1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 737123 inlägg · 7967 ämnen

Matchtråd säsongen 2018 - 2019

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
Brynäsgubbe: Jaha...
Så det är ”tjafs” och ”påhopp” nu när jag undrar vad du menar med ”osäker” när vi talar om Sjödda?
Är han osäker som coach, varför håller du då med om Hedberg när han hissar bl.a coachningen?
Inte fått nåt svar här.
Och om du anser att han verkar osäker i övrigt och när det gäller att uttala sig offentligt så har jag svarat: ointressant så länge hannar bra på det som är viktigast: träna och coacha laget.
Men det svaret tar du väl också som tjafs och påhopp, skulle jag tro.
Vilket isf gör att jag osökt kommer att tänka på sagan om ”Prinsessan på ärten”.
Bifogar en 😉 som visar att allt inte är så allvarligt menat...

Berge: I det stora hela så har Sjödda gjort ett ok jobb. Han har ju varit lite bakbunden genom Bz’s dåliga värvningar. När det gäller matchcoachingen så lämnar han lite att önska mellan varven. Det är inte ovanligt att han kör in tredje eller till och med fjärde kedjan efter ett PP. Visst, spelarna behöver vila men med det momentum man får genom ett PP så borde man försöka att utnyttja det övertaget och spela sina bästa i bytet efter. Sen har Sjödda haft lite problem att vända en negativ matchbild. Så länge gameplanen från start funkar så brukar det se bra ut. Men funkar den inte eller om motståndarna gör taktiska förändringar så brukar Sjödda ta lite för lång tid på sig att göra nödvändiga förändringar.

Men i stort så klarar han och hans stab av jobbet helt ok.

Davey85: Spelarna har tagit sig i kragen och börjat inse hur mkt jobb som krävs i varje byte, varje match. Plus att det tar tid att få allt att sitta till 100%, i synnerhet när man tvingats plottra med mkt pga den dåliga starten. Däri ligger nog den stora förklaringen, den grundläggande spelidén på den här nivån är och bör knappast vara rocket science eller svårt att begripa för en elitspelare.
Är nog lika kul för spelarna just nu och som jag sa igår: Kristos ersättare kommer nog att boosta det mesta, som det känns.

Sjödins hockeykunnande måste vara otroligt stort. Jag har dock undrat om han når ut med sin spelidé. Nu är det förstås alldeles för tidigt att blåsa faran över, men jag hoppas att Sjödda sätter en rejäl dumstrut på mig.

Just nu är det kul med hockey igen, hoppas laget kan bygga vidare och kanske förstärkas av nåt nyförvärv.

Huge: Jag tänker inte sluta kritisera när saker görs dåligt, och på samma sätt tänker jag inte sluta ge beröm när saker görs bra. Du kanske missade mitt inlägg efter matchen igår?

Huge: Du säger att du inte orkar tjafsa men ändå är det du som börjar med tjafset och påhoppen... #HugeLogic...

Brynäsgubbe: Ja, vi har spelat bra i många matcher men inte tagit poäng, sämre i ett par andra.
Orkar inte tjafsa med en gapande svartvit supporter som antingen befinner sig i himlen eller i helvetet, beroende på om vi vunnit eller förlorat.
Men kul att du helt plötsligt ändrat dig om Sjödda och hans coachning. Nåt säger mig dock att han återigen är en usel coach efter nästa förlust...

Soffdomaren: Om Sjödda läser härinne så får vi kanske en lite utförligare redogörelse vad det lider, som skingrar dimmorna kring hans ngt kryptiska uttalande på PK:n.
Fast Fan trot, det är nog inte hans stil...😀

Huge: Tycker du att vi spelat bra de första 10 matcherna? Orkar inte tjafsa med dig.

Brynäsgubbe: Så länge Sjödda coachar bra, vilket du nu helt plötsligt verkar tycka att han gör efter att ha lyssnat på Hedbergs kloka ord, så skiter jag i om han verbalt kan framstå som osäker inför ex media eller när han i övrigt tvingas uttala sig offentligt framför en mikrofon eller vid en TV-intervju.

Berge: Klart han ska hyllas, hela laget ska hyllas idag ;) Kan ju vara så att Sjödda är väldigt, väldigt kylig med. Han kanske sa att han inte riktigt trodde på det sätt som övriga ville spela men lät dom hållas. När folk insåg att det inte funkade så satte han ner foten, berättade hur det skall spelas (på hans sätt) och så började poängen och respekten från omgivningen trilla in på kontot.

bradberry: Ja, det ju också MIN tolkning. Det enda som isf förvånar en aning är att Sjödda inte använder ordet VI om han nu vill framhålla att det hela tiden egentligen handlat om gemensamma beslut, även om han själv i grunden varit tveksam.
Nu framstår hans ord som att det bara är han själv som blivit pressad under mordhot från övriga tränare och spelarna att gå med på förändringen.
Typ....
Eller så är det så enkelt som Axle säger: Sjödda har svårt att i ord och med tydlighet få fram det han vill ha sagt. Alt att han heller inte VELAT avslöja ALLA interna turer som föregått förändringsbeslutet.

Qvarre: Det finns ganska många gårdare i sumpanområdet

Berge: Missförstå mig inte, håller med. Men han framstår som osäker ibland. Hade bara lite funderingar kring det.

Brynäsgubbe: Sjödin har nog en jäkla respekt över hockeykunnande med sig i omklädningsrummet. Han är en legend i Brynäs och en av de levande exemplen på en man som läser hockey som en bok. Han hade en jäkla blick och förmåga att lösa spelet som spelare, och det har han nytta av som coach.

Sjödin tog över ifjol efter en katastrofstart och tog laget till kvartsfinal där man var det enda laget som besegrade Växjö.

I år fick man en dålig start igen, men de senaste matcherna har Sjödin gjort några riktigt bra drag. Han har spelat in Söderström riktigt bra, han lät Danielsson lägga en straff trots dittills 0 fullträffar (vilket skulle få fart på honom) och han coachade laget till en perfekt genomförd bortamatch igår, där han dessutom gjorde rätt val med att låta Rautio stå.

Han vägrade splittra Kellman, Boqvist och Danielsson vilket nu är en av seriens hetaste kedjor.

Sjödin har all min respekt. Han kämpar vidare för laget i hans hjärta och gör det med stolthet och gott exempel. Precis som han gjorde som lagkapten under de tunga efter millenieskiftet.

Det är fel dag att ifrågasätta Sjödin idag. Idag ska han hyllas!

Soffdomaren: En vaken journalist skall ställa följdfrågor när det kommer ett sådant utlåtande. Nu skapade PK fler frågor än svar...

Min tolkning: De spelade med press från början men då det gick emot så gjorde man en ändring till att spela mera passivt. Något som Sjödin i grunden är emot men som han bedömde som nödvändig för att få till en förändring. När även detta spel hackat har man nu gått tillbaka till att spela mera presspel i BP...

Soffdomaren: Ja, jag har också haft den tesen på bordet men tror inte att en SC har SÅ stor makt över tränarna. Inbillar mig att det till 99% är tränarna och spelarna som gemensamt lägger upp det taktiska på isen. Kan dock tänka mig att man lyssnar mkt på vad en SC har att säga när denne själv har varit aktiv som antingen spelare eller tränare. Sen kan ju BZ ändå haft ett litet finger med i spelet utan att ha påverkat beslutsprocessen speciellt mkt.

Mickis: Om man kollar på BP mot exempelvis Malmö, fungerade det helt okej, frånsett när Forslund-Nilsson var inne på isen tillsammans. Det var då som det föll ihop och Malmö kunde göra sina PP-mål. Den uppenbara justeringen som Sjödda har gjort i BP sedan dess är att bänka dessa två herrar i just den spelformen.

Huge: Jag funderar fortfarande lite på att det kanske är Bz som har varit inne och "toppstyrt" tränarna. Han satt med när original spelsystemet sattes och då lär även BP modellen tagits fram. Nu hade han inte lämnat när spelsystemet ändrades igen men kan det inte vara så att det var därför Sjödda ville/vågade ändra. Chefen sa spela såhär typ.
Obs rena spekulationer, precis som mitt förra inlägg om Bengtzen.

{6984}: Tror inte det handlat om några jättestora förändringar och som man trodde skulle förfina det man redan hade, men som uppenbarligen ändå räckte för att ”rasera” det man redan hade.

Huge: Man var ruggigt bra i disciplinen förra säsongen. Varför ändra?
If it’s not broke. Don’t fix it..

xxx BIF xxx: Ja, nåt åt det hållet. Och är, som du säger, även spelarna med på noterna och förordar en ändring i spelet, så måste ju en ödmjuk tränare i princip böja sig för majoriteten sas.

{8399}: Jag fattar inte varför han blir sån. Han kan ju knappt få ut sig en mening utan att framstå som osäker. Är det så han coachar laget?

Huge:
Tror som du.
Kan vara lite för mycket av lyhördhet och för lite pondus?
Om man som huvudtränare inte arbetar efter en modell man tror på måste man ju stå på sig är min spontana tanke.
Kan visserligen vara så att man låter laget vara med och sätta mål, vision och spelsystem osv - och då blir det ju ett dilemma: köra vad spelarna tror på och vinna deras (sam)arbetsvilja/motivation eller köra vad man tror på själv och riskera att ifrågasättas internt av laget..
Hur som låter det inte bra om huvudtränaren i massmedia säger att han kört ett spel han varit emot..

Åh vilken härlig dag. Bara tanken på att åka till jobbet i Sundbyberg och träffa alla djurgårdare får mig att brista ut i ett stort elakt leende.

Huge: nja. Vet inte om det är en god förklaring ärligt talat. Åtminstone inte en tillfredställande sådan. Att ändra ett såpass vinnande koncept som vårat PK varit är märkligt och att man dessutom ändrat trots huvudtränarens protester är ännu märkligare. Han måste ju haft gott om anledningar till att inte byta.

Skrubben: Även om Sjödda är huvudtränare så har han ju 2 andra tränare och deras synpunkter att ta hänsyn till när man lägger upp dom taktiska ritningarna, oavsett spelform (PP, BP, 5 mot 5,osv) Verkar som att han gått med på försöket med mer passivt BP-spel fast lite under protest sas.
Kan vara en förklaring så god som ngn annan...

{8399}: Eller så menar Sjödda att de omedvetet spelat passivt i boxplay under inledningen på säsongen. Sjödda är inte direkt den tydligaste talaren, han blir lärt otydlig, lite väl kortfattad och lite svamlande när han pratar.

Davey85: Också konstigt att Sjödda tidigare sagt att han inte förstår varför boxplay inte fungerar då de spelat på samma sött i flera år och varit bäst i ligan på boxplay (märkligt uttalande det också iofs).

Skrubben: Vem/vilka tog det beslutet undrar man? Om nu vår tränare inte gillade det.

Presskonferensen från ikväll. Jävligt konstigt det Sjödda säger på slutet. Man gick alltså över till ett mer passivt box play inför säsongen, trots att Sjödda var emot det?! Som han säger är det ju helsnurrigt att förändra något som man varit bäst med i ligan under flera år.

Nån skrev något om M.Kempe. Han vore ett ruggigt bra förvärv! Tänk han med Jensen och Kousal.. mumma! Sen Jacke med Jocke och sen ta hem Bjurström och spela han med dessa. Sen i fjärde Mannberg - Westfält - Asklöf

Skrubben:
Skulle jag varit coach skulle jag naturligtvis spelat dom som varit bäst. Vilket är dessa:

Gunderson - Ersson
Bertilsson - Norin
Söderström - Andersén
Kilström

Försök sälj/byt Lundgren mot en bra ytterforward och att Bz's gullegris Larsson är överflödig till tusen är nog det mest klara sälj eller byt bort mot nån Allsvensk (Lang)

Bästa matchen på säsongen. Rautio täckte första stolparna betydligt bättre idag samt var snabbare i sidledsförflyttningarna. Släpper fortfarande för många returer dock. Vilken spelare man hittat i Söderström. Här är en junior som verkligen tar chansen när han får spela seniorhockey.

Skrubben: Enig! Idag funkade bp som förr och en del måste ges till Mannberg som är viktig i den formen. I avsaknad av Granström och Mannberg har vi inte alls lyckats i den spelformen.

Skrubben: skulle byta på lundgren och Kilström jag

JanT: Nej. Så här vill jag lira med alla friska:
Gunderson-Bertilsson
Andersén-Söderström
Kilström-Norin
Lundgren

Med Norins intåg får vi en spelskicklig back i varje backpar. Det behövs i dagens hockey. Rulla på sju backar så Lundgren också får speltid. Han är viktig i box play också.

{6984}: Larsson, Ersson och Norin lär vara cementerade på bänken framöver...

John: Adam Boqvist? Vem är det? ;-)

Vilken underbar seger. Victor Söderström, vilken talang! Hur bra är han? Är så kul att se. Han måste dra ett par hundra åskådare på lördag. Minst.

Inkazar: Yes. Deras klart bästa match så här långt. Hoppas det beror på att man snackat ihop sig och hittat detaljer som nu rättats till.

Davey85: Helgjuten insats av HELA laget ikväll. Viktiga poäng som skapar lite arbetsro. Kul att konstatera att Rautio hade en stabil afton. Hoppas att det håller i sig.
Söderström!! Vilken lirare :-) En sån kille kommer att sälja biljetter framöver. Lite hjälp från media som hajpar upp honom lite extra så kommer det alltid några extra till rinken :-)

jag tycker kousal är väldigt bra. både framåt och bakåt. en klar favorit hittils

KalleTeodor: absolut. Jag är en av belackarna mot 4e. Men idag gjorde dom ett riktigt bra jobb.
Men så matchade sjödda dom rätt också. Mötte aldrig DIFs första kedja. Där var Sjödin noga med att sätta vår första kedja. Varenda gång dom var inne på isen. Ett ruskigt bra coachjobb!

Brynäsgubbe: Men jag är övertygad om att sätter vi defensiven så kommer offensiven. Nu verkar Nicke D kommit igång och då har vi en riktigt vass förstakedja. In med en spetsvärvning som kan lyfta en av de andra kedjorna så kan vi ha lite framtidstro på det här laget.

Tycker att det ser mer ut som ett lag ikväll, spelarna verkar veta vad de ska göra och gör det konsekvent. Riktigt kul att se.

Tycker Boqvist och Danielsson visar mer framfötter idag också, viktigt.
Stark match av Rautio!

Härlig seger idag!

Tycker att 4:e kedjan som fått en del kritik på forumet gjorde en gedigen insats, inte minst Asklöf. Överhuvudtaget vår kanske bästa match defensivt sett. Coolt med kylige Söderström och grattis till en gedigen match Rautio.

Skön sömn kommer det att bli ikväll och marschen uppåt går vidare.

God natt vänner!

Rautio förtjänade nollan! Synd med den fladderpucken.

Stor eloge till grabbarna. Defensivt väldigt imponerade. Offensivt lite att jobba på kanske.

Kul match att gå på. Brynäs-hörnet var högst matchen igenom!

Leonardo: Underbart! Jag hade verkligen fel om Rautio, han var bra idag. Synd på sista bara.

« · 1916388 · »