skulle gärna få ett svar på det. Nu ser jag fram till silly i sommar.. Hoppas på värvningar som chockar oss Brynäs vänner som med all rätt ger oss hopp om en ljus framtid. Men kommer det ske med Sundsvall vid rodret??? Det återstår. Att se.

brynäs08: vänta lite nu, misslyckandet är inget faktum förrän eller om vi blivit utslagna. Grundspelet är förövrigt helt godkänt då målet var topp fyra. Sen sker ju förändringar löpande då spelare byts ut så nog görs saker alltid.

brynäs08: Ja, jag har hört att Brynäs matar in A-lagets framgångar, juniorlagens framgångar samt damlagets framgångar i den måttstocken, men jag tycker inte att det är rimligt att börja sparka folk därför att man inte alltid är bäst på precis alla fronter. Just nu är Brynäs ungefär så bra som man kan förvänta sig sett till ekonomin, men istället för att inte sitta nöjda i båten har man högre målsättningar än att bara vara en i mängden. Jag tror att det är farligt med att vara en nöjd mittenklubb utan ambitioner att bli bäst.

BRYNÄS4EVER NR1: Vi lider någonting enormt av Gundes bortfall och av att Bertilsson inte kommit i matchform efter skadorna, tyvärr.

Carl Lejonkräk: jag pratar om tidspannet då målet finns dvs from säsongen efter guldet. Var vi ledande förra säsongen? -nej, är vi en ledande maktfaktor iår, -nej.

sker det förändringar? -ja, hela tiden. Självklart.

har vi nått upp till målet med dessa förändringar? -nej

är det då, med dessa fakta ett misslyckande, -ja.

Peja: men för att nå dit så måste man kanske ändra på verktygen när man ser att det inte fungerar? Annars handlar det återigen om visioner eller en långsiktighet som inte är mätbar?

brynäs08: vinner vi guld så är vi ledande såklart, vänta och se. Åker vi i kvarten så innebär det att vi inte mått upp till målen. So what?

Carl Lejonkräk: "so what?"

dela med dig av pillren!

brynäs08: Ja, det vore ju trevligt om man uppfann genialiska verktyg som gjorde att man blev bäst i Sverige, men nu är det ju inte så enkelt. Eftersom "ledande inom svensk hockey" inte är precist definiterat ser jag det som i sin natur som en icke-mätbar långsiktig vision även om vissa grejer kan vara indikationer på om man är mer eller mindre ledande. Samtidigt kan man inte bortse från att konkurrensen är stenhård och många konkurrenter gör också väldigt många bra grejer.

brynäs08:
Tacklingen på Thurston var klockren (ställde mig upp och jublade), hade Bertil satt I den hade ni varit lyriska. Det var långt ifrån jämn match, fbk kontrollerade efter våran anstormning på 10 min i första.

Peja: nej självklart. Det är ohyggligt svårt. Du tävlar mot de absolut bästa. Det säger jag absolut inget om.

jag konstaterar bara att vi inte har nått våra mål och att det i sig måste ses som ett misslyckande. Inget annat.

Horace76c:
Du måste vara den skevaste "Brynäsare" there is, som jublar när en Brynäsare blir skadad av en knätackling

tjugo8:
Jublade inte åt skadad spelare, Jublade åt den vackraste open-icern jag sett sen tuulolas tid.

tjugo8: ja det låter onekligen märkligt ;)

Carl Lejonkräk: Det stämmer bra det. Guide borta var en tung käftsmäll. Bertil går inte att känna igen. Spelet ska byggas bakifrån. Hoppas nu Sundlöv som gammal målas fattar det. Det MÅSTE synas på värvningarnatt till nästa sässe.. Annars tycker jag MR Sundlöv. gjort sitt. Backsidan har varit ett misslyckande i flera år nu. Framåt har det producerats mycket bra inte minst i år. Nu har vi en stark första målv Börja bygg framför Starky.

Horace76c:
Jublade du åt några läckra Fbk-mål också...?

tjugo8:
Nä, la mest ner huvudet i händerna och svor då då inget av dom var så vackra nog att applådera.

Tips till match 4: 3 - 0 till FBK och därmed semester.

Finns det något lag med sämre slutspelsstats än Brynäs? Sedan det blev bäst av 7 har vi frånsett guldåret tagit en(!?) match av FBK. Torskat 4 raka mot dem tre ggr, 4 raka mot Dif, 4 raka mot Frölunda, 4 raka mot Malmö, 4 raka mot SAIK. (glömmer säkert nån matchserie)

Vi pressade HV till 7 matcher under Boorkens tid. Det är undantaget... Det är fan ett pinsamt facit...

tjugo8: Att sen hela FBK bänken står och gör high five medans Thure leds av isen skadad gör ju inte att man blir gladare! Uselt är bara förnamnet!

bradberry:" Finns det något lag med sämre slutspelsstats än Brynäs? Sedan det blev bäst av 7 har vi frånsett guldåret tagit en(!?) match av FBK."

Varför bortse från guldåret? Själv förtränger jag helst förlusterna och minns vinsterna men folk är förstås olika.

Carl Lejonkräk:
Tror inte budskapet kommer fram på samma sätt om han skulle skrivit

"Finns det något lag med sämre slutspelsstats än Brynäs? Sedan det blev bäst av 7 har vi tagit 5 matcher av FBK."

Horace76c: Jag undrar hur det gått om FBK inte tagit två pinnar mot SAIK i sista omgången och vi fått möta Luleå...och även OM inte Gunde brutit armen......bitterheten sköljer över mig....Men vinner vi nästa i Karlstad så lever liket.....

Redigerad kommentar

Carl Lejonkräk: Vi borde haft lite lättare för Luleå. Bittert att inte saik tog straffarna på allvar där..

bradberry: Sämst när det gäller ? Nu gäller det att bevisa motsatsen.
Inget lag har väl kommit tillbaka från ett 0-3 underläge....men någon måste ju vara den första så varför inte Brynäs ?

Jag vet att det just nu kanske inte är så mycket som talar för det men om vi bara kan få en vinst så vänder det

Forza Brynäs Forza!!!

micke63: Forza!

micke63: Dags att göra vad som krävs, tollefsen har sedan match 1 varit tydlig med att grisa är deras gameplan. Nygren borde vara ett mål t.ex. Ta ett matchstraff om det krävs, men låt dom inte gå omärkta genom serien.

Redigerad kommentar

micke63:
Blir faktiskt grymt besviken om vi inte får en till hemmamatch.
När vi gick in i serien var jag övertygad om att det skulle bli minst 3 hemmamatcher till innan säsongen var över.
Ser inte ljust med det nu tyvärr.

Vi har absolut varit sämre än förväntat, och fbk har gått åt motsatt håll. Vi spelar med fart i större delen av första, och skapar tryck, ändå känns det aldrig riktigt nära, de kontrar och skapar genast en farlig situation, där är skillnaden. Allt kan väl inte stavas Gunde, men tillsammans med Bertils totala formmörker räcker vi inte till känns det som:(

Honken:
"Vi spelar med fart i större delen av första, och skapar tryck, ändå känns det aldrig riktigt nära"

Exakt..hade vi inte typ 15-3 i skott efter första 11-12 minuterna?
Ändå kändes det som att FBK kontrollerade lite redan då..inga direkta farligheter från oss.

Horace76c: Precis, ändå gången vi spelat anfallsspel a la grundserien var efter Thures skada i andra perioden. Helt plötsligt var det fart i passningarna och överlappningarna. Sen i tredje var de tillbaka i de långa krampaktiga uppspelen vi sett övriga speltiden.

Huss: Färjestad spelade betydligt defensivare i tredje perioden också. Brynäs fick alltid möta fem samlade FBK-spelare. Då hade man inget motmedel. Istället för att spela korta passningar försökte man spela längre passningar eller (oftast) solotransportera pucken.

Spelare som t.ex Nordquist och Ollas har potential att luckra upp den typen av försvarsspel men de visade tyvärr inget igår. Ollas gjorde en väldigt bra grundserie, men det märks att han inte är redo att vara en av de ledande spelarna i slutspelssammanhang. Det här är egentligen första säsongen i Brynäs som Ollas förväntas vara det.

Brynäs skotteffektivitet;

Grundserie; 10%, 2:a i ligan

Slutspel/play-in; 4%, 10:a/sämst av alla lag

Vad ger Ni för det? Sämst när det gäller...

Redigerad kommentar

micke63:

Det är ju inte bara det att 0-3 nästan är ett ointagligt försprång. Precis, ingen har nogonsin lyckats. Det finns ju inte något ute på isen eller några tendenser i spelet som pekar emot en vändning. Färjestad är tyngre, elakare och effektivare. Tommy Jonsson har dessvärre ingen plan B, utan kör samma taktik i match efter match. Det tycker jag är Tommys största svaghet som tränare. Man måste kunna anpassa spelet efter det motstånd man har. Ha en plan B när matchplanen inte går i lås.

Johan Norrström: Frågan är vad Tommy ska ta sig till? Vi kan ju inte dra oss tillbaka och spela på kontring då vi är för svaga bak för det.

Vi måste ligga på och få långa anfall men uppspelen fungerar inte mot FBKs mur. I anfallszon måste vi komma in på mål men FBK är större och starkare....jag vet inte vad Tommy direkt ska ändra på egentligen förutom i uppspelsfasen. Givetvis måste vi där sluta med långa diagonala uppspel och soloraider och komma tillbaka till vårt signum, snabba kortpass för att ta oss upp i anfallsläge..

Nä som jag ser det så är det de ledande spelarna som vikt ned sig, Sweatt, Scott, Thuresson, Nordqvist, Bertilsson, Starkbaum osv.

Rödin och Djoos håller fanan högt men det räcker inte tyvärr...

Hade inte Starkbaum gjort sin groda så hade vi haft mycket god chans att ta hem det igår tror jag, luften gick liksom ur oss där.

Peja: Bra analys. Tycker ändå att Nordan varit vår bäste center i slutspelet.
Synd att Nokelainen kommit igång för sent och iaf visat lite av sin kapacitet, där hade vi annars haft ytterligare ett bra vapen mot hembackande lag.
Ironiskt nog blev det som sagt bättre fart när Thuresson först blev bänkad till förmån för mer istid på Brodin och sen skadad.
Även den hårt kritiserade Löf har lyft sig och hans spelstil passar bra i såna här matcher.
Sen går det inte att bortse från kalla fakta: Gunderson försvinner och Bertilsson är en skugga av sitt forna jag. Såna tapp inför en kvartsfinal är jävligt tunga att få, ändå har matcherna varit jämna.
Lägg till att det även hackat framåt med dålig effektivitet när chanserna kommer. Även lite oflyt inblandat med motstuds istf medstuds och då blir såna saker avgörande i täta och jämna matcher som det till största del ändå varit.

Huge: Vad säger du om våra transatlanter då Huge? Jag trodde personligen att de skulle stå i lågor under slutspelet...

Carl Lejonkräk: Lika bra som Djoos är offensivt, lika dålig är han tyvärr i defensiven.
I ett underläge så måste vi dumpa oss förbi köttmuren eller låta back gå upp på andra sidan isen för att dra ner FBK spelarna djupare i egen zon.

Huss: Ingen slump kanske att får fjärdekedja sett så pass pigg ut.

Carl Lejonkräk: Det som gör mig mest irriterad är att vi på pappret har ett bättre lag än FBK och inte skall behöva sätta oss i den här situationen.

Huss: lagen ser likvärdiga ut på pappret enligt mig och vi tog lika många poäng i grundserien så nog ska vi spela jämt med dem. Sen har vi väl inte vunnit hemma mot FBK på evigheter vilket gjort att vi inte hade någon fördel av hemmaplan. Jag har dock inte gett upp ännu, något lag ska någon gång vända 0-3 i ett slutspel.

Huss: Både på papperet och i praktiken har vi ett sämre försvar än Färjestad.
Ngt bättre anfall och likvärdiga målvakter, ev ngt sämre.
Du vinner matcher med bra anfall, titlar med bra försvar.
Därför leder Färjestad med 3-0 i matcher.
Vi hade behövt vinna den första jämna matchen, som avgörs på ett slump/flytmål.
Pressen hade legat på Färjestad inför hemmapubliken och ett jätteläge på 2-0 i matcher. Större än så har inte marginalerna varit, även om dom varit lite bättre överlag i samtliga matcher.
Samtidigt gäller det att pricka formen inför ett slutspel, det verkar dom även ha gjort lite bättre än oss. Viktiga spelare har varit skadade men succesivt kommit tillbaka och gjort laget bättre ju längre säsongen lidit:
Känns som att vi gått lite åt andra hållet, med Gundes skada som lök på laxen.

Huge: Jo, det har varit en av mina käpphästar under året som du säkert känner till. Sundlöv har, med rätta, hyllats för sina offensiva värvningar men med tanke på hur förra året såg ut borde mer ha gjorts på backsidan, mycket mer. De kunde tom struntat i att värva en spelare som Nokelainen om pengarna använts till en back istället.
Gundes skada är iofs extremt oturlig då vi byggt hela vårt pp på honom. Vågar inte tänka på vad som händer med pp nästa år....

Redigerad kommentar

brynäs08: Brynäs har visionen (inte målet) att leda utvecklingen inom Svensk Hockey. Om du tolkar det som ett löfte om att Brynäs herrlag ska vinna SM-guld varje år vågar jag påstå att det är en feltolkning. Om man struntar i den snäva avgränsningen ”vuxna män” och istället tittar på helheten; män, kvinnor, seniorer, juniorer och barn, är det få idrottsföreningar i världen, om ens någon, som är så nära den visionen som Brynäs IF.

Jajjen: Bra skrivet. Du fick med allt som jag misslyckades med att formulera igårkväll.

Huss: Skadorna på förste- och andrabacken gör att det inte går att dra några slutsatser av backspelet i kvartsfinalen. Inget lag hade klarat det.

Men jag tvivlar på att Brynäs backar skulle vara sämre individuellt än konkurrenternas. Det ser ut som hela laget saknar en strategi i egen zon, både när det gäller försvarsspel och spela sej ur zon. När Färjestad erövrar pucken i egen zon hittar man till mittzon på ett par pass. När Brynäs vinner pucken är det lika troligt att pucken hamnar hos motståndarna.

« · 1616521 · »