1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742321 inlägg · 7967 ämnen

MATCHTRÅDEN

Sv: MATCHTRÅDEN
Davey85: Ja vi får ju han hela kvarten....men jag kommer att vara mer avslappnad på onsdag då vi får spela ut vårt omställningsspel...tror vi vinner den matchen....Rautio gjorde ju faktiskt nåe avgörande räddningar också ikväll...hoppas man får info om Granis, Sunken och Zabbe

Johan1234: LHC har ju grymma problem på backsida då de kör på 6 backar och Salmela spelar 24 minuter typ. Hur ska de orka?

Johan1234: Helt rätt. Galet fel åt båda håll ikväll i afton..

Johan1234:
Håller med att domarna var riktigt dåliga idag. Men som jag var inne på i början av matchen.

Jag tycker LHC's backlinje ser tunn ut. Kan vara jag som bara är dåligt påläst om namnen, men någon får väl rätta mig isåfall. Det är dock Brynäs nyckel att fortsätta vinna, som du redan varit inne på, för många misstag av backarna som ser osäkra ut. Det är väl nästan bara Salmela som verkligen håller en hög nivå. Jämför man det med Brynäs backsida med Gunderson, Bertilsson, Kilström, Pudas osv så finns både mer bredd och spets på BIF i den änden.

Offensivt finns kvalitéer i båda ändarna, det är bara frågan om vilka som kan gå in och leverera. Idag gjorde varken Brynäs eller LHC's stjärnforwards något större väsen av sig.

Bra Brynäs, starkt att vinna fast spelet inte kuggar.
Ser BIK - AIK jag har svårt att tro att något av dessa lag tar RBK i bäst av 7. Hoppas dock på gnaget av egoistiska skäl dvs fler brynäsmatcher i Stockholm.

Johan1234: Tycker domarna missar/struntar i ungefär lika mycket åt båda håll. Det är ju helt klart två solklara trippings på båda håll som släpps. Det var ett gäng misstänkta too many players också.

Lunkan: Man får hoppas på att Rögle degraderas. Vi har ju intresse av ett par spelare i Rögle... Lindbäck b la..

Johan1234: Mycke bra skrivet . .tänk om min chef på jobbet i linköping som är ett ivrigt lhc fan också kunde säga så. Hehe svarar inte tlf när vill nå honom . .myser på jobbet nu .

{6984}: Ja det också, dock känns inte Karlskoga som någon injektion direkt.

Lunkan: Nej, fast jag tar nog hellre Karlskoga än Rögle.. Lite kortare resa.

Johan1234: När man är hemmalag är det skönt med hemmadomare. Det var en väldigt jämn match ikväll och det kunde ju ha gått lite hur som helst, men att domaren vägrade visa ut hemmaspelare underlättade onekligen för Brynäs.

Vilket drama i Nobelhallen! Är sånt här man älskar som opartisk och avskyr som supporter.

Steenm: Satan vilken räddning han gör i slutet där... Ujuj

Steenm:underbart!

{6984}: Mm, BIK har bränt en hel del. Tror AIK tar detta.

{7225}: Det är en fröjd att kunna titta på en sudden utan att pumpen rusar och blodtrycket stiger till ohälsosamt höga nivåer...

{7800}: Nja. Näkyvä var usel dem första 15 matcherna och gjorde det som han gjorde idag-ge bort mål. Därefter har han sakta men säkert växt ut till en av SHL:s bästa backar bakom Gunderson som är given 1:a. Rankades som 5:e bästa back av Sanny Lindström efter 52 omgångar. Eddie Larsson har även varit grym sett till förväntningarna. Största problemet är att man har noll rightare. Tar alltid 1 sek extra när en leftad högerback ska ta emot puck för att sedan spela den vidare.Har inte släppt in så mycket mål men det är mer Högberg förtjänst än backarnas. Backsidan tillhör tveklöst undre halvan av slutspelslagen men såhär stora problem som man har i denna serie hittills påminner om den katastrofala starten på säsongen.

Jag ser än så länge inga tendenser till att Rautio ska vika ner sig det här slutspelet. Räddningen på LHC:s 2 mot 0 var otroligt matchavgörande. I anfallet efter kunde Pudas göra 2-2 istället.

Nu fyller vi hallen på fredag!

Skrubben: Grymt kul med slutspel och 2-0 till Brynäs, dessutom en spännande match idag som levde hela vägen in i mål. Men LHC engagerar inte alls på samma sätt som exempelvis Frölunda, FBK, Skellefteå. Klagar inte, älskar slutspelet och att vi dessutom startat så pass bra. Men någon som känner lite samma?

Skrubben: Jag blundade där haha... Riktigt tursamt att han inte passar till ett givet mål.

Bratwursten : Fast jag tar på mig en del av äran. I andra periodpausen s¨å dök jag ned i tvättkorgen och bytte till tröjan jag hade på mig i lördags... Å det funkade ju utmärkt ;-)

Brynäsgubbe: Får man önska AIK istället för Rögle i SHL nästa säsong?

{7225}: Och där slogs Gnaget ut 😂

Karlskoga–Rögle alltså. Det ska RBK ta.

Betydligt mer ovisst i Dalarna...

Johan1234: Trippingen Lindblom gör i slutet fattar jag inte att de släpper, måste missbedömt det å det grövsta...

Tack som fan Brynäs!!!

Boqvist måste gjort sin bästa match i Brynäs idag. Han blir hur bra som helst

{7800}: Jensen tog väl inte nån tekning alls idag!?🤔 Ser helt klart ut som han hämmas av nånting.

Honken: Vilken tripping?
Oskar slår lite lätt mot utsidan på underbenet med klubban och filmstjärnan gör ett hyggligt försök att likna en döende svan, men domarna genomskådar det hela.
Bra gjort i det här fallet, oavsett om dom tidigare missat ett par gånger.

Huge: Är det som du säger är domarna riktigt svaga, de skulle naturligtvis blåst för diving om de resonerat så.

Väldigt konstig kvartsfinal hittills. Inte alls slutspelsfeeling. Och Linköping har verkligen skänkt bort två matcher nu. Tycker inte de känns giftiga alls, deras enda farligheter kommer på skott från blå.

Men vi var inte värda att vinna idag heller. Blev väldigt slumpartat.

Matchens höjdpunkt: Pudas skott. Herregud vilka träffar han får ibland. Det kommer nog saknas nästa år.

Huge: Så såg inte jag det:)

Vad gäller Boqvist så har han fått ett kontraktsförslag att ta ställning till, vet dock inte varför det dröjer.....

Ingen presskonferens?

gillade när LHC klacken försökte håna med någon Thomas Di Leva ramsa och Brynäs klacken börjar gunga och sjunga "VI HAR BARA VARANDRA"

precis hemkommen förövrigt, dags att sluta upp på fredag guys!

Davey85: Brynäs kunde gott haft med sig bl.a. Interference och cross checking i första men allt som allt var de hyfsade. Släppte mer vilket gynnade ett mer fysiskt lag som LHC.

{6984}: du ger fan i att tvätta den i vår!

Inkazar: måste dela med mig av en tweet från "Appleyard" en av skribenterna på "Sons of Penn"

Klockren

honken21: "inte värda o vinna idag heller".. tyckte vi var värda att vinna sist, samt igår.

Charles: Haha det var likadant i lkpg förra våren:))

bifhjärta: Underbart att vakna idag!!

Konstig match igår med vidöppet spel, och rejäla individuella misstag åt båda håll.

bifhjärta: med "heller" menade jag Linköping, borde du räknat ut ;-)

Vår insats igår ska inte räcka för att vinna en slutspelsmatch. Men det verkar som sagt inte vara slutspelskaraktär på detta än.

Inkazar: ja den får vänta...Hoppas att den gör jobbet imorgon med 😊😉👍

Charles: När Brynäsklacken drog igång med ett par minuter kvar fick man ståpäls. Imponerande!

honken21: Skall vi vara tacksamma för. Brynäs är ett spelande lag och blir det rejält fysiskt så får vi problem.

{2064}: Är lag som Växjö, HV, Frölunda och Saik mer fysiska än Brynäs?

{2064}: Jag vet inte om det stämmer att vi får problem om det blir fysiskt, jag tror snarare att det passar oss.

Skrubben:
Ja, bortsett från Växjö då.
1) Vi har lägst snittlängd och vikt i hela SHL (vi har något lag bakom oss viktmässigt)
2) Har du sett Frölunda vs SAIK serien? Hur tror du Brynäs skulle stå sig där?
Vem skulle stå upp? Vi kan inte skicka fram en halvskadad (men fenomenal) Bertil varenda gång.
3) Brynäs spel bygger på fart och rörelse, snabba passningar och god teknik. Vi stressar motståndarbackarna till misstag i deras pucktransport, inte låser fast dem fysiskt och erövrar pucken i sådana moment.
Titta bara på Lindblom som har storleken med sig. Han använder sin fysik längs sargerna men tar väldigt sällan tacklingar på "öppen is".

{2064}: Det handlar ju egentligen på vilken typ av hockey man väljer att spela. Har man inte speeden att matcha med så får man försöka något annat. t ex att spela fysiskt. Brynäs spel bygger på att ligga rätt i banan, hög fart och många platsväxlingar. Jag tror att det skulle vara jävligt dumt rent taktiskt om Brynäs skulle börja spela mer fysiskt och bränna en massa energi på att tacklas.

{2064}: Jag kan köpa det du säger till viss del, men jag tror verkligen inte att HV är mer fysiska än Brynäs. Sedan betyder det inte att Brynäs automatiskt får ett underläge bara för att matcherna blir mer fysiska. I sådana fall skulle Luleå segla rakt genom slutspelet till en final. I första hand handlar det om vilket lag som har mest skicklighet, och där tror jag att det är vi och HV som ligger bäst till.

Skrubben: Dito, är det två jämbördiga lag skicklighetsmässigt som går i clinch, som SAIK och VF gör just nu, så gör det skillnad om du har 2-3 kilo mer i närkamperna på snittspelaren. Det kostar i längden. Men givetvis är skickligheten avgörande. Tycker Brynäs är ett skickligare lag än LHC, finns mer bredd och bättre teknik hos Brynäs. LHC borde spela mer fysiskt givet att har ganska stor övervikt i längd (räckvidd) och vikt.

Skrubben: Anpassning är nyckelordet. Det lag som kan anpassa sig bäst utifrån en matchbild brukar oftast gå vinnande ur striden. Det ultimata är förstås att tvinga motståndarna att ändra satt gameplan för att få till en ändring av matchbilden. Förutsatt att ändringarna inte rubbar initiativet förstås så att man själv måste göra ändringar som motmedel. Men att tvinga lag att spela annorlunda mot vad de är vana vid är oftast ett vinnande koncept. Det är där man ser vilka tränare som är duktiga matchcoacher eller inte.

Ett sätt att motverka ett lag som satsar på rörlighet är att spela fysiskt. Att försöka få stopp på de kvickare spelarna helt enkelt. Modern ishockey bygger mer på speed än på kraft. Ser man på tex backarna så är de "glidande skithusen" ett utdöende släkte. Så man kan ju konstatera att Brynäs spelar en modern ishockey, ironiskt nog coachad av en spelare som personifierar den gamla skolan...

« · 1811948 · »