bradberry:
Instämmer, bra sammanfattat!
Viktigt som Wikegård pekade på...hur analyserade man SM-guldet...?
Det var fel att m förra årets trupp uttala guldet, liksom det naturligtvis är i år...
SM-guldet fick vi bl a för att vi hade yngre, lojala bärande spelare som levererade som ES-stjärnor/landslagsmän, men tjänade säkert halva marknadslönen...
Om budget håller går vi back detta år, vi kan inte bränna så mkt mera av överskottet
Ser hur det bär och om/när målkris infinner sig värva en skarprättare a la Nagy under säsongen...bradberry:
Såklart ser ledarstaben fler nyanser i spelartruppen än vi fans gör... utan undantag vågar jag påstå, dessutom så är inte truppen spikad än vad jag vet. Förra årets chansning med Rahm höll inte.... alla skadorna på backsidan är som jag ser det den största orsaken till förra säsongens skrala resultat.
Men det måste ha funnits nånting av värde i truppen.... man låg ju faktiskt i toppen i början på hösten.
Vad borde man då göra efter en så dålig säsongsavslutning?
Skicka iväg alla som inte höll måttet? Även om dåligt resultat mycket berodde på skador? Spelare man har på kontrakt kan inte bara sparkas hur som helst..... man har kostnaden kvar ifall inte nåt annat lag tar över ansvaret........ nej, man måste förstås räkna med/hoppas på att utvecklingen går framåt om spelaren får va hel.
Att Brynäs avslutade förra säsongen pinsamt dålig är nog de flesta överens om..... men dom kan väl få spela några omgångar innan stora sågen tas fram?
Det är trots allt på is matcher vinns...... inte på hur laguppställningen ser ut!
bradberry:
Ett förtydligande.... du nämnde inga sågningar, ställde bara ut frågetecken.
Tväst:
Säger som Wikegård;
FBK hade Klefbom o Sanny långtidsskadade...de presterar ändå i en Semi...
Du såg inget tveksamt i att bygga en 8-backuppsättning innehållande Djoos, Löf och Berglind...?
Att ligga i topp efter 15 omgångar betyder INGENTING...det är därför SHL är 55 omgångar o upp till 21 slutspelsmatcher...
Tväst:Visst ser ledarstaben fler nyanser än oss suportrar. Frågan är vad de gör av den informationen. ALLA såg att det inte var en vettig taktik främst efter jul. Men ska det behöva ta 20-25 matcher innan man ändrar taktik och spelar utefter det spelarmaterial man förfogar över? Nej!
TJ fick så mycket gratis under sin första säsong som headcoach. Han behövde i princip bara ställa Silfverberg på isen så löste sig mycket. Förra säsongen hade han inte någon som gick i bräschen utan hade istället ett flertal spelare som valde att gömma sig. Ändå fick de spela vidare med speltider på uppemot 20 min per match.
Var fanns belöningen hos de mindre etablerade spelare som visade fram fötterna? Vart fanns åtgäderna för de etablerade spelare som presterade långt under sin lönegrad?
Nej man såg ett otränat och bekvämt Brynäs som verkade sola sig i guldglansen (kanske var fortfarande de kvar på stortorget under publikens jubel för länge under föräsongen istället för att förbereda sig inför kommande uppgifter)
Något TJ och ledarstaben får ta på sig.
EskilstunaLasse:
"Omedveten mättnad" ;)
Tväst:
Tror alla är överens om att årets starttrupp är spikad om Elias stannar
tjugo8: Det skall mycket till för att det skall komma nyförvärv. Brynäs och Sundlöv har inte gjort sig kända för att förstärka laget, speciellt om man ligger på slutspelsplats. Man är nöjd med att ta sig till kvartsfinal och bli utspelade.
Ambitionen är tyvärr inte högre i Brynäs ledning.
(Nu får jag säkert Huge på mig men jag kan inte bry mig mindre för han är uppenbart skitnöjd med kvartsfinal)
EskilstunaLasse:
TJ hade en stor del i guldet tror jag, han gick ut med guldplanen till media... men inte som en tom floskel, utan laget och individen preparedades med att det fanns en möjlighet att ta guld... man SKULLE ta hem guldet... OBS detta med ett lag ett flertal "experter" tippade långt ner i tabellen.
Men det räcker knappast med en bra tränare och en Silfverberg som ensam flyttade berg.... flera av spelarna gjorde mer än man kanske kunde kräva.... i flera matcher hade vi tur med både stolpträffar och domarbedömningar.... kort sagt flyt för att vinna guld.
TJ skulle bytt taktik när defensiven föll samman.... såklart skulle han det, kanske Gunnar Persson föreslog just det? Ev. uppstod en viss prestigekamp om taktiken med än mer osäkerhet i laget?
Klassikern förtroende kontra bänkning av spelare som inte håller måttet väljer jag att inte kommentera.... en balansgång som bara efterordet har facit till, en spelartyp tar sig i kragen o presterar efter 4 matcher i frysboxen med en annan är knäckt för resten av säsongen.... en framgångsrik tränare måste även va duktig i psykologi.
Till slut, visst var man bländade av guldglansen.... visst satt baksmällan efter firandet i ett långt tag... ivf presterade många långt under vad man hade förväntat..... MEN.... mättnaden efter ett guld är inte Brynäs ensamma om att känna, det har flera lag före oss kännt av..... skall bli intressant att se hur SAIK tar den utmaningen.
bradberry: Mycket bra skrivet. Hade Honken varit en målvakt som klarat av att stå 45-50 matcher i grundserien + slutspel med match varannan dag hade man kunnat chansa med Rahm som andre med en jagande Johansson som tredje. Nu vet man att andre målvakten garanterat kommer att spela många matcher och då känns det som en väldigt stor chansning. Vi får hoppas att Johansson är redo om Rahm återigen klappar ihop. Målvaktssidan är verkligen en jättechansning. Igen.
Sen förstår jag inte varför så många hakar upp sig på att Löf fortfarande är kvar i truppen. Vi har sju andra backar som idag känns bättre än Löf. Det kommer förhoppningsvis inte vara samma situation som i fjol där Löf måste spela i brist på andra alternativ. Tar han inget kliv i år så kommer han förmodligen lånas ut. I år finns det en rimlig konkurrens på backsidan som saknats under flera säsonger. Vi har ju dessutom fler backar från J20 som knackar på dörren till a-laget. Jag ser backsidan som det minsta problemet.
Forwardssidan är svår att ananlysera eftersom vi inte vet hur transatlanterna kommer att anpassa sig till spelet på storrink. Men förhoppningsvis har man scoutat dessa ordentligt så man vet vad man får och att dom kan utveckla sitt offensiva spel med lite mer yta och tid. Producerar dom inte har vi en väldigt slätstruken offensiv. Lämnar Elias har vi riktigt stora problem.
Tror inte heller på någon högre placering. Slutspel får vara godkänt. En ny stomme måste byggas upp efter två säsonger med enormt hög omsättning på spelare.
Tväst:"Till slut, visst var man bländade av guldglansen.... visst satt baksmällan efter firandet i ett långt tag... ivf presterade många långt under vad man hade förväntat..... MEN.... mättnaden efter ett guld är inte Brynäs ensamma om att känna, det har flera lag före oss kännt av..... skall bli intressant att se hur SAIK tar den utmaningen."
Sett till de värvningar som SAIK har gjort så har i alla fall ledningen visat att man vill vara kvar däruppe.
Något Brynäs INTE gjorde inför förra säsongen.
Tväst:"Klassikern förtroende kontra bänkning av spelare som inte håller måttet väljer jag att inte kommentera.... en balansgång som bara efterordet har facit till, en spelartyp tar sig i kragen o presterar efter 4 matcher i frysboxen med en annan är knäckt för resten av säsongen.... en framgångsrik tränare måste även va duktig i psykologi."
Det kanske är en 50/50 situation på den spelare som bänkas. Men skall man låta en spelare spela vidare trots underprestation för att man tror att han inte kan ta en bänkning? Vad skickar man för signaler till övriga spelare? Vad händer i så fall med den så omtalade lagdynamiken? Är den spelaren större än laget?
Det handlar om signaler till HELA laget. Signaler som visar att INGEN går säker om man inte presterar. Jag har flera år vana av att vara lagledare i lagsport och förespråkar "bänkning före sänkning". För det är precis effekten som blir om man ger fortsatt förtroende till en underpresterande spelare. Man sänker hela lagets prestation i slutändan.
EskilstunaLasse:
Förtroende kontra bänkning.... jag menar självklart inte att vissa spelare skall ha frikort säsongen ut, ville bara påpeka att det inte i varje läge är så enkelt att bedömma från läktarn vilka som skall spela o inte.
Ex. har man en spelare som man förväntar sig mycket av men som t.ex. fått försäsongen förstörd pga skada med efterföljande operation skulle jag tro att man är beredd att ge speltid så han förhoppningsvis kommer iform. Alternativet att bänka/vila honom iform ser jag som mycket märkligt.... ändock kommer det ibland inlägg på forumet om just det.
Sen har ju alla sina favoriter och syndabockar..... Lauritz t.ex. fick hela tiden glåpord på forumet trots att han för ett par år sen låg i interna poängligans topp.
En rätt utförd toppning eller bänkning kan va en väldigt effektiv signal till laget..... men när hela laget åker runt o hänger..... vem skall man bänka då?.... börja med den som har högst lön?
EskilstunaLasse: "Sett till de värvningar som SAIK har gjort så har i alla fall ledningen visat att man vill vara kvar däruppe."
Tycker väl iof att förutom H.Karlsson i kassen så är SAIK's värvningar lite tveksamma. Frögren jag tyckte hade svårt med tempot redan för 2 säsonger sedan,Norman som verkar ha stangerat i utvecklingen och sen Tim Heed som egentligen aldrig har funkat i ES.
tjugo8:Granberg och Skogs ser jag inte som några klassbackar direkt. Man har i dagsläget 8 backar varav en som känns osäker pga sina unga år. En chansning kanske men skulle SAIK behöva förstärka så kommer de att göra det. Lita på det.
Men nu ska det bli intressant att se vad som kommer in som ersättare för Elias Lindholm.
Om det kommer nåt överhuvetaget....
Gurra88: Jag tror en spelare som denna kan vara aktuell. En tvåvägscenter tror jag Sundlöv letar efter från AHL.
Denna verkar vara på gränsen till NHL...
KevinNa :En tvåvägcenter? Det är väl en center för förstalinan som ska in. Inte nån lirare som skall in och spela i 3:e....
EskilstunaLasse:
Granberg hade väldigt mycket speltid hos SM-segrarna, spelade hem VM-guld och är nysignad för Toronto...men de ledarna har väl missbedömt hans klass...
Thommie Bergman har ett skönt citat om PG;
"en typ av spelare som inte ståplatspubliken ser alla gånger men kan du hockey så ser du honom"
Jag sitter alltid...(men har ärligt inte studerat PG:s spel...)
KevinNa : Ja risken är stor att det blir en "noname" tvåvägscenter i passande ålder.
Om det blir nån alls ;-)
Rodrigo:
Svarta mot Vita web-sändning...
Rahm inte i spelbart skick...?....SUCK!!!
Så var man upp på Läkerolen och såg internmatchen. Satt och njöt. Lite få kombinationer dock. Brunkarhockey varnas det dock för.
Får man drömma : Ekholm hem efter ett par matcher. Järnkrok hem efter ett par matcher. Lindholm hem efter ett par matcher. Larsson hem efter ett par matcher. Vilka skulle slå oss då?
Superdröm!!!!!!!..........;-)
Linus Wickman: Ja du... alla kontraktlösa spelare som har spelat i AHL/NHL plus alla halvstjärnor i världens olika ligor... Så det blir ett par 100-tals spelare. Jag antar att man kan läsa i olika NHL-forum där skriver de om vilka spelare som är på campen.
Man kan ju filtrera bort lag där spelare/ledare med brynäsanknytning inte har varit då Sundlöv sa att han hade bättre koll på vissa lag än andra (Masken har ju koll på Colorado och Inge Hammarström har koll på Philadelphia).
Med andra ord, det blir massor med jobb men om man är intresserad så är det bara att köra på.
Det är det minsta man kan kräva, frågan är om Nordan & Lauritzen smäller på med 2-30 baljor i var.
Eller om Rödin har övat skarpskytte från sjuksängen.
Att Bif satsar på skadade eller spelare som just kommit tillbaka från skador/operation gång efter annan gör att man funderar.