1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743592 inlägg · 7968 ämnen

Nästa säsongs lag

Sv: Nästa säsongs lag
Clarence: Skriver du för ekonomisidorna i Aftonbladet?

sylf: Då får jag ta en semestervecka!

Allt handlar givetvis om vilken statistik man väljer. Men Gävle och Gävleborg ligger inte i topp nånstans. De du nämner går att hitta både i topp och botten. Norrbotten har t.ex. tredje störst BRP (regional BNP) i hela landet. Jönköping spelar i en helt egen liga när det handlar om ekonomi, sysselsättning, hälsotal och företagande. DÄR skulle man vara sportchef för en elitklubb i t.ex. ishockey. Vilken jävla baggis!

Jajjen: Så Brynäs lufttrampande elitverksamhet kan skyllas på länsbornas ohälsotal och medellivslängd? Man får nog snarare vända på det. Gävleborgarna skulle nog vara betydligt friskare och leva längre om de fortfarande hade ett topplag att glädjas åt i hockeyeliten.

Jajjen: Lägg upp samma fakta ang Timrå, Luleå, Skellefteå, Övik, Karlstad, Jönköping etc också. Klart jämförbara städer!

Peja: Byta län/stad menar du?

Jajjen: Du kanske skulle passa på och byta favoritklubb?

70 Rodrigues: Bra frågor.

Bruttoregionprodukt (visar den ekonomiska utvecklingen inom en region)
Gävleborg, 16:e plats av 21

Nettoinkomst per person
Gävleborg, 17:e plats av 21

Tillgångar och skulder för samtliga personer, medelvärde
Gävle 207:a av 290

Arbetslösa samt i program, procent
Gävleborg 8,6 / Riket 6

Medellivslängd
Kvinnor, Gävleborg, 21 av 21

Ohälsotal, dagar per försäkrad
Män, Gävleborg, 19 av 21

Av de 8 största arbetsgivarna i Gävleborg tillhör 7 offentlig sektor.

osv, osv, osv, osv, osv

För att summera: I Gävle finns inga förutsättningar för att bedriva elitidrott på högsta nivå. Passa på att njut!

Conrad: Ska nog bli bra det här ska ni se. Vi har ju Eero, Kahnberg, Johnsson också Silver och Ironhook.

Bif_FANS: Ja varför inte(?)

Erbjud Daniel Rudslätt ett kontrakt nu när han inte fick förlängt i Köln!

Lindström: Tycker ändå dom är ok. Man kan i alla fall konstatera att Brynäs har en bit att vandra innan man leder svensk hockeys utveckling......SM-guldet om 2-4 år (sagt för 2 år sedan) Får nog också, som allt annat, skjutas på framtiden. Brynäs är inte i närheten av det ena eller det andra!

Lindström: vansinnigt tråkig första period.

70 Rodrigues: Ser ut som Dif fö börjat få lite soppa torsk...

Huge: Vad ser du för orsaker till det ekonomiska läget och varför det inte blir bättre?

Huge: Hur länge till tycker du att man ska acceptera läget, ekonomin har varit kass i 10 år?

Clarence: Visst är det svårt att få nån kontinuitet i ett lag av Brynäs kaliber, sas.
Vi har helt enkelt inte ekonomin ännu för att kunna ge oss själva en rimlig chans att få behålla våra stjärnor nån längre tid. Så ser verkligheten ut och det gäller bara att acceptera den för tillfället.
Hur djävla trist det än är....

Huge: Det må vara hur det vill. Kontentan och det jag menar är att det aldrig tycks gå att bygga upp nåt riktigt bra med laget. Spelarna bara sticker ju fortare än kvickt...

Clarence: "Det har ofta varit Sundlöv i ett nötskal som sportchef - att inte ens försöka."

Ja, jag minns när Ovetjkins kontrakt gick ut. Då försökte inte Sundlöv ens att få hit honom.
Svagt.....

"Herregud, både Lindbäck och Eriksson borde i den målvaktssituation som råder vara högaktuella för "sitt" Brynäs om det fanns nån rim och reson."

Med betoning på "borde".
Dina 60-talsdrömmar om spelare som är sin klubb trogen livet ut kan du kasta på sophögen. Det är 2010 nu.
Ingen av oss har en aning om hur Lindbäck eller Eriksson resonerat, och trot eller ej: dom har egna viljor. Det handlar inte bara om vad Brynäs vill, även om många tycks tro det. För att inte tala om agenternas vilja....

Clarence: En av Sundlövs styrkor är ju just att inte gå ut med nått förräns det är 100% klart. Varför visa i pressen att man är med och racear? Det är mycket möjligt att vi hugger som f-n på dessa båda.

Huss: Handlar inte om pengar, man tjänar ju mycket mindre i AHL än i elitserien. Det bör nog snarare handla om förtroende för Rödin, en till säsong i fjärdelinan i Brynäs vore ju inte lika utvecklande för honom som mycket istid i AHL...

Hence: Det blir iaf ingen Markus Svensson i Brynäs, han har tydligen skrivit på nytt 2-års kontrakt med Malmö enligt mrmadhawk.

Huss: Jag hoppas att det är så. Tycker inte att han ska ge upp chansen att värva nån av dem... Å andra sidan säger han ju uttryckligen att det inte kommer värvas nån dyr målvakt.

Clarence: Det är bara en tidsfråga. Tror iofs att Rödin stannar, han borde inse att marknadsvärdet och hans förhandlingsposition ökar ju bättre han lyckas i Elitserien. Tyvärr är väl agenterna lite väl snabba att få avslut (girighet?) än att se spelarens långsiktiga värde.

Hence: Bägge avvaktar bud från NHL och KHL. Tycker gott Sundlöv kan vänta med andremålvakten. Det är inte säkert att Eriksson sticker t.ex.

Nu försvinner förresten Rödin också, som det verkar. Precis det scenario man fruktat när det gäller våra duktiga juniorer...

Hence: "Tycker Sundlöv låter slapp apropå Limpan och Eriksson: "Dom hamnar nog någon annanstans". Vad då nog? Endera vet han att det är kört att försöka värva dem och försöker dölja det, eller så försöker han inte."

Det har ofta varit Sundlöv i ett nötskal som sportchef - att inte ens försöka. Herregud, både Lindbäck och Eriksson borde i den målvaktssituation som råder vara högaktuella för "sitt" Brynäs om det fanns nån rim och reson.

Peja: Kanon, då tar vi Fasth och hoppas på Markström. Värvar Ekholm + en riktigt bra back sen stänger vi butiken.

Redigerad kommentar

Zzz: Skadad.

MarcusElving: Viktor Fasth låter hur bra som hellst, och rätt ålder.

Någon med bättre koll på allsvenskan än jag som vet om Fasth var petad förra säsongen eller om han var skadad? Han gjorde bara 9 matcher förra året..

Hence: Antingen har dom gjort klart att Brynäs inte är ett alternativ eller så mörkar herr Sundlöv.

MarcusElving: Tycker Sundlöv låter slapp apropå Limpan och Eriksson: "Dom hamnar nog någon annanstans". Vad då nog? Endera vet han att det är kört att försöka värva dem och försöker dölja det, eller så försöker han inte.

Horace76c: Ja, men den här Viktor Fasth känns faktiskt riktigt intressant.. Har sett honom spela några gånger den här säsongen. han såg riktigt stabil ut. Har även läst och hört mycket positiva ord om honom..

Vi skulle haft en riktigt vass målvakt på ettårskontrakt istället för Modig och sedan knyta upp Fasth på ett lite längre kontrakt. Då hade jag varit toknöjd. Fasth kommer säkert bli en ruskigt bra målvakt.

Men som sagt, jag litar på Pecka.. Han får bevisa att han kan göra Modig till en bra och stabil målvakt igen..

Redigerad kommentar

MarcusElving:
Modig ersätter Läck, som han skulle vara kompletterande till.
Sen ska vi ta in en komplettering till kopletteringen...niiiiice.

Såå, mao säger Sundlöv att vi nästa säsong satsar på en 2:a och en 3:e målvakt??

Från svenska fans Silly season sida:

Viktor Fasth, målvakt, 27 år – Växjö Lakers
Enligt initierade uppgifter till SvenskaFans är Växjömålvakten Viktor Fasth, ursprungligen från Kalix, ett av namnen som finns med på Brynäs lista över tänkbara ersättare till Markström/Läck. [060410]

Ja, det är som jag fruktade. Modig kommer vara förstamålis i Brynäs nästa säsong. Nu är Pecka vårat hopp, han har sett potential och nu får han bevisa att han hade rätt.

Läck, Markan, kanske Lindbäck, kanske till och med Ericsson går till NHL?? Vi får ju cashkulor.. Varför kan inte Sundlöv satsa på en lite dyrare målvakt i så fall. Vart planerar han lägga pengarna?

Backsidan verkar det inte vara några större planer på gång, inte heller forwardssidan. Han kanske ska värva några fler scouter till värvningsgruppen eller kanske köpa snyggare gardiner till konferensrummen i Läkerol Arena?

Elitseriens bästa målvakt lämnar oss och även vår duktiga andremålis. Vi får betalt men han ersätter med en average ES-målvakt och tänker backa up honom med en utvecklingsbar, orutinerad målvakt.

IN PECKA WE TRUST!!!!!

Som det känns nu blir vi rejält mycket sämre på målvaktssidan och lite sämre på backsidan. Forwardssidan serväl ungefär likdan ut som förra säsongen. MEN, än kan det hända mycket. Jag väntar med stor nyfikenhet på vad man ersätter Hietanen med. Dackell, Dixon? Kommer det in nytt eller blir de kvar?

Sedan är det klart att vissa unga spelare kanske utevcklas ett steg, men bara kanske.. Det finns inga garantier för det! Det blir ett Om, om, om, om, om lag nästa säsong också.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

zpith: Jag skulle bli väldigt förvånad om Rödin går till Vancouver. Han kommer måste spela ett par år i AHL innan han ens är påtänkt för Canucks..

Men vem vet, vissa väljer ju vägen via AHL också. Rödin kanske föredrar den vägen?

sshs: Tror inte att han har någon han kom ju från deras J-20 lag.
Sedan så tror jag att Almtuna inte tar så mycket betalt för sina spelare.

Jag skulle vilja se Gynge igen i Brynäs för han var bra men sedan blev han skadad och så kom han aldrig tillbaka mycket tråkit tycker jag.

Clubsport: Enligt Sundlöv så blir Modig första spade nästa säsong och att en målvakt med utveckingspotential ska värvas. Skulle vara trevligt med Almtunas målvakt där. Nån som vet om han har elitserieklausul?

Tvästhenke1: De tre norska bokstäverna fördelades i de olympiske lekarna i Vancouver 2010 såsom nedanstående
7 Jakobsen C
8 Hansen A
23 Mats Trygg A

Modig till hemsidan:
"– Det känns väldigt roligt att få komma till Brynäs, som verkar vara en bra klubb med ett riktigt skönt lag, säger Mattias Modig. Jag har även träffat målvaktstränaren Pecka Alcén, och han verkar vara en riktig godbit."

Vilket lag spelar han i kan man ju undra, läge för grabbarna att hålla hårt i duschtvålen..?

Gurra88: Och visst hade han höjt sig bra många snäpp i Brynäs.. Och dessutom bra mycket mer hjälp som han får här med CZs tokdefensiv... Hade kunnat bli riktigt bra.. Och framför allt väldigt stort att se honom i Brynäsdressen igen.

Honken/Modig Tackar jag inte nej till:)

Honken borde komma hem och sluta cirkeln...

Gällande Modig, ja vad ska man säga, inte särskilt spännande. Men en ok ersättare som backup till någon..

För inte tar man väl den sämre i ett målvaktspar som kommer från ett lag som missade slutspel, för att sedan göra honom till förstamåvakt i Brynäs.. ?

GävleLasse: Om Honken ska till Brynäs så ska han ha en lön som är ungefär lika bra som Modigs och konkurrera med honom på samma villkor, tycker jag.

rackham: Det var nog mer när jag tänker efter.. 12 mille för tre år var det nog...

Det är han INTE värd

GävleLasse:

Räcker det med det...?

Det snackas om betydligt mer än det i stan...

mattiaskarlgren: Då får han gå ner i lön något ofantligt. Han är inte värd de två millar Frölunda betalar honom per säsong.

Farsan var här nyss och kikade Arsenal - Barca. Han berättade då att han pratat med en god vän som är uppe på cirka 10-15 hemmamatcher per år (och då har han 40 mil enkel resa). Har dock ingen aning om vart han fått denna info ifrån så klandra inte mig om detta inte stämmer.

Men han hade hört från vissa säkra källor att Honken var på g hem. Tror det handlade om att han ville flytta hem och bosätta sig ordentligt.
Sen är ju frågan om han har en klausul i kontraktet som gör att han kan bryta det då han har kontrakt över nästa säsong också.

Huge:"Säg så här: om du tvekar ang en spelares kapacitet och vem du ska välja av två spelare, så är det bara att titta på vad mobben på nätet anser.
Sen gör du precis tvärtom. Då har du med absolut största sannolikhet gjort rätt..."

Du tror inte att man hellre kollar av och bortser från hockeyn i så fall. Man kollar och gör en bedömning vem av spelarna som skulle passa bäst in i gänget?

Det är mitt tips.

Man vi vet inte när man bestämde sig för Modig och Läcks sorti kom nog som en blixt från klar himmel: Risken finns att man hade tänktköra med Läck som 1:a och låta Modig gå i lära hos Alcén..

Om så är fallet så är det ju et jobbigt läge. Det är svårt att ha förtroende för Alcéns val när man inte vet vad som sagts... Var det JAAAA, eller var det. hmmmm, ok då..

GävleLasse: Håller med: ha lite is i magen. Chansa på att Markan och/eller Läck kommer tillbaka som lån, även om det inte känns så där jättetroligt.
Vi vet ju som sagt inte hur marknaden ser ut i dagsläget och hur man resonerat kring Modig och hans komplement.
Och som du säger: katastrofsnacket kring Modig är enbart löjligt. Riktigt komiskt att läsa vad Osten säger i Expressen, när det gäller kritiken främst på "nätet".
Precis som om nättyckarna skulle vara några under av objektivitet och kunskap överlag.
Säg så här: om du tvekar ang en spelares kapacitet och vem du ska välja av två spelare, så är det bara att titta på vad mobben på nätet anser.
Sen gör du precis tvärtom. Då har du med absolut största sannolikhet gjort rätt...
;-)

« · 1255590 · »