Brynäs IF

713282 inlägg · 7953 ämnen

Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11

1362560 · » Till forumet


Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Huge: Säger inte att det är rätt att kasta något. Det jag påpekar är att det var Brynässpelarna som började med att kasta, och då blir det allt som oftast att motsidan kastar tillbaka. Så även i detta fallet.

96 artisten: "Sätt på Playtones CDn och sätt dig i källaren..."

Nej jag satte på hockeyn och såg Färjestad vinna istället^^.
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Thelemakos: Nu få du bestämma dig för vad du vill diskutera: vem eller vilka som öht har rätt att kasta nåt eller VAD det är man isf kastar (ur ev skadesynpunkt)?

Om du vill diskutera det förstnämnda så ser jag ingen principiell skillnad mellan uppretade spelare som kastar nåt eller en uppretad publik som kastar.
Varför skulle isf publiken ha mer moraliskt "rätt" att kasta än spelarna, om det är det du försöker säga?

Ang ev skaderisk så ser jag heller ingen större skillnad mellan att få lite hopknycklad issotejp på sig som oskyddad och att med skydd + hjälm få en petflaska på sig.
Isf anser jag att det är spelarna som riskerar mest skada, om man nu ska göra en bedömning.
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Thelemakos: Sätt på Playtones CDn och sätt dig i källaren...
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Huge: Så du menar att det är farligare att som hockeyspelare med alla skydd + hjälm att få tomma pet-flaskor på sig? ^^

Återigen så försvarar jag inte flaggpinnskillen. Jag förklarar varför resten av publiken reagera som de gjorde.

Sen är det skitsamma vad spelarn kastar, grejen är ju att han faktiskt kastar saker mot en publik.
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Horace76c: Ja, pappersbilagan!
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
sylf:
"GävleLasse: Shit, kollade just expressens bild från i lördags, när mupparna hugger med flaggan ner mot spelarna. Satan vilka mongos!!! En snubbe står i boxarställning mot Brynäsarna och hans föräldrar är inte bara syskon, dom är bröder också, åsnebröder. Har fan aldrig sett nåt liknande!"

Länk??
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
sylf: Måste säga att jag är lite på Dif/AIK-fansens sida här. Om enda påföljden blir att idioten som syntes i bild stängs av är det ganska pinsamt. Det står väl något som liknar matchvärd på andra sidan spelargången och gör inte ett skit. Borde inte FBK som arrangör på nåt sätt torska på detta? Eller går dom helt fria? Hade nåt liknande hänt på typ Hovet hade det varit ramaskri i media och säkerheten kring arrangemanget dömts ut fullständigt.
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
sylf: Klacken ska nog vara glada att de va snälla Brynäs de mötte och inte något annat lag som har "tuffare" supportrar. :)
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11

 Thelemakos: "Är väl snarare spelarna som inte klarar av hånet isåfall, eftersom det var de (en av de) som började kasta saker på publiken.

Förstår isf inte vad det är som du försvarar hos er publik?
Dom hånar vårt lag och spelare under matchen via diverse tilltag och när dom sen får lite hopknycklad issotejp och några slag i plexit som tack för senast, så kan man alltså inte ta den lilla hämnden utan att försöka peta ut ögonen på våra spelare?
Hade det varit nåt allvarligare som ev kastats upp på läktaren så är jag tämligen säker på att media hade snokat upp saken och fått sina hett eftertraktade rubriker.





Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Thelemakos:

Finns ju ingen ursäkt för publikens beteende. Kom igen nu...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
GävleLasse: Shit, kollade just expressens bild från i lördags, när mupparna hugger med flaggan ner mot spelarna. Satan vilka mongos!!! En snubbe står i boxarställning mot Brynäsarna och hans föräldrar är inte bara syskon, dom är bröder också, åsnebröder. Har fan aldrig sett nåt liknande!
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Thelemakos: Så nu vet du varför spelarna skrattade. Mitt tips är fortfarande att de var glada över att han vunnit.

Fast det är klart. Med tanke på publiken så är det nog rätt svårt att inte skratta när man ser er.

Maken till enögd publik får mn leta efter. Det gäller hela FBK. Från Koppartaket i båset till den lokala förmågan i vit T-shirt.
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Thelemakos: Förlåt, torsdags ska det självklart vara.
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Peja: Jodå. Senaste guldåret t.ex va ja på 13 bortamatcher.
Va i Gävle senast i lördags.

Hurså?
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Thelemakos: Har du aldrig sett Färjestad på bortaplan?
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
GävleLasse: Men nu skrattade inte spelarna/ledarna åt segern utan va först flera minuter senare när man ska kliva av isen som man ställer sig vid spelargången, kollar upp på publiken och hånskrattar, samtidigt som spelarna gör detsamma och slår klubban i plexit precis vid spelargången för att reta upp publiken.

Jag har sett många heta slutspelsduster mot HV och Frölunda osv, där spelare som fått matchstraff för fula bentacklingar osv, å därmed är galet hatade när de åker av isen har klappat händer osv åt publiken. Men jag har aldrig förut sett en spelare kastar saker på publiken.
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Thelemakos: OK, men tycker du inte att det är försvarbart att ledare än glada och skrattar efter att ha lyckats vinna i Karlstad och brutit en lång lång nederlagssvit? Tycker du att det är ett oförsvrbart uppträdande av spelarna att knacka med klubborna i plexit? Är det första gången det händer?

Det är bara att krypa till korset och erkänna att det som hände var OFÖRSVARBART

Kan du inte det så behöver du inte lägga ner mer energi på dina försvartal för du lär inte få medhåll alls i den här boken.
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
GävleLasse: Var har jag skrivit att spelarna har sagt nånting? Har upprepade gånger nu skrivit vad som föranledde det som hände igår.
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Thelemakos: Är det konstigt om nån spelare säger nåt elakt? KLacken har ju stått i 68 minuter och skrikit både det ena och det andra.

Lite skit måste man kunna ta utan att man skall bete sig som ni gjorde.
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Huge: Är väl snarare spelarna som inte klarar av hånet isåfall, eftersom det var de (en av de) som började kasta saker på publiken.

Är väl inte särskilt konstigt att inte media ser detta då det händer när spelarna gick av isen, och TV4 antagligen har reklam och fotografer och liknande i arenan har fokus på annat håll, lr rent av har packat ihop.

Många av personerna på ståplats såg detta, och det är EN av anledningarna till att det spårade ur. Tillsammans med Brynässpelarna samt ledarnas hånskratt samt slag i plexit när de kliver av isen.

Angående Popcorn-idioten så blev han utslängd och går antagligen inte på hockey den närmaste framtiden. Mer kan jag inte säga då jag aldrig träffat mongot.
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Svanru: Det måste vara en plåga att leva i ett livslångt avsnitt av HAJK
Kommentera


Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11

Ni är bara avundsjuka

Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
För övrigt kan det inte vara annat än generationer av
inavel som skapat en dialekt som värmländska.
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Enaranger: Mycket bra film :-)
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Kanske kan Czarnecki göra en entré a la Brian Clough om/när
han tar över Färjestad nästa säsong. Ni som sett filmen
"The Damn United" förstår vad jag menar. Brian Clough
var minst sagt irriterad på hur hans nya lag Leeds tidigare
hade uppträtt på en fotbollsplan. Och han var inte sen att
framföra det.
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Enaranger: Japp eller när dom blir utvisade :-)
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
70 Rodrigues:

Ja "Dueling banjos" vore en passande trudelutt att spela
när de värmländska primadonnorna gör entré i morgon.
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Hoppas på en riktigt enögd publik i morgon i Läkerol Arena.
Det skulle vara perfekt med minst 7000 cykloper som
skriker efter utvisning om bara så mycket som en
av italienarna andas på en Brynäsare.

Vi kan ju hoppas att vi också får möjlighet att trippa våra
motståndare utan påföljd innan vi gör mål. Det blir ju
så mycket enklare då.
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Olle: Tack för brevet som man säger. Skönt att få bekräftad att jag var helt rätt ute med mina skriverier här på HS. (Vill inte på något sätt framhäva mig själv utan vill bara få klarhet i sakfrågan.)
Ibland har man nytta av TIK också ;-)
Kommentera


Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
GävleLasse: Ja, det är mycket oally i Värmlandsskogarna :-)
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
70 Rodrigues: Vilken sport på O kan ses som värmlands nationalsport?


Svar= Oally (Läses med dialekt)
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
GävleLasse: Är det inte lite Sista färden varning på hela Värmland ;-)
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
70 Rodrigues: Täkte väl det ;)
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Äsch fuck it. Om det här inlägget blir för långt, är ointressant eller på något sätt bryter mot reglerna så får någon moderator ta bort det. Så här löd min frågeställning till PA:

"Hej Peter!

Jag hade tidigare i vinter några frågor till dig ang. domarnivån i svensk hockey och regeltolkningar. Vi var inte helt överens den gången och nu uppstår det ett fall i svensk hockey som får mig att vilja ta upp diskussionen igen. Jag ska fatta mig kort då jag förstår att du är en upptagen herre.

I lördagens match mellan Färjestad - Brynäs så tacklas Calle Järnkrok så illa att hans axel hoppar ur led och han blir således borta för resten av slutspelet (ett antagande från min sida, poängen i sammanhanget är att skada uppstår). Du, eller ni från domarhåll, har redan friat i situationen och kan inte hitta några oegentligheter. Jag förutsätter att du har studerat situationen på video mycket noga, därför ställer jag mig frågande till två saker:

1, Holtet tar +7 skär innan han sätter in tacklingen. Jag skriver "+7" för det är det minsta antalet skär man kan se från de videoklipp jag studerat. Utöver detta så har Holtet en hög fart och hans båda skridskor lämnar isen då han tacklar Järnkrok. Jag behöver definitivt inte predika till dig om innehållet i regelboken men där står det tydligt att en Charging som leder till skada skall bestraffas med MINST 5+GM. Hur har ni uppfattat situationen här? Jag söker här inget längre utlägg ang. vad ni anser är korrekt i tacklingen, jag söker närmast ett svar på varför så många skär och två skridskor i luften inte är att betrakta som en "Charging".

2, Färjestads Dick Axelsson jagar Simon Bertilsson som rör sig mot förlängda röd varpå han knuffar motståndaren i ryggen som flyger in i sargen. Detta uppmärksammas även av domarteamet som ger Axelsson två minuter på utvisningsbänken. Min fråga i det här fallet lyder: Då ni har ett "prejudicerande", fall där timrås Illka Pikkarainen knuffar AIK's McNevin på ett snarlikt sätt och blir avstängd för detta, varför bedöms inte Axelsson utefter samma premisser?

OM, i fråga 2, Axelsson inte blir avstängd på grund av att Simon Bertilsson INTE blir skadad så är min följdfråga: Varför blir inte Holtet avstängd då så pass många aspekter av tacklingen han delar ut på Calle Järnkrok uppenbarligen är att betrakta som högst tveksamma?

Observera att jag inte är en supporter till något av lagen så frågan ang. huruvida jag ser detta med subjektiva ögon kan vi betrakta som underordnad.

Jag tackar på förhand och ser fram emot ett svar och klarhet i dessa frågor.

Mvh
**************

Det här var svaret jag fick från Peter Andersson:

"Hej!
1. Jag har inte sagt att tacklingen är regelrätt. Däremot gör vi bedämningen att det inte rör sig matchstraff dv.s rapport och ev. avstängning. Däremot tycker jag och domarna att det ska vara utvisning enligt ditt synsätt efter det att vi har tittat på situationen i efterhand - precis som du.

2. Blir Bertilsson skadad så stiger straffsatsen - allt enligt reglerna. Han fick 2 + 10 för  check from behind.


Vänliga hälsningar



PETER ANDERSSON

Domarchef

Svenska Ishockeyförbundet"

Jag skickade därefter en följdfråga som jag inte fick något svar på. Vidare så måste jag ju nämna att jag missade att Axelsson fick 2+10 och inte 2 minuter. Jag ställer mig dock fortfarande frågande till att straffsatsen hålls nere i Bertilssons fall, eftersom han inte blir skadad, men samtidigt slipper Holtet det grövre straffet i efterhand, TROTS att Järnkrok blir skadad. Det är den frågan jag ännu väntar svar på från PA.

Edit: Jag ser nu att jag ställde en variant av följdfrågan i första mailet. Hur som helst, där ser ni hur han tänker kring situationen iaf.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
GävleLasse: Jag kan ta det :-)
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Treklövern1912: Haha.. nej såna grejer lämnar jag över till andra...
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
GävleLasse: Vill du ha adressen ;-)
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Thelemakos: Kanske en fullt normal reaktion från spelarna med tanke hur klacken jublade när Järnkrok låg på isen.

Sen verkar FBK ta saken på större allvar än du med tanke på att killen är avstängd numera.. Fast det vet man ju inte om det efterlevs.

Man kanske skulle möblera om nyllet på honom så att man känner igen honom.. ;)
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Olle: Ja det var så jag menade. Jag skrev:"I så fall, vilka konsekvenser för det förlorande laget p.g.a. fega domare" = Alltså utebliven 5 minutare.
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Huge: Fast det var ju precis likadant den säsongen som Kankaanperä blev avstängd. Ibland var det den tacklades fel (om han vände sig precis innan tacklingen) och ibland var det tacklarens fel. Det verkar finnas ett mönster och det är att disciplinnämnden inte vill köra över domarna. Om domaren ser en incident, men helt friar, kör ju disciplinnämnde över domaren om de stänger av spelaren för incidenten. Domaren gav Kankaanperä matchstraff och då kände väl disciplinnämnden att de kunde ge honom en avstängning (med domarens 'blessing').
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Treklövern1912: Jag tycker iofs att det är lika fel av domaren oavsett om laget vinner eller förlorar. Nu går ju BIF miste om 5 minuter PP eftersom PA erkänner att det skulle varit utvisning och således minst 5+GM.

Jag tycker faktiskt att det är en ganska allvarlig tabbe och om jag varit involverad i matchserien så hade jag nog helst sett att den domaren inte dömer fler matcher. Eller var det så du menade?
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Olle: Det hjälper föga BIF eller CJ om domarna blir avstängda. Jag bara funderar om inte BIF hade lyckats vinna matchen i går. I så fall, vilka konsekvenser för det förlorande laget p.g.a. fega domare. Det borde man diskutera genom inom domakåren. Rätt skall vara rätt oavsett om det går med och mot ens favoriter.
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Treklövern1912: PA nämner inget om det blir några åtgärder för dom domarna som missade att plocka en utvisning, däremot säger han att han inte tycker att det fanns fog för en avstängning.
Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Olle: Domarna vågade inte , p.g.a. hemmaplan - hemmatrycket, ta utvisning eftersom redan en av go go girls satt i båset.
Detta borde markeras och beivras.
FBK har stor makt över domarna med hjälp av Peter Andersson.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11

Peja: " Vad är skillnaden mellan de tacklingarna?"

Förmodligen ett par år och nyare tolkning av reglerna.

Kommentera

Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Bissett19: Helt rätt!!!!
Kommentera


Sv: Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
70 Rodrigues:

Brooklyn Tigers meddelar via Facebook att snubben är avstängd från alla arenor 1 år framåt..
Kommentera

1362560 · »