1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741928 inlägg · 7967 ämnen

Lagbygget 2013/2014

Sv: Lagbygget 2013/2014
Tiden får utvisa om Bifs hopp och lek upplägg var bra eller dåligt.
Ska bli intressant och se hur bl a Nordan, Lauritzen & Granis skött sin rehab.

Nordan bör väl inte i år räknas som nyförvärv va?
Utan ska göra skäl för sin lön ganska omgående eller?

Lindström: Även Rahm, Bertilsson och Rödins rehab skulle vara intressant att få status om. Är de redo för spel omgående? EHL drar ju igång om någon vecka.

Huss: Något märkligt om/att lokaltidningen inte har tagit reda på det.

Peja: Blir väl som ifjol då Hedberg och Johansson lirade försäsongsmatcherna ;P

Carl Lejonkräk:Det får vi verkligen hoppas ;-)

Huss: OM Sundlöv hittar en bra förstecenter, hoppas jag Elias testar NHL och blir utlånad till BIF nästan omgående, då har vi ju Elias OCH en bra center... Vore nog optimalt... Men vart ska Sundlöv hitta denna kvalitetscenter?

DavyDjoos:
Dixon?
Inte klart m klubb va?

Carl Lejonkräk: "Fast TJ kanske har lite bättre koll än Huge....?"

Tveksamt...   :-)

Jag har iaf koll på vad ordet "slutsats" betyder.
Hur nån lyckas hitta en slutsats i det TJ säger är en gåta.
 Å andra sidan: lyckas man dra långtgående slutsatser av nåt felpass på träning så...

Huge:Ja nu blev ju Skoog en succévärvning så visst var jag fetborta i min bedömning ;-)

EskilstunaLasse: En klockren bedömning från din sida.
Lite komiskt bara att det tog dig en halv säsong att upptäcka Skoogs tröghet, borde du inte sett det redan efter första träningen?   ;-)

Huge:Så vad får dig att påstå att jag dömde ut honom efter ett pr felpass på första träningen ;-)

EskilstunaLasse: Det betyder ju att almighty Huge har haft fel, och det har ju aaaaaaaaldrig hänt ;-)

tjugo8: det stämmer, dock är han svindyr!

EskilstunaLasse: När har jag påstått att du dömde ut honom efter ett par felpass på första träningen?
Jag sa att det kanske inte är så konstigt att du lyckas hitta en slutsats i det TJ sa om första träningen, när du generellt sett brukar dra slutsatser på ett par felpass på träning.
Du verkar behöva träna lite på, ja du vet vad jag menar.
Det börjar på LÄS och slutar på FÖRSTÅELSE...     ;-)

Redigerad kommentar

Huge:Som vanligt så svävar du över målet och gaderar med "generellt". Sedan kommer ditt mantra.. haha

EskilstunaLasse: Lär dig skilja på "gardering" och "förklaring".
Dessutom heter det "att sväva på målet", om man ska vara korrekt och vill använda idiom för att krydda sitt språk.

Huge:Dialektalt

Huge: Snälla, hoppa tillbaka ut i någon jävla bunker, mycket bättre här utan dina jävla tillrättavisanden :-)

Huge:Bla bla bla!

Linus Wickman:
Mkt dyrare än andra SHL 1:a-centrar...?

tjugo8: nja, Dixon vill väl ha runt 300k..

Linus Wickman: Undrar hur Dixon sköter träningen nuförtiden? Han orkade väl inte en hel säsong i Brynäs när han var här senast och han såg till och med lite lönnfet ut på slutet.

Linus Wickman:
Tar tillbaka Dixon alla dar i veckan, hade ju två grymma sässar i Ässät, surt att han lämnade just före deras guld...

Bra Sundlöf-värvning fö...

Carl Lejonkräk: Tja en lönning Dixon var 10 ggr bättre än Hutten, Widing, Nordan & Lauritzen ihop..

Varför skicka reporter o kameraman öht...?

Carl Lejonkräk: bra fråga, poängmässigt har han ju levererat. Men finns väl en anledning att han är ledig fortfarande?

Carl Lejonkräk:

Top-5 & 10 i SM-Liga o otränad...???
Skulle inte tro det...

tjugo8: Dixon hade suttit fint, den större delen av hans tid i Brynäs vart ändå lyckad. En fullgod ersättre för Lindholm om han sticker.

Davey_22:Det var väl efter jul och under slutspelet som det gick lite tyngre för honom. Jag minns hur man fortsatte att nöta med honom, Dackell och Somervuori i förstalinan och i PP när de var iskalla.

Men ser man till helheten så gjorde Dixie en bra sejour i Brynäs.

tjugo8: Dixon vore mumma, hans svacka i Brynäs kanske har sin förklaring i annat än att han var otränad.

Carl Lejonkräk: Känns väl så här i efterhand rätt skönt att Nylander inte hamnar i Brynäs. Känns som problem hela vägen med strul-pappan i närheten.

Huss: Känns även som att Nylander kommer dra till Amerika så fort han blivit draftad (vilket är om en säsong). Om AIK lånar ut honom nästa säsong till Allsvenskan så kommer de inte få någon nytta av honom överhuvudtaget.

Givetvis kan jag ha fel och det visar sig att han kommer stanna i Sverige i många år, fixa många poäng åt AIK och bli en toppspelare i Elitserien men chansen är minimal.

Huss: Inte bara i efterhand som det känns skönt, far och son som kamperar ihop både på och utanför isen har väl aldrig varit nån bra kombination, som det känns.
En solklar grogrund för massor av problem....

AD: Precis, en säsong i Allsvenskan och en i Elitserien, sedan poff....

Redigerad kommentar

AD:navelsträngen verkar vara som en stålvajer. Skönt att han inte hamnade i Brynäs.

Wikegårds syn
Odynamisk lagledning o inga stjärnor...kan väl hans ord sammanfattas med...

Håller med Wikegård i stort sett allt. Vårat lag ser otroligt blekt ut. Kan bara hitta 2 riktiga toppspelare i Gunde och Bertil. Nää blir vi som får slåss med AIK,Leksand och Örebro om att undvika KS.

Ja det är väl inte så mycket att säga om det där, mycket var rätt, även om han kanske spekulerade lite väl mycket i tränare och ledare, det är svårt att spekulera i sådant om man nu faktiskt inte spelar i laget själv. Håller mycket med om det där att Brynäs fick en chans att etablera sig efter SM-guldet och misslyckades totalt, känns oerhört tungt. I princip alla experter tycker väl Brynäs ser riktigt svaga ut i år och jag inte säga att jag tycker annorlunda. Och som han Wikegård också säger, vem ska göra poäng?

Rodrigo:

Tänkvärt av NW ang ledarstaben...grundträning, utveckla spelare, utmana varandra...

Litet fiasko ifjol, och bara för GP blev det konsekvenser...

Klart NW kan ha koll även om han inte spelar i laget...människor pratar mer än man tror...

Hur stort blir tålamodet på sporten i år...? MS, TJ etc...?

Klockrent av Wikegård!

tjugo8: Ja ja klart man kan ha kolla på saker och ting menar bara att det är svårt att spekulera i, på samma sätt det är svårt att spekulera i om någon är en bra lagkapten eller inte.

Känns som att Tommy Jonsson kommer få lämna laget innan Micke Sundlöv får göra det, tyvärr. Jag anklagar iallafall inte Tommy Jonsson om det skulle gå riktigt illa den här säsongen.

Rodrigo: Sundlöv är nog fastspikad uppe på Sätraåsen, det är alltid andra som får bära hundhuvudet när det går åt helvete, tyvärr!!

70 Rodrigues: Ja, helt klart Sundlövs fel att TJ vägrade anpassa taktiken efter materialet ifjol....

Huge: tycker ändå att Jonsson är tydlig med sin spelidé och filosofi, vad han vill göra.

Föreningen, inklusive Sundlöv har tillsatt tränarna, och har den uppdelningen att tränarna lägger upp spelidéer och taktik etc. — däremot är det inte tränarnas roll att tillsätta truppen med rätt spelare för att kunna spela det spelet, utan tränaren kommer med önskemål om spelartyper och kompetenser — sportchefen gör vad den kan med den budget han är tilldelad och levererar vad den får tag på, gör kompromisser pga. ekonomi eller andra orsaker...

Sedan, ja, Jonsson kanske borde ha försökt att anpassa spelet då truppen inte klarade av att spela spelet, kanske redan på försäsongen? Men vi vet ju inte hur snacket då gick internt... Kanske var lockout:en en bov av sådant slag att man inte vågade investera i icke NHL-spelare för att man behövde bättre kompetens med värvade inte den etc. (försökte med Franson som någon medelväg pga. restricted free agent-statusen på honom)?

Jag tycker att Wikegård har rätt, man misslyckades kapitalt, än en gång, liksom efter -99, att nyttja ett SM-guld till att etablera sig i toppen, genom att knyta till sig en slagkraftig trupp för detta i många år framåt, utan man körde på, och det ansvaret ligger inte på Tommy Jonsson, utan föreningens ansvar, med Sundlöv i fokus (kanske inte i spetsen), eftersom det utåt sett är hans ansvar, sedan om han är ekonomiskt eller på något annat sätt är bakbunden etc. är en annan fråga...

Vi har en chanstrupp år efter år, det är alltid åtminstone någon lagdel som man tidigt ser saknar något, vi är oroliga år efter år... Jag håller med de flesta som redan nu vill veta att vi troligtvis kommer att slåss i toppen av serien, för vår trupp vittnar om att det är där vi hör hemma!

För det är väl där man måste vara, om man uppfyller Brynäs eget mål om att vara ledande inom svensk ishockey!?

Huge: Var kanske TJ valpighet som tränare som lös igenom, när han inte längre hade ES hetaste spelare som ledde laget på isen byte efter byte.

GPs (+Rhams) lön hade dom kunnat lagt på en målis av rang istället..

Lindström:Det är fortfarande många frågetecken. Ett stort är målvakterna och precis som Wikegård säger så är det dags för Pecka att kliva fram och visa sin storhet.

Jag har redan varnat om att jag tycker årets upplaga påminner mycket om fjolårets Timrå. Många skridskostarka spelare men ingen som står ut som målskytt.

Vi vet ju alla hur det gick för Timrå...

EskilstunaLasse: jag undrar dock hur Wikegård tänkte i Wännström-snacket, han är ju inte aktuell i år...

DavyDjoos:Ja det kan man undra.

70 Rodrigues: Går det? ;-)

foppa78: Det blir nog jävligt jobbigt ;-)

« · 1582495 · »