1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742037 inlägg · 7967 ämnen

LHC–Brynäs | B2B 17-18/11

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
"Gävle skiter i Brynäs"

Publiksnittet är de 6:e högsta i ligan, många lag har problem att locka folk. Vi snittar runt 5500 i en relativt liten stad som Gävle där SHL har alldeles för många matcher. Gäller snarare folk härinne inser att vi inte kommer ha så mycket bättre beläggning och den siffran vi har nu är godkänd. Sen är det såklart aldrig fel att sikta uppåt. Hockeyn är fruktansvärt stor i Gävle men Cmore lockar en del.

{Carl Lejonkräk + bifhjärta}:
När Stark presenterade budgeten på årsmötet budgeterade Brynäs med ett publiksnitt på 5700 för 16/17. Utfallet 15/16 var 5610 (källa: Brynäs årsmöte och Swehockey).
Just nu ligger vi på 5498 (källa Swehockey, Attendance).

Kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen, men jag tror att Stark kommenterade siffran 5700 med typ "vi måste våga litet".

Ca 202 under det budgeterade publiksnittet just nu alltså. Omräknat till kronor ca 1 miljon back just nu på intäktssidan. Motsvarar vinsten (lågt räknat) på en hemmamatch i slutspelet ungefär...

Vi behöver fler Leksand och Djurgården i serien.
Kanske behöver jobba tillsammans med några lag för att höja intresset?
Typ invasionsresor osv.
Eller som inför en stor boxningsfight... = )

Auchinleck: Kolla snittet samma tid förra säsongen istället, snittet tendera att öka under säsongen. Har du länk till säsongens snitt i SHL, jag kan inte hitta det.

{7225}:
stats.swehockey.se/Teams/Statistics/Attendance/7132

Tiden/orken/intresset räcker inte för att jämföra snittet med förra året vid samma tidpunkt.
Dessutom olika lag (Modo ut, Leksand in) i olika ordning osv?

Brynäslegenden: Jepp, att Brynäs ligger i mitten av publikligan är hur rimligt som helst. Folk som anser att Brynäs borde ligga i toppen kanske borde tänka över på vilka grunder de anser det.

Peja: Vet du hur det går med avskärmningen av övre etaget, har dom börjat med detta?

{7225}: Snacket uppstår bara pga ren oro för laget. Om vi fortsätter att gå back kommer vi inte kunna spela i SHL, så enkelt är det. Och Gävleborna gör inget för hjälpa situationen.

Forsberg 1978: Undrar också det..har för mig dom skulle sätta igång med det direkt?

Brynäsgubbe: Att sitta och gnälla hjälper inte heller situationen. Om tar dig till Gavlerinken vid hemmamatch så kommer du att upptäcka att tusentals Gävlebor är där varje match. Om du åker till Gavlerinken vid lunchtid kommer du att upptäcka att hundratals Gävlebor är där varje vardag och äter lunch.

Det är uppenbart att Brynäs behöver sportslig framgång för att ekonomin ska ordna upp sig. Det räcker tydligen inte att ligga i mitten av publikligan och åka ut direkt i slutspelet varje år för att gå plus. Det som behövs är att Brynäs går till minst semifinal med jämna mellanrum. Inte varje säsong, men med jämna mellanrum. Förutsättningarna är antagligen likadana för många andra SHL-klubbar.

Sedan måste Brynäs förstås alltid se över utgifterna, precis som alla andra klubbar och företag också måste göra.

Jag noterar att Intersport numera kommer att sköta Brynässhopen. Skulle vara intressant att höra hur upplägget ser ut där. Men kanske överskattar vi det här som brukar sägas om att ett stort antal Brynäsfans från landet köper souvenirer för stora pengar?

Peja: Jag är inte ens säker på att sportslig framgång skulle hjälpa publiktillströmningen så oerhört mycket. Visst, vi skulle få ett par hemmamatcher till i slutspelet men över säsongen tror jag inte snittet skulle ändras nämnvärt. SAIK har ju haft stora framgångar på isen senaste åren men har alltid haft svårt att locka folk.

Jag tror bästa lösningen på lång sikt är att justera verksamheten till att inte vara så fruktansvärt publikberoende. Exakt hur det skulle ske vet jag inte.

Det nya tv-avtalet gäller från 2018 va? Hoppas att den extra intäkten kan ge lite mer lugn i den ekonomiska situationen. Tyvärr blir det nog inte så, utan man justerar bara upp utgifterna för att kunna konkurrera med andra SHL-lag. Svår situation, minst sagt.

dAVydov: Det totala antalet åskådare skulle öka mycket med fler hemmamatcher. Om Brynäs hade gått till semifinal ifjol hade man fått två till matchserier, det blir troligtvis ganska många hemmamatcher av det. Och du får också ett slags drag och positiva vibbar när det går bra, vågar knappt spekulera i hur många "Vi är Guld"-tröjor som såldes 2012.

Det kan nog gå riktigt illa för SAIK. Deras publik har blivit bortskämd. Nu kommer säkert någon svara med hur bortskämda Gävlepubliken är, det brukar ju alltid komma upp, men alla som har följt laget under en längre period begriper nog att endast de som var med på 70-talet är bortskämda med framgångar, typ.

Peja: Ja, håller med helt och hållet. Menade grundserien när jag skrev "säsongen", där tror jag inte snittet skulle ändras så mycket.

Men om man kan få minst 3-4 fullsatta hemmamatcher till med lite "guld-buzz" så gör det så klart mycket på intäkterna.

dAVydov: Jag tycker det är för tidigt att tala om en publikkris. Det verkar helt enkelt vara så att de flesta väljer "stormatcherna" på förhand. På dessa matcher kommer det riktigt mycket folk, men istället blir matcherna mot mindre publikdragande lag lidande.

Som någon redan nämnt så stiger publiksiffrorna allltid ju längre in på säsongen man kommer. Dessutom har vi en hel del matcher kvar där det brukar komma mycket folk. Inte minst under mellandagarna.

Skrubben: Japp, så är det. Vi ligger nog, i princip, inom budgeterat antal hittills. På längre sikt skulle jag dock gärna se att man inte är så publikberoende som idag. Det är nog lättare sagt än gjort dock.

« · 1777632