1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742298 inlägg · 7967 ämnen

Matchtråd säsongen 2018 - 2019

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
Finns två relativt intressanta namn i KHL. Vet inte hur status ser ut. Men sök på Youtube på dessa.
Gilbert Brulé och Teddy Purcell. Sen är ju även Andreas Thuresson en namn som man bör kolla läget med tycker jag. Han har hamnat lite i HVs frysbox. Kan kanske göra en comeback hos oss. Och blomma ut likt Bergfors när han kom till DIF från LHC. Sen finns ju även Martin Johansson som även han floppat lite i FBK. Men på honom tror jag desto mindre på.

Jaha, detta är väl ett bra och ganska väntat beslut. Men nu gäller det att Brynäs gör väldigt många rätt framöver. Listan på sparkade spelare,tränare och felbeslut har hopat sig allt för snabbt.

Pettisbif: Bulan, Paille, Clark, Gunderson, Palushaj, Jensen, Ikonen, Kellman, Kousal.

Final.

Ge honom lite cred.

mattiask: Bengtzén fick panik när Palushaj-affären sprack. Tog in en (vad det verkar) helt oscoutad spelare som såg bra ut på Elite Prospects. Jävligt synd att han låste sig så totalt till Palushaj hela våren att han inte verkade ha några sidospår alls.

mattiask: Bz tog hit honom genom att köpa grisen i säcken menar du.

Pettisbif: Måste bara fråga en sak.. Har du varit nere i omklädningsrummet och sett att Kristo var lönnfet?
För det är en väldigt grov anklagelse (i min bok) att kalla någon lönnfet utan att ha den minsta koll.
Brynäs gjorde helt rätt i det läget vi är nu som sparkade honom, men att sitta och spy galla över spelare som misslyckats i VÅR klubb är ju bara löjligt.
Bz tog hit honom och trodde han skulle göra succé, men tyvärr blev det raka motsatsen. Men sluta snacka om saker du inte har koll på vad gäller hur han tränat eller att han är lönnfet.
Hos mig är det otroligt taskigt att kalla någon lönnfet.

MrCarla: Han har rätt till hela lönen såklart om man inte kommer överens om något annat. Men i de flesta fall när man kickar en spelare förhandlar man fram en summa som båda parter kan vara hyfsat nöjda med. Lär kostat Brynäs några månadslöner.

Och angående nyförvärv, vore det inte mumma ifall Clark kom tillbaka? Han har ”bara” gjort 9 poäng på 20 matcher i KHL och klubben han gick till var ju klubben som Kristo värvades från så kanske dom är intresserade av att få tillbaka Kristo som gjorde 21 poäng på 42 matcher för dom..?

MrCarla: ja man står där och betalar tills någon tar över hela eller delar av kontraktet.
Om inte det finns någon typ av out. Dvs en sudd stålar vid avslut.
Men oftast när det handlar om utländska spelare har dom ju fått en sign on bonus. Så hur man än vrider på det blir det ett bakslag ekonomiskt.

Peja: Bz fail igeeeeeen... Kristo var extremt loj och nonchalant i spelet. Kan inte tränat skit hårt i sommar. Han var ju lönnfet. Kan inte blivit scautad nånting. Bz din pajas! Melin, Caporusso, Miller och nu Kristo. Alla extrema super floppar som fått sparken i förtid.

mattiask: kommer nog ta tid att gräva fram en spetsspelare.

Jag tycker man borde testa att ge Blomqvist chansen i andrafemman som ny tredjelänk, han har näsa för mål och i PP har ju Blomman och Kousal visat upp ett fint samarbete. Sen hoppas jag innerligt att ett potentiellt nyförvärv inte är någon chansvärvning, hellre att man väntar lite längre för att få in en spelare som gör skillnad än att man försöker få fram något förhastat för att ersätta Kristo, sen är det väl som alltid den här tiden att marknaden kanske inte är den bästa...

mattiask: Kristo är ingen dålig spelare men heller inte den spetskompetensen han värvades som. Alltid problematiskt när spelare inte motsvarar varken klubbens eller sina egna förväntningar. Brynäs måste få in någon ny, Kristos bortfall skapar ett hål i truppen.

mattiask: Hur det ut med pengar när man kickar någon? Inte så insatt i det där. Är det så att man måste betala lön om inte något annat lag tar över kontraktet?

bifhjärta: Ett mycket bra beslut då han visserligen inte fått någon längre tid på sig MEN jag tycker samtidigt han visat att han hittills inte klarat av SHL-tempo. Han har gjort enstaka bra grejer i enstaka byten.

Gillar även att Dackell säger rakt ut att en spetsig forward ska in.
Nu ska det bli väldigt intressant att se vad man hittar nu.. i detta läget av säsongen.

bifhjärta: Det var oväntat... Not.

Vilken superflopp. Jävla soppa. Caporusso 2.0. Så går det när man inte scoutar en spelare.

bifhjärta: Wow...
Tror knappast laget blir bättre på kort sikt av att Ludvig Nilsson tar hans plats.

Huge: "Jag resonerar lite fritt kring begreppet"

Lite så jag tänker om dig också: värdelös i allmänhet och idiot i synnerhet! ;) :)

Huge: gnäll...hårda ord förekommer när det finns en kravbild! När man ställer krav på sina medspelare tränare organisation osv..Brynäs sätre redan förra året upp sin egna kravbild på top 6...klart som fasen att man får vissa sitt missnöje! Det är ju inte kindergarten det handlar om! Högavlönade spelare tränare osv...Det var dessa spelare som grinade till sig att Melin fick sparken! Så kan det grinas i ett lag också..serru...Du är så jäkla medelsvensson i ditt sätt att se på det...nöjd när vi gör några bra minuter här o där...Har vi din kravbild pp detta lag kommer Bif alltid vara i botten! Jag vill se mitt lag mycket högre än så! Med bättre spelare..och framförallt ett spel som håller för top 6...Jag vill se Bif gå förbi Dif i antal sm guld. Då krävs det något mer än det vi ser..tyvörr är det din vän bz som har dragit oss ner till där vi är nu..

Saxat ur GD:
Brynäs klubbdirektör Michael Campese har tidigare berättat om den treårsplan föreningen håller på att sjösätta.
I väntan på att den nya organisationen ska bli färdig och presenteras är den förre storspelaren och mångårige NHL-scouten Inge Hammarström tillbaka i en roll i Brynäs – som bollplank till Andreas Dackell.
– Jag tror på idén Brynäs har att inte tappa bort sin själ, säger Hammarström till Sporten och Hockeypuls.

Auchinleck: Absolut, har tränat flera texttv-lag.
Men OBS: enbart på elitnivå. Under min värdighet att kliva ner i seriesystemet... 👊😀

Stefan R 63: Tränare på elitnivå och kan inte skilja på syftet med gnäll/skitkastande/raljerande över egna spelare som förekommer härinne och syftet med det ”gnäll” och hårda ord som säkert förekommer i omklädningsrummet hos ett elitlag eller på lägre nivå?
Tror inte att man behöver ha tränat nåt lag öht på vilken nivå som helst, för att förstå skillnaden...

{8399}: Förstår inte kommentaren. Menar du att jag borde betala mer?

Mattson: ”Eftersom jag har en bit att åka köper jag matchbiljetter som jag inte utnyttjar.”

Kanske man ska ta och hyra sig en loge som får stå tom, jag menar jag har ju så långt att köra.

Stefan R 63:
Huge har tränat Team 377.

Jag har över 50 mil till Gävle men var upp på en match förra säsongen. Brynäs vann mot Djurgården så resan hem gick bra utan några mörka känslor i kroppen. Med denna säsonsinledning har jag inte direkt blivit sugen på en sån resa igen. MEN detta var innan jag såg Viktor Söderström spela. Jag kan faktiskt tänka mig att köra upp enbart för denna talang, en frisk fläkt enligt mig.
Det jag vill ha sagt är att det är enormt viktigt med några riktiga profiler/talanger eller lirare i laget som kan dra folk även fast det går lite sämre eller laget är nere i en svacka.

dAVydov: Eftersom jag har en bit att åka köper jag matchbiljetter som jag inte utnyttjar. Finns nog inte en grej från brynässhoppen som jag inte handlat genom åren. Men det kanske bara är du och jag? ;-)

Huge: ojoj...man måste vara frukthandlare när man pratar till ett päron!!! Jag har varit tränare på elitnivå!!! Har du?? Jag har tränat på lägre nivå...så kom för fan inte o sätt dina jädra höga hästar på mig!! Har du tränar nåt lag??

Jag får dåligt samvete ibland när jag inte gått på match på länge och storhandlar i brynässhoppen istället. Vet inte hur många brynäshalsdukar jag har nu. För många antagligen. Tror faktiskt många resonerar på liknande sätt.

{8399}: "Jag har då aldrig ens funderat på att gå på en match för att bidra ekonomiskt till Brynäs".
Jag går på matcherna av två skäl 1. Se Brynäs spela 2. Lämna mitt ekonomiska bidrag för att se Brynäs i SHL kommande säsong. Jag är övertygad om att 1 förutsätter 2. Men din synpunkt ger i alla fall en förklaring till varför Brynäs aldrig lyfter på riktigt, varken ekonomiskt eller sportsligt.

bradberry: Precis. Det är nog inte svårare än så. Hade vi fått den starten Linköping haft hade publiken kommit.

Ni som klagar på folk som inte går på matcherna:

1. Dåliga resultat
2. Tråkig ishockey
3. Ni utgår från er själva och ert intresse och hjärta för klubben. Tror att de flesta som brinner för laget nog gör sina matcher per säsong oavsett resultat och attraktivitet. Det är marginalåskådarna som inte finner anledning att gå på ishockey under förutsättningar som punkt 1 och 2...

Mattson: ”Märkligt att bidra ekonomiskt till sitt favoritlag? Utveckla gärna”

Jag har då aldrig ens funderat på att gå på en match för att bidra ekonomiskt till Brynäs och jag har aldrig hört talas om att någon annan gjort det heller, för mig är tanken främmande. Tanken har aldrig ens slagit mig och det vore otroligt intressant att se en undersökning om hur många av besökarna som går på match för att bidra ekonomiskt till Brynäs och hur många som går för att de önskar se matchen på plats i arenan.

När vi nu är inne på ekonomisk sponsring från privatpersoner så funderar jag på om inte det skulle vara en bra ide’ att bolagisera Brynäs och sälja aktier, jag menar Brynäs har ju otroligt många fans runt om i landet som är potentiella köpare.
Visst kan fans utifrån köpa biljetter (och stanna hemma) i rent välgörenhetsmässigt syfte men jag tror att aktieköp skulle locka mer.

Vad säger ni, skulle ni kunna tänka er att köpa aktier i Brynäs om syftet var att stärka Brynäs på isen (ett bra lag).

SnowKing: Hur stark ett lags trupp är beror även till stor del på hur fel sportchefen (i vårat fall) har värvat. Drar man hit en amerikansk spelare som man inte ens har sett spela innan så...

Stefan R 63: Hammarby har ju haft en otroligt inkompetent sportslig ledning och varit konstant underpresterande sett till sina förutsättningar. Vi är många som har sett Gefle spöa Bajen och det säger allt om deras jobb i relation till förutsättningarna. Bajen är starka för stunden men överlag har de gjort ett kasst jobb så länge jag kan minnas. Det bästa med Bajen är deras publik och det är en berättelse som de har lyckats sprida på ett bra sätt, så bra att folk från Dalarna, Gästrikland etc helt plötsligt börjar heja på Bajen i fotboll. De uppfyller ett behov som de lokala lagen inte kan tillgodose. Det var desto svårare att locka över Brynäsare och Leksingar till deras hockeyverksamhet...

{8399}: Märkligt att bidra ekonomiskt till sitt favoritlag? Utveckla gärna.

Stefan R 63: Är du frukthandlare också?
Blandar äpplen och päron...
Spelare i samma lag som gnäller och grinar, hänger med huvet och ger upp vid minsta motgång (som man gör härinne) blir inte långvariga. Konstruktivt ”gnäll” och högt i tak i omklädningsrummet är en annan sak.
Du verkar inte ha sett ett sånt ens på vykort...

Emil9783:
Jag håller med dig i mycket!

Vi har några bra 1&2dra line spelare - men för få. (Kausal håller tex poängmässigt toppklass.)
Detta gör att spelare som borde gå i 3dje linan, eller kanske tom 4, nu betraktas som 2 och kanske 1sta line spelare, framförallt spekulativt men även fått chansen på isen, för det saknas bättre alternativ.

Några värvningar lyckas, några floppar. Det lever alla klubbar med.
Därför är det så viktigt att behålla dem som har levererat bra.
Att Palushaj vart rör dyr köper jag (även om det kunde kosta att hitta en ny lika bra ersättare också - kausal var ju bara turen för palie, kristo var valet före kausal) men att Clarken inte fick ett erbjudande. Inte ens ett skamerbjudande. Det fattar jag inte,

Som jag sagt förr så topp året hade vi många bra spelare som kunde leverera. De flesta drog vidare/förnyades inte. In kom färre. Att värva färre antal spelare när så stor del av poänggörana försvann gick inte ihop ens om det var bra värvningar. Nu floppade en del även om tex Palushaj ramlade in. Bengtzen värvade som om alla nya blir kanonvärvningar och ingen floppar. Och inför iår gick inte antalet toppvärvningar ihop på nytt.
Förlusten av Palushaj och Clark skulle ha ersatts + de som värvats. Kristo kunde ingen förutse (fast SB skulle ha sett honom lira först åtminstone)

På så vis kunde vi plocka de vi behövde för 1 och 2dra. Två snipare till hade gjort en jävla skillnad.
Då hade vi kunna flytta ner de som inte håller 1&2 line nivå till 3 och 4 blur också bättre.

Kostar mer sant - men det gäller att inte bara behålla sina supportrar år från år utan också vinna fler nya - och det gör man genom att vinna matcher och titlar, nästintill uteslutande.

SnowKing: håller med dig i det du skriver MEN det finns ett men och det måste finnas en attraktiv produkt för att locka de vanliga..de som inte är medgångssupportar..Brynäs hade svårt att fylla gamla Gavlerinken ...Brynäs som varumärke är säkert starkt men frågan är hur bra produkten är..och i dagens samhälle är det i mina ögon A o O ..

Skrubben: jo det var det jag menade. Men jag tappade tråden mitt i kommentaren pga vissa saker så det glömdes bort.

Emil9783:
"man ska stötta sitt lag i alla väder. Inget fel med det, men jag förstår folk som inte vill betala för att se sitt lag åka på stryk"
Hur stark ett lags "fronttrupp" är beror på hur många som kommer TROTS att laget förlorar.
Att det finns intresse att se slutspelsmatcher live o i synnerhet finalmatcher har vi ju fått bevis för på senare år. Spegla sig i framgångsglansen finns det ganska många som vill! Det är den typen supportrar som kan vräka ur sig att dom inte skall se några fler matcher förrän laget förtjänar det... nån djuping rev medlemskortet av samma orsak. Detta fenomenet kommer man aldrig ifrån.
Å andra sidan har vi då dom som kommer oavsett resultat... För att dom inte har nåt annat för sig? För att dom insett att ett äkta supporterskap kräver att man kommer även när det går dåligt... ex. om inte vi "äkta" supportrar kommer, vem skall då komma?
Det här är så självklart så jag tycker att det inte ens behöver påtalas... lik förbannat dyker det upp så fort nån inte är riktigt nöjd.

Fler folk på läktaren tänder spelarna... gör sponsorerna mer villiga att satsa mer pengar... fyller på klubbens kassakista för att kunna satsa mer storskaligt nästa säsong.
Skulle kunna skriva lika mycket till... men, dom som fattar tror jag redan förstått att utan publiktillströmning bygger man inga framgångsrika lag... såvida inte kommunen t,ex, tycker det är kul med ett duktigt elitlag i stan!

Inkazar: Problemet om man tar högre priser även mot publiklagen blir att även dom matcherna kommer det gå färre folk på. Men jag skulle då också vilja se att man sänkte priserna mot lagen som inte drar publik. Nu blir summa sumarum att man helt enkelt höjt priserna denna säsong och jag undrar om det är rätt väg att gå på lång sikt.

Skrubben: ja. Jag ser inga problem med att biljetter är dyrare mot vissa lag. Tex FBK, Dif och Leksand.
Men att ha ”lördagspriser” mot lag som Örebro, Rögle och Mora tror jag inte är rätt väg att gå.

Ta då ist 360/380 för publiklagen 360 vardag och 380 helgdag.

Apropå publiksiffror, matchen nästa lördag mot Färjestad kostar biljetterna 360 kr styck på långsidan. Är det verkligen rätt strategi? Man har ändrat biljettpriserna denna säsong så att alla lördagsmatcher minst kostar 240/340 (kortsida/långsida) och mot vissa lag höjs det till 260/360. Vanligtvis kostade alla matchbiljetter 220/320 förutom mot Leksand där man höjde med någon 50-lapp per biljett.

Man har alltså höjt priserna denna säsong. Är det rätt väg att gå? Ser för övrigt ut som att man sålt på rätt så bra redan nu till matchen nästa helg. Men jag tror det är en miss att köra 240/340 mot lag som Örebro, Rögle etc. på helger.

Huge: om du är så naiv så du inte tror att spelare gnäller och är arga på varandra fast de spelar i samma lag så visar det bara va långt du har varit från ett omklädningsrum!

Rumpelstiltskin: kan ju bidra med att Hamnarby alltid haft otroligt bra publiksiffror...varje år..oavsett resultat! Vad hammarby har gjort är att fått in en bra sc..mer ekonomiska muskler..byggt en gameplan för många år! Vet inte riktigt Brynäs gameplan med bz ..i mina ögon brunkare som iofs man behöver ha några av men det fixar ingen publik ...Jag tror Brynäs skulle ha mer smarta spelare..spelare som kan styra upp en tränares plan på rinken..som janne l var..gozzi ..rödin..Vi har nog för få såna! Det var nog därför inte Melin funka..för osmart sc och för osmarta spelare...

Mattson: jag är en Brynässuporter som hejar på Brynäs och när jag går på match så är det för att jag vill kolla på en match. Inte sjutton går jag på en match för att stötta Brynäs ekonomiskt och jag tror inte att någon annan gör det heller även om det låter fint att säga det på forumet.
Hammarby fotboll har nog heller inte en massa fans som går till arenan för att bidra ekonomiskt till Hammarby. Maken till märkliga resonemang får man leta efter

moment22: Jo, jag vet.
Jag resonerar lite fritt kring begreppet och ur Brynäs synvinkel. Han är nyttig ur ekonomisk synvinkel men betraktad som en icke önskvärd supporter (idiot) i övrigt.

Huge: Det är inte vad nyttig idiot betyder. En nyttig idiot springer andras ärenden utan att fatta det själv.

« · 1915758 · »