1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736445 inlägg · 7967 ämnen

Linköping HC - Brynäs IF 2020-01-11

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 2020-01-11
{2064}: Det håller jag inte med om. Jag var på plats och jag såg situationen på grund av att blomman först i princip satt på motståndaren och verkade hindra honom från att resa sig. Jag antar att även domaren uppmärksammade det och hade koll på situationen när efterslängen kom.

magr: Ersson/Whitney var även det en tilltrasslad situation som likväl kan antas att domaren hade ett öga på (eller borde i det här fallet).
Kännetecknande för den här typen av situationer brukar var ett dubbelvikt offer (jmf Ersson med Blomman) där tyckte jag det var tydligt sist.
Tror säkert att du såg situationen bättre på läktaren men nu är det ju domaren som dömer och han har en annan vinkel.

{2064}: Jag såg inte matchen mot Linköping så jag kan inte kommentera den. Jag menar att den på blomman inte var särskilt diskret. (Jag satt för övrigt väldigt långt ifrån situationen men det var ändå något som drog blicken dit)

edit: Jag tycker alltså att den pungsmällen på PW och blomman var lika lätta att döma för domaren.

magr: Ja, man uppfattar saker och ting på ett annat sätt när man ser matcher live. Lite mer helhetssyn.
Jag var mer ute efter domarnas inkonsekventa bedömningar i de här fallen.

Hoppas på ett nyförvärv denna vecka;)

Kevin47: Samma här men känns tufft en söndagskväll efter 18.

Kevin47: Campese på FB

”Statistiskt så behöver vi ca 1,75 poäng per match för att nå play in av egen kraft om vi tittar på tidigare år. Vi matchar vår statistik mot de spelare som finns lediga. Alltså vilken typ av spelare behöver vi samt hur ser de mjuka värden ut på spelaren, ett system tar fram vad vi behöver och sen tar vi in det mänskliga faktorerna också. Tyvärr har ett antal bra spelare valt att fortsätta i sina klubbar och spela ut sina kontrakt. Vi har avsatt pengar för Sundlöv att jobba med utifrån ovan arbetssätt i grova drag. Vi vill inte chansa att kanske ha några lag bakom oss, vi vill veta att så är fallet och därmed titta mot play in som är det mest rimliga. Att nå kvart direkt kräver ca 2,0 p per match och då kommer vi behöva vara bäst i ligan i 20 matcher enligt historik och statistik. Tro mig att hitta spelarna som går rakt in och bara levererar är inte ledig , är någon ledig så är det Mickes uppgift, jag stoppar inget. Dacke rådgör och stöttar. Det enda jag vill veta är vem, varför, hur och när. De får alltid min åsikt men den är som ni säkert vet väldigt ofta offensiv. Befintlig trupp med nya riktlinjer bör , obs bör kunna lyfta sig markant. Kan inte skriva så mycket mer utförligt tror jag, hoppas ni förstår.”

”Vi ska inte till kval , återigen det handlar inte om att öppna plånboken , Den är öppen! Finns väldigt dåligt med spelare och de hemvändare som skulle kunna komma är inte klara där de är. Tro mig det handlar aldrig bara om pengar, spelare måste vilja , klubben ska vilja släppa, agenten ska tycka sitt och spelaren ska trivas och gruppen med honom.”

{2064}: Jag är helt med dig om domarnas inkonsekventa bedömningar överlag.

KulaShaker: Var på Facebook skrev han det där?

—————

KulaShaker: Nä Campese, det räcker inte med 79 poäng för att nå en sjätteplats. I dagsläget behövs det runt 85 poäng!

Jag gillar i alla fall Campeses inställning, ambition och eviga driv. Jag tror han är rätt man på rätt plats, han behöver en sportslig organisation som håller måttet också.

Blå grottan: Ja han är skön killen.
Jag läste förresten om LHCs treårsplan från i somras, final om tre år 😂😂

{8399}: Så klart man ska ha en treårsplan som kröns med SM-guld!

JanT: Brynäs LHC i final då 👍

JanT: Håller med dig fullständigt angående poängen.

Jag ser Växjö som närmsta möjliga lag. De har ett poängsnitt på 1,9p/ match sett över 10 senaste.(högt)

Brynäs har 1,1p/match sett över 10 senaste.

Om vi leker med tanken att Växjö dropar till ca 1,5p/match. Så hamnar dom på ca 73 poäng efter 52 matcher. Detta är i bästa scenario att dom dropar så mkt, finns inget som talar för detta alls.

Brynäs behöver således ta ca 35 poäng av 60 (sämre målskillnad än Växjö. Detta innebär att Brynäs mycket riktigt behöver åtminstone 1,75p/match för att kunna utmana Växjö.
Brynäs behöver med andra ord höja sig med ca 37% i poängsnitt. Samtidigt som Växjö behöver droppa sitt poängsnitt.

Detta är nog enda chansen för Brynäs att nå 8del final.
Behåller Växjö sitt poängsnitt eller att det sjunker marginellt, så är Brynäs ute ur leken gällande chans på medstuds och slutspel. Svårt att det ska gå av egen maskin utan att behöva förlita sig på andra lag

Hoppas såklart på att det ska gå vägen, samtidigt så är jag realist och ser det som minst sagt en rejäl uppförsbacke och utmaning.

Vidhåller att säker mark är "okej" för Brynäs del sett över hur säsongen har utvecklats.

{8846}:
Hur gick det med Kilström, lång frånvaro??

{8846}: Brynäs får fokusera på sig eget poängplockande och hoppas att i första hand Lakers eller Mif kollapsar. Bara att ta det för vad det är och inse att denna säsong så kan inte Brynäs utmana och om det blir slutspel eller ej kan kvitta sett till treårsplanen...
Slipper vi kvalångest så kan det ändå bli en kul avslutning på säsongen i ingenmansland.

{8846}: Sen gäller det bara att ta sig förbi en 8-del för får vi Luleå i kvarten sen så är det bara att börja titta på semi. Vi KAN inte torska mot Luleå i slutspel. Kan inte...

bradberry:

Vi behöver fler på försvarssidan om nu Kilström, Ingman, Ersson hamnar på skadelistan..............

nytt försvar en nödvändig åtgärd i ett skakigt brynäs
youtu.be/hqW5cQQx5t8

spolaisen: Kommer inte att hända

{8399}:
Kvittar det?
Att missat mål kvittar är det dummaste jag hört. Framförallt då försök att bygga förutsättningarna att nå dessa uteblir.
Förtroende frågor och ifrågasättande skapar ingen harmoni vare sig på kort eller lång sikt för någon inblandad.

Det är tur att det inte är frågan om vite iaf, som inte alls är onormalt med upptecknade av leveransmål mellan två parter inom andra verksamheter.
Brutna sponsoravtal och återbetalning av delar av sponsorpengar och medlemsavg. som följd av missad leverans - då hade aldrig laget sett ut så här från början och man hade agerat på helt annat sätt - hoppas man iaf!

Det kvittar absolut INTE men utifrån hur idiotiskt man agerat så här långt så har man nu inte mycket mer förtroende att förlora på att inte agera sålänge HA-kvalet inte kommer närmare.

Men som sagt, ska campese&co ha harmoni omorganisationen är måluppfyllnad en viktig aspekt.
Spelare är redan svårrekryterade som det låter, va tror du händer om sponsorerar blir lika svårrekryterande?

Campese har levt på en uppbyggd förväntan, det kvittar INTE om denna inte tillgodoses, eller iaf försökstillgodoses.
Campese går ju ut nu, och har gjort tidigare, och sagt plånboken är öppen. Inget ska vara hans fel.
Sundlöv sa samtidigt att om han värvat ersättare till Boqvist hade han kanske tvingats säga nej till honom om han kom tillbaka.
Detta blir följden, interna inte mitt fel utan ditt uppstår och dras till slut till sin spets.
Hur mycket ringar på vattnet det blir vet ingen.
Men att bara blunda är så blint man bara kan agera.

Och det tycker du kvittar..

{8846}: Men sammantaget såklart ett rejält underkänt med tanke på uppsnacket inför säsongen. Vi fans ska inte behöva se nedåt i ren fasa för ett kval.

xxx BIF xxx: Är inte en del av problemet att många - medvetet eller omedvetet - inte förstår vad Brynäs målsättning med den här säsongen är?

Campese sa nyligen i en intervju någonting i stil med "åter igen, vår målsättning med den här säsongen är inte SM-guld". Det tror jag är ganska talande för vilka mail och (felaktiga) förväntningar han får av många supportrar. Det är trist att många som kritiserar 3-årsplanen inte ens försöker förstå vad den går ut på.

Jag är dock inte nöjd med den sportsliga utvecklingen. I en idealisk värld hade den här säsongens Brynäs haft en tydlig taktisk röd tråd att bygga vidare på och en utvecklingsbar trupp som också går att bygga vidare på - där är vi inte nu. Det är inte som 2011 när vi hade ett koppel fanastiska talanger som vi hade skäl att tro kunde blomma ut ännu mer efterföljande säsong.

Det finns ingen långsiktig huvudtränare på plats och truppen måste ju vara en av de minst utvecklingsbara i ligan, vi har alldeles för många gamla spelare som bara tillför "hårt jobb" som innehar platser där yngre förmågor borde finnas.

Brynäsgubbe: Självklart är det ju så.
Det mesta tillskriver jag hur föreningen har skött rekryteringar och spelidén som satts.

Med en lämpligare tränare så tycker jag nog att Brynäs borde kunnat klara 8-9e plats.

Laget är inte optimalt, långt därifrån, men samtidigt bättre än nuvarande plats.

Brynäsgubbe: Än skall vi inte ge upp, Lakers och Malmö skall nog inte känna sig helt säkra. Jag tycker att vi har en förstakedja nu som håller i Rödin-Scott-Danielsson och får vi in en matchvinnare till andrakedjan och en stabil back så ser det bra ut.

xxx BIF xxx: Mycket bra utvecklat av dej. Campeses upprepade förtydliganden att inget SM-guld är utlovat denna säsong må vara en sak. Pressen på honom och hans kollegor kommer dock att bli starkare och starkare efterföljande säsonger för då måste utfästelser börja infrias praktiskt för att inte hans ord bara stannar vid - ord.

{8399}: Tänk också att vi har vunnit 2 matcher i rad utan Descheneau och Brodecki som är givna i 2a kedjan i dagens Brynäs, det är ett kraftig sparkapital.

Sen måste jag bara lyfta en grej, jag var nämligen på matchen i lördags och jag förstod inte ett enda domslut som domarn tog. Hade lika gärna kunnat spela 5 mot 5 hela matchen. Så otroligt inkonsekvent

{8846}: Frågan är nu - har Brynäs lärt sig vilken typ av tränare som krävs?

Brynäsgubbe: Det får man ju verkligen hoppas.
Tyckte Rödins budskap var ganska tydligt i olika intervjuer gällande tränare, och han har nog en del att säga till om.

Peja:
Kan vara så som du säger att många missförstått kvartsfinal som sm-guld redan i år. Men många har förstått också och är missnöjda på hur saker och ting utvecklats.

Problem med lagbygget har vi, både på spelar och ledarnivå och därmed resultatet över tid. Håller med.

Junisar istället för brunkare, och till viss mån spets - ja kanske. Men varken brunkare eller utvecklingsbara junisar har plats i ett semilag 20/21
Kanske det är vägen att gå sen och vi borde ha ögon och öron utanför distriktet och även Norden för att värva bra junisar redan till j16 och kanske ha två jxx lag igång parallellt.

Kan vara så att bif behöver starta verksamheter som inbringar eget kapital osv osv på sikt.

Kanske rekrytera många spelare på 2 månader+förlängning (om det går) och gallra innan shl drar igång

Går att vinkla mycket hur det borde vara - och där håller jag till viss del med dig.

Men frågeställningen nu var om det kvittar huruvida campese mål uppnås.
Nej det gör det absolut inte anser jag.
Och då talar jag om kvartsfinalsmålet för i år.
Vi ser redan ”han har ansvaret, så iaf inte mitt fel” tendenser, och det blir aldrig bra då dessa kommer i rullning.

xxx BIF xxx: Spelarna som är juniorer nu är inte nödvändigtvis längre det om några år, och utvecklingsbara spelare behöver inte heller vara juniorer. Brynäs behöver kunna attrahera de bästa unga spelarna igen, precis som man lyckades göra när Ekholm skrev på. Jag tror att Jonathan Dahlén vore perfekt i Brynäs.

Peja: En väldigt viktig ingrediens i receptet på framgång stavas pengar, pengar, pengar om det inte är en lyckträff var 10:e-15:e säsong som gäller. Levererat En Bra start ekonomiskt tro?

{8399}: Fast pengar är ju inte problemet. Det är hur pengarna används som är problemet. Brynäs har en spelarbudget för ett topplag och har väl haft det sen senaste guldet. Det största problemet är att Brynäs lönestruktur i spelartruppen är så otroligt feldisponerad och har varit sedan flera år tillbaka. Det blev ännu sämre när Bengtzen fi k den brillianta idén att ändra åldersstrukturen i laget. In med fler medelmåttor i 25-30 års åldern som är för dåliga för att gå vidare till bättre ligor istället för att satsa på utveckling av egna talanger. Problemet är ju att en 27 årig 3-4 line spelare tjänar betydligt mer än en duktig junior på samma position= mindre pengar till spets. Kvar blev ett "Boforsbrunkar-lag". Jag hoppas Sundlöv kan åtgärda problemet, men hyser väl för tillfället inga större förhoppningar att det ändras det nästkommande året..

HitTheLights: Fast det där tror jag inte riktigt på, det har blivit någon slags sanning här på forumet att lönestrukturen är så fel.
Du kan väl heller inte på allvar heller påstå att Brynäs inte ger sina juniorer chansen?
Att sen Brynäs har en spelarbudget som ett topplag vete sjutton, jag är tveksam.

{8399}: Nu ser Linköping ut att värva Junland vilket inte är positivt Sundlöv har dock inte hittat någon.
Dock har jag hört ifrån säker källa att han jobbar stenhårt med den biten.

Brynäsgubbe:
Vilken tränare som krävs för att passa spelarns (med Rödin i spetsen) eller för att vinna 4 guld på 10 år? Inte nödvändigtvis samma sak...

{8399}: Nu har ju Madhawk gjort en redovisning för varje spelares lön i hela shl och ingen av sportcheferna i shl hade någon invändning. Detta har refererats till och länkats flera ggr i forumet. Räknar man ihop lönerna så visar det att Brynäs ligger topp 5 i lönebudget. Vad i detta är osäkert? Du kan ju själv titta på vad våra 3-4 line spelare tjänar och dra dina slutsatser efter det istället. All info finns ju tillgängligt.

Makita: Det kommer inte lyfta för Linköping bara för att Jonas Junland kommer in med 20 matcher kvar. Han är inte jätteoffensiv direkt, jättebra defensivt, men LHC behöver offensiv kraft. Ser varken LHC, Leksand eller IKO som nåt hot direkt.

HitTheLights: Jag tycker att det är tydligt att inte Brynäs ligger i topp när det gäller spelarbudgetar faktiskt och då får Mr vad han nu heter blogga vad han vill.

{8399}: På vilket sätt är det tydligt? Vad backar du upp det påståendet med, en känsla?

{8399}: Låter som du ignorerar fakta för att det inte överensstämmer med din världsbild.

Lemp: Det är inte fakta då inte bonusar är medräknade i Mr Mads siffror. Tror du på allvar att Luleå och Växjö lägger mindre pengar på spelare än vad Brynäs gör?

HitTheLights: Kan det verkligen stämma? Hur har Madhawk fått tag i samtliga spelares löner? Hockeyspelare har ju dessutom komplicerade upplägg med signing bonusar, pensionsavtal och lön.

Mattson: Han har inte fått exakta löneuppgifter men inom ett spann. Det finns tydliga redogörelser för hans arbete men jag orkar inte leta fram länk. Det är det mest omfattande arbetet om spelarnas löner som gjorts. Googla och läs.

HitTheLights: Har för mig att ämnet togs upp lite i senaste intervjun med Campese och att han höll med om att Brynäs borde ligga högre upp i tabellen sett till spelarlönerna och att måste bli bättre på att få ut mer för pengarna. Om man kollar på spetsspelarna som Brynäs haft vid senaste framgångarna så har det varit en blandning mellan etablerade spelare och fantastiska unga spelare. Viktigt att inte glömma bort de unga som kan hålla landslagsklass och samtidigt vara bland de lägst betalda i laget.

Värva hem Lucas Carlsson!

« · 2022784 · »