1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741995 inlägg · 7967 ämnen

MATCHTRÅDEN

Sv: MATCHTRÅDEN
Auchinleck:
Både PoW och Mannberg går alltså före Nick... riktigt skumt om han inte känner av skadan.

pjåtor:
Late bloomer?
Har inte slagit ut än?
Buian har glömt att vattna honom?
Vår blomstertid nu kommer...?
= )

Inkazar:
Blomman spelar med bröderna enligt GD på nätet.
Fälth och Granström tillbaka också.

{7225}: står bara som "saknas"

Jag ger inte mycket för det. Jag tror han kommer spela.
Det står även "preliminär uppställning" där. Så de är inte fakta.

{7225}: ta och kolla på våra senaste frilägen. Vilka går in vilka missas...

Peja: Jag tycker att det är mycket skott mellan benen och även dragningar i frilägen men jag har inget belägg direkt men en känsla att det är ganska likt fördelat..

pjåtor: Vad står det?

{7225}: finns det belägg för motsatsen? Med tanke på att den moderna mv-stilen innebär att målvakterna är tätare längs isen...

Forsberg 1978: står så på svenska fans

Peja: Finns egentligen belägg för att höga avslut är bättre i frilägen?

Ska Blomman stå över nu också?

Auchinleck: Varför spelar inte Blomman ?

Peja:
Ang taktisk djupanalys. Jag skulle surra med Jan-E. Men efter kvällens match... = )

{7225}: otur och otur... hur många av avsluten som Brynässpelarna har gjort vid frilägen har varit höga? Gemensamt för många missade chanser senaste tre matcherna är låga avslut...För vi vet ju att målvakterna är täta längs isen...

honken21: det som jag framför är åsikter baserad på en väldigt hastig analys utan tillräckligt underlag, det som jag efterlyser är en taktisk djupanalys. Om den kommer fram till samma sak som jag så är det trevligt men inget måste... men jag har full förståelse för att det är väldigt få personer som har tillräcklig tid och kunskap för att göra en taktisk djupanalys. Därför kan en statistisk analys som är väldigt lätt att ta fram när andra har tagit fram underlaget förstås också vara intressant, men det är som sagt inte vad jag efterlyser. Särskilt inte om resultatet av den är att det handlar om tur eller otur, då finns uppenbarligen ett stort behov av andra typer av analyser.

Peja: Nja. Det knepiga är att du redan verkar ha den taktiska analysen klar för dig, samtidigt som du efterfrågar en taktisk analys. Du påstår med säkerhet att motståndarna gick in i deras taktiska fälla. Utan belägg för att det är så.

PDO-siffrorna är åtminstone en form av belägg. Konkreta siffror som visade på varför de gått bra hittills, och varför de kommer gå sämre i längden. Vilket också visade sig vara rätt.

"Få ut max av sitt spelarmaterial" är ju väldigt luddigt. Det du behöver påvisa är att Karlskrona var spelmässigt bättre / hade spelmässigt större övertag i höstas än nu i vår. Om motståndarna skulle ha gått i någon slags taktisk fälla. Sannys siffror med Corsi visar att de i antal skottförsök var underlägsna sina motståndare. Då bör de ha blivit ännu mer underlägsna nu.

Att de var effektiva både framåt och i målvaktsspel är väl precis vad dessa siffror visar. Sen som sagt, tur eller formtopp, i längden är det logiskt sett turen som jämnas ut och inte formen.

Peja: När det gäller tur och otur så måste ju Brynäs ha haft otroligt otur med avsluten de senaste tre matcherna och då framförallt Clark. Vi får hoppas på en vändning idag innan oturen ger självförtroendet en spark.

pjåtor: Fyfan vad nervös jag blir när jag ser det här. Har en ruskigt dålig känsla.

Peja: jag tror på en kombination men jag är ingen hockeyexpert så det skulle vara kul att höra vad dom insatta tror .

honken21: Det går alltid att snacka om tur och otur. För mig är det preanalytiskt och inte det intressanta. Om resultatet av en analys är att det bara handlar om tur och otur så tycker jag att analysen är ganska ointressant. Tycker snarare att syftet med analyser bör vara att hitta indikatorer som tar bort den typen av resonemang. Vilket djupa taktiska analyser ofta gör.

Skrubben: Man behöver inte hänvisa till statistik för att begripa att Karlskrona fick ut maximalt av sitt spelarmaterial den första halvan av säsongen. Motståndarna gick in i deras taktiska fälla och de var effektiva framåt, samtidigt som målvakten gjorde stormatch efter stormatch. Det är klart att det troligtvis inte håller över tid, eftersom de helt enkelt inte har materialet för det. Det tror jag att många förstår utan att kolla på statistiken som du hänvisar till.
Vad jag efterlyser är en analys som inte går ut på tur eller otur, utan en taktisk analys hur motståndarna har lärt sig att luckra upp Karlskronas i SHL-sammanhang unika försvarsspel.

{6984}: Nu släpper vi detta innan vi nått världs ände.
Hoppas bara att vi får se ett fett taggat Brynäs ikväll som säkrar slutspelsplatsen, förlust får det bara inte bli.

{7225}: Så om Sjödda hade sagt en massa klichéer så hade allt varit bra menar du?

Peja: Artikeln nedan förklarar. De låg kraftigt över 100 i PDO. "Det kan förklaras med att de är i form eller har flyt för tillfället", skriver Sanny. Alla landar slutligen ganska exakt kring 100 på en säsong.

Vad som är tur eller form är väl svårdefinierat. Tur ger vinster som ger "form", eftersom man ofta räknar vinstsviter som form och förlustsviter som oform.

Men när det gäller just skott och PDO så har jag närmare att se att turen är det som i slutändan jämnar ut sig, snarare än att form jämnar ut sig (som inte är alls lika logiskt).

{6984}: "räcker det inte med att spelarna får den informationen?"

Men det är väl intressant att vi får ta del av det också, det är väl det intervjuer är till för?

{7225}: räcker det inte med att spelarna får den informationen?Även om jag är rätt säker på att de redan vet vad som behövs...

Peja: vad tycker du att Sjödda ska säga till media innan matcher? "Jag tror att vi kommer att förlora"?

Nä men kanske lite om att Brynäs måste vara på tårna och se till att vara med i matchen från början. Skärpa i avsluten, Special teams osv...Jag skulle vilja läsa någonting som signalerar att detta är en otroligt viktig match och att Brynäs kommer att göra allt som står i deras makt för att säkra slutspelsplatsen och bjuda publiken på en allt för sällsynt hemmavinst..

Peja: Inte bara det: det är en skrattretande tanke att NÅT lag på den här nivån ÖHT skulle underskatta sin motståndare, oavsett vad motståndaren heter.
Det enda som är intressant, om vi nu spekulerar i att Sjödda sänder ut fel signaler, är ju VILKA som isf kan tänkas bli påverkade av signalerna på ett sätt som gör att spelet blir lidande.
Och det är bara spelarna själva som kan bli påverkade av ev dåliga signaler och därmed påverka spelet negativt.
Och eftersom spelarna själva naturligtvis inte bryr sig ett skit om att Sjödda lite lättsamt säger att vi tar dom i morgon istället, så blir debatten om ev dåliga signaler fullständigt ointressant för alla seriösa bedömare.
Men den är säkert intressant för uppjagade supportrar med livlig fantasi, som tolkar in alla möjliga betydelser i uttalanden, där det inte finns nånting att uttolka...

Peja: Jag tror Karlskrona hade en skottprocent på över 15% och en räddningsprocent på närmare 95% när dom ledde serien inför landslagsuppehållet. Om man tittar historiskt sett har inget lag hamnat över 11% över en hel serie. Tycker du då att det är rimligt att Karlskrona skulle slå det rekordet med hästlängder?

Givetvis betyder det inte att ett lag automatiskt kommer rasa i tabellen bara för att deras skottprocent och räddningsprocent är orimligt hög. Men tittade man på deras corsi vid samma tidpunkt så låg den på drygt 40%. Dom var ett av seriens sämsta lag i den statistiken. Alltså behövde man inte vara Einstein för att förstå att deras spel inte skulle hålla över tid.

Peja: jag tror inte att nån av spelarna har missat hur viktig den här matchen är. Vinst och de kan så gott som säkra en kvalplats. Det är dags att komma in i slutspels mode nu. Vilket jag tror att de kommer att göra. Jag utesluter dock inte att det kan gå åt skogen. Vi har vår akilleshäl i målvakterna som båda är väldigt ojämna.

Zappaholic: det är en skrattretande tanke att Brynäs skulle underskatta ett lag som fullständigt mosade Skellefteå bara häromdagen.

{7225}: Bara för att du anser att ha skickar ut fel signaler, så betyder det ju inte att han gör det. Du tolkar det som så, medan vi är några stycken som tolkar det annorlunda...personligen tycker jag inte att det finns ett uns av underskattning av Karlskrona. Sjödda säger ju egentligen bara att de kommer vara det spelförande laget och att det är dags att jämna ut matcherna till 2-2.

honken21: de kanske hade bra skytte...? Eller varför inte försöka förklara statistiken med annat än tur? I så fall kan vi ju förklara allt med tur och otur. Och den viktigaste statistiken som står över allt annat är hur många poäng ett lag tar från en match... och där var Karlskrona vassa första halvan av säsongen.

Peja: han motiverar ju "enormt flyt" med statistiken. Och det stämmer att deras skottprocent var orimligt hög i höstas, vill jag minnas.

Peja:
"Ut i kvarten..." = )

{7225}: vad tycker du att Sjödda ska säga till media innan matcher? "Jag tror att vi kommer att förlora"?

Skrubben: Med all respekt, men det är ingen seriös analys att förklara ett lags framgångar med "ett enormt flyt". Särskilt inte när vi talar om sammantaget vadå, 20-25 matcher?

Zappaholic: Nej jag tror inte att Sjödda tycker att det är ok att det såsas ute på isen men sänder han ut fel signaler så kan det ju bli så och så har ju hänt i allt för många matcher. Brynäs har såsat mot några lag på nedre halvan och antingen varit kvar i bussen eller i omklädningsrummet. Torsk mot Lif, KHK*2, Örebro, DIF * 2, Malmö ggr 3....väldigt slappt i dessa matcher..

Peja: "skulle dock vara intressant att höra en vidare analys om vad som är skillnaden mellan första och andra halvan av säsongen."

Den största anledningen är att dom hade enormt flyt under första delen av säsongen. Skottprocenten var orimligt hög, liksom deras räddningsprocent. Redan då var många klara över att deras sätt att spela inte kommer hålla över tid. Och så blev det också.

pjåtor: Intressant analys av Karlskronas försvarsspel - skulle dock vara intressant att höra en vidare analys om vad som är skillnaden mellan första och andra halvan av säsongen. Är det Karlskronas disciplin som har varit otillräcklig eller har motståndarna lärt sig hur de ska bemöta deras försvarsspel? Eller en kombination?

Zappaholic: Ja, det är ju omöjligt att fatta vad som är fel med Sjöddas uttalanden. Särskilt om man kompletterar det med hans uttalanden i Gävletidningarna.

{7225}: Du tror alltså att Sjödda tycker det är ok att det ska såsas ute på isen?

Huge: Ja du får väl vara förvånad då men det ringer lite varningsklockor när jag läser Sjöddas uttalanden. Förhoppningsvis så kommer Bulan att styra upp det hela och inte tillåta att någon åker runt och såsar ikväll.

{7225}: Samt noll mål i två av tre senaste.

{7225}: Fel. Det handlar om just tolkning, inget annat.
Du tolkar citatet som att Sjödda tagit ut en seger i förskott.
Jag tolkar citatet annorlunda.
Ergo: oavsett hur man uppfattar andemeningen i ett citat så gör man ALLTID en tolkning av citatet ifråga.
Jag är mest förvånad över att en så pass seriös och kunnig skribent som du, kan uppfatta Sjöddas uttalande som du gör.

{7225}: Fattar inte hur du får det till att Sjödin inte är ödmjuk inför uppgiften...snacka om att göra en struts av en liten fjäder...

{7225}: Första mötet (Torsk 4-2). Felix med 79% i räddningar. Han måste ha haft en väldigt dålig dag.
Andra mötet vann vi med uddamålet Vinst 2-1) och senaste matchen (torsk 5-3) så hade Rautio 82% i Räddningar. En match där Brynäs rasade ihop totalt i tredje perioden och släppte in 4 mål. Hur ofta händer det?

Nej, jag tror att vi har goda chanser att vinna den här matchen. Det blir inte lätt, men vinner gör vi.

{7225}: kan man inte tolka ett citat ?;)

Huge: Nej det handlar inte om tolkning, det är ju ett citat.

{7225}: Precis, det handlar om tolkning.
Och om du nu tolkar Sjöddas "vi tar dom i morgon istället" som att han har tagit ut nåt i förskott så får du väl göra det.
För din egen skull hoppas jag att du skämtar och bara vill provocera fram lite debatt, annars är det illa ställt med dina hockeykunskaper, enligt min mening.

« · 1807848 · »