1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742321 inlägg · 7967 ämnen

Lagbygget 2013/2014

Sv: Lagbygget 2013/2014
Nu tycker jag vi ska vara glada att inte HV eller FBK han före oss denna gång!

Brynäsgubbe: Nedvärdera? Jag hävdar bara fakta: du har ingen koll på marknaden, vilka som är lediga, vilka som vill eller kan tänka sig komma hit, vilka krav dom ev har, vilka man anser skulle passa in osv osv.
Men fram med kunskaperna om hur marknaden ser ut då, istf att påstå saker som framstår som rena gissningar.

Redigerad kommentar

Huge: Svara på frågan istället för att nedvärdera mina kunskaper om marknaden. Det verkar vara det enda DU kan...

Brynäsgubbe: Du vet inte ett skit om marknaden, inget om ekonomin, inget om hur Almtuna resonerar.
Ändå vet du att Lundberg är ett dåligt nyförvärv och att det finns bättre på marknaden.
Kom igen och diskutera när du kommit ner på jorden, till oss som försöker se det hela utifrån ett realistiska och sannolika förutsättningar.

munkas:

Det är väl ingen som hyllar värvningen av Emil. Ibland måste man dock förhålla sig till den krassa verkligheten. Det här är vad spelarbudgeten tillåter i förhållande till spelarmarknaden. Det är ju med tanke på förutsättningarna en skaplig lösning. Det är ju en spelare med erfarnhet, och man vet man får.

Huge: Är du nöjd själv? Vi pratar om en ersättare för en av våra två bästa spelare, hur rimligt är ett lån från Almtuna enligt dig? Det finns spelare på marknaden men det blir uppenbart att Brynäs inte har resurserna att undersöka dessa när det slutar med en värvning från farmarlaget Almtuna...

Brynäsgubbe: Jaha, så nu ömmar du för stackars Almtuna också, som "tvingas" släppa sina spelare?
Hur vet du hur dom resonerar och prioriterar?
Har svårt att se dom släppa Lundberg om dom inte fått en bra deal som dom är nöjda med.

Huge: Lilltjejen som säljer korv vid sektion N hade kunnat landa värvningen av Lundberg så vi kan väl lugna oss med hyllningarna en smula. Det är en ganska väntad typ av värvning från ett lag utan pengar och en väldigt försiktig attityd gällande förändringar i truppen. Ett litet saltkorn i ett stort glas mellanmjölk.

honken21: Är han skadad igen eller får han lämna pga annat?

Huge:

Det är främst ekonomin och spelarbudgeten som hindrar Bengtzen för tillfället. Men visst har man begränsade ekonomiska resurser blir ju spelarmarknaden ännu mer begränsad.

honken21:

1.    

Petteri Nokelainen lämnar Torpedo. Jag tror Brynäs hittat sin center.

2.    
    retweetade

Nokelainen is injured and his season is probably over. So he may be joining Brynäs but not until next season.

Den killen o skador alltså...

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Petteri Nokelainen lämnar Torpedo...

Huge: Hur schysst är det mot Almtuna som det faktiskt går bra för att sno deras spelare? Unken deal rakt igenom.

munkas:

Sedan i lördags är det två o detta är en tillfällig lösning på Enter, kan ju bli ngt annat senare...

Och två viktigaste vet jag inte...bland de 6 viktigaste kanske...

LHC har haft Sjögren borta 12 matcher, och skickat Kolarik

Dif har haft Basse borta + Samuelsson småskadad till o från (+Fernholm)

Luleå Dixon

MoDo Flanagan

Orkar inte leta mer...

Ja, andra lag får faktiskt också skador, o de köper faktiskt inte in Crosby och Zetterberg...

Övertygad om att Bz gärna vill gå mot januari...det rör på sig mer o han kan då försöka knyta upp ngn för i år o nästa eller längre...-> kan ta av sin budget för 15/16

Brynäsgubbe: Ännu en som jobbar ihop med BZ och har koll på spelarmarknaden.
Imponerande, vi verkar ha massor av såna härinne...

Det blir inte tydligare än såhär, Brynäs är en fattig klubb. Ett lån från Almtuna, ja herregud...

munkas:Custermo för fasiken Custermo är nog ledig ;-)

tjugo8: bra sammanfattning

tjugo8: Vilket annat lag har sina två viktigaste forwards på skadelistan då? Nu verkar det ju som att denne herre är ren utfyllnad i ett akut skede i väntan på att rätt spelare dyker upp. Är så inte fallet och de andra nyförvärven håller samma klass ser det riktigt mörkt ut. Du får gärna jubla åt Lundberg om du vill. Jag gör det inte.

tjugo8:

Kan bli svårt. Beror ju lite på vad man förväntar sig att få ut av spelaren. Emil förväntas väl troligtvis inte bli någon poängmaskin, utan är inlånad för att göra ett hårt arbete i varje byte. I Färjestad har nog Toni Rajala en lite högre krav på sig.

Som jag ser det å som bz har uttryckt det ska vilja värva två til. En forward å en back. Backen bör vara med fokus på defensiv å forwarden bör enligt mig bredda vår topp. Nåt i klass med rödin, scott eller sweatt. Vi har ju nu en av seriens bästa förstalinor. Nu behöver vi ha en stark andra också. Där ser jag olden som en länk.

munkas:

Berätta i stället vilken sportchef som kompletterat laget bäst på forwardssidan so far?

Eller stannar din förmåga vid att skriva syrliga kommentarer?

Huss: Lundberg, Wänna och kanske en lojal back från Valbo?

tjugo8: Men vad är tanken med Lundberg, räknar han med att Enter är tillbaka om 6 veckor? Knappast....
Om han siktar på ett klassförvärv så vore det bästa en center och då kan man fråga sig varför han tar in Lundberg. Marcus Lindblom eller Linus Ölund kan nog fundera lika bra. Kan tänka mig att BZ kan få loss Wänna men vad hjälper det om det inte finns en klasscenter som kan göra honom bra?

mattiaskarlgren: Det verkar som om BZ inte tror på möjligheten att landa en klasscenter som Larsson eller Lander iom med årets "Victor Rollin-Carlsson-förvärv" dvs. Lundberg?

tjugo8:

Är han bosatt i Gävle så slipper ju Brynäs betala milersättning. En riktig budgetvärvning. Kan klubben kanske övertala honom att åka kollektivt till träningen eller kanske rent av cykla. ;)

tjugo8:

Dessutom kan bara Bengtzen förvalta arvet efter Sundlöv den här säsongen. Till nästa säsong kommer det ske en del förändringar.

mattiaskarlgren:

Åjo, nog gör Johan Larsson en hel del poäng alltid.

Han har väl producerat poäng i AHL som ligger på en högre
nivå än vad både Scott och Sweatt gjort?

Och han gjorde ju en hel del poäng sin sista säsong i Brynäs,
när han väl fortfarande var junior.

Så nog tror jag att Larsson skulle producera tillräckligt för
att vi skulle bli nöjda, om han skulle komma tillbaka till Brynäs. 
Torligen på samma nivå som Ollas gjorde förra säsongen. 

Rimliga förväntningar vs önskelista t tomten...:)

Vilken annan forwardsvärvning i shl sedan säsongsstart är ni avundsjuka på?

Tänk om marknaden ÄR död/rutten?

Denna värvning stavas vinna tid

Killen bor i Gävle, varit på G tidigare, mkt bra/väl kartlagd karaktär, producerat o leder +/- i AS succén Almtuna

Detta fixade Bz fram igår medans vi låg o petade oss i naveln, snabbfotat!

På detta sätt kan han inventera hur skadeläget ser ut om 1 mån

Sondera o knyta upp det som behövs i januari, för denna och förhoppningsvis flera säsonger

Långsiktighet vs plocka in lycksökare som ska ha groteska belopp för att lalla omkring en vår...

Visst, nu lider vi av vår ngt tunna, oerfarna trupp, men samtidigt blir det lite do or die för en sådan som PaW, Linkan mfl...tar de inte chansen nu är det bara o packa o dra t nästa säsong...

Redigerad kommentar

Huge:

Med tanke på den högst begränsade spelarbudgeten så var Bengtzens händer ganska bakbunden redan från början. Dessutom får man inte alltid ett ja från tilltänkta nyförvärv. Lånet av Emil ligger helt i linje med vart klubben befinner sig nu.

Spontant känns det som en bra värvning.
Man behöver ha in en liknande spelartyp som Enterfeldt är. Ersätta honom rakt av.
Däremot ser man ju här inne att det är lite som Huge säger.. Många namn men samtidigt väldigt många orealistiska.
Johan Larsson är en spelare jag alltid vill se i BIF. Men tror inte han ger upp så lätt då han ändå är snudd på en NHL-plats.

Jag anser att OM man ska värva in en spelare till nu så måste det vara en poängspelare som dock måste vara bra i båda riktningar.
Rajala i FBK må vara en gudabenådad offensiv spelare, men ingen spelare jag vill se i BIF med tanke på sin defensiv. (Ett exempel på poängspelare).
Scott och Sweatt är två spelare och det är ju även duktiga bakåt.
Nu har vi lånat in Lundberg. Så nu måste vi isåfall ha in en spelare man vet och ser som gör poäng.
Svårt att hitta men vi måste försöka.
Att ta in Lundberg och sedan tex Johan L vore fel i mina ögon. Då får man isåfall släppa tillbaka Lundberg först.
För Larsson är ingen större poänggörare.

krobbe: Tufft naturligtvis att begära att han ska axla Enterfeldts roll fullt ut, men känns faktiskt som en vettig lösning.
Nu är det väl iofs för sent, men nån skrev nåt om att Oscar Steen varit på tapeten.
Hade nog varit en ännu bättre lösning, är nog lite mer kreativ än Lundberg.
Kan dock inte hitta nåt om Steen och vad han gjort, trodde han spelade i AIK men kan inte se honom i deras roster.

krobbe: Den attityden tog honom till allsvenskan, i min bok spelar man inte i Almtuna om man är en bra spelare....

Huge: håller med. Visst har enterfeldt gjort en kanon säsong. Men det är ju genom hårt arbete å Emil lundberg känns ju som en spelare med rätt attityd. Den återstår att se om han klarar rollen lika bra som enterfeldt

TobiasR: Håller med. Komiskt att läsa allt snack om Lander, Kontiola, Larsson m.fl.
Värvningar som högst sannolikt är väldigt orealistiska.
Ser man lite realistiskt på läget blir man heller inte speciellt besviken på en sån är värvning.

Det är så jävla komiskt.... Här sitter vi och snackar om Kontiola, Lander, Larsson med mera, så får vi detta? Ja vad ska man säga, vi borde ha lärt oss vid det här laget.

tjugo8:ANUS

Peja: Utan att veta vad som i övrigt finns på marknaden och med tanke på vårt akuta läge så känns Lundberg som en realistisk och fullt godkänd ersättare för Enterfeldt.
Dom har samma spelstil, ett plus är att Emil har rutin från SHL från spel i Luleå.
Verkar som att vissa väntat sig en toppcenter, tror knappast det finns några sådana vid den här tiden och som bara går och väntar på nytt jobb.

Är det en tillfällig lösning innan han har hittat ett "riktigt" nyförvärv eller ska Lundberg ersätta Enterfeldt??

tjugo8: Så det här är alltså ersättaren till vår hittills bästa center.... OMG!

tjugo8:

Mer en fisrand i underbyxorna. Utfyllnadsvärvning. Gör säkert ett gediget arbete men lär ju inte lyfta laget till några nya höjder. Tyvärr lite det här man befarade.

Redigerad kommentar

Anus

tjugo8: snus om han spelar som han gjorde i Luleå. ..

tjugo8: Känns lite som när man tog in Warg ifjol, inte lika erfaren men å andra sidan betydligt yngre.

tjugo8: Han måste vara full den gode Nyström.

What the f**k...!!??

Utan skadan på Ryan Gunderson i fjol så hade Brynäs kunnat vinna SM-guld. Så bra var laget när man var som bäst. Försvarsspelet, farten och energin gjorde laget extremt svårslaget.

BIF96: Blomqvist verkade lagom slutkörd. Han kanske inte fått så bra träning i ett visst annat lag... :p

Härlig video som sagt!

Redigerad kommentar

BIF96: Såg precis också den. Mer sånt åt oss fans!

Härlig video!!! ;)

« · 1640885 · »