1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742265 inlägg · 7967 ämnen

Matchtråd säsongen 2018 - 2019

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
Anders Berg: Hockeypuls gjorde denna lista över alla floppvärvningar. Några känns inte helt rättvisa att ta med, men det är ruskigt många i alla fall.
Uppladdat:

500x0-58a89908-7600-4d8b-9e75-f9e1542ea8da.png

xxx BIF xxx: BZ hade mkt väl kunnat vara en tillgång för Dackell i övergången utan att behöva anses arbeta emot den nya visionen. Bara för han (som alla sportchefer) har missat en del i värvningarna betyder inte det att han ska betraktas som helt värdelös eller umbärlig när det gäller att ex rent konkret scouta nya spelare om han fått fortsätta säsongen ut. Finns väl dessutom många andra områden än det rent sportsliga där BZ hade kunnat vara en tillgång i övergången.
Har säkert gått en del prestige i det hela också, att ”hänga ut” BZ tar bort fokus på de som egentligen bär det största ansvaret: dom som anställde BZ och/eller låtit honom få vara kvar.

Huge: Men sa inte Dackell ganska tydligt att han inte kände sig varken mogen eller redo för att bli en permanent sportchef? Därav var/är det väl ganska bra att Bz inte sitter ihop med honom resten av tiden utan att Dackell får jobba ihop med Inge istället?

Någon som förresten sammanställt alla spelare som Bengtzén värvade under sin tid; visst är det väl 70 - 30 (80 - 20 kanske) i "floppfarvör", så att säga?

{6984}: Honken hade nog legat på Fernströms nivå om han kommit in, känns det som. Däremot var det riktigt klumpigt uttryckt i media av BZ.

Huge: Mitt tränade öga...

Har inte läst vad som skrivits i "Kristo-gate" men kan lugnt konstatera att det hade blivit betydligt mycket billigare att behålla Palushaj än att signa en otränad Kristo - sparka honom - och värva en ny spelare.
Sen är det ju spännande hur man ser på spelare och spelare: Kristo skulle vara en frälsare/spetsspelare. Å då tänker jag på övriga spelare som floppat eller nästintill - anledningen till att de är kvar är alltså därför att där hade man inte räknat med större utdelning; Larsson som ett exempel, Rautio ett annat. "Äsch, vissa spelare är ju halvkassa så..."

{6984}: Och vad säger att det hade blivit ett lyft med en skadad/krasslig Honken då, mer än din egen spekulation eller din spåkula?😂😂😂😂

Soffdomaren: Precis. Vi hade ju Rautio och Fernström var ju verkligen ett lyft 😂😂😂

ellis:
Nja
Att SB kickades med löjlig motivering istället för rakt dialog är en sak.
Men om han nu måste ersättas för att han inte arbetade enligt nya visionen - då kan han ju inte gå kvar och arbeta emot den nya visionen rimligtvis.

Dvs SB kompetens var varken önskad eller efterfrågad längre och han hade därmed inget att tillföra.

Ove Myling: Vad var det nu igen han sa om Honken. Inte shl-nivå. I alla fall inte i Brynäs? :)

Sådär då har man införskaffat biljett till onsdagens match. Kul att få se lite live hovkey mitt i veckan👌

Skrubben: jag håller inte alls med. Brynäs gjorde en tydlig markering att bz inte var önskvärd efter usla starter två säsonger i rad. Även att man lindar in det i fina ord så är markeringen tydlig: vi i Brynäs accepterar inte vad den sportsliga ledningen åstadkommit i vår fina förening.

Skulle bz gjort på samma sätt när han sparkade Melin? Låtit honom gå parallellt med nya tränarkonstellationen. Bara löjligt att tro att det skulle funka.

Tycker personligen att bz borde hålla tyst och inte spekulera så mycket. Han fick sparken för att han inte har det som krävs, iaf inte i Brynäs, och behövde försvinna direkt för att stoppa blödningen.

Sanny Lindströms krönika idag med Gunderson i veckans lag och dessa ord om Söderström=)

Brynäs släppte fram backen Victor Söderström som visade upp en löjligt imponerande spel.
På riktigt. Söderström är ”the real deal”.
När jag sett Gunler och Söderströms framfart har jag inte kunnat sluta le.

Huge: För min del kanjag i stora delar instämma i dina tankegångar i "fallet" Bengtzén. Faktiskt.

Huge: Det stämmer att BZ har lyckats med endel värvningar men han har misslyckats två år i rad med sitt lagbygge.En sportschefs jobb är att få ihop ett vinnande lag och detta har bevisligen BZ misslyckats med.
De flesta experter har tippat BZs lagbygge på nedre halvan inte bara vi gnälliga fans.
Därför är det rätt att BZ fått sparken redan nu han ska hålla fingrarna borta ifrån lagbygget nästa år.
Snart är tiden här då kontrakts förhandlingarna startar inför nästa säsong och då vore det tacksamt om en ny SC är på plats.
Det finns endel spelare för att uttrycka det milt i BZs lagbygge som en ny SC kanske inte är intresserade att förlänga med och ska då få så stor möjlighet som det går att bygga ett eget lag.

Ove Myling: Men du måste ändå hålla med om att det framstår som på det sätt som Huge beskriver? Sedan finns det en större plan i detta, precis som Inge Hammarström säger i tidningen att ”inte tappa bort sin själ”.

Huge: ”ut, nu framstår ju Brynäs agerande enbart som att man velat visa handlingskraft och peka på en syndabock för den dåliga starten på säsongen.”

Jag tror nog att kunniga yrkesmän i Brynäs styrelse vet bättre än någon gammal hobbytyckare på hs hur man ska agera i föreningen. Vi kan inte kritisera hur Brynäs gjorde när dom avskedade bz. Vi vet inte hur deras förutsättningar såg ut när dom tog beslutet.

Blir bara löjligt när omogna läktarcoacher ska bedöma hur proffsigt branschfolk sköter siba jobb.

Soffdomaren:

Han hade ändå Jensen och Kousal. Kousal har varit vår bästa forward hittills och har Jensen en tydlig styrka så är det att han har bra split vision till att hitta medspelare i bra läge. I powerplay spelade Kristo med Gunderson, Boqvist, Danielsson och Kellman. Det bör kunna vara seriens bästa PP och motståndare får fokusera hårt på att inte låta Gunderson styra och Danielsson komma i bra skottläge - det har de gjort, problemet är att den öppningen som då kommit för Kristo inte gett något. Han har mest åkt runt och sett vilsen ut i PP med och inte alls varit delaktig i spelet. Samtidigt har väl Kellman gjort 2 mål i PP och Boqvist likaså.

Tänk dig Clark eller Nick Johnson istället. De skulle redan smällt in 5 mål i PP i den konstellationen.

Kristo är ingen dålig spelare, man ser stundtals hur kvaliten finns där. Men han ser otränad, vek och vilsen ut. Han har noll självförtroende just nu och har inte heller något bra skott.

Det blev bara fel.

mk: "Man kan ju inte ha kvar en kille på den positionen ” bara för att”

Nä, det stämmer.
Men man kunde ju ha behållit BZ säsongen ut och nyttjat hans tjänster när det gäller att stötta Dackell och skola in denne i chefsrollen. Nu kastar man ju bara bort BZ:s kunskap och erfarenhet i den biten och ger honon lön säsongen ut för att sitta och rulla tummarna. Eller såga ved i sommarstugan, som han tydligen sysslar med för tillfället.

mk: "Skulle du vilja ha chefsjobbet och sen bli nerpetad, och sen sitta kvar kontraktet ut?"

Ointressant fråga, beror ju helt på förutsättningarna.
Nu har ju BZ sagt att det iofs är en hypotetisk fråga, men att han skulle ha övervägt ett erbjudande om att få stanna kvar parallellt med Dackell ifall en sådan förfrågan hade kommit.
Tyder iaf på att han kan ha accepterat ett sånt erbjudande under rätt förutsättningar.
Vilket leder till min poäng: Brynäs hade framstått som mer seriösa i sin behandling av BZ, oavsett om denne hade accepterat erbjudandet eller inte.

Huge: Ja när ska man kicka honom då? Skulle du vilja ha chefsjobbet och sen bli nerpetad, och sen sitta kvar kontraktet ut?
Kom igen nu.
Hade du gjort så?

Man kan ju inte ha kvar en kille på den positionen ” bara för att”

Sen sa ju Abris att man ville kickat honom redan i våras, men då stack ju Stark. Då gick det inte.
Så tidpunkten är snarare för sent..

{7800}: Snälla gå inte på kvällstidningarnas B-journalistik! Det är praoelever som vill upp i karriären som sitter och klipper ur citat från andra intervjuer och skapar sina egna sanningar...

BZ var positiv till BIF över lag men hade synpunkter på att han blev arbetsbefriad och att han fick iklä sig syndabock...

Praoeleven klipper in allt negativt och sållar bort allt annat vilket:

1. Framställer det som att BZ ”går ut i media” och gnäller.
2. Får många klick på webben och en klapp på axeln av chefen...

Zzz: Det enda "negativa" med att Kristo fått sparken är väl att vi nu tvingas läsa en uppsjö av tänkbara ersättare som pettisbif kommer att namedroppa.
Plus alla hypotetiska laguppställningar det för med sig inför varje match.
Fast man får väl ta det onda med det goda... :-)

Berge: Mjo kanske det men han borde ha haft bättre medspelare då med. Nu har jag inte kollat på hans statistik direkt, vilket jag så klart skulle ha gjort men om jag leker med tanken att han spelar i en lina med riktigt bra spelare så skulle ju en del av poängen kunna vara "gratis" i form av andra assist typ.

{2064}: Ja, ibland går det hem, ibland inte. Mkt beror väl på tidpunkten för såna här värvningar. Ibland tvingas en SC agera snabbare än vad man tänkt sig från början och då kan det bli missar. Är väl hos många fans som med media i dom här lägena: man fokuserar på det som varit negativt, för att sälja. Att BZ gjort många riktigt bra värvningar är inte lika intressant.
Dessutom känns det som att många övervärderar spelare av den här typen som kommer från ex KHL. Ett helt annat spel där, i SHL måste du göra jobbet över hela banan, framförallt i defensiven och det är nog här som man varit mest missnöjd med det Kristo presterat.

Soffdomaren: Dessutom var det allmänt känt att Kristo var svag i det fysiska spelet och defensiven.
Tänkte BZ att med den på pappret starka backuppsättningen så skulle Kristo ligga och fiska på blå?
Kristo känns mer som en chansning som inte gick hem.

{7800}: Läs innantill. BZ gnäller bara på tidpunkten som Brynäs valt, inte på att han blir avskedad, vilket man till stor del kan förstå. Hade varit snyggare om man meddelat BZ att han gjort sitt efter den här säsongen och frågat om han är beredd att jobba parallellt med en t.f SC (Dackell) den här säsongen ut. Sen hade det ju varit upp till BZ själv att acceptera det upplägget eller avgå på direkten.
Det hade iaf sett bättre ut, nu framstår ju Brynäs agerande enbart som att man velat visa handlingskraft och peka på en syndabock för den dåliga starten på säsongen.

{7800}: Det där var en nedkokad version av det som publicerades i Gefle dagblad förra veckan. I den var 90% positivt, i Aftonbladets nedkokade version var i princip 100% negativt.
Blir så trött på kvällstidningarnas ständiga fokus det negativa.

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/l12OKM/kritiken-mot-brynas-fran-sparkade-sportchefen-ska-rulla-ett-huvud

Det märkliga i det här är att BZ fortfarande inte verkar kunna acceptera eller erkänna att han klantat sig utan gnäller på Brynäs istället. Tappar ju bara mer förtroende när han säger sådär. Gubbens ego kanske är hans problem.

Soffdomaren: att snitta en halv poäng per match i KHL är ganska bra. Då bör man ligga på minst 0,75 i SHL.

Problemet i Brynäs var att han såg vilsen och otränad ut och dessutom inte gjorde mål.

Tänkte på en grej angående Kristo. I KHL gjorde han 21p på 42 matcher och hos oss 4p på 10 matcher. Hade han gjort en ynka poäng till i brynäs hade han legat på sitt KHL snitt som man måste ha använt då han värvades. Han var ingen toppspelare där, förväntades han bli det här eller var det en hyffsad spelare som gavs en för stor kostym av BZ? Han kollade väl mycket på poäng då han värvade spelare?

{8399}: "Jag har ju aldrig köpt en biljett och inte gått på matchen..."

Det är sånt som händer om man har säsongskort i arenan.

Gusten:
Spelare som blomman och rodhin har inget i 1 och 2 linan att göra.
Är det dessa vi måste lyfta fram har vi jäkligt stora fel i lagbygget på forwardssidan. Och då räcker inte bara EN bra ersättare till kristo..

Lindström:
Bra av dackell att föra raka puckar utåt till supportrar och media.
Istället för dravlet kring SBs kick från ord.f. och klubb.dr.
Inge värre att hänga ut en spelare än en sportchef..
Kunde ha lindat in kristo i ett: vi är jättenöjda med Kristos insats men vi behöver en annan slags spelare på Kristos plats som en del av vår nya version.

Raka puckar - inget dravel. Me like!!!

Mattson: ”Förstår inte kommentaren. Menar du att jag borde betala mer?”

Nej, det är jag som borde betala mer. Jag har ju aldrig köpt en biljett och inte gått på matchen så jag har ju en del att ta igen för att kunna toppa dina köp av tomma stolar. Man vill ju VISA att man är en bra supporter.

Pettisbif:
Jag vill se Blomman och Kousal tillsammans. De har bra kemi i pp.

Blomman-Kellman-Kousal
Danielsson-Jenssen-Boqvist

Då har vi de lynniga humörspelarna i en och samma kedja.

Tar själv bort Harper i Örebro. Tror inte han är på väg bort !!

Men jag lägger gärna till två andra.

Edwin Hedberg
Nichlas Hardt

Inför matchen på onsdag så hoppas jag verkligen på denna laguppställning!

Karhunen (Rautio)

Gunderson Kilström
Bertilsson Lundgren
Söderström Andersén
7e Ersson

Danielsson Kellman Boqvist
Blomqvist Jensen Kousal
Rohdin Westfält Nilsson
Mannberg Asklöf Forslund (Kanske snabbaste kedjan i serien?)
13e Alcén

Sen lär det ju bli ändrade PP kedjor i och med att Kristo lämnat. Blir intressant att se hur Sjödda formerar det.

Sen kan man väl ändå ta hem Bjurström nu!! Sätt han med Jensen och Kousal och vipps så har vi en väldigt stark andra kedja tror jag. Tror att Bjurström skulle växa med två så pass offensiva spelare bredvid sej.

Kanske såhär då?

Danielsson Kellman Boqvist
Bjurström Jensen Kousal
Rohdin Blomqvist Alcén
Nilsson Westfält Mannberg/Forslund

Gusten:
Finns fler namn som inte kommit till sin rätt i sin klubb. Här kommer fler namn som Dacke kanske kan locka hit på något sätt. Lägg märke till att nästan alla sitter på utgående kontrakt. Sen kanske inte alla är just den vi här ha men här kommer iaf lite spelare.

Bud Holloway
Daniel Olsson-Trkulja (Nja..)
Christian Thomas (Långskott)
Johan Olofsson (Varför inte)
John Persson (Nja..)
Julius Juntilla (Nja!)
Shane Harper (?)
David Kase (Mora?)
Jusso Ikonen
Dennis Everberg (Rögle om han kommer hem?)
Carl Persson (osäker om han tillhör Malmö)
Jacob Nilsson (Mora?)
Pontus Åberg (Långskott)
Filip Sandberg (HV?)
Jens Lööke

Summa summarum. Bästa två alternativen är lätt Jusso Ikonen eller Jens Lööke.

Pettisbif: Gilbert Brulé? Är han polare med Anders "Pudding" Weiderstål?

Skämt åsido. Det ska bli intressant att se vad Dackell drar upp ur hjälmen.

Lemp: med den skadehistorik Wänna har och främst då med sina hjärnskakningar så tycker jag tvärtom att det vore en rejäl chansning i dagsläget. Tänk om han går sönder.. snacka om pengaras.

Skrubben: Wännström hade varit optimal, skulle gärna se han tillbaka i Brynäs. Passar på att slänga in ett namn som blev ledigt ganska nyligen på grund av att hans khl-lag behövde värva en center och offrade han. Bra poängsnitt i Europa. Lär vara ett av de mest jagade namnen just nu så lär blir svårt att få honom. Ett frågetecken om han passar i lagbygget oxå.

Inkazar: Ja, att Thure har kontrakt även nästa säsong gör affären betydligt mer komplicerad. Wännström har också ganska lite speltid i HV och hans kontrakt går ut nu till våren. Det vore en bra kandidat.

majk: Mellan raderna låter det som att ny klubb för Kristo i princip är klar, borde borga för en hyfsat bra ekonomisk deal för Brynäs ändå.
Att som SC försöka pricka rätt med spelartyper som Kristo och Palushaj är nog svårare än med typer som ex Kousal representerar: mer tvåvägsspelare/karaktärspelare än utpräglade och tilltänkta målskyttar.
Raskt agerat av Dackell, kul också och spännande med lite Silly Season så här i höstlunken.
Vad kommer istället?
Tippar ändå på ytterligare nåt från främst AHL, Hammarström och Dackell borde ha lite känningar därborta som kan vaska fram nåt vettigt.

Inkazar: Inge + Vancuver = Dahlén ..? (Dröm) 😉

Skrubben: jag skulle kunna tänka mig att Inge har något på gång från Vancouver. Det skulle inte förvåna mig det minsta.

Och Thuresson tror jag inte skulle bli bra. För som du säger så kommer vi nog bli tvungna att ta över hela kontraktet i så fall.
Om det ska vara aktuellt så måste det innefatta en REJÄL rabatt den här säsongen.

Pettisbif: Jag skulle nog hellre köra på ett säkert kort, typ Thuresson, än att chansa med en ny amerikansk värvning mitt under säsong (Miller).

Men du nämnde ett bra namn där, Thuresson. Kanske kan vara något? Bara 10 minuters speltid senaste matchen för HV. Jag vill dock verkligen undvika att ta över hela kontraktet som sträcker sig till 2020.

honken21: seriöst!? Mardrömsinledningar två säsonger i rad. Vad väntade du på? tredje gången gillt?

Brynäsgubbe: bra inlägg. Jag är inte övertygad ännu om att det var rätt att kicka Bengtzén. Men hoppas bli det.

« · 1915836 · »