1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736606 inlägg · 7967 ämnen

Matchtråd Back to (back) Luleå Bulan!

Sv: Matchtråd Back to (back) Luleå Bulan!
Marcus Johanesson är det den Johanesson som är expert i tv och är ifrån Trakten av Ed.
Så spelade han i ungefär 7 år i Öis innan flytten gick till Dif.
Bosatt i södra Dalsland och ny på sidan så jag börjar med att sticka ut hakan med engång😉

{7044}: Jag tränar som fan på att tänka positivt det är ett måste som brynässupporter 😂 men som du säger Dacke mental träning är viktigt. Är alla i truppen nedstämd och negativa som vi supportrar så lär det gå käpprätt åt H..Vete . Är man positiv så brukar det smitta av sig . .Men visst är det svårt att inte gå i affekt när laget man älskar förlorar.

Auchinleck: Om du med SÄKER menar att du med säkerhet vet att ingen i teamet kring spelarna jobbar med det mentala öht utan struntar totalt i den biten, så är det isf illa. Innan den saken är utredd och säkerställd så utgår jag ifrån att de ledare du talar om rimligtvis och i nån form ändå lägger ner jobb på den mentala biten.
Ett tänkbart scenario är ju annars att man prövat med lite olika varianter och kommit fram till att det inte finns nån patentlösning och att det man kör på har funkat bra. Jag menar, att vi hamnat och kommer att hamna i en svacka, som alla lag gör, behöver ju inte vara nåt större bevis för att man totalt ignorerar den mentala biten sas.

Auchinleck: Håller helt med. Många tränare säger "Det sitter i skallen" men ändå jobbar det inte professionellt med detta. Det är inget hokuspokus. All ny hjärnforskning visar t ex att hjärnan bildar negativa spår vid upprepat negativa upplevelser, men att man med mental träning kan ladda om dessa spår till positiva. När alla lag tränar lika mycket fysik är det psykologin som gör skillnad. De sista 10% sitter i självförtroendet. Om du är avslappnad och tror på dig och laget fattar du helt andra beslut än om du är stressad och negativ.

Jaken: Men va fan nu då???

Aj då... Jensen saknas ikväll

Huge:
"Att plocka in en definierad och speciell mental frälsare utifrån kan dessutom göra saken än värre om det vill sig illa. Dessutom är jag rätt säker på att man redan jobbar mkt med det mentala själva, att man skulle strunta i den biten och helt och hållet låta den vara känns inte sannolikt öht."

Du missar poängen. Det handlar inte om att plocka in någon. Det handlar om att ha någon i teamet som jobbar med mental träning/prestationsutveckling 24/7.
Jag är SÄKER på att det inte jobbas professionellt med det mentala. BZ lägger ansvaret på ledarna. Vad har de för utbildning och erfarenhet av det, tror du?

Underutvecklat. Särskilt jämfört med individuella idrotter. Kolla Stensons arbete med Torsten Hansson tex. Det handlar inte bara om vilka klubbor du har i bagen om du vill vinna de stora tävlingarna...

Huge: Om det här med mental träning har jag ett jättebra exempel.
Jag är från Uddevalla. Där spelar Oddevold. Dom spelade då i nuvarande superettan. De hade en spelare som hette Marcus Johannesson.
Ett år var han så kass så han kunde inte ens slå ett enkelt pass framåt pga dålig självförtroende.

Året efter kom Torbjörn Nilsson dit.
Han satte ett kasettband i näven på honom. Det var ett band med mental träning. Marcus var sådär road, men gav det en chans.
Han lyssnade på det i ensamhet innan match.
Från att varit "usel" så blev han en mittbacksjässe med sjujävla självförtroende.
Det året gick Oddevold upp i Allsvenskan.
Året efter gick Marcus till Djurgården spelade där ett antal säsonger.
Detta var ett litet sidospår om en annan sport/spelare😀
Men det visar den oerhörda betydelse som rätt mental träning kan ge.

Mental träning själva Huge?
Är det samma som Stig -Helmer gör mot sin flygrädsla?
(Jag kan spela hockey, jag är inte rädd😀)
Att tro att en mental tränare gör mer skada än nytta är att som att säga att Skolkuratorer, Terapi och Psykologer är humbug typ.

bradberry:
Brad, självklart är ett uppehåll (det är ju på semestern man skall vila och ladda batterier) bra för att omstarta när spelet tiltat och man har tappat flytet.
Förlora en match och sedan vinna igen. No problem.
Förlora på det sätt Brynäs gjort. Problem. Man behöver inte ha sysslat mycket med idrott för att veta att man/det snabbt sätter sig i huvudet. Några dåliga slag på en golfrunda kan förstöra en hel rond. Några byten med oflyt i en match gör att man torskar med uddamålet.
Lägg till resultatfokuserade fans och granskande/frågande media och du har förutsättningar där det kokar i skallen rätt snabbt. Där de enklaste grejer blir svåra. Timingen går åt helvete för att man åtminstone inledningsvis försöker FÖR mycket. Var och en försöker göra lite mer själv på bekostnad av lagspelet.
Sen kommer energiläckage och du slutar ge allt för att det kostar mer om du förlorar då. Du tummar på spelidén.
Alibispel. Du visar att du sliter, men inte hela vägen in i kaklet.
Markeringsspelet brister det där sista lilla. Osv osv.

Och så skall man vända på det läget till nåt som är positivt.
Sitter i princip i huvudet alltihop.
Vem har den kompetensen i ledartrojkan? Janne? Sjödda? Bulan?
TJ vet jag har/hade mer än dem. Hjälpte inte i alla fall, när man som tränare blir en del av problemet (spelarna tror inte på din spelidé och det du säljer till slut, om man torskar en massa).
Alltså.
Att träna den mentala förmågan varje dag är lika viktigt som att förbättra fysen, eller passningar, eller PP osv. Träna på att ha fokus på uppgiften, tåla motgångar, möta förväntningar, klara av att vinna utan att tappa fokus, prestera när det gäller som mest osv. Eller skall det lämnas åt slumpen?
Man tränar inte bara när saker inte funkar, man tränar förebyggande för att saker skall funka.
Men av någon anledning kör man ofta in mentala tränare när situationen är i källaren.
Helheten, Brad. Ge sig själv marginaler för att vinna de viktigaste matcherna, de tuffaste och jämnaste matcherna i april... istället för att vara laget som åker ut i kvarten.
Med det sagt.
3 poäng ikväll.
Sen har vi Alsenfelt IK efter uppehållet. 😃

Huge: Jag kan hålla med dig till viss del i det du skriver. Men jag tycker ändå att den här svackan är ganska så brutal. 2 vinster de senaste 9 matcherna? Då är en på straffar. Ska man ha en svacka som alla lag har så ska den svackan vara på absolut absolut max fyra matcher. Sen ska man börja rada upp lite vinster igen.
Brynäs svackor är något alldeles speciellt och unikt.

Auchinleck: Edit: med tanke på Postnord och deras leveranstider så var kanske det där med att svackan kommer "som ett brev med posten" ett illa valt exempel...
:-)

Auchinleck: När säsongen lider mot sitt slut och man har haft 3-4 ordinarie spelare borta sen start, så sätter det sig till sist på orken. Småskador på övriga plus omvaskningar i laget gör att en svacka förr eller senare brukar komma som ett brev på posten.
Vilket i sin tur sätter sig på psyket, svårare är det inte.
Vanlig simpel idrottslära.
Visst, lite hjälp utifrån kan säkert bidra till viss del men det mesta handlar ändå om att ha tålamod, tro på det man gör och inte ändra alltför mkt på grunderna.
Att plocka in en definierad och speciell mental frälsare utifrån kan dessutom göra saken än värre om det vill sig illa. Dessutom är jag rätt säker på att man redan jobbar mkt med det mentala själva, att man skulle strunta i den biten och helt och hållet låta den vara känns inte sannolikt öht.
Vi har hamnat i en svacka, som alla lag gör under en säsong. Under denna svacka har vi trots allt tagit 16p och tappat 20p. Känns inte som nån avgrundsdjup nedgång i vare sig spel eller poängplockande, mer som rätt normalt för att vara i just en svacka.
Som vanligt överdrivs allting å det grövsta när det gäller engagerade och otåliga fans....

Auchinleck: Håller delvis med. Visst kan ett lag ha nytta av en mental coach. Jag är ändå av åsikten att ett uppehåll hjälper en att bryta ett negativt mönster, att återhämta sig mentalt och nollställa... Tre poäng ikväll skulle ju plötsligt innebära två raka segrar. Hemmamatch mot en svagt Luleå gör ju att allt talar för................................förlust...... "The Brynäs way" #dysterkvisten

Vi tar 3 pinnar idag dags att vinna hemma igen !!

bradberry:
Det behövs professionell hjälp att nollställa mentalt.
Men hockeyledare är fan i mig kroniskt rädda att ta in hjälp utifrån.
En nyckelkompetens som man inte har råd att lämna vind för våg!
Massera trötta muskler går bra, men den viktigaste mellan öronen, den låter man vara.
För helvete.

Inkazar: Sällan har man längtat till ett uppehåll som nu. Verkligen tid för återhämtning, läka skadade spelare, träna detaljer (PP) men framförallt och viktigast att nollställa sig mentalt och börja om...

Uppehåll brukar innebära hockeyabstinens. Det är en annan känsla den här gången...

Dallemas: lägger ut den när värmningen är över. Börjar 10:45 å lär sluta 12:00 ca.

bradberry: jag blev mycket förvånad. Och jag är orolig om han inte är med ikväll. Utan honom har vi inte en enda speluppbyggare. PaW räknar jag inte med eftersom tvillingarna är helt under isen.

Dallemas: Jensen osäkert kort enligt pappers-GD... Var det nån mer än jag som förvånades över att han spelade vidare matchen i torsdags?

Bulan har kört samma PP-formationer så länge att tuschen inte går att sudda bort från taktiktavlan längre så då bestämde han sig helt enkelt för att köra vidare med det.

Laguppställning ikväll nån som vet?

Hyfsat viktig match i kväll. 3 poäng i kväll skulle betyda mycket.

Honken: Jag har tröttnat rejält. Ringer/mailar varje gång det strulat sen årskiftet. Har fått 6 veckor gratis hittills.

{1570}: Alltså när jag ser din bild så blir jag lite nostalgisk och tänker tillbaka på den gamla goda tiden.
Har ni ett par timmar över i helgen och aldrig fick se brynäsgiganter som Börje Salming, Tord Lundström, Inge Hammarström, Lars-Göran Nilsson m fll spela så kan ni drömma er bort via denna länk.

www.youtube.com/watch?v=HFhotpwUSbs

Här kör man inga 30 sekundersbyten direkt…

Steenm:
Haha ja, problemen som ter sig är att strömmen stannar, hänger sig, loopar, dålig kvalité.

Jag har använt deras webbstream sedan de lanserade den, det var fan när Bäckström spelade i Brynäs och dessa problem jag beskrev ovan har jag upplevt ända sen dess och de har betett sig på samma sätt. Så problemen har funnits sen ALLTID och ännu inte fixats.

Och innan någon säger "Pröva en annan webbläsare". Jobbar själv som systemutvecklare och har under alla dessa åren suttit på 5 olika fiberuppkopplingar på olika platser i sverige, säkert haft 20 olika datorer/devices, 4 operativsystem och 20 olika webbläsare. Problemen har funnits på ALLA.

Så alla som av någon konstig anledning vill försvara Cmore att det inte är deras ände det är fel på kan sätta sig ner igen.

Alla upplever inte problemen, men det är VÄLDIGT MÅNGA som upplever dessa problem och det är fan helt sjukt att det fortfarande inte är löst.

Steenm: Jag har begärt att de ska kreditera mig månadsavgiften, då de inte uppfyller sitt åtagande att leverera det jag betalt för. Får väl se hur det går....

{7800}: Men de har ju bara haft problem "de senaste två veckorna"...

Jo, tjena. Jag undrar ja hur många hockeykvällar Cmore sabbat för mig de senaste säsongerna. Har fan högt blodtryck pga detta företag.

Skrubben: Zab fick 12 matcher och imponerade inte så värst, förhoppningsvis så var det skadan som gjorde sitt! Så hoppas nu på att Zab är hel snart o kan visa oss att han är en vass målskytt!

{7800}: Sedan jag bytte browser från Chrome har det funkat utan problem. Nu använder jag Edge i Windows 10.

Sanny tror fortfarande vi kan hota i slutspelet:

"Det som känns roligt i år är det faktum att så många lag kommer att kunna utmana om guldet.
Jag håller fortfarande Frölunda som favorit men räknar med att Växjö, Skellefteå, Linköping och framförallt HV71 kommer att kunna hota. Då har jag inte ens nämnt Brynäs."

Jag vet inte jag, krävs en rejäl formtopp och kanske kan den komma om Bertil, Zab och Johnson kommer tillbaka snart. Om Paille och Clark kan spetsa formen igen. Om någon av målvakterna kliver fram. Om Bulan kan hitta glöden igen. Om PaW och PoW hittar höstformen.

Många "om" med andra ord...

Cmore försöker förklara varför det inte fungerat på 10 år.

www.youtube.com/watch?v=NaQrl89Xjx4&feature=youtu.be

{7800}:
Influensa i ljumskarna...

Bertilsson var ju bara "sjuk" senast jag hörde. Måste vara en jävla flunsa när han blir borta i en månad.

Zaborsky skriver på instagram att han hoppas vara tillbaka före slutspelet.

Brynäsgubbe: Lättare känning på Bertil. Snart tillbaka. Snart.

{7981}: Bertilsson då? 😭

Sunken snart tillbaka

SH: Iofs... hade det varit Hedman hade han siktat in sig med axelkåpan... och då hade nog inte Jensen klivit upp...

Luleå Hockey, värnar om svensk hockeys framtid!

1-1 20.12 Bill Sweatt (Jacob Lagace) EQ
2-1 30.35 Bill Sweatt (Kael Mouillierat) SH1
3-1 39.58 Bill Sweatt (Daine Todd) PP1
4-2 46.03 Brendan Mikkelson (Daine Todd) EQ

Auchinleck: Fan Huge. Humor.
Dagens hitills roligaste inlägg😀😀
Att du hade sån humor👍👍

Nu jävlar kör vi över Luleå imorn.

Zzz:
Det skall nog kunna gå att skicka dem och plocka in nån reko Boforsare istället som gillar att gnugga puck.

Zzz: Zaborsky tjänar nog en bra slant också.

Huge:
Ja, det kan ju bli så när den som skall mata inte riktigt vet vilket bo han ska till...

Goda nyheter för Bengtzén att Ölund och Boqvist börjar bli flygfärdiga. Bör underlätta lagbygget till nästa år. Om vi räknar med att Lindblom, Johnson och Westerholmarna lämnar så är det säkerligen bara Johnson som har marknadsmässiglön som frigörs.

Auchinleck: Mer troligt att han kackat i eget bo och sen ätit upp skiten....

Forsberg 1978:
Slut på mat nära boet?

« · 1796321 · »