1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739107 inlägg · 7967 ämnen

Nästa säsongs lag

Sv: Nästa säsongs lag
Huss: Och vad är då Gävlepubliken, en schackpublik som gått vilse?

sylf: Fast det är ju inte SM-final stämning i serielunken direkt! Även om Djurgårdspubliken alltid är i en klass för sig..

sylf: Äh, det är ju en fotbollspublik som gått vilse...

Peja: Gävlepubliken kan slå på kanal 9 nu, och se hur man uppträder på en hockeymatch. Finns en del att lära om man säger så!

Peja: Ring Sunklöv och tala om var han finns, i vilket lag, och att man ringer 118118 och frågar efter nummret.

sylf: Och så är han en jävel i boxplay, och kan åka skridskor till skillnad från de flesta andra powerforwardsen.

Peja: Håller med, dessutom kan han spela både center och fwd...

Lindström: Ja, det behövs fysik i Brynäs. Många av juniorerna är grymt skickliga, men de är ju flera år från sin fysiska toppform och dessutom tenderar Brynäs juniorer att vara skickliga spelare men inte fysiska spelare.

Ekholm och Clark är ganska stora, men ingen av de är ju någon fysisk spelartyp. Jag skulle gärna se en stor, tung powerforward. Det finns många namn men killar som Fredriksson och Blomdahl är ju free agents. Men helst skulle jag se Sjögren som ju är en hybrid av allting... Ruggigt underskattad spelare.

JanT: Ja, Petterssons spekulationer låter iaf inte helt osannolika.
Nu tar han iofs bara upp saken från ena partens sida och det är väl inte helt omöjligt att Eriksson ex ställt krav på Brynäs om att få gå till NHL under säsongen om chansen dyker upp och att den rättigheten ska stå i det tilltänkta kontraktet med Brynäs.
Bara en gissning från min sida eftersom jag inte vet hur det ser ut på kontraktsfronten i såna här lägen.

Lindström: Sant, därför hade Kudroc smakat mumma. I varje fall i ett slutspel när det behövs någon som kryper under skinnet på motståndarna.
Men Hedman, herregud....

Huss: Rätt mig om jag har fel nu; Men det finns ingen gris/polis i laget längre igen.
Då Granis fått en helt annan roll än att proppa vara polis, vilket måste rättas till. Kaankaanperä var ivf lite agro men kass på rören. Andersén vågade inte ens tänka tanken pga av skada i år.
Bara att titta under förra året då han INTE vek ner sig en gång, när Kudden kom in var det inget pet på målisen. Grönholm skulle försöka vara det men tog 99% helt onödiga utvisningar i stället.
En spelare som Bång tillför mkt bara genom att vara Bång. Ingen av junisarna passerar väl inte ens 80kg`s gränsen.. Backarna har knappt fått pubis..
Nya hamburge killen känns som om han inte har det i sitt spel heller.. + att han inte får bli skadad då det inte finns slantar till att reparera en skada på han.

Så nån mera än jag som skulle vilja se en Polis i laget som inte viker ner sig eller är en idiot.

JanT: Detta är samma Hedman som inte lyckades ta en plats i VIK under sin tryout period eller hur? En sämre version av Kåberg typ...

Florida är sugna på Markström redan nästa säsong i alla fall!
Ska bli spännande att se hur han gör

Redigerad kommentar

JanT: Okej, på det viset! Vi får väl se hur värdefulla de båda blir i Modo, om nu Rosén går dit vill säga?

Huge:

Pettersson på Hs blandar och ger, men här tycker jag han prickar ganska så rätt....

Intressanta spekulationer som jag tror det ligger en hel del i...

MarcusElving:

Har sett Rosén och Hedman ett flertal gånger då jag har gångavstånd till "Lakerdome" (som förövrigt skall byggas om till nästa säsong).

Hedman är en perfekt rollspelare och som klippt och skuren för en 3/4:e line. Åker omkring som en bålgeting i offensiv zon och tacklar allt som rör sig! Någon poängmakare av rang handlar det dock inte om.

Rosén är en spelskicklig center som med rätt omgivning nog kan hävda sig i ES, men jag tror han behöver tid till att anpassa sig.

Ser dock ingen av dem som spelare som kan tillföra något i Brynäs IF.

Peja: Verkar inte omöjligt att de får Robert Rosén också.

Tror Modo är på rätt väg. De tar in de unga stjärnskotten från allsvenskan. Blir nog perfekt tillsammans med stommen i Sundström, Svartvadet, Skröder m.f..

Heino kanske blir ledig trots allt, hade hellre sett honom i laget än Svedberg.

Men Sundlöv har antagligen bestämt sig för Svedberg redan..

Blomqvist klar för Modo

JanT: Absolut ingen pseudodebatt, om vi tittar lite närmare på saken, men jag förstår vad du menar.
Viktigt ändå att välja andremålvakt ifall Markan stannar.
Jag ser isf hellre nån av Modig/Svedberg som bänknötare än Eriksson.
Fast den debatten faller säkert också av sig självt iom att Eriksson säkert inte är beredd att nöta bänk i Brynäs oavsett scenario.
Som du säger: han verkar ju inte speciellt jätteintresserad av Brynäs, iaf inte av hans uttalanden att döma.^
Och då är det som sylf säger ändå inget att ha.

Huge: Stannar Markström, vilket inte alls verkar vara omöjligt, är allt detta debatterande inget annat än en pseudodebatt.

Då har vi en förstakeeper av guds nåde. Modig/Svedberg/Eriksson blir per automatik transformerade till bänknötare...

Peja: Visst är det viktigt med lokala förmågor i laget.
Men personligen rankar jag Svedberg lite högre just nu, och därmed får den lokala anknytningsaspekten stå tillbaka i det här fallet.

Huge:

"Som jag säger: hade varit lite skillnad ifall det hade handlat om en riktigt etablerad toppmålvakt som haft svårt att bestämma sig och inte Eriksson.
I det läget tycker jag isf att det hade varit mer befogat att chansa lite och avvakta.
Men nu handlar det om 3 målvakter som i stort känns likvärdiga, där Eriksson faktiskt känns som den svagaste av dom."

Instämmer i detta. Jag ser gärna Eriksson i BIF. Men alternativen känns inte på något sätt sämre.

sylf: "Det som är konstigt är ju varför mormor krävde ett svar mitt under KS för att ha allt klart."

Förmodligen därför att det behövdes ett svar just då, eftersom man bedömt att Modig var det bästa alternativet som dels var tillgänglig men även villig att skriva på i det läget.
Ibland kan det uppstå lägen då det krävs snabb handling och att det ev råkade bli just under KS kan ha varit en ren slump.
Om Sundlöv och Alcén nu bedömt att Eriksson varit ett absolut förstahandsval före både Modig och Svedberg så hade man säkert väntat.

Jag tycker att hela debatten har börjat i fel ända.
Borde man inte först titta på resp målvaktsalternativ och bedöma deras kvaliteter?
Valet känns inte speciellt svårt enligt min mening, när du ställer 2 rutinerade ES-målvakter mot en yngre målvakt som iofs är lovande men ännu oprövad i toppsammanhang.
Som jag ser det så handlar det om 2 faktiska upplägg:
Ett Brynäs MED Markan i laget eller ett Brynäs UTAN Markan.
I båda fallen anser jag att Modig och Svedberg som alternativ till Eriksson är att föredra.
Med Markan kvar kan vi låna ut nån av dom andra, alt trada dom.
Utan Markan har vi iaf 2 rutinerad ES-målvakter.
Alternativet i det kan bli en skadad Modig och en Eriksson som får allt ansvar.
Låter inget vidare....

Peja: Angående Sundlös upprepade förfrågan står det klart och tydligt att läsa i artiklen;

"Sedan hamnade vi i ett annat läge när det stod klart att Eddie skulle försvinna till Vancouver. Då hörde jag av mig till Jockes agent (Joakim Persson) och frågade om Jocke var tillgänglig. Men det var han inte, vilket var tråkigt förstås, säger Sundlöv."

Sen anser jag det vara hugget som stucket mellan Svedberg/Eriksson.

Men den frågan kan vi lekmän bara ha åsikter om, Alcén har garanterat koll på de båda målvakternas status.

Återigen, Eriksson verkar vara väldigt tveksam till spel i BIF.

Huge: Om valet står mellan två spelare som är ungefär lika bra tycker jag att Brynäs ska välja den som är från Gävletrakten, ja. Det är viktigt på många sätt.

Peja: Jämnare i en ojämn Allsvenska där motståndet är betydligt snällare än i ES.
Där Svedberg gjort det bra i ett kaotiskt Modo.

Känns inte ditt argument med "killar från Gästrikland" som lite väl tunt i det här fallet? (även om du har en poäng där...)
Har inte nån järnkoll på hur många gästrikar vi redan har i laget men det känns som att dom är några stycken redan nu.
Menar du isf att ytterligare en gästrike skulle vara tungan på vågen, typ...?

Peja:

Eriksson har så vitt jag vet sagt vid ett tillfälle att första valet har varit Elitserien kommande säsong men att han nämnt brynäs som den klubben som han skulle välja i 1:a hand känner iaf inte jag till, om han fått en ny förfrågan efter att Läck stack till Canucks ve tjag inte heller men som det verkar nu så är det FBK och SAIK som står först på listan för Joachim.

JanT: "När Läck var klar för Vancouver fick Eriksson en ny förfrågan som han tackade nej till. Svedberg aktuell för Brynäs."

Varför tror du det?

Huge: Eriksson har varit jämnare än Svedberg. Och dessutom sätter många (men kanske inte du) ett värde på att ha killar från Gästrikland i laget.

JanT: "Tycker du att Eriksson gör ett intryck av att överhuvudtaget vilja spela med Brynäs IF?"

Klok tanke som mycket väl kan stämma.
VILL han inte spela med Brynäs utan hellre dra till SAIK och åka moppe runt den centrala korvmojjen ska han naturligtvis göra det. Det som är konstigt är ju varför mormor krävde ett svar mitt under KS för att ha allt klart. Det är fortfarande inte klart och då kunde han ju lika gärna ha väntat!

Hence: Nä, vi vet ju som sagt inte om Eriksson velat spela för Brynäs ändå, även om Leksand (som varit hans förstaval) missat.
Det troligaste är väl att Sundlöv inte vågat vänta ut Eriksson när chansen att få Modig dök upp.
Som jag säger: hade varit lite skillnad ifall det hade handlat om en riktigt etablerad toppmålvakt som haft svårt att bestämma sig och inte Eriksson.
I det läget tycker jag isf att det hade varit mer befogat att chansa lite och avvakta.
Men nu handlar det om 3 målvakter som i stort känns likvärdiga, där Eriksson faktiskt känns som den svagaste av dom.
Sen kan det absolut vara så att man velat ha Eriksson pga hans utvecklingspotential och han på den punkten ansetts vara ett bättre val än både Modig och Svedberg.
Tror dock inte att vi står och faller på nåt sätt med "förlusten" av Eriksson.
Där tror jag att ex Sahlin isf är ett mkt bra alternativ som utvecklingsbar målvakt, om det nu är det man i första hand varit ute efter när det gäller Eriksson.

Gurra88: Du har din analys av det hela, min är en helt annan;

Eriksson avvaktade i förstaläget eftersom LIF var huvudspåret. I det läget Brynäs värvade Modig.

När Läck var klar för Vancouver fick Eriksson en ny förfrågan som han tackade nej till. Svedberg aktuell för Brynäs.

Tycker du att Eriksson gör ett intryck av att överhuvudtaget vilja spela med Brynäs IF?

Att i valet mellan att signa den ES-meriterade Modig och att vänta ut den i ES-sammanhang helt oprövade Eriksson tycker jag Sundlöv gör helt rätt.

När Eriksson tackar nej ytterligare en gång så är det bara att signa Svedberg.

Erikssons bevekelsegrunder för att upprepade gånger tacka nej kan du och jag bara spekulera i. Jag tror att han bedömer risken att Markström stannar kvar vara allt för stor, vilket skulle innbära båsvaktande. Han ser sig ha en större chans att konkurrera ut Hadelöv.

Jag hade gärna sett Eriksson i Brynäs, men inte till vilket pris som helst...

Sundlöv har i mina ögon agerat korrekt.

Peja: "Och i fallet med Jocke var Brynäs inte hans förstaalternativ. Han ville avvakta med att ge besked efter att kvalserien var färdigspelad, men det kunde inte vi vänta på, säger Brynäs sportchef Michael Sundlöv."

Det enda märkliga tycker jag isf är ovanstående rader och hur dom ska tolkas.
Betyder det att Brynäs varit hans förstaalternativ endast om Leksand skulle missa att gå upp, eller betyder det att Brynäs INTE varit hans förstaval även om Leksand hade missat?
Innan man gör en någorlunda seriös bedömning kring Sundlövs agerande så måste man titta på hur marknaden såg ut för tillfället, dvs vilka målvakter som realistiskt sett kunde tänkas vara aktuella, både ur Brynäs synpunkt och ur målvaktens synpunkt. Hur många fanns det som för det första ville flytta på sig, hur många av dom ville isf komma till just Brynäs och acceptera det målvaktsläge som kanske skulle kunna uppstå?
Med en osäker Markan i åtanke så kan jag tänka mig att åtskilliga tilltänkta alternativ tvekat om att signa om man fått ett förslag.

Det jag dock inte riktigt begriper är den uppståndelse som det här har föranlett, eftersom jag inte ser nån större skillnad rent kvalitetsmässigt mellan Svedberg, Modig och Eriksson.
Min lekmannabedömning blir isf snarare den att både Modig och Svedberg är bättre alternativ än Eriksson.
Dom har ES-rutin så det räcker och har härdats i tuffare omgivning än AS.
Tycker inte att det räcker med att hålla ett par nollor i Leksand, hur mkt en sån som Gurra anser det vara i stort sett det enda skälet till varför vi borde värva honom.

Gurra88: Klart inte rätt strategi att begära definitivt besked under KS. Men frågan är ju om Eriksson velat spela för Brynäs kommande säsong ändå, med tanke på signing av Modig, plus att Markström kanske stannar?

Peja: Är det tillräckligt med bevis för Huge och JanT..Tycker ni båda att det är klokt? Det är ju inte det att alla världens målvakter blir signade den veckan... Han har klantat till de..

Peja: Ja, och varför krävde han det när han tydligen inte kräver det av nästa målvakt, som han ännu inte har hittat???

Peja: Ja, Sundlöv måste varit väldigt angelägen om att signa Modig. Han förklarar ju saken på det viset att han inte vill riskera att Modig plockades upp av något annat lag...

Redigerad kommentar

MarcusElving: Har du läst dagens lokaltidning än? Sundlöv struntade i Jocke Eriksson eftersom han inte ville ge besked förrän efter kvalserien... Mycket märkligt. Personligen tycker jag att det är någonting POSITIVT att man inte vill bli klar för någon annan klubb mitt under en brinnande kvalserie.

Skulle vara kul om vi kunde landa Sjögren också!
In Sundlöv we trust, eller nåt ;)

Redigerad kommentar

GävleLasse: Några "steg till" är antagligen förhoppningen på Löf och Bertilsson också, men dom sticker antagligen på JVM så nog skulle det behövas en till.

GävleLasse: De unga som inte ännu fått chansen inte att förglömma. Rhodin, Rensfelt, Larsson etc kommer säkert att få chansen. Även om alla är stöpta i samma form så kommer säkert nån av dom att ha tagit ett stort steg i utvecklingen. VÅGA!!

Huss: Ja, det kommer dom med all säkerhet att göra, Järnkrok definitivt. Räcker det? Jag skulle inte ha nåt emot nån tung jobbig forward som kan stå framför kassen i PP t.e.x, nåt vi saknat länge.

sylf:Det känns som at mycket hänger på hur stora steg framåt som våra unga killar gör under sommaren.

sylf: Nog kommer det ytterligare någon på forwardssidan. Men nog kommer väl Silfver, Rödin och Järnkrok ta ytterligare kliv framåt?

Huge:

"Be att få en lista på de åsikter och förslag till förändringar som kommer in till klubben vid ex årsmöten eller vid andra tillfällen. "

Och varför ska jag lämna in en lista? Om du vill motbevisa mig så gör det med en egen lista med saker som gått igenom.
Klart saker gått igenom, men saker som jag vill ha igenom känns föga ointressant för grabbarna då det handlar om förändringar, något som inte får hända ..
Det viktiga är ju trots allt att allt ser ut som det alltid har sett ut..

Jadu, Järnkrok.. fem forwards i PP.. Granström, lassgård på läktaren..:) du däremot köper allt precis rakt av , och aldrig något som aldrig är fel när det gäller klubben, ganska störigt och orelevant. Ja förutom gamla tränare och spelare som du gillar att prata om hur mindre bra de va...
Jag är kritisk till mycket som händer klubben.. Är av åsikten att fans aldrig ska vara nöjda, negativt ska mötas med kritik, postivt ska mötas med positiv kritik.. Sålänge man är med och stöttar Brynäs så pass mycket ekonomiskt så har jag rätt att vara kritisk.. Sen ger jag fan i om du tycker det är detsamma som en biofilm eller inte..

Redigerad kommentar

GävleLasse: Backsidan är ju helt ok, så länge alla är hela och rena. Framåt däremot lämnar mycket att önska. Hoppas verkligen att Sundlöv gör som han brukar, nekar och dementerar, för att i samma andetag signa nån. Med truppen som den ser ut just nu kommer vi inte att ta ett enda steg framåt.

Huss: Men då har SAIK mer naturligt defensiva backar Majesky/Skrbek/Norgren. BIF behöver en eller två stabila def för att forwards ska kunna ligga lite högre.

Huss: Visst har vi en talangfull uppsättning backar inte tu tal om det. Och sätter man ihop backparen så känns det inte så dumt alls. Men jag saknar en "Kudde".

GävleLasse: Samtidigt, det är nog många andra Elitserielag som är gröna av avund inför en så talangfull backbesättning. Det är väl bara vi och SAIK som kan stoltsera med det. Sen gäller det iofs att få en balans mellan all talang och färdiga spelare med spetskompetens.

GävleLasse: Nja jag gillar inte tanken på att spela på 4 backpar. det blir det ett backpar som spelar 3 minuter. Visst, Berglind blir 8:e back i min modell och spelar J20/allsvenskt.
Missförstå mig inte, jag har länge velat få in en defensiv back. Men i så fall på Nolanders bekostnad, nu kom Ekholm in där och så anser jag att backkvoten är fylld.
Jag misstänker även att Sundlöv har problem med att hitta en bra defensiv back, han har nu tagit in backar med storlek men som är rörliga och skickliga med pucken. Jag tror att det är så han vill ha det, avsaknaden av en defensiv back har väll genomsyrat hela tiden med Sundlöv som sportchef.

« · 1258209 · »